Permalänk
Medlem

1 PSU -> Flera moderkort

Hej alla,

Nu tänkte jag bolla lite idéer med er här på SweC.

Det är så att jag i framtiden (håller på och planerar detaljerna fortfarande) ska bygga ett litet kluster bestående av 5 noder.
Master noden kommer bestå av en i7 930 med 24 GB RAM och 2 st 640GB HDDs i RAID1a och de fyra slave noderna kommer vara mITX kort med D510 Atom och 2 GB RAM var.

Alla slavnoder kommer att PXE-bootas så hårddiskar till dem är överflödiga.
OSet som ska köras är Gentoo med hjälp av xCat 2 förmodligen (håller fortfarande på och researchar angående mjukvara för administrering av cluster)
Allting ska dras ihop i en Gbit switch och anslutas till master noden via denna switch (Den jag har tänkt och köpa är GS105 netgear).

Så nu till den igentliga frågan.
Det vore dyrt, drygt och ineffektivt att då ha 5 st PSUs så då har jag suttit och räknat lite och tror att jag med god marginal (och ett bra PSU) skulle kunna köra alla 5 system på 1 1000W PSU.

Det jag hade tänkt är be quiet!s Dark Power 1000W med 80+ silver certning.
Finns det något bättre med kanske guld certning?

Finns det några smidiga lösningar för att göra detta, det som jag har tänkt mig är taget ifrån http://clushi.no-ip.org/ där han har replikerat alla sladdar ifrån PSU:t förutom den sladden som skickar av och på signalen till moderkortet och denna är enbart ansluten till master noden och så får slavnoderna helt enkelt finna sig i att ifall master noden är avslagen så får de ingen ström.

Uträkningen jag har använt när jag beräknat kraften på nätagget är:
http://thermaltake.outervision.com/Power för att få ut master nodens kraft tillsammans med HDDs och 8st fläktar samt 1 PCIe 4x Gbit Ethernetkort och det slutade på 437W
Varje slavnod:
(25W +10W + 10W) x 1.10 ~= 50W -> (50W + 25W) x 4 = 300W

Totalt 737W och då för ytterligare överspeccning tar jag och antar att systemet drar 800W.
Då har jag tagit och överspeccat med kanske 20-25% totalt för att vara på den totala säkra sidan.

Så, gief med ideas!

PS poster som "Det är väl helt onödigt att göra ett kluster" eller "Det är väl mer effektivt att göra ett kluster av X komponenter istället" och liknande undanbedes då jag har utvärderat de ingående komponenterna omsorgsfullt.
Jag har haft detta kluster på ritbordet under ca 2 år nu men har äntligen fått jobb med decent pay så att jag inom rimlig tid kan utföra detta

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Klart du kan ta ett vanligt nätagg och löda ihop så att du driver flera datorer på ett agg, ska faktiskt inte vara några problem, jag har dock själv bara testat med att driva en dator plus diskar hos andra datorer med ett agg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

B to the UMP.

Permalänk
Medlem

Finns ju mini-itx kort med inbyggt nätagg dock måste du koppla in en extern strömdosa som tar lite plats.

Permalänk
Medlem

Så som jag har tänkt göra det nu är att jag separerar master nodens nätaggregat ifrån slavnoderna, då master noden kommer dra betydligt mer ström än slavnoderna tillsammans.

Sen köper jag ett 400W nätagg som jag bygger en hållare för och löder ett kretskort som delar ut de 24+4 kablarna från det, så slipper man hålla på och förstöra garantin på nätagget, risken att ha sönder nätagget och det blir enklare att bara byta nätaggregat.

Att använda pico-psu skulle vara en idé men det kostar en hel del och som du säger, då får jag 4 klumpar till adaptrar istället.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)