Val av spelmus, Mionix Naos 5000 eller Deathadder?

Permalänk
Medlem

Val av spelmus, Mionix Naos 5000 eller Deathadder?

Beslutsångest, hatar det!

Iallafall, försöker bestämma mig för vilken mus jag ska skaffa, som då ska vara en spelmus för FPS. Nu är dock frågan, vilken jädra mus ska man välja?

Just nu lutar jag mig mot Razer Deathadder (INTE respawn förstås) och Mionix Naos 5000. Både verkar vara bra, fast den ena är lite dyrare, men det kan ju kanske vara värt det ändå. Recensioner i all ära, men det är ändock relativt svårt att bestämma sig, så jag tänkte att forumiters erfarenhet med olika möss kanske ska få bli den avgörande faktorn.

Självklart är jag öppen för förslag av andra möss, men som sagt, letar efter en så bra mus som möjligt för First-person shooter spel.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ett tips är ju att kolla på steelseries ikari elr Qpad 5k men om du måste välja mellan dom så skulle jag ha tagit Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

köpte en mionix naos 5000 igår och är väldigt nöjd kändes robust och bra allting flyter på bara bra men det är att rekommendera att ha en hård musmatta.
gick ifrån mx518 och det var väldigt stor skillnad bara formen, den är som gjuten i handen

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Har använt min Naos 5000 i runt 8 månader och den funkar lika superbt idag som när jag köpte den.
I min mening den bästa musen på marknaden vad gäller ergonomi.
Också mjukvaran och de tekniska funktionerna är bland det absolut bästa man kan hitta. Att kunna konfigurera musen som jag vill är mycket viktigt för mig, eftersom jag spelar mycket och är noggrann med att allt ska kännas helt perfekt.

Angående musmatta så rekommenderar jag mjuk musmatta om man spelar FPS-spel på högre nivå, eftersom det ger bättre kontroll.
Själv körde jag länge med plast, gummi och glas, men problemet med dessa är att de antingen slits ut på subtila sätt som stör spelandet eller ger för dålig kontroll eller har något problem med att erbjuda rätt friktion.
Har du inga stora krav på mattan när det gäller spel så är dock plastmattor oftast sköna att spela på.
Dock ska sägas att musen, liksom de flesta lasermöss, läser av tygmattor sämre (de får lägre resultat i den inbyggda underlagstestaren), så kör man med tyg så får man se upp lite. Min musmatta har aldrig givit några trackingproblem, men jag har hört andra som haft problem på vissa mattor.

Angående Steelseries Ikari, som nämns, så har jag kört med dom tidigare (både Ikari Optical ooch laser) och Naosen slår dem på alla punkter i mitt tycke (även om Ikarimössen är skapligt bra). Formen är rätt lik den på Naos, men den sistnämnda har ytterligare fåror som hjälper till att hålla alla fingrar rätt. Framför allt skiljer sig dock ytan på mössen.
Ikari optical har en glansig yta som väldigt lätt blir kladdig om du har minsta benägenhet till handsvett.
Ikari laser blir inte kladdig och har en skönare yta, men den är något slags fastklistrat lager som slits ut när du använder musen.
Naosen har en slags hårdgummiyta, som ger ett bra grepp, inte blir svettig och inte slits ut (det är inget påklistrat lager utan allt är gjort i ett stycke)

En annan viktigt skillnad mellan Naosen och Ikarimössen är att du kan ställa in lift distance på Naosen.
Ikari optical har väldigt hög lift distance dvs en läser av även när du lyfter musen rätt högt.
Ikari laser är tvärtom, med väldigt låg lift distance. Lyft minsta lilla och den slutar att avläsa.
Jag hade problem med min Ikari laser pga detta. Jag satta på tunna skates för att förbättra glidet och det lilla gjorde att sensor kom för högt upp och fick problem och missade att läsa av tillräckligt, framför allt i snabba rörelser.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för svaren jag har fått, ser ut som det lutar mot en Naos 5000, så blir nog att jag beställer en imorgon på någon webbutik! Sen får man väl se ifall jag borde skaffa en ny musmatta eller inte. Har en relativt bra en just nu tror jag, samt en NZXT avatar mus. Den är nice, men tänkte ersätta den med en mus med bättre passform och så.

Permalänk
Medlem

Microsoft Intellimouse 3.0!! Solklart

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Har länge kört deathadder, men skaffade en Naos 5000 för en vecka sedan. Riktigt skön mus. mycket bättre rent ergonomiskt än deathadder. Gillar programvaran skarpt. Dessutom hoppar inte myspekaren runt när man lyfter musen lika mycket som deathaddern.

köp Naos 5000!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Vet ingenting om Naos 5000. Men jag har haft min Deathadder ett bra tag nu, är sjukt nöjd.

Det ända jag kan klaga på är att jag vill att den ska "hålla andan". Razer märket som "andas" bör lysa hela tiden tycker jag ^^

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Mionix NAOS 5000 + MOUSE GLIDEZ | MaxFPS.se
QPAD | 5K Pro Gaming Laser Mouse | MaxFPS.se

Båda är snarlika, jag använder mig utan Qpaden och kan inte annat är rekomendera den, inte testat Naos 5000. Tidigare använt Ikari, MS3, MX518 m.m. och Qpad 5K är hittils den bästa. Jag spelar både FPS och MMO, blir självklart en hel del windows-browsande med, funkar kanon på alla fronter för mig.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Oh NAOS helt klart, köpte min på Dreamhack i sommras, har aldrig varit så nöjd med en mus innan, jag hade G5 innan och den va jag sanslöst nöjd med, men NAOS'en smiskade G5'an på fingrarna nått så brutalt!

Så helt klart NAOS köp den, riktigt bra mus!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

för att lägga till lite på denna post:

1. denna mus är exakt som en 5000, samma form, samma gummibeläggning (grymt bra grepp)

2. detta är inte en laser mus. det är en optisk mus som är mycket bättre än laser då det är mycket mindre beroende på perfekt underlag och påverkas näst intill ingenting på damm osv.

3. billig, cirka 200kr mindre än 5000

4. kvalité, mionix gör möss med hög kvalité.

p.s släpps 23 september om nån inte orkar kolla länken

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Går det att ändra lift-off avståndet Naos 3200 som det tydligen går med Naos 5000?