Officiellt: AMD slutar använda varumärket ATI

Permalänk
Avstängd

bry mig inte om färger, namn eller utseende på korten eftersom jag inte tittar på dessa utan använder dom till det dom är byggda för så namnbyte är en ickehändelse.

Skrivet av fatcamp:

Därför ska man inte rösta på röd gröna sörjan "sossarna miljö och vänstern"

Kan du vara snäll och lämna politiskt valskitsnack där den hör hemma dvs på torgmöten och politiska forum, vi är många här som inte vill diskutera politiken tillsammans med hårdvaran !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig har jag aldrig haft något flyt med ett enda ATi kort jag köpt, det har alltid krånglat även om jag och min far köpte samma modell, samma märke osv i samma order t.om och mitt blev ändå alltid defekt på något sätt (senaste var 4850 vilket hade defekt BIOS från början -.-) så jag bryr mig inte om grafikkorten längre.

Men det gör allting mycket krångligare nu när de beblandar deras CPU'er med deras grafikkort men men, är väl på tiden antar jag..

Förstår dock inte varför AMD betraktas som budget? Min processor klår skiten ur ALLT Intel kan erbjuda i samma prisklass (ca 1.7k) och sedan så är ju deras moderkort 1000kr dyrare redan där med, personligen nu med Sweclockers egna lilla test angående flaskhalsar så vågar jag påstå att Intels "I" serier helt enkelt inte är värt det, speciellt när de skrotas efter ~1år

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Tycker det ser clean och bra ut

Håller med, det får gärna heta "jan banan", så länge det presterar bra!

Permalänk
Medlem

Det är ju bara krångligt med 2 varumärken, det är ju Radeon som är den säljande punkten ändå.

Permalänk
Medlem

Den tredje bilden är lite skum... Nu har AMD pratat om Fusion i flera år och när det väl är dags att släppa produkten så dumpar man logon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Bra drag, enligt mig. Radeons bra rykte kan endast hjälpa AMD, och AMD är inte ett så svagt märke att det kan skada Radeon-försäljningarna nämnvärt. Jag kan helt klart förstå att AMD vill förknippas med en framgångssaga som Radeon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Sak samma? Så länge dom gör grafikkort och kan konkurrera med Nvidia.

"Grönt och rött passar inte ihop"
"Jag vill inte ha AMD i burken utan ATI"
Gå och kamma er för fan!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men samtidigt så har jag förståelse för beslutet. Det är huvudsaken att Radeon och den röda färgen bibehålls.
BTW Loggan med "RADEON GRAPHICS AMD" är betydligt snyggare än den med endast "RADEON GRAPHICS"

Edit: Såg inte "RADEON GRAPHICS PREMIUM" först, den är snygg den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

AMD låter så gammalt, som en gammal gubbe, medan ATI låter som en nyfödd groda som flyger i molnen!

haha, nån har plockat ur farbrors hemliga gömma.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

lite synd, men har personligen inte gillat ati från början med deras krångliga catalyst, dock tiderna har ändrats.

grönt och rött passar inte ihop !

Julafton?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Jag tror att det fortfarande kommer heta ATI för alla i några år till, även om det står AMD på själva kortet. Hoppas även att om AMD släpper ett supergraffe så har dom bara klistermärket som det står AMD på, bara för att reta alla intelfanboys som ska ha den tidens 980x också får ha AMD loggan på burken Kommer dock sakna ATI, det kommer bli mera rörigt om det ska heta AMD det också. Räckte det inte med att ha AMD fusion?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Det är inte främst ATi utan Radeon som är, bland konsumenterna, välkänt. Det är helt rätt av AMD att släppa ATi.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Tror inte det spelar nån roll alls när det gäller der stora hela men när det handlar om autusiaster så är det en annan sak men som sagt så är det inte där pengarna ligger och därför är det nog smartare med ett namn i framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade redan börjat gå över till att säga AMD om grafikkort
Jag förstår inte alls gnällande, tror ni att grafikkorten är sämre bara för att det står AMD på de? Då är man verkligen trångsynt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

jag tycker AMD låter som den där mamman som man kan krypa upp i famnen på medan ATi är den man int ska bråka med på krogen

och som nån skrev här om att hans kompis int vill ha nåt med AMD att göra så är det samma för mig med intel och nvidia, vill int ha nåt med de att göra - tills jag såg vem som hade "bäst" SSDa på marknaden :<

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Usch, nu blev man nostalgisk Kommer sakna ATi. Hoppas AMD gör dem rättvisa och behåller Radeon en tid framöver, annars kommer vanliga konsumenter tro att det är någon ny fluga som ingen vågar köpa.

Finns en anledning varför Nvidia kan leva vidare med Geforce...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Usch, nu blev man nostalgisk Kommer sakna ATi. Hoppas AMD gör dem rättvisa och behåller Radeon en tid framöver, annars kommer vanliga konsumenter tro att det är någon ny fluga som ingen vågar köpa.

Finns en anledning varför Nvidia kan leva vidare med Geforce...

Känns inte som en stor risk att Radeon försvinner. Tror det kommer leva kvar länge,
eftersom det brukar vara Radeon VS GeForce.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Man förstår ju att AMD vill använda ett namn, sitt namn. ATI är däremot ett väl inarbetat namn så lite tråkigt är det att det försvinner, ATI står ju för ordentlig prestanda, AMD står för lite sämre prestanda än intel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

RADEON kommer finnas kvar. Det är ATi som pensioneras.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, vad gnäller ni om ?

Vem fan bryr sig om det heter Amd, Ati, Retardation eller Skit ?

Så länge korten är bra så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

För mig ger namnet ATI mycket mer positiva associationer än AMD men i slutändan är det bara ett namnbyte, även om det känns som ett felaktiskt sådant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom att tänka på att, på prisjakt.se så när man ska välja grafikkort så är valet mellan "GeForce" och "Radeon" (+ alla andra). Så ingen kommer typ märka att Ati försvinner

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Känns inte som en stor risk att Radeon försvinner. Tror det kommer leva kvar länge,
eftersom det brukar vara Radeon VS GeForce.

Mjo, men man vet aldrig. AMD kan få hybris och slänga radeon på tunnan Hur som helst tror jag inte att det här kommer påverka oss(med oss menar jag sweclockers^^)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kommer att sakna ATI :'(
Tycker mycket bättre om ATI än AMD. ATI låter bättre!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hurrai:

lite synd, men har personligen inte gillat ati från början med deras krångliga catalyst, dock tiderna har ändrats.

grönt och rött passar inte ihop !

Du vet kanske att rött och grönt är komplementfärger och passar således alldeles väldigt bra ihop.:)

Komplementfärg - Wikipedia

Studera några konstverk som utnyttjar detta så ser du.

Edit: Orange - Blått är ett annat exempel som jag mindes när jag såg länken. Kawasaki hade en otroligt läcker modell en gång (GPz1200?) i orange och blå metallic, där denna komplementfärgsförstärkning lyfte designen till nya höjder.
Edit2: Hittar tyvärr ingen bild nu, men den var marknadens snabbaste motorcykel på sin tid (ca 20 år sedan), gjorde över 300 (verklig fart) med mindre trim, jag hade en uppe i 275, visserligen mätarfart, men det fläktar bra ändå.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av daweeeBD:

Helt ärligt, vad gnäller ni om ?

Vem fan bryr sig om det heter Amd, Ati, Retardation eller Skit ?

Så länge korten är bra så är jag nöjd

Klart det är en stor sak, att byta namn på ett känt varumärke kan påverka ett företag enormt mycket, nu tror jag inte det blir fallet här men man bör inte förringa marknadskrafterna

Nu är jag inget fan av AMD eller ATI men för mig har ATI alltid stått för något bättre medan AMD är mer ett negativt varumärke.

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag osäker då det finns vissa situationer där bytet kan ge knepiga scener som artikeln nämner. Men överlag tror jag att det gör minimal skillnad. AMD har ägt ATI i fyra år, för 1-2 år sedan slutade ATI att existera inom företaget och alla produkter som kommit ut sedan uppköpet är AMD's produkter, trots att de marknadsförs som ATI. Radeon-namnet, likaså FireGL och övriga, kommer fortfarande användas och det är dessa folk känner igen. Produkterna säljs till konsument som exempelvis Sapphire Radeon HD6870.

Jag tror det blir bra i slutändan, företaget får en tydligare image och kan lättare visa att de har komponenter i alla klasser att erbjuda. Lite synd att de redan dumpat namnet Fusion redan, tyckte det passade bra in på produkterna det användes för. Jag gillar iallafall designen på nya logotyperna, hade gärna sett att hela företaget gått från grönt till rött dessutom.

Permalänk
Medlem

hur kul är det nu att ha en intel rigg och AMD grafik kort? låter fan bara fel.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Affärsmässigt är det säkert ett sunt beslut. Om inget annat så stärker det ju just AMD's namn i och med den extra exponeringen.
Men jag känner ändå att det är rätt tråkigt. AMD förknippas lite för mycket med "budget för de som inte har råd med intel" tycker jag, och det vore riktigt synd om det skulle smitta av sig på Radeon-korten vs. Nvidia. Det känns som att ATI är ett betydligt starkare namn när det gäller grafikkort, även om det är AMD som står bakom.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av daweeeBD:

Helt ärligt, vad gnäller ni om ?

Vem fan bryr sig om det heter Amd, Ati, Retardation eller Skit ?

Så länge korten är bra så är jag nöjd

Hur många svenskar tror du skulle köpa Volvo om det stod Geely på huven?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015