Permalänk
Medlem

Detta är vad jag söker, tips mottages tacksamt. Fattar inte riktigt skillnaden mellan led/lysrör, en kompis säger att betraktningsvinkel suger på lysrör, och det händer ju ibland att nån står bredvid en och tittar...,, men men, som sagt var tips mottages tacksamt.

* Användningsområden = Spel och surf
* Önskad storlek = >=24"
* Din budget = inte över3,2K

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = minst 1920x1080/
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel = ?
* Önskad Hz = ?
* Butik =
* Märke =

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = I första hand surf, men även spel. Inte så mycket FPS-spel dock.
* Önskad storlek = 22-24"
* Din budget = Kan sträcka mig upp till 4k

* Önskad upplösning = 1920x1200
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel = Allt annat än TN
* Önskad Hz = Inga speciella krav
* Butik = Dom välkända, har även studentrabatt på Dustin...
* Märke = Jag har inget emot något speciellt märke, alla går bra.

Hade tänkt att önska mig bidrag till den i jul, samt sälja min nuvarande Samsung T220.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

* Användningsområden = I första hand surf, men även spel. Inte så mycket FPS-spel dock.
* Önskad storlek = 22-24"
* Din budget = Kan sträcka mig upp till 4k

* Önskad upplösning = 1920x1200
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel = Allt annat än TN
* Önskad Hz = Inga speciella krav
* Butik = Dom välkända, har även studentrabatt på Dustin...
* Märke = Jag har inget emot något speciellt märke, alla går bra.

Hade tänkt att önska mig bidrag till den i jul, samt sälja min nuvarande Samsung T220.

HP ZR24w - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ser ut att vara en kanonskärm!
Dock så verkar den lida av IPS-glow vilket verkar tämligen otrevligt. Och vad är skillnaden mellan CCFL och LED belysning?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tack för tipset! Ser ut att vara en kanonskärm!
Dock så verkar den lida av IPS-glow vilket verkar tämligen otrevligt. Och vad är skillnaden mellan CCFL och LED belysning?

En kompis har skärmen och hans lider inte av någon märkbar IPS glow. Han är mycket nöjd med skärmen och jag tycker själv att den har mycket bra bild när jag har varit där och kollat på den. 1900x1200 är underbart!

Om du kan tänka dig en lite lägre upplösning så finns ju DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestanda skärm med IPS-panel - Specifikationer som är en mycket bra skärm!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

En kompis har skärmen och hans lider inte av någon märkbar IPS glow. Han är mycket nöjd med skärmen och jag tycker själv att den har mycket bra bild när jag har varit där och kollat på den. 1900x1200 är underbart!

Om du kan tänka dig en lite lägre upplösning så finns ju DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestanda skärm med IPS-panel - Specifikationer som är en mycket bra skärm!

Dellen där verkar ju lida av samma problem, men jag antar att oavsett vilken av dom jag väljer så är dom bättre än min nuvarande skärm. Med 16:9 så får jag ju ändå 30pixlar till uppåt än vad jag har nu samt att jag får många pixlar fler på bredden. Men jag föredrar helst 16:10. Kan även tillägga att jag alltid har ljust bakom skärmen och rätt så ljust i rummet i övrigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Dellen där verkar ju lida av samma problem, men jag antar att oavsett vilken av dom jag väljer så är dom bättre än min nuvarande skärm. Med 16:9 så får jag ju ändå 30pixlar till uppåt än vad jag har nu samt att jag får många pixlar fler på bredden. Men jag föredrar helst 16:10. Kan även tillägga att jag alltid har ljust bakom skärmen och rätt så ljust i rummet i övrigt.

Svårt att hitta felfria IPS skärmar med dina krav men båda dessa har riktigt bra bild. Jag hade kört på HP skärmen om du vill ha 16:10 upplösning. Tycker som sagt att det jag har sett av den imponerar för prisklassen!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Svårt att hitta felfria IPS skärmar med dina krav men båda dessa har riktigt bra bild. Jag hade kört på HP skärmen om du vill ha 16:10 upplösning. Tycker som sagt att det jag har sett av den imponerar för prisklassen!

Okej, tack för tipsen. Ska ta och läsa lite reviews på dom skärmarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

* Användningsområden = Spel, Film och Surf
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = 2000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920*1080
* Butik = Dustin Home, har gratis frakt just där och just nu är det en hel del kampanjer på skärmarna där.

Har funnit dessa två, men vet inte vilken som skulle vara bäst
BENQ V2420 24" WIDE TFT LED BLACK - 24" LED skärm med Full-HD - Specifikationer
LG W2442PE-BF 24" WIDE TFT BLACK - 24-tums wide med 2 ms och HDMI - Produktinformation

Tack på förhand!

/HampStamp

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = 2k
* Önskat format = 16:9/16:10
* Önskad Panel = TN
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Välkända. Gärna Inet/Dustin, men kvittar egentligen.

Så länge skärmen är någorlunda responskvick är jag inte kräsen alls. Är rätt nyfiken på hur BenQ-skärmarna presterar, med tanke på att priset är minst sagt kalas. Någon som har koll?
Annars kan jag tänka mig att gå upp till 2k, men håller mig alltså gärna lägre om det inte innebär totalt skräp.

Permalänk

Gå hellre ner 240 pixlar i horisontell upplösning och köp LGs W2220P som Dustin har kampanj på nu. 1990 spänn ger er riktigt hög bildkvalité samt en fot som är inställningsbar i alla leder.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10540789']Gå hellre ner 240 pixlar i horisontell upplösning och köp LGs W2220P som Dustin har kampanj på nu. 1990 spänn ger er riktigt hög bildkvalité samt en fot som är inställningsbar i alla leder.

Vet inte vem du svarade till, men för mig känns det iaf som att en TN-skärm lär göra sig bättre för spel än en billig IPS-dito. Eller tänker jag fel nu?
2" mindre och lägre upplösning känns inte heller speciellt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Vet inte vem du svarade till, men för mig känns det iaf som att en TN-skärm lär göra sig bättre för spel än en billig IPS-dito. Eller tänker jag fel nu?
2" mindre och lägre upplösning känns inte heller speciellt kul.

Ja, du tänker fel, LG W2220P och Dell 2209WA är två mycket snabba IPS-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, du tänker fel, LG W2220P och Dell 2209WA är två mycket snabba IPS-paneler.

Då får jag tacka för den rättelsen. Tråkigt att dessa två inte riktigt passar överens med mina övriga sökta specifikationer, annars hade det ju bara varit fördelar jämfört med den TN-panel som jag egentligen letar efter. Får liksom svårt att motivera ett byte från min nuvarande, fullt fungerande 20"/1680x1050, till en skärm med samma "låga" upplösning och bara två tum större, när goda spelegenskaper är mitt enda krav i övrigt.

Permalänk

Men behåll din nuvarande ett tag till då och spara ihop en femhundring till så att du kan köpa en Dell U2311?

Lika bra att uppgradera ordentligt när det väl ska göras istället för att köpa något halvdant.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Vilken av dessa 24" SEK 2500 skärmar passar bäst till surf och gaming typ Starcraft2?

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK

NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon130013:

* Användningsområden = Spel, Film och Surf
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = 2000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920*1080
* Butik = Dustin Home, har gratis frakt just där och just nu är det en hel del kampanjer på skärmarna där.

Har funnit dessa två, men vet inte vilken som skulle vara bäst
BENQ V2420 24" WIDE TFT LED BLACK - 24" LED skärm med Full-HD - Specifikationer
LG W2442PE-BF 24" WIDE TFT BLACK - 24-tums wide med 2 ms och HDMI - Produktinformation

Tack på förhand!

/HampStamp

Någon snäll själ som skulle kunna ge ett konkret svar?

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Film
* Önskad storlek =minst 23"
* Din budget =max 3000

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = *Full HD*
* Önskad Panel =Har hört att TN inte är så där jättebra

Permalänk
Skrivet av anon130013:

Någon snäll själ som skulle kunna ge ett konkret svar?

Du har redan fått två svar med tips på riktigt bra skärmar.
Har du bespetsat dig på att till varje pris slänga bort pengarna på någonting halvdant så föreslår jag att du tar ett mynt och singlar det fem eller tio gånger.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Protoss99:

Vilken av dessa 24" SEK 2500 skärmar passar bäst till surf och gaming typ Starcraft2?

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK

NEC MULTISYNC EA231WMI 23" WIDE TFT BLACK

Svårt, det ska vara samma panel i de skärmarna. Dellen har dock overdrive vilket gör den aningen snabbare, men inte så säkert att du märkt någon skillnad. Det är snarare skicket på exemplaret som avgör om den ena är bättre än den andra...

Skrivet av FåJel:

Ange:
* Användningsområden = Film
* Önskad storlek =minst 23"
* Din budget =max 3000

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = *Full HD*
* Önskad Panel =Har hört att TN inte är så där jättebra

Tja, för filmer så är en skärm med djup svärta en stor fördel.
De skärmar som har en riktigt bra svärta är Samsung F2380 / Eizo EV2333 samt Benqs nya BL2400, VW2420 & EW2420. Olika sorters VA-paneler i dem, de första har lite bättre betraktraktningsvinklar men ska å andra sidan vara marginellt långsammare än Benqs skärmar.
Det är bara den första Benqskärmen som är justerbar i höjdled och har porträttläge, VW och EV saknar justerbar fot och kan bara tiltas framåt/bakåt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tack tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10541052']Men behåll din nuvarande ett tag till då och spara ihop en femhundring till så att du kan köpa en Dell U2311?

Lika bra att uppgradera ordentligt när det väl ska göras istället för att köpa något halvdant.

Jag har pengarna, men ser ingen anledning till att gå över budget för något jag egentligen inte behöver. Som sagt, jag är nöjd med bilden i min nuvarande TN-panel (HP w2007v) men jag vill ha en större skärm och högre upplösning.

Så, vilken är den bästa spelskärmen för <2k? Hur är BenQ's skärmar och vilken av de olika modellerna är att föredra?

EDIT: Ursäkta den dryga tonen, det var inte riktigt meningen. Jag försöker bara ordentligt framhäva vad jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Surf och delvis till spel
* Önskad storlek = 23-24"
* Din budget = Under 2000kr

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = 1920x1080p
* Önskat format = ?
* Önskad Panel = ?
* Önskad Hz = ?
* Butik = Inet, DustinHome, komplet mm

Kikat på BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se
och PHILIPS 241E1SB 23,6" WIDE TFT BLACK - Snabb 5ms 23,6" skärm med DVI till superpris! - Produktinformation - är någon av dessa bra?

Är väldigt tacksam för svar!!

Mvh

Permalänk

Nu ska jag också köpa ny skärm, har dock inte följt med riktigt vad man ska ha nu.

Det viktigaste är väl att den fungerar bra i FPS-spel som Black Ops, MW2, BFBC2 och StarCraft2. Jag är inte speciellt känslig för bildkvalitén, tycker de flesta skärmar ser bra ut så jag tror inte att jag behöver en IPS-panel, har dock ingen känsla för hur stor skillnaden är så jag är inte säker

Jag vill dock inte ha en skärm med en jäkla massa reflektioner på, som vissa skärmar på bärbara. Hellre matt skärm då.

* Användningsområden = Spel/Surf
* Önskad storlek = 23-24"
* Din budget = upp till 4-5000kr, fast jag stannar gärna kring 2.5k-3k
* Önskat format = 16:9/16:10
* Önskad Panel = TN antar jag?
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Spelar inte så stor roll men WebHallen, Inet, Dustin, Komplett är bra

I en annan tråd hittade jag följande skärm, den kanske kan vara något?
Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz - Inet.se

Gör det stor skillnad mellan 1920x1080 eller 1900x1200?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Jag har pengarna, men ser ingen anledning till att gå över budget för något jag egentligen inte behöver. Som sagt, jag är nöjd med bilden i min nuvarande TN-panel (HP w2007v) men jag vill ha en större skärm och högre upplösning.

Så, vilken är den bästa spelskärmen för <2k? Hur är BenQ's skärmar och vilken av de olika modellerna är att föredra?

EDIT: Ursäkta den dryga tonen, det var inte riktigt meningen. Jag försöker bara ordentligt framhäva vad jag är ute efter.

För den pengen väljer du den TN skärm som ger högst upplösning för dina slantar. Att sitta här och välja mellan olika TNskärmar är meningslöst (annat än på upplösningen då, helt ärligt). Eller som Jonte föreslog en bit ovanför, singla slant.

Edit*
Alternativt köper den billigaste 1920*1080 TN panelen du finner, blir nog där du hamnar till sist iaf. (I upplösning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

För den pengen väljer du den TN skärm som ger högst upplösning för dina slantar. Att sitta här och välja mellan olika TNskärmar är meningslöst (annat än på upplösningen då, helt ärligt). Eller som Jonte föreslog en bit ovanför, singla slant.

Edit*
Alternativt köper den billigaste 1920*1080 TN panelen du finner, blir nog där du hamnar till sist iaf. (I upplösning)

Varför ser man alltid den här översittarattityden när det handlar om skärmar?
Menar du på fullaste allvar att det inte finns NÅGRA skillnader mellan olika modeller som kostar under 2k? 1920x1080 är givet, det har jag redan listat som ett krav. Du har ju uppenbarligen inte läst något alls, och är lika uppenbart inte intresserad av att komma med något konstruktivt. Håll dig ifrån att skriva om allt du är ute efter är att kasta skit på TN-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Varför ser man alltid den här översittarattityden när det handlar om skärmar?
Menar du på fullaste allvar att det inte finns NÅGRA skillnader mellan olika modeller som kostar under 2k? 1920x1080 är givet, det har jag redan listat som ett krav. Du har ju uppenbarligen inte läst något alls, och är lika uppenbart inte intresserad av att komma med något konstruktivt. Håll dig ifrån att skriva om allt du är ute efter är att kasta skit på TN-skärmar.

Finns inga vettiga recensioner på skärmarna för under 2k. Det är samtliga TN-paneler och är du inte beredd att sträcka dig längre så har du troligen en tight budget. Då du inte är beredd att lägga ut mer pengar än så antar jag att du inte har en annan panel än en TN sedan tidigare och på så sätt har du ingen aning om dess brister. Så med det som grund kan jag säga att du kan köpa mer eller mindre vilken skärm som helst som du finner lämplig, du kommer garanterat bli nöjd.

Random BenQ borde duga

Eller så sparar du lite till och tar Dell U2311H, eller Necs IPS-panel, såg att den fanns på Dustin för under 2500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Varför ser man alltid den här översittarattityden när det handlar om skärmar?
Menar du på fullaste allvar att det inte finns NÅGRA skillnader mellan olika modeller som kostar under 2k? 1920x1080 är givet, det har jag redan listat som ett krav. Du har ju uppenbarligen inte läst något alls, och är lika uppenbart inte intresserad av att komma med något konstruktivt. Håll dig ifrån att skriva om allt du är ute efter är att kasta skit på TN-skärmar.

Skrivet av Dreas89:

Finns inga vettiga recensioner på skärmarna för under 2k. Det är samtliga TN-paneler och är du inte beredd att sträcka dig längre så har du troligen en tight budget. Då du inte är beredd att lägga ut mer pengar än så antar jag att du inte har en annan panel än en TN sedan tidigare och på så sätt har du ingen aning om dess brister. Så med det som grund kan jag säga att du kan köpa mer eller mindre vilken skärm som helst som du finner lämplig, du kommer garanterat bli nöjd.

Random BenQ borde duga

Eller så sparar du lite till och tar Dell U2311H, eller Necs IPS-panel, såg att den fanns på Dustin för under 2500.

Lät kanske illa när jag uttryckte mig, men det var faktiskt inte meningen, utan jag menade ungefär samma som Dreas89´s citat här.

Ber om ursäkt ifall det lät för illa!

Edit*
Hittar du en TN på 1920*1200 (eller än högre) för 2k, så tar du den. Det var det jag var ute efter!

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Mycket surfning samt spelande på både 360 och PC
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = ca 2000-2300 kr? Om det finns något finare för en liten summa pengar till så ta med den också.

Särskilda önskemål (om du har några sådana) = Ska ha HDMI, DVI och gärna VGA, inget måste men det är alltid bra att ha. Gärna 3,5 mm ljud ut också, men samma sak här.
* Önskad upplösning = 1920*1080 aka full HD
* Önskat format = 16:9
* Önskad Panel = n/a
* Önskad Hz = Gärna 120 Hz då jag spelar en hel del, men då antar jag att jag får gå upp ett antal prisklasser, eller?
* Butik = n/a
* Märke = n/a

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = lite spel,film och surf men för det mest spel tex. WoW
* Önskad storlek = 23-24tum
* Din budget = 2500kr kan gå någon hundra lapp upp om det behövs.