Permalänk

Core unlocker ASUS på AMD x4 955?

Läste att mitt moderkort har Core unlocker och jag kör en AMD x4 955 CPU. Vad har jag att tjäna på att göra detta och vad är riskerna? Finns det bättre/säkrare alternativ? Bör jag ens överklocka?

CPU kylare jag har är en Cooler Master Hyper 212 Plus.

Jag kollade på denna så jag vet ungefär hur man gör men inte vad jag har att förvänta...
YouTube - ASUS Core Unlocker - Real Time Unlocking of an X3 720 on the M4A89GTD PRO/USB3 Linus Tech Tips

Vad skulle ni gjort med denna datorn? Skulle ni kört den som den är eller klockat upp något. Tänk på att jag kör det säkra före det osäkra så inga experiment eller uberklockningar.

Datorn:
Namn
Asus M4N75TDAMD
AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz
Cooler Master Hyper 212 Plus
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Intel X25-M G2 SATA 80GB 2.5" SSD
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
OCZ ModXStream Pro 700W
Cooler Master Gladiator 600 ATX
BenQ TFT 24" V2420H LED

Permalänk
Medlem

Går inte låsa upp flera kärnor på din processor. Har du fattat innebörden av Core Unlocker? Gäller bara för två/tre kärniga processorer.

Permalänk

Nä, jag är ganska obildad på området. Men hur ser dina rekommendationer ut angående överklockning på mitt system? Sitter lite och glor på AMD´s egna klockningsprogram Overdrive.

Bör jag klocka något? Utgå från att jag är smått förvirrad.

Permalänk

Mitt tips är att läsa överklocknings guiden här på forumet

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Jo jag har hunnit läsa igenom det mesta nu och kollat lite Youtube klipp och kommit fram till att det bästa är nog att köra AMD´s egna Overdrive program på "Novis" och låta programmet köra en auto klockning på datorn. Sedan köra ett stabilitetstest ett par dygn och inte låta temperaturen stiga över 62 grader vilket är en kritisk punkt för AMD processorer.

Låter det som jag har fått någorlunda koll på läget eller är jag helt ute och cyklar?
Saken är att jag bara vill ha lite mer kräm ut ur processorn. Jag vill inte maxa cpu´n utan vill köra safe!

Permalänk

Det låter för mig som att du har lärt dig det du behöver för den sortens överklockning

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.