Permalänk
Medlem

Hemmadator för farsan ~7000kr

Min fars dator lade av häromdagen och jag lovade att ordna en ny åt honom så fort som möjligt. Då denna dator främst kommer att användas för Internet och viss foto/film-redigering så behövs ingen värstingburk. Vill dock ge honom en kvalitetsdator som han kan ha användning i några år framåt. Satte ihop detta paket från Inet:

Blev omkring tusenlappen dyrare än vad jag hade tänkt mig men känns som en dator han skulle ha glädje av i flera år framåt?!

Tror han i en förlängning vill ha firewireutgång men antar att man kan köpa ett kort senare för det?

Tänkte använda mig av den OS licensen han har för den kraschade laptopen så slipper åtminstone det.

Alla synpunkter är högst välkomna då jag inte är superinsatt i ämnet. Hoppas dessutom att kunna beställa datorn imorgon och antar att de flesta har bra erfarenheter av Inet?!

Permalänk

Ska han betala räkningar, slö surfa och arbeta (word powepoint osv) så borde det väl gå fin fint?

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Bara ett förslag, med en SSD inklämd i paketet.

Permalänk
Medlem

Hur stora skillnader är där mellan de två processerna, i5 650 och phenom 555? Rätt ordentlig besparing att göra på den fronten annars. Finns ju även i3, ingen aning vilken nivå man ska lägga sig på.

Permalänk

Ja i5 är ju nyare och en betydligt snabbare än x2. Men för det han ska göra tror jag inte han behöver en i5 hade hellre tagit en x4 från amd billigare. Vad ska han göra på datorn?

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Den i5 du valt är dualcore. Känns lite överpris i dagens läge att skaffa en dual till en dator som ska vara med ett tag. Ta en Athlon x4 om budgeten bränner. Och trycker du in en SSD kommer han vara störtnöjd.

Permalänk
Medlem

Förutom vanligt surfande kommer den användas till enklare foto och filmredigering. Vill dock gärna att han upplever datorn fräsch i några år.

Satsa på ett moderkort med usb och sata III? Antar att man kan sätta in ett firewirekort i datorn om moderkortet saknar firewireportar?

Permalänk
Medlem

Skulle hellre tagit bort SSDn o lagt till en kraftfullare processor, dual core kmr gå ut rätt så snart. Kanske en X4 eller X6 ?

***På jockes förslag

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk

Om inte spel är primäruppgiften skulle jag säga att en SSD är bland det första du ska lägga till om du vill att datorn ska kännas fräsch lång tid framöver.

Iom att du inte har ett energislukande grafikkort i paketet kan du spara in ett par hundralappar på nätdelen, ett FSP 400W APN är både billigt och bra, kostar 350:-, och fungerar lika bra som det dyrare du har i båda förslagen. Lägg sedan till en fyrkärnig Athlon II-processor (möjligtvis skulle han vilja ha Phenom II om han vill ha så många FPS som möjligt i spel, du nämner visserligen inget spelande men iom att du har valt ett diskret grafikkort antar jag att det även kommer spelas en del på datorn?).

Om du tycker att SSDn i jockes förslag är för dyr finns oxå 40 GB X25-V för 1000:- som ett alternativt. Visserligen har den lägre skrivprestanda men den är ändå ofantligt mycket snabbare än en vanlig mekanisk disk när det gäller systemprestanda (den ger precis som Force-SSDn "SSD-prestanda"), läsprestandan är nämligen i samma klass om inte ngt bättre än hos Force-SSDn.

Firewire finns som expansionskort ja (t.ex. Firewire 3-portar PCI - Inet.se). Det finns oxå moderkort med Firewire (Moderkort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen). T.ex. Asus M4A785TD-V EVO DDR3 - Inet.se . Men far din kanske behöver Firewire 800? I så fall blir det nog att köpa ett dyrt expansionskort. Av USB 3.0 och SATA 3.0 skulle jag säga att USB 3.0 är den som ser mest intressant ut idag, om far din har för vana att föra över mkt data från/till USB-minnen finns det redan idag USB-minnen baserade kring USB 3.0 som är väsentligt mkt snabbare än dagens USB 2.0-minnen.