Permalänk
Medlem

5700 series 3 kärnor?

Hej

Min bror köpte nyss en ny dator med nytt grafikkort(radeon 5700 series), i gpu-z säger programmet att grafikkortet har 3 kärnor? Kan detta stämma? Har sökt på google utan resultat.

http://bilder.sandhammer.se/scrdmp.gif

Mvh

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Hej

Min bror köpte nyss en ny dator med nytt grafikkort(radeon 5700 series), i gpu-z säger programmet att grafikkortet har 3 kärnor? Kan detta stämma? Har sökt på google utan resultat.

http://bilder.sandhammer.se/scrdmp.gif

Mvh

Menar du GPU Temp 1, 2 respektive 3? Det är inte kärnor, bara olika temp-sensorer på kortet.

Permalänk
Medlem

Jaha, är det så? Säljaren påstod nämligen att det var 3 kärnor och det har jag själv aldrig hört talas om. Tack för svaret.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Jaha, är det så? Säljaren påstod nämligen att det var 3 kärnor och det har jag själv aldrig hört talas om. Tack för svaret.

Det mesta jag har hört är 2 GPU:er (eller kärnor, vet inte ifall det var det han menade) på ett kort, t.ex. Gtx 295. Att det skulle sitta 3 stycken på ett HD 5700-kort har jag aldrig hört talats om.

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

Det mesta jag har hört är 2 GPU:er (eller kärnor, vet inte ifall det var det han menade) på ett kort, t.ex. Gtx 295. Att det skulle sitta 3 stycken på ett HD 5700-kort har jag aldrig hört talats om.

Å andra sidan har man hört talas om att säljare säger allt för att sälja

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Jaha, är det så? Säljaren påstod nämligen att det var 3 kärnor och det har jag själv aldrig hört talas om. Tack för svaret.

Han måste ha menat något annat skumt eller bara inte riktigt vetat vad han snackade om!

Permalänk

Gissar att det är CPUn som har 3 kärnor, säljare är i allmänhet helt okunniga.

Permalänk
Avstängd

Du ska nog gå tebax och fråga va han mena, eller om han mena att det klarade av 3skärmar!?

Permalänk
Hedersmedlem

Köra med tre skämar (eyefinity) ja, men med det kortet och spel i tre skärmar, njae ... dock inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

har inte alla dubbelmackor 2 cpu med 1 kärna vardera. Eller är cpu och kärna samma sak, cpu är cäl själva hårdvaran och i den sitter kärnan som utför uppgiften...?

930 är 1 cpu med 4 kärnor... är jag ute och cycklar?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

har inte alla dubbelmackor 2 cpu med 1 kärna vardera. Eller är cpu och kärna samma sak, cpu är cäl själva hårdvaran och i den sitter kärnan som utför uppgiften...?

930 är 1 cpu med 4 kärnor... är jag ute och cycklar?

Jo fast ett grafikkort har inte en CPU "Central prossesing UNIT" utan den har en GPU "Graphic Prossesing UNIT" (STAVA?) och det finns änsålänge inga kort med dubbla GPUer till 57** Serien..

MVH

Permalänk
Medlem

Den har absolut inte tre kärnor. <----- punkt

Visa signatur

Herrow

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Jo fast ett grafikkort har inte en CPU "Central prossesing UNIT" utan den har en GPU "Graphic Prossesing UNIT" (STAVA?) och det finns änsålänge inga kort med dubbla GPUer till 57** Serien..

MVH

Och kommer inte finnas heller:)