Permalänk

Tradera varning

Antar att det finns ett gäng trådar om ämnet men jag känner att det inte kan bli för mycket av denna typen av varningar.

Vad hände? I kort handlar det om ett datorbygge som jag tagit på mig för en kompis och behöver därför delar i form av processor, minne, moderkort och kylning. I går hittade jag en processor, en intel i7 960 på Tradera för inte mer än "köp" på 2350kr. Antingen är killen retarderad eller saknar fullständigt koll på vad dessa processorer säljs för i nuläget, men utan samvetskval lade jag ett bud på detta och blev vinnare, grabben får skylla sig själv tänkte jag. Men som användare av Tradera under en längre tid och efter rapporter i diverse tidningar om försök till blåsningar i form av utebliven produkt eller helt enkelt pengar som skickats till okända konton gör jag inte tabben att föra över pengar i förskott utan använder paypal eller möter säljare.

Efter lite mailkontakt, där jag fick svar på i förmiddags stod det efter lite påtryckningar från mig rörande säljarens namn, adress och telefonnummer som inte kunde spåras på vare sig google, eniro eller folkbokföringen att köpet inte blir av. Svaret är nedan;

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag använder inte Paypal (vad du än säger)
Tack för att du tog dig tid och ökade mina tradera fakturor med 113kr utan att enns vilja köpa processorn längre.
övertyga behövs inte då ja inte tänker göra någon affär med dig.

det kallas dysleksi en sjukdom som jag tyvärr inte kan göra något åt. Men tack för det.

mvh

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter detta mail försvinner sonika säljaren från Tradera, dvs. kontot finns inte mer.

Är det fler som konfronterat skumma säljare?

Är det på allvar folk som är såpass naiva att de känner sympati för t.ex. ovan skäl av säljaren (dyslexi) och betalar i förskott ändå?

Vad har man lärt sig/blivit påmind om? Jo, att aldrig betala i förskott vilka argument säljaren än har. Kan inte paypal accepteras skall inte heller objekt läggas ut på Tradera.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Bedragare kommer alltid ha ursäkter och skylla på det mesta.. inget nytt direkt. Bättre ge fan i tradera/blocket nu i sommartider folk är extra desperata då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bad Habit:

Antar att det finns ett gäng trådar om ämnet men jag känner att det inte kan bli för mycket av denna typen av varningar.

Vad hände? I kort handlar det om ett datorbygge som jag tagit på mig för en kompis och behöver därför delar i form av processor, minne, moderkort och kylning. I går hittade jag en processor, en intel i7 960 på Tradera för inte mer än "köp" på 2350kr. Antingen är killen retarderad eller saknar fullständigt koll på vad dessa processorer säljs för i nuläget, men utan samvetskval lade jag ett bud på detta och blev vinnare, grabben får skylla sig själv tänkte jag. Men som användare av Tradera under en längre tid och efter rapporter i diverse tidningar om försök till blåsningar i form av utebliven produkt eller helt enkelt pengar som skickats till okända konton gör jag inte tabben att föra över pengar i förskott utan använder paypal eller möter säljare.

Efter lite mailkontakt, där jag fick svar på i förmiddags stod det efter lite påtryckningar från mig rörande säljarens namn, adress och telefonnummer som inte kunde spåras på vare sig google, eniro eller folkbokföringen att köpet inte blir av. Svaret är nedan;

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag använder inte Paypal (vad du än säger)
Tack för att du tog dig tid och ökade mina tradera fakturor med 113kr utan att enns vilja köpa processorn längre.
övertyga behövs inte då ja inte tänker göra någon affär med dig.

det kallas dysleksi en sjukdom som jag tyvärr inte kan göra något åt. Men tack för det.

mvh

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter detta mail försvinner sonika säljaren från Tradera, dvs. kontot finns inte mer.

Är det fler som konfronterat skumma säljare?

Är det på allvar folk som är såpass naiva att de känner sympati för t.ex. ovan skäl av säljaren (dyslexi) och betalar i förskott ändå?

Vad har man lärt sig/blivit påmind om? Jo, att aldrig betala i förskott vilka argument säljaren än har. Kan inte paypal accepteras skall inte heller objekt läggas ut på Tradera.

Givetvis är det skumt om man inte hittar honom, men har du testat Ratsit.se?

Sedan är du väl ingen bra köpare heller? Ifall du önskar betala med paypal eller avhämta borde du ju ha kontaktat säljaren INNAN du la bud. Du accepterar ju betalningsvillkoren direkt när du bjuder. (ja jag har hittat auktionen).

Ifall att säljaren verkligen heter blank i efternamn går det ju faktisk att hitta på ratsit. (det står familjen Blank i hans personliga meddelande)

Tror dock du gjorde rätt i inte att köpa varan, men du borde aldrig ha bjudit.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Man kan väl tycka vad man vill om "bra" köpare eller inte, jag vill inte riskera pengar på grund av en lurendrejare även fast det kan visa sig att det inte är det.

Vad det gäller förskottsbetalning gör jag inte det av samma orsak som säljaren eftersom detta inte ger mig några som helst garantier på att jag får köpt vara. Om säljaren är angelägen att få sålt varan hade han/hon accepterat andra alternativ.

Jag erbjöd mig paypal och rekommenderat från posten och hela summan detta skulle kosta, säljaren hade inte varit tvungen att betala någonting.

Är grymt trött på alla bluffare och naiva människor så känns bra att konfrontera dessa. Anser mig ha gjort en tjänst för andra människor och är därför en bra köpare.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med dig isf. det inte går att verifiera säljaren adress. Då får säljaren skylla sig själv.

Jag är själv aktiv på tradera, både som säljare och köpare, men jag accepterar inte payson garanti eller intergirot. Detta pga. det endast är som en säkerhet för köparen. Ifall köparen påstår att jag har skickat en sten istället för varan, kan man nästan glömma att få sina pengar. Varken payson, internetgirot eller paypal kommer hjälpa säljaren.

Självklart ska man som säljare acceptera att skicka som rek. brev/paket med kolli id. Själv skickar jag aldrig nåt utan spårning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Ett tips är att använda upplysningen.se. Du behöver endast registrera dig (gratis) sedan när du söker efter någon så får du upp all information inkl 4 sista siffrorna i personnumret. Så om personen inte finns med där, så stämmer det antagligen inte med det han säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon93568:

Ett tips är att använda upplysningen.se. Du behöver endast registrera dig (gratis) sedan när du söker efter någon så får du upp all information inkl 4 sista siffrorna i personnumret. Så om personen inte finns med där, så stämmer det antagligen inte med det han säger.

sålde en dator åt min tjej men köparens tradera konto var kapat så jag fick starta en ny auktion.

fick iaf detta mail:

Hallo, ich möchte den Gewinner des Gebotes Tradera und ich will gerneden gegenwärtigen Zustand der item.I wissen wird die Liebe zu IhremArtikel als Geschenk zu kaufen, um meine Plaudern Liebhaber in Überseeso, ich will zahlen Sie per Banküberweisung oder PayPal und ich werdeIhre vollständige Bankverbindung für die Zahlung der Ware müssen auchich werde Sie 4000 Kronen für das Element und den Versand per Postanbieten. Also, zurück zu mir mit der vollen Bankverbindung oderPayPal erhalten für die Bezahlung der Ware vorgenommen so bald wiemöglich werden.

varning för köparen med denna mail: williansmithuk05@gmail.com