AMD firar Intels uppgörelse med FTC

Permalänk
Melding Plague

AMD firar Intels uppgörelse med FTC

I dagarna nådde Intel och Federal Trade Commission en uppgörelse som bland annat innebär att processortillverkaren måste upphöra med flera omstridda affärsmetoder och öppna upp för konkurrenter. AMD har alla skäl att fira.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kommer nog ge AMD ett rejält upplyft. hoppas dem håller stenkoll på Intel nu så inget mer fulspel från dem.

Permalänk
Medlem

Låter väl bra.

Permalänk

Allt blir bara bättre och bättre! Jag tycker att FTC har gjort ett bra jobb

Permalänk
Medlem

då kan ju AMD fira med att slänga ut en motsvarighet till 1366 och nya SLI moderkort!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Dessutom kommer FTC att kontinuerligt övervaka Intels verksamhet för att förhindra att liknande affärsmetoder inte ska användas på nytt. Detta inkluderar följande:

* Locka eller tvinga kunder till att avstå från att introducera AMD-baserade produkter

Intel/AMD introducerar kommunistsockeln "ETT". Du kan inte uppgradera. Du får inte uppgradera.

Permalänk
Medlem

För AMD, Nvidia, VIA och vi som köper hårdvara är det bara att tacka och ta emot.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

då kan ju AMD fira med att slänga ut en motsvarighet till 1366 och nya SLI moderkort!

Yeah ;D /thread

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Man vet att det är riktigt illa när amerikanska myndigheter agerar i denna typen av ärenden, oftast är det ju mer eller mindre fritt fram där borta bara man har $$$.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, men marknaden är ur balans nu och lär vara det i några år till. Intel har skapat sig ett stort försprång. AMD är dock hyfsade på att hålla nere sina priser för att konkurrera men på grund av det så har de inte heller fått in så mycket pengar så de har inte kunnat satsa lika mycket på nyutveckling.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Intel/AMD introducerar kommunistsockeln "ETT". Du kan inte uppgradera. Du får inte uppgradera.

Hahaha! Låter som något Apple skulle kunna göra!

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

då kan ju AMD fira med att slänga ut en motsvarighet till 1366 och nya SLI moderkort!

Bästa jag hört på länge och nått jag själv tyckt, varför är det ingen som ifrågasätter AMD på sånt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Bästa jag hört på länge och nått jag själv tyckt, varför är det ingen som ifrågasätter AMD på sånt ?

kan man undra,, jag tror ju att AMD/SLI marknaden kan bli riktigt stor nu med GTX 460 i full gång.

Ett ROG kort med AM3, DDR3, 3 WAY SLI och NF200 sen är jag hel nöjd!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

kan man undra,, jag tror ju att AMD/SLI marknaden kan bli riktigt stor nu med GTX 460 i full gång.

Ja ett nytt mobo kan de säkert göra, men en faktor som kanske avskräcker är kostnaden för licensen för att ha den där NF200-kretsen (för SLI) på moderkortet.

Angående processorerna, så har väl inte AMD råd och tid att hinna ikapp Intels tick-tock modell ( Intel’s Tick-Tock Model to Continue Rapid Technology Innovation ) som verkar ha hållit tiden. 32nm är väl vad Intel plockar fram från TSCM medan AMD "kämpar" med 45nm. Misstänker att den som pröjsar mest får flest 32nm krestar, dock vet jag inte om AMD har producerat en 32nm (EJ GPU) som klarat tape-out ( Tape-out - Wikipedia, the free encyclopedia ). Någon får gärna rätta mig.

Hur som, hoppas att AMD "kommer tillbaka" i entusiastsegmentet, Intel regerar stort där uppe och det är en relativt lång väg dit för dagens AMD. När kommer Bulldozer till exempel? Var snack om det redan 2008 vill jag minnas, om inte ännu tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

kan man undra,, jag tror ju att AMD/SLI marknaden kan bli riktigt stor nu med GTX 460 i full gång.

Ett ROG kort med AM3, DDR3, 3 WAY SLI och NF200 sen är jag hel nöjd!

vart är det amds ansvar att ge ut moderkort?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

då kan ju AMD fira med att slänga ut en motsvarighet till 1366 och nya SLI moderkort!

Man kan inte alltid ligga på topp på processormarknaden (dessutom är AMD's affärsidé att ligga bäst till pris/prestandamässigt just nu), speciellt när man har en konkurrent som fulspelar. Och varför i hela hisingen skulle de betala för en SLI-licens när det är konkurrerande verksamhet?

Men jag hade gärna sett en ny standard där man kan köra crossfire eller SLI. Det hade gynnat företagen i längden. Men just nu tänker de bara kortsiktigt på pengar pengar pengar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

32nm är väl vad Intel plockar fram från TSCM medan AMD "kämpar" med 45nm. .

Den där får du gärna förklara en gång till? Intels 32nm har inget med TSCM att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Den där får du gärna förklara en gång till? Intels 32nm har inget med TSCM att göra...

Om jag har förstått det rätt: Intels ingenjörer plockar fram ett "skiss" på en krets som är tillverkad i 32nm. TSCM producerar kretsen och när allt tekniskt är färdigt säljer Intel sina processorer till återförsäljare bl.a.

Så om jag har rätt stämmer det i högsta grad att Intels 32nm har med TSCM att göra, eftersom jag förutsätter att Intel inte tillverkar allt själv. Visst har väl Intel fabriker själva, men i huvudsaks tillverkas kretsarna mig veterligen hos TSCM.

Har jag fel vill jag gärna veta hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Om jag har förstått det rätt: Intels ingenjörer plockar fram ett "skiss" på en krets som är tillverkad i 32nm. TSCM producerar kretsen och när allt tekniskt är färdigt säljer Intel sina processorer till återförsäljare bl.a.

Så om jag har rätt stämmer det i högsta grad att Intels 32nm har med TSCM att göra, eftersom jag förutsätter att Intel inte tillverkar allt själv. Visst har väl Intel fabriker själva, men i huvudsaks tillverkas kretsarna mig veterligen hos TSCM.

Har jag fel vill jag gärna veta hur det ligger till.

Nej, du har fel.. TSCM tillverkar för det mesta GPU:er från Nvidia och ATi.

Intel producerar processorer i sina egna fabriker Intel's 32nm Update: The Follow-on to Core i7 and More - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Edit: Förövrigt så har inte TSCM inte ens en fungerande 32nm linje... De sitter fast på 40nm och det spekuleras i att de kommer gå över till 28nm till nästa år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Man kan inte alltid ligga på topp på processormarknaden (dessutom är AMD's affärsidé att ligga bäst till pris/prestandamässigt just nu), speciellt när man har en konkurrent som fulspelar. Och varför i hela hisingen skulle de betala för en SLI-licens när det är konkurrerande verksamhet?

Men jag hade gärna sett en ny standard där man kan köra crossfire eller SLI. Det hade gynnat företagen i längden. Men just nu tänker de bara kortsiktigt på pengar pengar pengar.

Att det är amds affärsidé att ligga i mellan-klassen och under med bäst pris/prestanda är väl inte riktigt sant. De har ju inget alternativ. Det GÅR inte att konkurrera med intel! Helt omöjligt, även om man har bättre produkter.

Amd gjorde ju ett tappert försök med sina lyckade athlon 64, som var betydligt snabbare, svalare, effektiva/strömsnåla, mer klockvänliga och dessutom billigare än intels dåvarande pentium4. Hur såg det ut då? Jo, det var ju fortfarande idioter som gick och köpte intels gamla sunkiga P4or, vilket ledde till att amd bara hade 40% av cpu-marknaden (intel i princip resten), trotts att de sålde betydligt bättre produkter till billigare priser.

Så ni som önskar att amd ska konkurrera med intel i toppsegmentet kan ju sluta att önska. Amd måste ju släppa en processor som är bättre än amds värsta I7, billigare än den billigaste och även strömsmnålare för att kunna locka några kunder. Detta tjänar de ju inte direkt något på.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Hmm kan detta vara bra? Istället för att Intel ägnar sig åt tvivelaktiga affärsmetoder (som retar en del så att dom tjackar grejor från AMD istället) så går dom till att lägga tjockt med $$$ (vilket AMD inte har) på att ta fram riktigt ruggiga bra helhetslösningar istället?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Nej, du har fel.. TSCM tillverkar för det mesta GPU:er från Nvidia och ATi.

Intel producerar processorer i sina egna fabriker Intel's 32nm Update: The Follow-on to Core i7 and More - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Tack för att du hjälpte mig att reda ut det! Blir en gnutta pinsamt som vi märkte när man tror sig veta bäst. Tur då att jag ville bli rättad vid fel.

Hur är det med AMD? Nu är ju ATI ett av AMDs varumärken men om vi bara ska prata CPUer, har AMD också egna fabriker som tillverkar dem? Och isåfall, är skälet till att de ligger efter Intel i tillverkingsprocessen alltså för att de inte har kunnat finansiera att utveckla 32nm tills...nu... när?

Permalänk
Medlem

Detta är kanske inte det bästa för den fria marknaden, men det är definitivt ett steg i rätt riktning. Jag tror på en fri marknad, men när man gör som Intel gjort förtjänar man inte att gå fri.

En jämnare marknad och bättre konkurrens kommer gynna konsumenterna stort. Vi kanske får se processorer från inte med lite lägre prislappar för att locka istället för hot? ^^

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att nVidia får tillgång för licensen att producera egenutformade styrkretsar till bl.a Intels socket 1366 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Tack för att du hjälpte mig att reda ut det! Blir en gnutta pinsamt som vi märkte när man tror sig veta bäst. Tur då att jag ville bli rättad vid fel.

Hur är det med AMD? Nu är ju ATI ett av AMDs varumärken men om vi bara ska prata CPUer, har AMD också egna fabriker som tillverkar dem? Och isåfall, är skälet till att de ligger efter Intel i tillverkingsprocessen alltså för att de inte har kunnat finansiera att utveckla 32nm tills...nu... när?

AMD har delats i två delar:

- AMD, utveckling av processorer, gpu och styrkretsar.

och

- Global Foundries som producerar framförallt processorer, men även andra chip (tror de har en kund till). De har två fabriker i Dresden Tyskland och ytterligare en i Singapore.

AMD:s grafikkort avdelning får sina grafikkort producerade av TSCM i Taiwan, precis som Nvidia. Det har dock ryktas om att de kommer börja producera dem själv i egna fabriker.

För tillfället producerar AMD processorer i 45nm med en planerad övergång i början av nästa år. Som jag förstår det så kan eventuellt AMD:s planerade CPU -GPU göras av TSCM till en början..

Permalänk

Skönt. Hoppas verkligen att AMD kan plocka andelar från Intel. Det är trist att vissa företag använder sig av fulspel och dessutom tror att dem kan komma undan det..... Synd att Intel inte fick böta ytterligare till AMD, Nvidia och VIA det har dem förtjänat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

har inte läst reporten men det jag frick fram av att skumma nätet var att ge det 10+ år och det kommer vara shite igen...

amd har inte dom finansiella musklerna för att utmana intel..amd RnD kostnader är kaffe pengar för intel...
nån som har koll på ursprungs avtalet mellan intel och ibm? vad jag har hört så fick dom x86 under kravet att dom licensierade det till åtminstone en konkurrent. så vad händer om Mubadala tröttna på att pumpa pengar i det svarta hålet?
tack o adjö från mr Fluffmajster

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Om jag har förstått det rätt: Intels ingenjörer plockar fram ett "skiss" på en krets som är tillverkad i 32nm. TSCM producerar kretsen och när allt tekniskt är färdigt säljer Intel sina processorer till återförsäljare bl.a.

Så om jag har rätt stämmer det i högsta grad att Intels 32nm har med TSCM att göra, eftersom jag förutsätter att Intel inte tillverkar allt själv. Visst har väl Intel fabriker själva, men i huvudsaks tillverkas kretsarna mig veterligen hos TSCM.

Har jag fel vill jag gärna veta hur det ligger till.

Skrivet av m0rk:

Nej, du har fel.. TSCM tillverkar för det mesta GPU:er från Nvidia och ATi.

Intel producerar processorer i sina egna fabriker Intel's 32nm Update: The Follow-on to Core i7 and More - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Edit: Förövrigt så har inte TSCM inte ens en fungerande 32nm linje... De sitter fast på 40nm och det spekuleras i att de kommer gå över till 28nm till nästa år istället.

Ni har båda fel. TSCM har inget med Intel att göra som m0rk först sa, däremot har TSMC det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Ja ett nytt mobo kan de säkert göra, men en faktor som kanske avskräcker är kostnaden för licensen för att ha den där NF200-kretsen (för SLI) på moderkortet.

Angående processorerna, så har väl inte AMD råd och tid att hinna ikapp Intels tick-tock modell ( Intel’s Tick-Tock Model to Continue Rapid Technology Innovation ) som verkar ha hållit tiden. 32nm är väl vad Intel plockar fram från TSCM medan AMD "kämpar" med 45nm. Misstänker att den som pröjsar mest får flest 32nm krestar, dock vet jag inte om AMD har producerat en 32nm (EJ GPU) som klarat tape-out ( Tape-out - Wikipedia, the free encyclopedia ). Någon får gärna rätta mig.

Hur som, hoppas att AMD "kommer tillbaka" i entusiastsegmentet, Intel regerar stort där uppe och det är en relativt lång väg dit för dagens AMD. När kommer Bulldozer till exempel? Var snack om det redan 2008 vill jag minnas, om inte ännu tidigare.

Jag har faktiskt aldrig sett ett moderkort gjort av AMD. Det brukar stå Asus, Asrock, Gigabyte, eller liknande på lådorna. Möjligen designar och tillverkar de testkort internt för att testa sina processorer och chipset.

Ang SLI så kan det finnas moddade nVidia-drivrutiner som gör att det går att köra SLI på ett moderkort med AMD-chipset. Lite konstigt egentligen att nVidia håller SLI så stängt med tanke på de verkar ha lagt ner utvecklingen av nVidia-chipset.

Bulldozer gjorde tydligen tape-out för mer än ett halvår sen (SemiAccurate :: Bulldozer has taped out, the earth has moved). Bulldozer är iofs ingen krets utan ett samlingsnamn på processorer med liknande arkitektur likt K10 (där kretsarna kan heta t ex Agena, Deneb, Magny-Cours, ...). Bulldozer-kretsarna vet jag inte riktigt vad de heter men Zambezi ska tydligen vara en av dem. Orochi ska tydligen vara samlingsnamnet på första generationen med Bulldozer-kretsar.

Tänkte bara säga att det heter TSMC också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Hmm kan detta vara bra? Istället för att Intel ägnar sig åt tvivelaktiga affärsmetoder (som retar en del så att dom tjackar grejor från AMD istället) så går dom till att lägga tjockt med $$$ (vilket AMD inte har) på att ta fram riktigt ruggiga bra helhetslösningar istället?

Självklart är det bra. Intel mutade ju stora OEM-tillverkare att inte köra med AMD vilket resulterade till att det fanns mycket fler Intelsystem på marknaden och mindre sålda AMD-processorer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000