Fel på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Fel på hårddisken?

Hej!

Min dator började spöka för några dagar sedan och hårddisken kraschade, den lät för jävligt! Så jag beställde en ny

500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se

Har kopplat in den, en SATA kabel till hårddisken från moderkortet. Så som den förra satt.

När ja sedan ska formatera XP på den får jag problem.

"Setup did not find any hard disk drives installed in your computer. Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running a manufacturer-supplied diagnostic or setup program. Setup cannot continue. To quit Setup, press F3."

Vad ska jag göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in både el och SATA-kabeln? När datorn startar upp. Gå in i BIOS och kolla om du ser disken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Du har kopplat in både el och SATA-kabeln? När datorn startar upp. Gå in i BIOS och kolla om du ser disken där.

Oj då, det vet jag ej. Jag har kopplat in en kabel som är orange till hårddisken från moderkortet som kallas SATA.

El kabeln har jag inte en aning om :S

Permalänk
Medlem

snålla någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Yes det finns SATA-strömkablar på nätagget. Koppla in en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Oj då, det vet jag ej. Jag har kopplat in en kabel som är orange till hårddisken från moderkortet som kallas SATA.

El kabeln har jag inte en aning om :S

en HD behöver två(2) kablar , en datakabel från moderkortet och en strömkabel från nätagget

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Yes det finns SATA-strömkablar på nätagget. Koppla in en sån.

Skrivet av mr_sQuinty:

en HD behöver två(2) kablar , en datakabel från moderkortet och en strömkabel från nätagget

tack, hitta den rackaren nu, den kabeln hade gömt sig! ska testa återkommer sen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eydam:

snålla någon som kan hjälpa mig?

Notera att inlägg av den här typen, sk bumpningar, är förbjudna enligt reglerna. Den här gången låser jag inte din tråd, men tänk på det i framtiden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.