Permalänk
Medlem

Uppdatera Bios

Tjena , jag har sökt lite här på sweclockers men hittar inte det svaret jag letade efter.

Jag har ett Gigabyte GA-MA770-DS3, moderkort och ska försöka uppdatera bios så man kan se vad för processor jag har.

Som sagt jag har ett Gigabyte GA-MA770-DS3, modekort och behöver uppdatera bios, någon som vet hur man gör ? har kollat på gigabytes hemsida.
Men där för jag en ner packade fil som ska packa upp och sen blir det nån bat fil och lite annat skit.
Har inte en aning vad jag ska göra, någon som kan vara snäll och hjälpa ?

Permalänk
Vila i frid

Läs från sidan 25 i din engelska manual. Filen MA77DS32.FDd lägger du lämpligen på en USB-sticka och använder Q-FLASH i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Läs från sidan 25 i din engelska manual. Filen MA77DS32.FDd lägger du lämpligen på en USB-sticka och använder Q-FLASH i BIOS.

Engelska manual ? Går den att hitta på internet ? För ajg har nämligen slängt allt sånt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mihon:

Engelska manual ? Går den att hitta på internet ? För ajg har nämligen slängt allt sånt.

ja det gör det prova nån gång, google heter det, en fantastiskt uppfinning.

Och varför slänger man manualen ? Du ser att du behöver den nu.

Citat:

Jag har ett Gigabyte GA-MA770-DS3, moderkort och ska försöka uppdatera bios så man kan se vad för processor jag har.

Ehm, va ?

Varför skulle du behöva uppdatera BIOS för att se vilken CPU du har ?

Du verkar inte ha full koll på det du gör så kanske är det vettigare att lämna bios uppdateringen åt nån som kan lite mer om datorer ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

ja det gör det prova nån gång, google heter det, en fantastiskt uppfinning.

Och varför slänger man manualen ? Du ser att du behöver den nu.

Ehm, va ?

Varför skulle du behöva uppdatera BIOS för att se vilken CPU du har ?

Du verkar inte ha full koll på det du gör så kanske är det vettigare att lämna bios uppdateringen åt nån som kan lite mer om datorer ?

När jag högerklickar på My computer eller gå in på canirunit.com

Så står det AMD Processor model unknown.

Och sen slängde jag manualen i flytten, det var inte meningen men så blir det med massa lådor och skit.

Permalänk
Avstängd

hört talas om CPU-z eller Lavalys Everest ? ingen av dessa behöver en bios uppdatering för att visa vilken CPU du har.
och hur kommer sig att du har en dator utan att veta vad som finns inuti ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

hört talas om CPU-z eller Lavalys Everest ? ingen av dessa behöver en bios uppdatering för att visa vilken CPU du har.
och hur kommer sig att du har en dator utan att veta vad som finns inuti ?

Jag vet vad som finns i den , men så här blir det.
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/gagag.JPG

Och det är jobbigt.

Permalänk
Medlem

Man behöver visst uppdatera bios om det står "AMD Processor model unknown". Sluta skriva sånt som ni inte har koll på!

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man behöver visst uppdatera bios om det står "AMD Processor model unknown". Sluta skriva sånt som ni inte har koll på!

Har du någon aning hur man gör ?

Jag har gått in på gigabyte och tankat en fil som heter ma770ds3.f7
laggt den på hårdisken och när jag ska trycka på den i Qflash så står det File Size incorrect
Please press any key to continue.

Permalänk
Medlem

Den kanske inte kan uppdateras från hårddisken? Prova med USB-sticka samt att den måste vara formaterad i FAT32.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Den kanske inte kan uppdateras från hårddisken? Prova med USB-sticka samt att den måste vara formaterad i FAT32.

Har prövat USB och hårddisk.
Det står samma , incorrect size ...

Permalänk
Medlem

någon som vet om det finns program som man kan installera det direkt igenom ?

Läste i manualen att det fanns ett program på drivrutin skivan.
Men den funkade inte, det står

WARNING : no match BIOS file be found.
please download file by website.
Thank you very much, jag hittar inte den filen någon som kan hjälpa ?

Permalänk
Vila i frid

Varför undviker du att dra hem nödvändig info från Gigabytes egna hemsida? För att hjälpa dig plockade jag hem både manual och bios-filer - och LÄSTE manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Varför undviker du att dra hem nödvändig info från Gigabytes egna hemsida? För att hjälpa dig plockade jag hem både manual och bios-filer - och LÄSTE manualen.

vad då undviker `? jag har försökt allt från deras hemsida.
Läst manualen men inget funkar, står incorrect size när jag är inne i Qflash

Permalänk
Medlem

det är ett fall av SBS...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det inte fungerar är att du måste packa upp filen du hämtat från Gigabytes hemsida. Alltså, när du tankat filen, dubbelklicka, välj destination, alltså var du vill lägga den uppackade filen, lämpligen i en mapp på skrivbordet. Lägg sedan över ALLA filer i den mappen på stickan, och testa sen...

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk

Eller använder man helt enkelt @BIOS, som Gigabyte har släppt. Tanka programmet, välj "Update BIOS", klart. Men jag förstår ändå inte varför du ska uppdatera BIOS för att se vilken CPU du har?

Anledningen varför du inte ser vilket CPU du har, kan vara för att du inte installerat chipset driver för ditt mobo. Gör det, eller använd CPU-Z. GL.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com