AMD Radeon HD 6000 i november

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Essin:

Öhh, nej?
28nm är nästa steg för halvledare (grafikkort) medan vanliga CPU har nästa steg 32nm. Precis som de tidigare steget var/är 40nm för Halvledare och 45nm för CPU.
Har inget att göra med att de skippar något steg..

Ursäkta? CPU byggs också av halvledare. Kisel i båda chippen. Varför skulle man använda olika material? Och hur skulle man bygga transistorer utan halvledare?

Och jo, man hoppar över 32nm. Det var tänkt att nästa generation skulle komma i 32nm. Grafikkort brukar köras på halvnoder likaväl som helnoder. 45nm är enda helnoden sedan 500(!)nm som ATi inte kört grafikkort på, men det främst för att 40nm kom så tätt inpå, eller åtminstone initialt såg ut att komma. Både ATI och nVidia har kört på helnoderna 65nm, 90nm, 130nm, 180nm, 250nm och 350nm.

Så de skippar visst ett steg. Det för att 32nm skulle bli så sent att det skulle komma nästan samtidigt som 28nm.

Jag spår att SI kommer vara varmare än 58xx. Men prestera bättre, något bättre prestanda watt kan vi dock se. Och absolut max 50% bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Säkert stöd för dx12 med, så att dx11 blir större flopp än dx10. [Tro nu inte att det med dx12 är sant]

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite nya nyheter på hårdvarusidan.

/Saint25

Permalänk
Medlem

"Evergreen och att AMD satsar på att sänka strömförbrukningen med högre eller bibehållen prestanda."

Bara jag som får flashbacks till TOBYL HAR KÖPT EN KATT OMGOMGOMG FAN VA JAG SKA GOSA MED DEN!!!!!!?1!!11????

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av shefel:

"Evergreen och att AMD satsar på att sänka strömförbrukningen med högre eller bibehållen prestanda."

Bara jag som får flashbacks till floppen med 3000-serien?

3000 serien var ingen flopp.
Det dom siktar på är nog dels att öka Tesseleringsprestandan och att försöka öka användet av sina shaders, dom används ganska lågt ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Flopp eller inte beror mycket på vilka alternativ som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

3000 serien var ingen flopp.
Det dom siktar på är nog dels att öka Tesseleringsprestandan och att försöka öka användet av sina shaders, dom används ganska lågt ännu.

Vad gör shaders för något då?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devrer:

Vad gör shaders för något då?

Shaders är det som utför grovarbetet i grafikkortet, men på grund av att ATI:s shaders är lite speciella, är det svårt att använda alla samtidigt i ett ATI-kort.
Om ATI lyckas öka användningen från exempelvis 50% till 75%, skulle det innebära en prestandaökning på 50%.
Om dom lyckas kan man bara spekulera i än, men det är en möjlig väg till prestandaökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shefel:

"Evergreen och att AMD satsar på att sänka strömförbrukningen med högre eller bibehållen prestanda."

Bara jag som får flashbacks till floppen med 3000-serien?

3000 serien var ingen flopp. De tog tillbaka prestandakronan för en tid till och med med 3870 X2. Man ska se till omständigheterna, och 3000-serien tog tillbaka ATi i spelet efter den riktiga floppen med 2900 XT.
Det är tack vare denna comeback som vi såg priskrig och låga priser på 3000-4000 serierna och med bland annat 8800GT från nVidia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Shaders är det som utför grovarbetet i grafikkortet, men på grund av att ATI:s shaders är lite speciella, är det svårt att använda alla samtidigt i ett ATI-kort.
Om ATI lyckas öka användningen från exempelvis 50% till 75%, skulle det innebära en prestandaökning på 50%.
Om dom lyckas kan man bara spekulera i än, men det är en möjlig väg till prestandaökning.

Precis, egentligen har ju 5870 bara 320 shaders, men de räknas som 1600 för att de kan göra fem beräkningar samtidigt. Sänker man det till 4 men höjer antalet till 400 så blir det i slutändan 1600 ändå. Fast det tar större plats men kommer antagligen ligga nära 20% snabbare.
Jämför man med nVidias shaders och tar frekvens-skillnaden i beräkningarna så gör varje ATi shader drygt 2 beräkningar åt gången istället för teoretiska 5. Så att öka antalet basshaders på bekostnad av övriga borde öka på prestandan ganska bra.

Permalänk
Medlem

Jaha ja, själv sitter man på ett X1900XT fortfarande och det tickar väl på helt okay. Blir nog nytt till nästa år dock, får se när Northern Islands-korten lanseras. Det skulle vara ett ganska fint steg från 90nm till 28.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Skulle bli högst förvånad om inte 6870 inte skulle utprestera gtx480. Prestanda säljer bättre än låg energiförbrukning. Men med tanke på vad de går ut med så blir 6870 ganska tyst och svalt också, vilket är trevligt.

Klart de kommer gå förbi GTX480. HD5870 är redan nära nog som det, krävs nog inte särskilt mycket för att återta ledningen utan 2 gpuer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det värsta med såna här lanseringar är alla flamewars. Annars hade det varit intressant.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipstah:

Dock så har ju ATI minst dubblat streamprocessorerna dom senaste 2 generationerna... Kan ju alltid hoppas det fortsätter i samma spår;)

3870 - 320sp -> 4870 - 800sp -> 5870 - 1600sp -> 6870 - 3200sp?

Som Hardware guy sa så kan man inte förvänta sej en kraftig ökning i SPs då de kör på samma 40nm-process. Det som cirkulerat ett tag är att 6000-serien skulle ha 1920 SPs.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det är intressant, jag personligen tror inte att det rör sig om några stora prestandahopp utan mer på smidigare lösningar som drar mindre ström.
Vilket är kanon, för jag har ingen lust att köpa mer än Corsair 650W vare sig jag kör sli eller cf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Mr.Borka@ Jag håller med låt oss ha DirectX11 ett tag till och jobba lite mer på nästa steg ett tag till!

Visa signatur

Ta på mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är intressant, jag personligen tror inte att det rör sig om några stora prestandahopp utan mer på smidigare lösningar som drar mindre ström.
Vilket är kanon, för jag har ingen lust att köpa mer än Corsair 650W vare sig jag kör sli eller cf.

Absolut! Jag vill ha tysta grafikkort med bra prestanda och som inte tar upp mer en kortplats. Det skulle vara guld med ett kort som presterade som HD5770 men utan extra strömkontakt.

Permalänk
Medlem

Yippe jag som just skulle köpa ny dator, får se om man har lust att vänta =*(

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

HD6000, also known as HD5890.

Minns att du skrev de i en annan tråd me, att "det hela va ett stort missförstånd", trots att Amd själva officiellt sagt att det är HD6000 som ska lanseras. Man kan få kalla det vad man vill, men en ny serie är det Samtliga kort i HD5000 serien lär uppdateras, så jag ser det som en ny generation.

Lär inte få se nån ny DX-version dock, möjligen DX11.1 om Microsoft har någon sådan version på lur, annars dröjer nog DX12 iaf till nästa windowsversion.

För min egen del hoppas jag på en fin prissänkning på HD5000 serien så jag får CF med nuvarande kort

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Lär inte få se nån ny DX-version dock, möjligen DX11.1 om Microsoft har någon sådan version på lur, annars dröjer nog DX12 iaf till nästa windowsversion.

Hoppas vi får se några spel på PC som börjar använda DX11 och 64-bit. Med tanke på att Windows 7 64-bit gått riktigt bra på gamersidan samtidigt som AMD sålt massor av DX11-kort så finns det en marknad för såna spel idag. Tyvärr så är de flesta blockbusterspel mest inriktade på konsoll, och Blizzard gör spel som ska funka på 5 år gamla PC.

Lite synd att det är som det är, det finns en marknad för ett skifte, men inga speltillverkare som är intresserade längre.

Angående HD 6000-serien så är jag intresserad, men möjligt att de kommer lite för sent för mig. Dags att uppgradera snart och orkar inte vänta till november/december på att köpa grafikkort. Det kommer ändå nya mycket bättre kort så fort 28nm har mognat till nästa år.

Undrar om Nvidia tänker göra något nytt i 40nm i högprestanda-segmentet innan 28nm. Då får de nog göra om litegrann för att få det fungera effekt och temperaturmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Eftersom det inte är någon krympning av tillverkningstekniken blir det inte heller någon dubbling av streamprocessorerna. Med NI i 28nm kan man dock förvänta sig en kraftig ökning av antalet SP.

Nu tror jag inte att SI kommer med någon extrem prestandaökning, men det är inte helt omöjligt. 3870 och 4870 var båda byggda på 55 nm. Beräkningsprestandan steg från 496 GFLOPs till 1200 GFLOPs (+141,9%), medan strömförbrukningen steg från 106W till 150W (+41,5%).

Steget från 4870 till 5870 var med en krympning från 55nm till 40nm, och då steg beräkningsprestandan från 1200 GFLOPs till 2720 GFLOPs (+126,7%), medan strömförbrukningen steg från 150W till 188W (+25,3%).

Så det är nog inte omöjligt att 40 nm har mer att ge. Dock känns det som att det snarare handlar om vad TSMC kan tillverka snarae än vad AMD kan designa.
Och sen vet jag inte om AMD vill öka sin TDP så mycket högre. Men säg en höjning till 200W TDP, och 50% bättre prestanda känns inte omöjligt...

Men personligen hoppas jag mer på bättre prestanda runt 100W (då jag tycker det är svårt att kyla mer än så passivt). Har nu ett 4850, och blev besviken på 5770 som bara blev en aning bättre. 5850 mot 4870 steg betydligt mer i prestanda för 150W-klassen. Så kanske att de kan klämma ut 5850-prestanda i 100W-klassen? Det hade varit riktigt trevligt! Ifs är det inte så ofta jag känner att mitt 4850 inte räcker till (man kan inte köra allt på max, men ganska högt för det mesta ändå). Men suget efter mer prestanda och DX11 lockar ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Nu tror jag inte att SI kommer med någon extrem prestandaökning, men det är inte helt omöjligt. 3870 och 4870 var båda byggda på 55 nm. Beräkningsprestandan steg från 496 GFLOPs till 1200 GFLOPs (+141,9%), medan strömförbrukningen steg från 106W till 150W (+41,5%).

Steget från 4870 till 5870 var med en krympning från 55nm till 40nm, och då steg beräkningsprestandan från 1200 GFLOPs till 2720 GFLOPs (+126,7%), medan strömförbrukningen steg från 150W till 188W (+25,3%).

Så det är nog inte omöjligt att 40 nm har mer att ge. Dock känns det som att det snarare handlar om vad TSMC kan tillverka snarae än vad AMD kan designa.
Och sen vet jag inte om AMD vill öka sin TDP så mycket högre. Men säg en höjning till 200W TDP, och 50% bättre prestanda känns inte omöjligt...

Men personligen hoppas jag mer på bättre prestanda runt 100W (då jag tycker det är svårt att kyla mer än så passivt). Har nu ett 4850, och blev besviken på 5770 som bara blev en aning bättre. 5850 mot 4870 steg betydligt mer i prestanda för 150W-klassen. Så kanske att de kan klämma ut 5850-prestanda i 100W-klassen? Det hade varit riktigt trevligt! Ifs är det inte så ofta jag känner att mitt 4850 inte räcker till (man kan inte köra allt på max, men ganska högt för det mesta ändå). Men suget efter mer prestanda och DX11 lockar ändå...

Ja, bättre prestanda och framför allt bättre prestanda/watt än tidigare generation kan man nog räkna med. Men svårt att spekulera hur mycket. Synd att AMD är så bra på att täta läckor trots att det är så nära lanseringen.

Ok, vi vet att kretsen kommer göras i 40nm och cypress är redan stor nog så det finns inte mycket utrymme till att kraftigt öka antal transistorer om de ska följa sin "small die"/"sweetspot"-strategi (beror iofs också lite på hur tätt de lyckas packa transistorerna).

I cypress/rv870 dubblerade AMD antalet vior pga TSMC's tillverkningsproblem. Jag vet inte riktigt, men tillverkningsproblemen är väl mindre nu och isf behövs antagligen inte extra viorna vilket minskar kretsstorleken en gnutta (detta är nåt jag själv spekulerat om nu).

Och från andra hör man en del prata om att ta bort den 5:e, den mer komplexa, även kallad "the transcendental ALU", ALU:n i varje shader. Så antalet shaders kan öka trots att antalet ALU:s är konstant eller ökar bara lite.

Det verkar som Southern Island är i princip vad Northern Island skulle ha varit förresten. NI designades för 32nm och skulle varit nästa generation, men TSMC skrotade den processen, så AMD döpte om NI till SI och portade den till 40nm.

Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det verkar som Southern Island är i princip vad Northern Island skulle ha varit förresten. NI designades för 32nm och skulle varit nästa generation, men TSMC skrotade den processen, så AMD döpte om NI till SI och portade den till 40nm.

Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

AMD hade tänkt köra NI på 32 nm hos TSMC(eller GF?) precis som du säger. Men det blev ju inget av det och de hoppade direkt till 28 nm, dock lite senare. Detta gjorde att AMD senarela NI och lanserar istället en hybrid mellan Evergreen och NI, så kallad SI. NI kommer nästa höst i 28 nm istället.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genesis:

Nu tror jag inte att SI kommer med någon extrem prestandaökning, men det är inte helt omöjligt. 3870 och 4870 var båda byggda på 55 nm. Beräkningsprestandan steg från 496 GFLOPs till 1200 GFLOPs (+141,9%), medan strömförbrukningen steg från 106W till 150W (+41,5%).

Steget från 4870 till 5870 var med en krympning från 55nm till 40nm, och då steg beräkningsprestandan från 1200 GFLOPs till 2720 GFLOPs (+126,7%), medan strömförbrukningen steg från 150W till 188W (+25,3%).

Så det är nog inte omöjligt att 40 nm har mer att ge. Dock känns det som att det snarare handlar om vad TSMC kan tillverka snarae än vad AMD kan designa.
Och sen vet jag inte om AMD vill öka sin TDP så mycket högre. Men säg en höjning till 200W TDP, och 50% bättre prestanda känns inte omöjligt...

Men personligen hoppas jag mer på bättre prestanda runt 100W (då jag tycker det är svårt att kyla mer än så passivt). Har nu ett 4850, och blev besviken på 5770 som bara blev en aning bättre. 5850 mot 4870 steg betydligt mer i prestanda för 150W-klassen. Så kanske att de kan klämma ut 5850-prestanda i 100W-klassen? Det hade varit riktigt trevligt! Ifs är det inte så ofta jag känner att mitt 4850 inte räcker till (man kan inte köra allt på max, men ganska högt för det mesta ändå). Men suget efter mer prestanda och DX11 lockar ändå...

Fast du missar en viktig detalj. Anledningen till att man kunde öka antalet shaders så mycket mellan 38xx och 48xx är bland annat för att man skrotade den platskrävande ringbussen. Man optimerade helt enkelt kretsen något enormt. Och redan idag har man mycket högre prestanda per mm² än nVidia kan åstadkomma. Jag tror det är mycket svårt att optimera den ytterligare utan att ta bort några av de extra stream processorerna per shader, och då öka antalet shaders. Men jag tror också att den då snarare blir större vid samma streamprocessorantal, då den genast har högre antal shaderantal för att nå dit. Å andra sidan tror jag prestandaökningen blir högre än storleksökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ser fram emot lanseringen av HD6000, HD5000 är ju relativt gamla idag trots allt. Jag hoppas även på en hel del nyheter, de lyckades ju rätt bra med att hemlighålla Eyefinity förra gången.

man får ju inte glömma hur dom lyckades läcka ut falskt prestanda material om 4870 och tog nvidia med byxorna nere så det skriker om det också.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Har idag ett 4870x2. Ska bli riktigt intressant och se hur stor prestanda ökning man skulle få med ett 6870 eller kanske 6970x2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The Mupp:

man får ju inte glömma hur dom lyckades läcka ut falskt prestanda material om 4870 och tog nvidia med byxorna nere så det skriker om det också.

Japp inte nog med att dom håller ganska tät, dom lägger ut falska rykten som rökridåer, så det som trots allt är sant drunknar i all övrig falsk information.
Kan inte annat än beundra deras kontraspionage en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sen var ju 3000-serien extremt små chip så då hade de ju möjlighet att höja chipstorleken en hel del.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Öhh, nej?
28nm är nästa steg för halvledare (grafikkort) medan vanliga CPU har nästa steg 32nm. Precis som de tidigare steget var/är 40nm för Halvledare och 45nm för CPU.
Har inget att göra med att de skippar något steg..

Öhhh, jo.

Jag tror du tänker på halvnoder när du säger halvledare, vilket redan där säger en del om att du faktiskt inte har en aning om vad det är du faktiskt pratar om.

TSMC hade planerat att gå från 40nm till 32nm men eftersom dom bland annat hade problem med 40nm och fick ägna mycket tid åt att fixa det så kändes det onödigt att gå till 32nm eftersom dom låg efter sin egen planering.
Det var lite andra anledningar också och det har spekulerats i många andra. Men det är oviktigt, dom hade tänkt gå till 32nm men skippade det för att gå direkt till 28.

Anledningen till att GPUer ofta tillverkas på halvnoder är för att dom på många sätt är mycket mindre komplicerade än CPUer vilket gör dom ofta kan tillverkas med en enklare process vilket gör att man kan köra på en mindre tillverkningsteknik.

Jag har inte så bra koll själv på vad allt heter och vad det innebär, men som exempel kan vi ta Global Foundries bulk-process vilket är en mycket enklare process än deras SOI (Silicon On Insulator) process som är mer komplicerad och dyrare. Deras bulk-process är nere på mindre tillverkningsteknik än deras SOI-process.

Och eftersom processen som man gör CPUer med är mer komplicerad brukar man bara gå över till mindre tillverkningsprocess i lite större steg, så kallade noder.

Medan enklare tillverkningsprocesser krymps oftare och i mindre steg, och dom stegen som är mellan dom andra stegen kallas för halvnoder.

Och eftersom GPUer är mindre komplicerade på många sätt så kan dom tillverkas med den enklare processen och väljs därför att tillverkas på den minsta tillgängliga storleken, vilket oftast då är en halvnod. :

Jag tror säkert det finns många som kan förklara mer och bättre och mer korrekt men att en del ändå klarnat för dig något.
Om du är intresserad kan du säkert hitta mycket mer information själv också.
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Min kristallkula säger att 6000-serien inte dyker upp förens i början av nästa år.

Min obotliga optimism säger att de kommer lagom till December månad börjar