varför gick processorn sönder när jag monterade den?

Permalänk

varför gick processorn sönder när jag monterade den?

Moderkort: M2N68-AM Plus nyinköpt)

processor: AMD Athlon64 3800+ (socket amd2)

skulle sätta ihop min stationära dator igår då den gick sönder för några månader när jag kom till delen då jag skulle sätta i processorn så kollade jag att den va oki sen lyfte jag upp bygeln och la i processorn la ner bygeln och såg till att processorn satt fast sen skulle jag montera fläkten där två metallbyglar ska hakas in och det gick bra inga problem alls
när jag sen va klar med datorn och skulle starta den så gick det inte......

så innan ikväll så monterade jag bort allt och när jag hade monterat bort processorfläkten så upptäckte jag att processorn låg löst i sockeln och när jag vände på den så såg den totalt manglad ut ungefär 10 stift va bända och låg helt fel och när jag skulle försiktigt bända upp dom igen så gick flera av och så va den processorn död

gjorde jag nåt fel? är det fel på moderkortet? kom jag åt nåt jag inte borde? mycket möjligt att jag kanske råkade rucka lite på processorfläkten när jag satte dit den men borde det påverka?

kan tillägga att jag har gjort detta innan och aldrig att nåt sånt har hänt tidigare

processorn är rätt gammal oxå kan det påverka?

någon som kan bringa ljus i det här och förklara hur tusan processorn bara kunde lossna och gå sönder totalt för jag förstår ingenting

Visa signatur

Våga Vägra Facebook!

Permalänk
Moderator
Moderator

Var processorn lagd åt rätt håll? Övre vänstra hörnet med pilen/triangel matchad mot kortet?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

kan endast tänka mig att du lyckats sätta fast prollen fel :S synd på 500 spänn..

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Tror nog det!

tja jag trippelkollade hur jag skulle sätta fast processorn och var dom små markeringarna skulle va

dubbelkollade på mitt trasiga moderkort nu och man får inte fast processorn om man har satt den fel men la märke till att man borde nog kolla så processorn ligger plant och alla pinnarna är i sitt hål det missade jag förra gången

HeHe tja den gamla processorn är nog inte ens värd 100 kr idag då den va vääääldigt gammal och dessutom en 64 bitars

men jag tänker köpa en begagnad processor för att dubbelkolla så det inte är något fel på socketen i moderkortet

Visa signatur

Våga Vägra Facebook!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladydragon:

HeHe tja den gamla processorn är nog inte ens värd 100 kr idag då den va vääääldigt gammal och dessutom en 64 bitars

de flesta processorer i dagens läge klarar av att arbeta i "64-bitar"..