Permalänk
Medlem

TS du glömde svarstid ( MS )

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xyden:

Hejsan.

Jag velat köpa en ny skärm ett rätt bra tag nu. Har kollat runt lite och hittat dom här:

(Bara förslag)

Egenskaper för Samsung SyncMaster 2443BW
Egenskaper för Benq V2410 Eco

120hz:
Egenskaper för Acer GD245HQ
Egenskaper för Acer GD245HQbid

* Användningsområden = Mest spel (WoW, HoN, SC2, lite fps) men också film och surf
* Önskad storlek = 22-24
* Din budget = max 4000 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080, 1920x1200
* Önskat format = 16:9, 16:10
* Önskad Panel = TN (antar jag), har inget emot om det är LED
* Önskad Hz = 60hz+ (eller 120hz om det är värt det?)
* Butik = Komplett, Dustin Home, Inet
* Märke =
* Höj och sänkbar samt Vinklingsbar/tiltbar (Ingen måste men ett stort plus)

Lite om min dator, om det hjälper:

Intel Core#2 Duo E8500 3.16Ghz
Sapphire Radeon HD 5750 1GB
Corsair TWIN2X 4GB

120hz låter ju lite spännande, men är det värt det? Har jag användning av det? Kan jag använda det?

Om ni har frågor kan ni alltid skriva i tråden, kollar in hit några gånger om dagen.

Mvh

Eftersom du har en del pengar att lägga så finns ingen direkt anledning att satsa på TN, speciellt inte som du vill ha en höj- och sänkbar skärm.

Ta och gå igenom recensionerna på skärmarna jag tipsar om i det här inlägget så får du något bra för dina pengar.
#10072721
120Hz är ju främst intressant om du kör mycket shooters, och vill ha mer flyt. Eftersom de 120-hertzare som finns än så länge alla har TN-paneler så blir det klart sämre bildkvalité och inte heller några mer ergonomiska inställningsmöjligheter än tilt...

Skrivet av ygd3n:

TS du glömde svarstid ( MS )

Nä, det gjorde han inte.
Det är en totalt ointressant parameter som knappt säger någonting. Jag svarade nyligen på nån snubbes funderingar på ett annat forum, han satt och oroade sig över att Dells 27-tummare inte skulle vara snabb nog för honom... Vad har du för skärm då frågade jag.
En fem år gammal TN-skärm blev svaret (självklart skrev han inte att den var så gammal, men jag kollade). I specifikationen stod det 5ms och recensionerna man hittade berömde skärmen för dess snabbhet. Kollade foton hos DigitalVersus, de hade nämligen testat den och den verkade nästan ge mer ghosting än min fyra år gamla IPS-skärm, speccad till 16 ms.

Edit: Glömde nämna att han var helt nöjd med sin 5 år gamla TN-skärm vad gällde snabbhet... Verkar vara en hel del som har lite svårt att ta in att i princip alla skärmar som finns på marknaden idag funkar ypperligt även till snabba spel för de allra, allra flesta användare. Året är 2010, inte 2002 eller 2003.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Panel är t.ex TN eller IPS, LED är ingen paneltyp! Dell U2311H är det du kollar efter. Eller Dell 2209WA.

U2311 ska vara Wled har jag för mig, totalt ointressant egentligen då det inte medför något vettigt förutom lägre energiförbrukning.

Okay! Skärmen har ju fått rätt lovande recensioner, men jag såg att den har hela 8 ms responstid. Jag vet iofs inte hur mycket detta märks men den jag har nu är på 2 ms. Dock spelar jag mest spel som inte kräver nån snabb skärm så kan nog kompromissa på den punkten.

Permalänk
Skrivet av Wildenboy:

Okay! Skärmen har ju fått rätt lovande recensioner, men jag såg att den har hela 8 ms responstid. Jag vet iofs inte hur mycket detta märks men den jag har nu är på 2 ms. Dock spelar jag mest spel som inte kräver nån snabb skärm så kan nog kompromissa på den punkten.

Men spring iväg till närmaste elektronikstormarknad och köp en skärm som det står 2ms och LED på. De kommer ta slut, skynda dig!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildenboy:

Okay! Skärmen har ju fått rätt lovande recensioner, men jag såg att den har hela 8 ms responstid. Jag vet iofs inte hur mycket detta märks men den jag har nu är på 2 ms. Dock spelar jag mest spel som inte kräver nån snabb skärm så kan nog kompromissa på den punkten.

Den dagen den ms som anges faktiskt säger någonting av värde lovar jag att ropa till, okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

2st Dell U2311H eller 2st Dell 2209WA?

Dell is hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av czan:

Dell is hell

Inte när det kommer till skärmar, långt ifrån

Permalänk
Avstängd

Jag offrar mer än gärna bildkvalite för 120hz, i mina ögon är 120hz värt mer än något annat.
Flytet som man får är av en helt annan värld.
Jag avskyr verkligen att sitta på 60hz, så satans värdelöst med musrörelser osv.

Folk är olika helt enkelt

Självklart vill jag ha en PA eller IPS skärm med 120hz som dom flesta andra, och dagen dom kommer för runt 4-5k så blir det också en sådan (om det nu händer)
Men just nu får man välja bra bildkvalite eller skönt flyt. Flyt vinner i mina ögon. Detta även när man inte är hardcore gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag offrar mer än gärna bildkvalite för 120hz, i mina ögon är 120hz värt mer än något annat.
Flytet som man får är av en helt annan värld.
Jag avskyr verkligen att sitta på 60hz, så satans värdelöst med musrörelser osv.

Folk är olika helt enkelt

Självklart vill jag ha en PA eller IPS skärm med 120hz som dom flesta andra, och dagen dom kommer för runt 4-5k så blir det också en sådan (om det nu händer)
Men just nu får man välja bra bildkvalite eller skönt flyt. Flyt vinner i mina ögon. Detta även när man inte är hardcore gamer.

Kör på två, en 120hzare och en IPS

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, film
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 3000 och lite mer om det verkligen behövs

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080 eller 1920x1200
* Önskat format = 16.9
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = så hög som möjligt
* Butik = dustin, komplett, inet, elgiganten?
* Märke = -

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

* Användningsområden = Spel, film
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 3000 och lite mer om det verkligen behövs

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080 eller 1920x1200
* Önskat format = 16.9
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = så hög som möjligt
* Butik = dustin, komplett, inet, elgiganten?
* Märke = -

Lägg till lite och ta Acers 120hzare. Annars är det Dell U2311H och du får offra en tum.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spelar mest spel och kollar på film.
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = 2k-2,5k kanske lite mer.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = -
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = Så hög som möjligt då jag spelar endel FPS
* Butik = Inet och andra som man kan lita på.
* Märke = -

Gärna en blank skärm då det är det jag har för tillfället och att gå från blank till matt skulle vara skönt att undvika men inget måste.Det är f.ö en HP w2207h jag går från.

Visa signatur

Laptop >.>

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Ange:
* Användningsområden = Spel - Heroes of Newerth, sc2, lite slöspel. Studier Mycket ebooks som gärna skall vara MINST 1A4 100% eller kanske tom 2st brevid varandra på en skärm gärna. + lite lätt foto&video-redigering. Samt film.
* Önskad storlek = -
* Din budget = MAX 15 000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Så mycket som möjligt
* Önskat format = -
* Önskad Panel = Någon med bra (korrekta) färger och BRA SVÄRTA
* Önskad Hz = -
* Butik = -
* Märke = -

Ska börja plugga nu så ska beställa ny skärm 1/9 och den eller dem skall vara primärskärmar, kommer inte ha en TV på studentrummet utan det får skärmarna sköta.

Det jag prioriterar är STOR arbetsyta gärna så man kan ha uppe två A4 100% bredvidliggande + word.

Det jag har tittat på är dells 27", Apples nya 30" (även hört att Dell kommer med en ny 30" snart) eller två stycken 24", Vad är era tankar om vad som funkar bäst? Aldrig använt dualscreen, eller stor bildyta, min 22" 1920x1080 är inte gigantiskt direkt.

Det som väger för 30" är att man slipper kanterna, men samtidigt kanske det kan vara bra så man enklare får "fullscreen"känslan med ett fullzoomat PDF över en skärmen och ordbehandlaren på andra, än att trixa med att styra upp fönstren snyggt.

Som sagt lite tips för en stor skärmyta som kommer användas mest till studerande och research men även spel, film och lätt hobbyredigering. Kan tänka mig att vänta några månader om det kommer massa intressant nu under hösten.

Tack på förhand!

Det ska som du säger komma en ny 30-tummare från Dell snart. Iom att merparten av de befintliga modellerna har problem med överdrivna färger (utom Eizo som fixat ett ordentligt sRGB-läge samt Apples Cinema Display och även iMac som är standard gamut (~sRGB) till att börja med) så skulle jag vänta och se.
Om du gillar en 30" eller flera mindre bäst är svårt för andra att svara på. Vet att Eizo åtminstone tidigare skickat med något program som kan användas för att dela upp skärmen i flera ytor, kanske kan du få tag i det, borde finnas andra liknande program också.
Fördelen med att köpa flera mindre skärmar är att du kan kombinera olika egenskaper och så att säga få det bästa av två världar (avsevärt mkt bättre svärta på cPVA t ex, mildare antireflexbehandling också).
Svårt det där...
Tänk på att U2711an egentligen är ganska liten iom att den är i 16:9-format. Saknar porträttläge också, även om många säkert kan tycka att 1440 räcker till det mesta.
#10097150
Men med tanke på din budget så kan du ju lätt köpa en U2711 och ytterligare någon skärm.

Skrivet av Highfly:

Hej! Tänkte uppdatera min gamla spelskärm som är en CRT (Syncmaster 957MB). Den fungerar egentligen bra men är lite klumpig på skrivbordet. Spelar en uppsjö av spel; FPS, rollskpel, taktikspel... inte på professionell nivå dock ^_^ Är orolig över vad jag läst om att TFT har delay och för att det ska bli en irritabel övergång.

* Användningsområden = Spel enbart
* Önskad storlek = 22"- 24"
* Din budget = Flexibel 2000-6000 beroende på hur mycket skillnad/bättre upplevelse det är för pengarna. Hur stor skillnad är det t ex att gå ifrån
Egenskaper för LG W2220P till
Egenskaper för Eizo FlexScan EV2333WH eller
Egenskaper för HP ZR24w eller
Egenskaper för HP LP2475w?

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = Höj/sänkbar och Tiltbar
* Önskat format =Ingen betydelse
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke = Ingen betydelse

Ett stort tack till Er som tagit er tid att svara på funderingar tidigare i tråden och eventuellt svarar på min

Du har hittat riktigt bra skärmar själv, högre pris betyder dock inte automatiskt bättre utan snarare så att de har olika egenskaper.
Eizon utmärker sig då den har en helt annan paneltyp. Otroligt mycket djupare svärta än alla andra datorskärmar där ute samtidigt som den inte lider av white glow som dagens IPS-skärmar alla plågas av i lite olika stor utsträckning. Med white glow menas att svart och andra mörka färger får ett, oftast vitt, skimmer över sig när man råkar få en del vinkel mot svarta/mörka områden och inte sitter i ett rum med mycket dagsljus. Du hittar ett par exempelbilder på första sidan i den här tråden.
Vidare har PVA-panelerna allmänt sett mindre grynig antireflexbehandling, de är fortfarande matta men utan de små korn som vissa kan uppleva störande på enfärgade områden.
Just Eizon och dess släkting Samsung F2380 tillhör dock inte de snabbaste TFT-skärmarna i dag. Skulle ändå testa och köpa en sån, du har ju 14 dagars ångerrätt iom distansavtalslagen (tror det är rätt namn).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, film
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 3000 och lite mer om det verkligen behövs

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080 eller 1920x1200
* Önskat format = 16.9
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = så hög som möjligt
* Butik = dustin, komplett, inet, elgiganten?
* Märke = -

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Skrivet av jacke910:

* Användningsområden = Spel, film
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 3000 och lite mer om det verkligen behövs

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080 eller 1920x1200
* Önskat format = 16.9
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = så hög som möjligt
* Butik = dustin, komplett, inet, elgiganten?
* Märke = -

Men vad är det här för dumheter?!

Du har redan fått hjälp av flera användare

#10298491
#10298200

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Användningsområden = Spel och Film
Önskad storlek = 23-25''
Din budget = 2500 kr kan tänka mig att lägga några få hundralappar till.

Har kollat på bland annat.
WEBHALLEN.com - HP 25" TFT 2510i (2,5ms)
WEBHALLEN.com - BenQ 24" TFT G2420HDBL (5ms / DVI) LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av trixxi:

Användningsområden = Spel och Film
Önskad storlek = 23-25''
Din budget = 2500 kr kan tänka mig att lägga några få hundralappar till.

Har kollat på bland annat.
WEBHALLEN.com - HP 25" TFT 2510i (2,5ms)
WEBHALLEN.com - BenQ 24" TFT G2420HDBL (5ms / DVI) LED

Dell U2311H.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, Surf, Film
* Önskad storlek = 23-24"
* Din budget = max 2500kr

* Önskad upplösning = ?
* Önskat format = ?
* Önskad Panel = ?
* Önskad Hz = 75+
* Butik = Spelar ingen roll
* Märke = Spelar ingen roll

Haha som ni märker så har jag absolut nollkoll på skärmar har aldrig köpt en själv har haft samma 19" 75hz HP L1925 i 5 år eller nått sånt nu (hade den i källaren nånstans).. Jag är inte 100 på vad skillnaden mellan 16:9 och 16:10 är men jag tror att det är att 16:10 är aningen högre? Upplösning har jag inte heller någon koll på, desto större desto bättre antar jag.. Jag vet inte vad olika Paneler gör för skillnad och hur många hz/vilken panel man får beror antagligen på prisklassen, försök hjälpa mig i alla fall!

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Foto, Grafiskdesign, Surf, Film, Spel.
* Önskad storlek = ~24"+
* Din budget = Skulle vara bra med förslag i olika prisklasser. Säg en maxgräns på 4000kr, även om det känns mycket.

* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = 16.9
* Önskad Panel = Lämplig
* Önskad Hz = Lämplig
* Butik = Spelar ingen större roll, inet hade varit nice dock.
* Märke = -

Kommer använda den till arbete också, detta innebär webbdesign och fotoredigering. Så Om det inte är nån superpanel så kan den inte ha helt kassa färger. Den får gärna lämpa sig till dem andra användningsområdena också, vill kunna spela utan att det ser förjävligt ut. Värderar storlek på skärmen, bildkvallité är dock viktigare. Betraktningsvinkel bryr jag min inte något större om, sålänge man kan sitta framför den normal utan att behöva sitta i en 10cm zon för att se nånting så spelar det ingen större roll. Måste ha DVI eller HDMI. Inga inbygda högtalare eller sånt crap. Belysning i rummet kommer variera, kan sitta i mörker ibland och med skärmen framför ett fönster ibland. Kan ingenting om skärmar så uppskattar all hjälp jag kan få! Säg till om jag glömt något.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Film, Spel.
* Önskad storlek = 27"
* Din budget = 4000kr plus minus

* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = 16.9
* Önskad Panel = Blank skärmyta är ganska viktigt
* Önskad Hz = Lämplig
* Butik = Spelar ingen större roll, inet hade varit nice dock.
* Märke = -
har svårt att hitta någon 27" skärm med blank skärmyta hittar bara matta.

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = HD FILM + dia 2 & 3(när det kommer)
* Önskad storlek =24 eller större max 30
* Din budget = 4-6k

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = MINST Full HD (1920*1080)
* Önskat format = Lämpligt....
* Önskad Panel = någon ips-panel OBS EJ TN
* Önskad Hz =xx hz
* Betrakningsvinkel (horisontell) = så när som 180 grader som gå
* Betrakningsvinkel (vertikal) = så när som 180 grader som går
* Garanti på skärmen = Mer än 2 år
* PixelGaranti = ja tack.
* Butik = typ alla kända. inte pixmania
* Färg = göra svart så allt annat är i svart.

Tackar på förhand.
Är i behov av en skärm, pga att jag är en stor fel rand på skärmen med frysta & döda pixlar!

Permalänk
Medlem

FInns det några skärmar under 3k med HDMI?

Pz

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

FInns det några skärmar under 3k med HDMI?

Pz

95st

TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Medlem

Soft, tjänar man något extra på att köra i HDMI porten på sitt HD5870 istället för att använda DVI uttagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Soft, tjänar man något extra på att köra i HDMI porten på sitt HD5870 istället för att använda DVI uttagen?

Ljud, men det antar jag du fixar på annat vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ljud, men det antar jag du fixar på annat vis?

Absolut. Så det finns ingen annan anledning till att prioritera en HDMI kontakt, dvs den ger inte bättre bild eller något dylikt?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Absolut. Så det finns ingen annan anledning till att prioritera en HDMI kontakt, dvs den ger inte bättre bild eller något dylikt?

Mvh

Nej.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = mest spel men också mycket film
* Önskad storlek =24
* Din budget = 5000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = minst 1920x1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke =

Permalänk
Medlem

Dell 2410 eller HP ZR24w

* Användningsområden = Surf, film, bildbehandling, TV lite spel
* Önskad storlek = 24
* Din budget = ca 4-5k +-

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1200
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel = IPS
* Önskad Hz = x
* Butik = Alla
* Märke = x

Har läst hela tråden nu och det lutar mellan Dell 2410 och HP ZR24w.
En del recentioner jag läst så verkar det som Dell har bättre färgåtergivning.
Men även att det skall vara hopplöst att få till den(calibrering)och att de haft buggig firmware.
Funkar den garranterade fabriks kalibreringen nu?

Dell eller HP e frågan ??

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag skriva att jag är ute efter en LED-Tv och ingen skärm.

* Användningsområden = Spel(PC och kanske även konsol i framtiden), Surfa, Film, Tv tittande
* Önskad storlek = Den storleken som passar bäst som skärm till en pc. Har en polare med 40" Full HD tv där jag tycker texten i windows blir otydlig pga det låga pixelantalet/cm^2. Dock inget mindre än 32"
* Din budget = Självklart så vill jag att den ska gå lös på så lite som möjligt men 7500 känns som ett ganska lämpligt pris.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080 (gärna mer, har dock inte hittat någon med högre upplösning. Priset stiger väll också ganska rejält när pixlarna också blir fler efter 1080 stadiet?)
* Önskat format =
* Önskad Panel = LED om inget annat föreslås
* Önskad Hz = inte mindre än 100
* Butik =
* Märke =