Hur mycket pengar kan en student låna?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar kan en student låna?

Jag undrar om det är möjligt för en student att låna pengar på en bank?

Jag tänker mig två olika randomstudenter:
Student som pluggar 100%
Student som pluggar 75-100% och jobbar några timmar på mcdonalds i veckan

Kan någon av dem låna pengar och isåfall ungefär hur mycket?

Permalänk
Medlem

Brukar finnas kreditkort för studenter för upp till 15 000 kr.

Permalänk
Medlem

Okej, men när det kommer till köp av lägenhet. Finns det möjlighet för någon av dessa studenter att låna kanske 1-200 000 kronor?
Spelar det någon roll om man har en egen insats i köpet? Alltså att det inte endast är de lånade pengarna som ska betala för bostaden?

Visst jag kan ringa runt till banker. Men jag vill bara få ett hum om läget.

Permalänk
Medlem

Oftast kan du inte det alls, utan då krävs det att någon går i borgen för dig. Ingen snäll förälder som kan hoppa in? De betalar ju ingenting förrän du, om det ens blir så, misslyckas med att betala..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Okej, men när det kommer till köp av lägenhet. Finns det möjlighet för någon av dessa studenter att låna kanske 1-200 000 kronor?
Spelar det någon roll om man har en egen insats i köpet? Alltså att det inte endast är de lånade pengarna som ska betala för bostaden?

Visst jag kan ringa runt till banker. Men jag vill bara få ett hum om läget.

Väldigt svårt, din inkomst räknas som bidragsdelen (ca 2700 vid heltid) samt eventuella extrainkomster, dvs din inkomst som banken räknar på når knappt upp till existensminimum, så du får inte låna mycket alls.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag har hört att vissa banker har så kallade studentlån där kan lån tas upp till 25kkr.

SEB

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Jag har hört att vissa banker har så kallade studentlån där kan lån tas upp till 25kkr.

SEB

Måste ju ändå vara skillnad på konsumtionslån och lån till köp av bostad?

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Måste ju ändå vara skillnad på konsumtionslån och lån till köp av bostad?

Självklart. Tänkte mest på första posten och inte till bostad.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Måste ju ändå vara skillnad på konsumtionslån och lån till köp av bostad?

Ja, till bostad så räknar de (iaf de banker jag hört från) inte med en krona av ditt studielån när de bestämmer din betalningsförmåga. Endast bidragsdel + inkomst, så beroende på inkomst så bestämmer den hur mycket du kan låna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En polare köpte nyss en lägenhet, men banken ville inte ge honom ett lån trots att hans föräldrar gick i borgen för honom. Det slutade med att hans föräldrar fick skriva lånet på sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

En polare köpte nyss en lägenhet, men banken ville inte ge honom ett lån trots att hans föräldrar gick i borgen för honom. Det slutade med att hans föräldrar fick skriva lånet på sig själva.

Yes, de flesta banker har tagit bort borgensmän, nu vill de ha medlåntagare vilket gör att man delar upp lånet mellan sig där det allt som oftast är så att föräldern står för det mesta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Eftersom studielånet inte räknas som inkomst och studielånet är en för låg inkomst för att kunna få lån så blir svaret nej. Banker vill inte ha med studenter att göra.

Lite småkrediter kan du säkert få genom olika kreditkort men det är inget gynnsamt sätt att låna pengar på dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Eftersom studielånet inte räknas som inkomst och studielånet är en för låg inkomst för att kunna få lån så blir svaret nej. Banker vill inte ha med studenter att göra.

Lite småkrediter kan du säkert få genom olika kreditkort men det är inget gynnsamt sätt att låna pengar på dessvärre.

Okej.. Jag vill undvika bo i hyresrätt men verkar vara någon hundratusing ifrån en egen bostadsrätt vilket är lite irriterande. Hur löser man detta förutom att jobba och spara?
Låna av föräldrar är ju ett alternativ. Men vill känna att jag kan stå på egna fötter, om ni förstår hur jag menar.

Du råkar inte veta om något sätt för oss studenter att köpa billiga bostadsrätter?? (vill minnas att du är växjöstuderande av någon anledning)

Permalänk
Inaktiv

@ TS det är bara att jobba och spara som gäller om du vill kunna köpa en bostadsrätt alternativt snälla föräldrar. Jag vet att min systers barn båda studerar inte hemma och för att få ner hyran så lågt som möjligt så var min syster tillräckligt snäll att de köpte en varsin lägenhet åt barnen så att de fick någonstans att bo när de studerar. Min syster såg det hela som en investering inför framtiden då hon kommer att kunna sälja lägenheterna igen när barnen har studerat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Okej.. Jag vill undvika bo i hyresrätt men verkar vara någon hundratusing ifrån en egen bostadsrätt vilket är lite irriterande. Hur löser man detta förutom att jobba och spara?
Låna av föräldrar är ju ett alternativ. Men vill känna att jag kan stå på egna fötter, om ni förstår hur jag menar.

Du råkar inte veta om något sätt för oss studenter att köpa billiga bostadsrätter?? (vill minnas att du är växjöstuderande av någon anledning)

Eftersom det inte går att få lån som student så gäller det antingen att ha sparat ihop pengarna innan man börjar plugga eller ha snälla föräldrar som tar ett lån och som du amorterar till istället för till banken. En bostad är aldrig en dålig investering så även om du behöver låna via dina föräldrar så skulle jag inte tveka. Nu vet jag inte hur marknaden ser ut i Växjö vad gäller bostadsrätterna eftersom jag bodde i studenthyresrätt ute på Campus under mina fem år i Växjö.