Tv-kort vad är det igentligen ?

Permalänk
Medlem

Tv-kort vad är det igentligen ?

hejsan, har en liten fråga? Jag undrar vad man har tv-kort till igentligen har aldrig riktigt förstått. Har man den för man ska kolla på tv elr spela in tv-program ? elr båda ? Det används väll till htpc för det mesta ?

Visa signatur

Oliver Göransson

Permalänk
Medlem

både och, men själva idén är att man kan få in tv'bilden på datorn som ett program.
t.ex du kan spela in, pausa/återupta när du vill.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Skrivet av cccm:

både och, men själva idén är att man kan få in tv'bilden på datorn som ett program.
t.ex du kan spela in, pausa/återupta när du vill.

Lånar tråden lite... går det att koppla in en VHS-apparat (ja, jag vet att det är retro!) till ett TV-kort? Har en hel drös med videofilmer med dotterns favoriter; Nalle Puh, Pippi, Emil, Karlsson på Taket, etc...

Permalänk
Skrivet av Captain kid:

Lånar tråden lite... går det att koppla in en VHS-apparat (ja, jag vet att det är retro!) till ett TV-kort? Har en hel drös med videofilmer med dotterns favoriter; Nalle Puh, Pippi, Emil, Karlsson på Taket, etc...

Det är lite olika men de flesta interna korten har någon typ av video-ingång. Du får helt enkelt kolla spec. för produkten.

Ex: HAUPPAUGE WINTV HVR 1700 PCI-E HYBRID DVB-T - Specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain kid:

Lånar tråden lite... går det att koppla in en VHS-apparat (ja, jag vet att det är retro!) till ett TV-kort? Har en hel drös med videofilmer med dotterns favoriter; Nalle Puh, Pippi, Emil, Karlsson på Taket, etc...

Handlar det om ett externt tv kort som endast har antenningång blir det svårt, visst har vhs'en rf modulator samt att tv kortet ochså kan ta emot analoga kanaler (vilket de nya sällan kan) så fungerar det annars tyvärr inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain kid:

Lånar tråden lite... går det att koppla in en VHS-apparat (ja, jag vet att det är retro!) till ett TV-kort? Har en hel drös med videofilmer med dotterns favoriter; Nalle Puh, Pippi, Emil, Karlsson på Taket, etc...

Dazzles brukar vara populära för det ändamålet
dazzle - sökning på Prisjakt

Permalänk
Medlem

oftast plockar inte tvkorten upp bandet som vhs skickar ut genom antenn, dock har din video komposit kan du använda en Clas Ohlson Internetbutik detta är ju dock inget tv-kort utan bara ett sätt att få in komposit/s-video signal in i datorn

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb