Program för att bli snabbare på att skriva med tangentbordet, tips prog?

Permalänk
Medlem

Program för att bli snabbare på att skriva med tangentbordet, tips prog?

Hej

Vill bli snabbare på att skriva med tangentbordet, vill slippa titta ner på tgb när man skriver men även bli snabbare överhuvudtaget.

Kom gärna med tips till gratis program, men även dom som kostar är av intresse.
Dom får gärna vara testade dom program ni kommer med

Detta är ett måste då jag behöver vara snabb för klara av mitt arbete, då mail ska besvaras snabbt som bara attan.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Kunskapsstjärnan - tangentträning

Googla på tangntbordsträning ger träffar till flera kommersiella program.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för svar, tangentbordsträning va nog det enda jag inte testade att söka på tidigare=)

kul sida, nu blir det mycket träning framöver,, tusen tack

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Om du ska träna ska du träna på att skriva ord, inte att trycka på en specifik bokstav.
När jag skriver tittar jag inte på tangentbordet utan enbart på skärmen. Jag skriver rätt så snabbt, men att leta upp en enda bokstav klarar jag inte av utan att titta.
Måste alltså skriva riktiga ord för att jag ska sätta fingret på rätt plats. Jag använder heller inte alla fingrar utan jag använder 6 stycken och det är tumme, pekfinger och långfinger på varje hand.
Och sedan trycker jag på shift med vänster lillfinger och retur med höger lillfinger. Så totalt 8 fingrar blir det då.

Bästa sättet är nog att chatta via MSN eller något liknande. Tänka på vad man skriver och TVINGA sig att enbart titta på skärmen. Tillslut kommer det. Det var genom MSN runt 2002 som jag lärde mig att skriva utan att titta på tangentbordet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

The typing of the dead är ju också ett gammalt trevligt spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Om du ska träna ska du träna på att skriva ord, inte att trycka på en specifik bokstav.
När jag skriver tittar jag inte på tangentbordet utan enbart på skärmen. Jag skriver rätt så snabbt, men att leta upp en enda bokstav klarar jag inte av utan att titta.
Måste alltså skriva riktiga ord för att jag ska sätta fingret på rätt plats. Jag använder heller inte alla fingrar utan jag använder 6 stycken och det är tumme, pekfinger och långfinger på varje hand.
Och sedan trycker jag på shift med vänster lillfinger och retur med höger lillfinger. Så totalt 8 fingrar blir det då.

Bästa sättet är nog att chatta via MSN eller något liknande. Tänka på vad man skriver och TVINGA sig att enbart titta på skärmen. Tillslut kommer det. Det var genom MSN runt 2002 som jag lärde mig att skriva utan att titta på tangentbordet.

Jag var ungefär som dig, lär dig att använda ringfingret också så ska du se att det går extremt snabbt att skriva, att använda alla fingrar är ju det ultimata.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkoV:

Jag var ungefär som dig, lär dig att använda ringfingret också så ska du se att det går extremt snabbt att skriva, att använda alla fingrar är ju det ultimata.

Det svåraste är att inte använda endast en tumme till mellanslag. Är det för övrigt inte jobbigt att inte använda lillfingrarna? Innebär det inte att man i princip måste flytta hela handen för att skriva "ä" och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

När jag tänker på det så använder jag även höger ringfinger.
Allt verkar hänga på VART min hand var bokstaven innan.

Jag skriver alltså inte så som man ska enligt maskinlärarna med att ha fingrarna på exakt rätt ställe från start utan allt verkar mer handla om att man "dansar" med fingrarna ovanför tangentbordet.

Det enda inger jag inte använder är visst vänster ringfinger. Märkligt det där att man inte tänker på hur man gör när man skriver.

Skrivet av Elgot:

Det svåraste är att inte använda endast en tumme till mellanslag. Är det för övrigt inte jobbigt att inte använda lillfingrarna? Innebär det inte att man i princip måste flytta hela handen för att skriva "ä" och liknande?

Jag använder båda tummarna att slå på mellanslag beroende på vad för bokstav jag har slagit in innan.
Lillfingrarna använder jag nog enbart för shift och retur.

EDIT:

Usch vad många fel jag fick nu när jag är så grötig i huvudet. Just blivit pappa och knappt sovit på snart två veckor. Sätter sina spår ser jag. Men det är även uppenbart att man skriver mer fel efter spelet än vad man gör när jag skriver den här texten. Detta då jag vet själv vad jag ska skriva och inte måste läsa en text jag inte vet ska komma.
När jag skriver ETT fel så blir det automatiskt typ 4-6 fel då jag skriver vidare dom 4-6 bokstäverna som kommer efteråt. Det är som en reflex, så det är först efter dessa 4-6 fel som jag börjar skriva rätt bokstav och kan fortsätta skriva vidare.

Så här blev mitt första reslutat. Ska se om det blir bättre om jag fått sova lite i natt.

Länk till spelet: Gratis typing test | Prova typing

God natt. Zzzz Zzzz

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Jag är nog trött nu eller något, men jag skrev ju att jag använde alla fingrarna. Vet därför inte något om att INTE använda lillfingret.

Dock håller jag med dig, ang tummen, men man lär sig efter ett tag.

Skrivet av Knashatt:

När jag tänker på det så använder jag även höger ringfinger.
Allt verkar hänga på VART min hand var bokstaven innan.

Jag skriver alltså inte så som man ska enligt maskinlärarna med att ha fingrarna på exakt rätt ställe från start utan allt verkar mer handla om att man "dansar" med fingrarna ovanför tangentbordet.

Det enda inger jag inte använder är visst vänster ringfinger. Märkligt det där att man inte tänker på hur man gör när man skriver.

Jag använder båda tummarna att slå på mellanslag beroende på vad för bokstav jag har slagit in innan.
Lillfingrarna använder jag nog enbart för shift och retur.

EDIT:

Usch vad många fel jag fick nu när jag är så grötig i huvudet. Just blivit pappa och knappt sovit på snart två veckor. Sätter sina spår ser jag. Men det är även uppenbart att man skriver mer fel efter spelet än vad man gör när jag skriver den här texten. Detta då jag vet själv vad jag ska skriva och inte måste läsa en text jag inte vet ska komma.
När jag skriver ETT fel så blir det automatiskt typ 4-6 fel då jag skriver vidare dom 4-6 bokstäverna som kommer efteråt. Det är som en reflex, så det är först efter dessa 4-6 fel som jag börjar skriva rätt bokstav och kan fortsätta skriva vidare.

Så här blev mitt första reslutat. Ska se om det blir bättre om jag fått sova lite i natt.

http://i33.tinypic.com/98x5on.png

Länk till spelet: Gratis typing test | Prova typing

God natt. Zzzz Zzzz

Gjorde testet liggandes i soffan med projektorn som skärm och fick 99% med 4 fel och då har jag ändå jobbat 15 timmar, nu ska jag lägga mig

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Gjorde testet liggandes i soffan med projektorn som skärm och fick 99% med 4 fel och då har jag ändå jobbat 15 timmar, nu ska jag lägga mig

99% får du p.g.a. hur många fel du skriver. Frågan är hur många ORD du skriver per minut.
Se detta exemplet, jag skriver här enbart 5 ord och slutar skriva efter detta. Får då 100% eftersom jag inte skriver ett enda fel.

Och testar även idag. Skriver fel efter fel p.g.a. att jag läser texter i "realtid". Om jag vetat vilken text jag ska skriva istället hade jag inte fått några fel. Denna text jag skriver nu tex skriver jag till 100% rätt för jag skriver det jag tänker på vad jag ska skriva. Och eftersom jag använder Opera så har jag realtids rättstavning så jag vet ju om jag skriver fel. Så jag har väldigt svårt med det testet märker jag.

Visa signatur

Permalänk

Haha, 40 ord per minut, 89% framgång.. Patetiskt, men så har jag ju oandra sidan bara sovit 2 timmar och är faktiskt i behov av att öva upp mig.
Har väntat med det tills nu eftersom mitt tidigare tangentbord var så tråkigt att skriva på. Nu har jag ju ett mekaniskt!

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik