Kan inte komma åt Ubuntu-server via SSH

Permalänk

Kan inte komma åt Ubuntu-server via SSH

Hej!

Jag håller på och pillar lite med en gammal bruk som jag tänkt använda som torrent- och filserver.
Jag har installerat Ubuntu 10.04 Server Edition och den medföljande SSH-server, och även konfigurerat nätverksinställningarna på det sätt som guiden här på Sweclockers säger, so far so good.

Nu till problemet, jag kan inte ansluta till servern via SSH från min Windowsburk med PuTTy utan får felmeddelandet "Connection timed out".

Om någon har en snabb lösning på detta problem så vore jag otroligt tacksam då jag börjar bli redigt förbannad.

Ingen brandvägg på Windowsdatorn, port 22 öppnad i routern plus att jag testat att köra via port 9000 istället - samma reslutat.

Snälla hjälp!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Funkar nätverket på servern? Kan du pinga exempelvis google.se? Är sshd igång?

ps -ef | grep sshd

...om inte...

/etc/indit.d/ssh start

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Funkar nätverket på servern? Kan du pinga exempelvis google.se? Är sshd igång?

ps -ef | grep sshd

...om inte...

/etc/indit.d/ssh start

Det funkar inte att pinga så jag antar att nätverket inte är i - Network is unreachable... Dock dyker servern upp som den ska i klientlistan i routerprogramvaran och SSHD är igång.
Kanske jag gjorde något fel när jag konfigurerade nätverksinställningarna till static.

Ska kanske tillägga att det är lokalt jag försöker komma åt servern.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Det funkar inte att pinga så jag antar att nätverket inte är i - Network is unreachable... Dock dyker servern upp som den ska i klientlistan i routerprogramvaran och SSHD är igång.
Kanske jag gjorde något fel när jag konfigurerade nätverksinställningarna till static.

Ska kanske tillägga att det är lokalt jag försöker komma åt servern.

Något är fel med inställningarna. Om du vill låsa servern till en viss IP kör DHCP på den och sen väljer du att låsa MAC-adressen till en IP i routern istället.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Något är fel med inställningarna. Om du vill låsa servern till en viss IP kör DHCP på den och sen väljer du att låsa MAC-adressen till en IP i routern istället.

Anade nästan att så var fallet med tanke på mina bristande kunskaper.
Hur ska det se ut i /etc/network/interfaces? För tillfället ser det ut såhär:

# This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primare network interface # auto eth0 # iface eth0 inet dhcp

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Anade nästan att så var fallet med tanke på mina bristande kunskaper.
Hur ska det se ut i /etc/network/interfaces? För tillfället ser det ut såhär:

# This file describes the network interfaces available on your system # and how to activate them. For more information, see interfaces(5). # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primare network interface # auto eth0 # iface eth0 inet dhcp

Förutsatt att ditt kort heter eth0, ta bort # framför;

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Sen gör du en /etc/init.d/networking restart

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Förutsatt att ditt kort heter eth0, ta bort # framför;

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Sen gör du en /etc/init.d/networking restart

Tack som fan, nu funkade det äntligen

Vilken underbar känsla när man lyckas med något btw.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Tack som fan, nu funkade det äntligen

Vilken underbar känsla när man lyckas med något btw.

Sweet!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem på min Linksys NSLU2 som jag kör som backupserver. Fixade det på lunchen idag när jag upptäckte att det funkade att ange ip-adressen direkt men inte att ange hostnamnet. Fick ändra ip-adresser till DNS-servrarna i /etc/resolv.conf eftersom jag kör med statisk ip. Tydligen hade inte backuperna funkat sedan i mitten på Maj på grund av att comhems gamla DNS-serveradress hade bytts ut och att jag missat ändra det.

Smart tips att binda ip-adressen till en viss MAC-adress i routern och istället köra DHCP! Då uppdateras ju inställningarna automatiskt. Ska kolla det alternativet på min router. Visserligen funkar det nu igen efter jag uppdaterade resolv.conf men det kanske händer igen i framtiden.