Spott på grafikkort? GTX 480

Permalänk
Medlem

Spott på grafikkort? GTX 480

Jag köpte ett NYTT Asus GTX 480 idag
Det såg ut som att något klibbigt var på kortet med kretsarna, jag rörde det aldrig, men om jag skulle beskriva utseendet på det så såg det ut som torkat spott. Som om man spottar på en varm stekpanna liksom, det torkar ut snabbt och sedan blir det knottrigt och små bubblor.
Detta var alltså på ovansidan(den med massa trådar, kretsar, metal saker som sticker ut, glömt av vad den heter men hoppas ni fattar)

Kortet funkar helt perfekt, men jag är lite orolig om detta är något man ska ta hänsyn till, om detta "kletet" skulle i framtiden vara orsak till att kretsar förstördes etc, eller något. Vad tycker ni jag ska göra åt saken? Eller är detta något som kan förekomma under tillverkningen av kort och är harmlöst?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

tag ut kortet, tvätta med t-sprit etc. låt torka och kör in igen.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Är du ärlig? Låter mycket riskabelt för mig, men vad vet jag egentligen

Permalänk

Jag skulle rekommendera något lite renare än T-sprit. Ren isopropanol är att föredra, finns att köpa på t.ex. Kjell & co. Artikelnummer 18303.
Har hört att OK/Q8:as spolarvätska ska vara bra också.

Edit: Se till att inte få in någon sprit under kylaren. Den skulle lösa upp kylpastan som leder värme till kylaren, vilket vore dåligt.

Permalänk
Medlem

Rör inte skiten och behåll kvittot och lås tråden. Bam.

Permalänk
Avstängd

Det är bara att leva med, har haft så på ett par kort och det har inte påverkat prestandan, kan även vara så på moderkort i bland!

MVH

Permalänk
Antielefant

Det är oftast överblivet flussmedel sedan lödugnen, inget skadligt annat än kosmetiskt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej, tack för er kunskap! Kommer nog inte oroa mig så mycket längre, ska försöka ta en titt igen imon och eventuellt hitta något medel att ta bort det med.

Ska höra med Webhallen(där jag köpte d) och se vad d tycker.

Om ni har några andra åsikter om "spottet" så posta det gärna, allting lugnar mig!

Permalänk
Medlem

Rengör med Isopropyl alcohol - Wikipedia, the free encyclopedia - Finns att köpa på apoteket, gå in och fråga efter alkohol för teknisk rengöring så springer de och hämtar det direkt. går på 40-50kr på ett ungefär

Permalänk
Medlem

Då måste jag fråga, ska man doppa en "topps"(sån man rengör örat med) med detta rengöringsmedel och sedan försiktigt ta port de fläckar som fanns?

Något jag ska undvika röra på "ovansidan" som inte tål detta ? Förstår att man inte ska köra ner vätska inne i kortet

Permalänk

Det är som Zcenicx skriver, låt det vara, det gör absolut ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni har rätt. Jag som har ett otränat öga inom det tekniska vill tro att detta ämnet är någon muterad ondska som vill äta upp mitt kort. Jag kan nästan säga att det ser ut som att detta ämnet gör så att de metal pluppar som sticker upp börjar rosta av det, kanske bara inbillar mig :S

Permalänk
Antielefant

Med tanke på att metallplupparna är guldpläterad koppar lär de inte rosta särskilt mycket, nej.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Medicinskt ren bensin (eller heter det kemiskt ren kanske.. minns inte..) finns på apoteket, kalas för rengöring av komponenter, rengöring av kylpasta och liknande. Hög bra att ha faktor på detta, kan vara ett tips för dom som inte orkar beställa från kjelle.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8