Foto/videoredigering ev. spel. Budget 12000~

Permalänk
Medlem

Foto/videoredigering ev. spel. Budget 12000~

Hejsan! Länge sen jag var runt här på forumet men nu är man tillbaka igen. På senare dagar (och kanske på grund av bättre kamera) så känner jag att min gamla Dell XPS nånting nånting börjar kännas lite seg och slö så därför har jag börjat se mig om efter en ny dator. Datorn kommer mest att användas till foto- och videoredigering (RAW-filer och HD video). Använder mig av Photoshop CS4, kanske uppgraderar till CS5 om plånboken tillåter i framtiden, Lightroom 3 och Premiere Pro 2. Vill gärna kunna ha PS, några webbläsare och musik/film uppe samtidigt. Kan eventuellt hända att jag spelar lite spel också, just nu funderar jag på att köpa SC2 och längtar redan till Diablo3 släpps så datorn ska gärna klara nyare spel på höga inställningar.

Vill helst inte ha AMD. Har alltid haft Intel så det känns bäst.
Sen så undrar jag också om RAM minne, räcker 6GB? En kollega till mig sa att kunna hantera större RAW filer och HD video så ska man helst ha 8GB eller tillochmed 12GB ram. Men jag tycker mest det låter dyrt.
Funderar eventuellt på att överklocka i framtiden.
Skärm, tangentbord och mus har jag redan.

Budgeten ligger på runt 12000kr men kan kanske sträcka mig upp mot 15000kr. Men ju billigare desto bättre, men vill inte offra för mycket prestanda för pris.
Jag kommer att bygga ihop datorn själv men vågar inte välja delar helt själv pga att jag inte har 100% koll på vad som passar med vad.

Tack på förhand.
Niklas

Permalänk
Medlem

Här har du ett alternativ från inet.se. Har du frågor är det fritt fram att ställa dem, orkar inte skriva en halv uppsats om sakerna just nu. Du kan PM:a mig om jag är seg, har dragit ned på mitt köprådsurfande.

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut. Har dock några frågor.

* Vad är skillnaden på i7 8xx och 9xx serien? Olika sockets?
* Är moderkortet SLI kompatibelt då detta kan vara aktuellt i framtiden? Klara man sig på samma PSU?
* Går det att utöka till 12GB RAM, eller mer? Nu är detta kanske inte aktuellt eller särskilt viktigt i dagsläget men kan ju vara bra senare.

Hade någon mer fråga men glömde bort den nu, kommer säkert snart. Annars ligger paketet i lagom prisklass. Ca 13k med Win7.

Permalänk
Hedersmedlem

Korspost.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.