Permalänk

Stor noob i behov av råd:)

Jag spelar, och spelar och spelar, men tbh jag har absolut ingen anning om någonting när det kommer om hårdvara.

lirat på laptops hela mitt liv, har en laptop dualcore 1.9ghz 4gb ram med ati raden hd 4800 1gb, vilket har dugit för mig allt för länge.
tänkte slänga ut en slant och köpa en ny dator, och samtidigt då bygga en själv för vad jag har förståt så kan det vara lite roligt:)
har slängt ihop ett paket här och skulle behöva lite råd och tips om paketet, samt ett chassi som jag ej valt ut.

Jag har tänkt att lira sc2, cs, d3, d2 och ifall ett spel kommer ut imorgon vill jag kunna börja lira det med bra settings utan några problem.

prisklass? gärna så låg som möjligt, men runt en kanske 8-9k, för jag måste köpa skärm och keyboard etc då jag är en laptop användare:)

mitt paket: http://img29.imageshack.us/img29/5537/datorkp.png

what say you?

EDIT: Självklart lira spelen på 1920x1280 upplösning med högsta grafik:)

Permalänk
Hedersmedlem

1920x1280 i "högsta", def. högsta... Kan alltid få datorn att gå på knäna om man vill (syftar till nya spel). Velociraptor är slöseri imo. Du ska ha dual channel dvs kit om 2 eller 4 minnesstickor. Grafikkortet skulle jag byta mot ett gtx470 för 2400-2500kr.

Permalänk
Skrivet av Aser:

1920x1280 i "högsta", def. högsta... Kan alltid få datorn att gå på knäna om man vill (syftar till nya spel). Velociraptor är slöseri imo. Du ska ha dual channel dvs kit om 2 eller 4 minnesstickor. Grafikkortet skulle jag byta mot ett gtx470 för 2400-2500kr.

Du menar att ha 2st separata ram minnen istället?
ursäkta min okunnighet jag har absolut ingen anning om vad man ska göra egentligen.

Har alltid använt Ati Radeon, är Nvidias till en stor del bättre?
Med högsta grafik menar jag att jag hoppas kunna slippa ha allting på low settings på dator+spel för att kunna klara igenom det utan fpsdroppar:)

Permalänk
Medlem

Tjenare nichotinxx

la ihop ett paket till dig

det har allt du vill ha och behöver för att kunna klara av spel på höga inställningar

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Tjenare nichotinxx

la ihop ett paket till dig
http://i935.photobucket.com/albums/ad192/ninjastil/Sweclocker...

det har allt du vill ha och behöver för att kunna klara av spel på höga inställningar

Bra paket!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Bra paket!

det börjar ta sig för mig hur man skräddarsyr datorpaket nu ;D

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

ta en 955:a ist spara en slant.
750W är overkill för paketet ovan men med SLI i framtiden är det nog tillräckligt (skulle inte ta mindre kraftfullt agg med gtx470SLI, hade tagit 800-850W själv isf), annars skulle jag köra på 550vx.

Permalänk
Skrivet av SVP:

Tjenare nichotinxx

la ihop ett paket till dig
http://i935.photobucket.com/albums/ad192/ninjastil/Sweclocker...

det har allt du vill ha och behöver för att kunna klara av spel på höga inställningar

Tyvm:)

ett par frågor bara.

Är nvidia så mycket bättre än Ati radeon när det kommer till gaming?

och 4gb ram är inte det lite lite? trodde att det borde ligga runt 6-8gb, men jag kanske är ute och cyklar:9

och en sista fråga, moderkortet är SLI, det innebär att man kan ha 2st grafikkort tillsammans om jag har förståt det rätt, skulle jag kunna koppla in ytterligare ett nvidia kort då?

tack så mycket för hjälpen:)

Permalänk
Hedersmedlem

du behöver inte mer än 4GB minne till det mesta, du kan inte köra 6GB utan isf 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Tyvm:)

ett par frågor bara.

Är nvidia så mycket bättre än Ati radeon när det kommer till gaming?

och 4gb ram är inte det lite lite? trodde att det borde ligga runt 6-8gb, men jag kanske är ute och cyklar:9

och en sista fråga, moderkortet är SLI, det innebär att man kan ha 2st grafikkort tillsammans om jag har förståt det rätt, skulle jag kunna koppla in ytterligare ett nvidia kort då?

tack så mycket för hjälpen:)

jag skulle iaf välja Nvidia utan tvekan till gaming då de har bättre stöd samt physx och lite annat godis
se det som så här :
Ati=som en sportbil går fort som fan, går dock sämre när man lastar det
Nvidia=Lastbil som inte går lika bra, Kan lasta utan prestanda förlust

4gb ram räcker gott och väl

Japp det är exakt vad det betyder. dock så måste du ha 2st likadana modeller av grafikkortet. dvs att det måste vara tex 2st 470gtx men vilket märke som har gjort det spelar mindre roll

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Skrivet av SVP:

jag skulle iaf välja Nvidia utan tvekan till gaming då de har bättre stöd samt physx och lite annat godis
se det som så här :
Ati=som en sportbil går fort som fan, går dock sämre när man lastar det
Nvidia=Lastbil som inte går lika bra, Kan lasta utan prestanda förlust

4gb ram räcker gott och väl

Japp det är exakt vad det betyder. dock så måste du ha 2st likadana modeller av grafikkortet. dvs att det måste vara tex 2st 470gtx men vilket märke som har gjort det spelar mindre roll

tyvm igen:)

googlade ltie om grafikkortet, det rekommenderas att använda 550w nätagg, jag tänkte om jag byter ner nätagget till 650 istället för att vara på säkra sidan och lägger ut lite extra på RAM minne?
vad tror ni om detta? ifall det funkar har ni några rekommendationer?

tbh: 4gb jag tycker det låter skitläskigt, har 4gb på laptopen och den krånglar med multitasking hela tiden, slött som fan ibland med spelen och spotfy, skype, webläsare, tanka filer etc.

EDIT:
gjorde denna datorn förut på komplett,
http://img13.imageshack.us/img13/2403/datorkp2.png

Prestandamässigt till spel, vilket av erat paket och detta skulle ni rekommendera?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

tyvm igen:)

googlade ltie om grafikkortet, det rekommenderas att använda 550w nätagg, jag tänkte om jag byter ner nätagget till 650 istället för att vara på säkra sidan och lägger ut lite extra på RAM minne?
vad tror ni om detta? ifall det funkar har ni några rekommendationer?

tbh: 4gb jag tycker det låter skitläskigt, har 4gb på laptopen och den krånglar med multitasking hela tiden, slött som fan ibland med spelen och spotfy, skype, webläsare, tanka filer etc.

EDIT:
gjorde denna datorn förut på komplett,
http://img13.imageshack.us/img13/2403/datorkp2.png

Prestandamässigt till spel, vilket av erat paket och detta skulle ni rekommendera?

4gb räcker gott och väl. Det har och göra med hastigheten och typen också.

Tycker du ska köra på 4gb och ett 750w så du i framtiden har möjlighet att köpa ett till 470 och köra i SLI

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nichotinxx:

bumpa är inte tillåtet men aja

rekomendationer om nättag för 500w å uppåt är som skit nätaggregater som ace och okända märken osv.

Corsair på 450w går skit bra,om du ska köra sli i framtiden så ta ett 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

du behöver inte mer än 4GB minne till det mesta, du kan inte köra 6GB utan isf 8GB

Och vad blir då 2x1 + 2x2 om inte 6 GB?

Säg inte att man inte kan.

Permalänk
Medlem

Köp för guds skull inte komplett paketet! köp SVPs paket mycket bättre

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem

Sett att du skrivit att du vill kunna maxa spelet på hög upplösning om det så kommer ut imorgon. Jag vill bara i ett litet diskret varnande tecken säga att du inte kommer att kunna göra det. Bara så du inte blir besviken. De spelen som du har räknat upp kan du göra det i. (d3 vet väl iofs ingen hur det kommer bli men det blir nog inte jättetungdrivet)

Titlar som exempelvis Metro2033 och Crysis på högsta inställningarna skulle få din burk att önska den var någon annanstans Bara så du vet om det Du kan givetvis spela dessa spel ändå, men inte på högsta grafikinställningarna.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Okej ni har mig nästan, ett par sista grejjor bara.

jag tror jag kör med 4gb ram, men har jag möjlighetetn uifall ajg vill att senare i tiden lägga in ytterligare lite ram minne i datorn?

med andra ord, är denna uppgraderingsbar?

sli är ju gött, men moderkortetet etc, fungerar ett par år framåt också?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Okej ni har mig nästan, ett par sista grejjor bara.

jag tror jag kör med 4gb ram, men har jag möjlighetetn uifall ajg vill att senare i tiden lägga in ytterligare lite ram minne i datorn?

med andra ord, är denna uppgraderingsbar?

sli är ju gött, men moderkortetet etc, fungerar ett par år framåt också?:)

När du ska uppgradera så bör du gå upp till 8 eller 16GB internminne för att behålla dual-channel.

Moderkortet har inte Sata6 eller USB3, dessa är bra att ha om datorn ska användas i några år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle|N:

När du ska uppgradera så bör du gå upp till 8 eller 16GB internminne för att behålla dual-channel.

Moderkortet har inte Sata6 eller USB3, dessa är bra att ha om datorn ska användas i några år.

Han kan ha vilken storlek på minne han vill, så länge det är matchande minne i samma "bank" så bibehålls DualChannel. Ex. Bank 0 innehåller 2x2 GB medans Bank 1 innehåller 2x4 GB.

Håller med om att det kan vara önskvärt med USB3 o SATA3 om du ska behålla grejerna några år.

Permalänk
Skrivet av Trent023:

Han kan ha vilken storlek på minne han vill, så länge det är matchande minne i samma "bank" så bibehålls DualChannel. Ex. Bank 0 innehåller 2x2 GB medans Bank 1 innehåller 2x4 GB.

Håller med om att det kan vara önskvärt med USB3 o SATA3 om du ska behålla grejerna några år.

Tror ni att ni skulle kunna visa ett prisvärt sli sata3 usb3 moderkort istället för det som dem har där?
värt att lägga ut ett par extra hundringar för att det ska hålla i ett par år längre:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Tror ni att ni skulle kunna visa ett prisvärt sli sata3 usb3 moderkort istället för det som dem har där?
värt att lägga ut ett par extra hundringar för att det ska hålla i ett par år längre:)

Tror inte det existerar till AMD idag.

Permalänk
Skrivet av Trent023:

Tror inte det existerar till AMD idag.

okej sata3 vet jag inte ens vad det är.

usb3.0 är något jag behöver dock med sli så jag kan köra dubblagrafikkort i framtiden, min telefon kräver usb 3.0 så just nu kan jag inte ens updatera den^^

något sådant kanske finns? med sli och usb 3.0?

Permalänk

Beställde svps paket där, stort tack:)

ringde inet och ändrade chassi och kylpasta då det var slut i lager, men annars allting likadant:)
tackar tackar, hoppas nu jg lyckas bygga ihop skrället också bara.

Permalänk
Skrivet av SVP:

Japp det är exakt vad det betyder. dock så måste du ha 2st likadana modeller av grafikkortet. dvs att det måste vara tex 2st 470gtx men vilket märke som har gjort det spelar mindre roll

detta stämmer väll iaf inte, måste bara vara samma märke alltså nVidia dock är det rekomenderat att köra med samma modell också eftersom båda korten klockas till det som är sämre prestanda på så ne måste inte vara 2 av samma model bara samma märke

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nichotinxx:

Notera att inlägg av den här typen är förbjudet enligt reglerna. Den här gången låser jag inte din tråd, men tänk på det i framtiden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

detta stämmer väll iaf inte, måste bara vara samma märke alltså nVidia dock är det rekomenderat att köra med samma modell också eftersom båda korten klockas till det som är sämre prestanda på så ne måste inte vara 2 av samma model bara samma märke

Det får inte vara för stor modell skillnad mellan korten om man ska köra det.

Edit : heter det inte hybrid om man köra 2kort av samma märke men olika modeller?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Det får inte vara för stor modell skillnad mellan korten om man ska köra det.

Edit : heter det inte hybrid om man köra 2kort av samma märke men olika modeller?

eh, varför amd ? vrf inte i5 som e mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Tjenare nichotinxx

la ihop ett paket till dig
http://i935.photobucket.com/albums/ad192/ninjastil/Sweclocker...

det har allt du vill ha och behöver för att kunna klara av spel på höga inställningar

fin fint

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra12:

eh, varför amd ? vrf inte i5 som e mycket bättre?

om du kollar hans budget skulle du se att det inte räcker till att skaffa en i5 och ett 470gtx.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB