GTX 460 SLI eller ett solo GTX480, vilket är bäst?

Permalänk

GTX 460 SLI eller ett solo GTX480, vilket är bäst?

Vilket ger bästa prestandan? Med tanke på att prisskillnaden är 200-400kr på sin höjd så är det ju värt att fråga sig vad som är mest prisvärt, dvs vilket kan man få mest nytta av och vad är bäst?

2st SLI
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

Sparkle GeForce GTX 480 1536MB
Sparkle GeForce GTX 480 1536MB inkl. Mafia2 - Inet.se

Permalänk
Antielefant

460 SLI krossar single 480 med 25-35% - i alla upplösningar, inställningar och spel.

Amazing SLI Scaling: Do Two GeForce GTX 460s Beat One GTX 480? : Two GeForce GTX 460s Take On One GeForce GTX 480

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

460 är bättre presandamässigt men upgraderingsmässigt får du det svårt.

IMO köp ett 480, sedan ett till när det börjar hänga efter!

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Permalänk

Jag har ett par följdfrågor...
om jag nu ska köra SLI med dubbla GTX460, vilket moderkort bör jag ha till dessa grafikkort?
Asus M4N98TD EVO SLI
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
eller
Asus M4N75TDAMD
Asus M4N75TDAMD - Inet.se

Sen när det gäller nätaggregat så är jag också fundersam på vilket jag ska ha? Jag antar att 2 grafikkort drar mer ström och det måste väl stödja SLI om jag fattat rätt.
OCZ ModXStream Pro 700W 599kr SLI-stöd
OCZ ModXStream Pro 700W - Inet.se
eller
Corsair TX 650W 80+ 830kr SLI-stöd
Corsair TX 650W 80+ - Inet.se
eller
Något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwiftDelete:

Jag har ett par följdfrågor...
om jag nu ska köra SLI med dubbla GTX460, vilket moderkort bör jag ha till dessa grafikkort?
Asus M4N98TD EVO SLI
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
eller
Asus M4N75TDAMD
Asus M4N75TDAMD - Inet.se

Sen när det gäller nätaggregat så är jag också fundersam på vilket jag ska ha? Jag antar att 2 grafikkort drar mer ström och det måste väl stödja SLI om jag fattat rätt.
OCZ ModXStream Pro 700W 599kr SLI-stöd
OCZ ModXStream Pro 700W - Inet.se
eller
Corsair TX 650W 80+ 830kr SLI-stöd
Corsair TX 650W 80+ - Inet.se
eller
Något annat?

Rekommenderar att du läser: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/944180-svaret-pa...

Permalänk

Söker fortfarande svar på:

Jag har ett par följdfrågor...
om jag nu ska köra SLI med dubbla GTX460, vilket moderkort bör jag ha till dessa grafikkort?
Asus M4N98TD EVO SLI
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
eller
Asus M4N75TDAMD
Asus M4N75TDAMD - Inet.se

Sen när det gäller nätaggregat så är jag också fundersam på vilket jag ska ha? Jag antar att 2 grafikkort drar mer ström och det måste väl stödja SLI om jag fattat rätt.
OCZ ModXStream Pro 700W 599kr SLI-stöd
OCZ ModXStream Pro 700W - Inet.se
eller
Corsair TX 650W 80+ 830kr SLI-stöd
Corsair TX 650W 80+ - Inet.se
eller
Något annat?

Permalänk
Medlem

känner inte till något om OCZ nätagget, men om det lämnar 700W till det priset är valet givet, sen är det ju modulärt, men även TX650 klarar av GTX 460 SLI, och då får du ju Corsair

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

600W är absolut minimum för 460 SLI. Skulle personligen köra på 1000W för att hålla aggests effektivitet så hög som möjligt då den droppar drastiskt när man ligger över 60% av kapaciteten och ett agg av bra kvalitet då det alltid betalar tillbaka sig i både elräkning och livslängd, tex Silverstone eller annat erkänt märke, dock ej corsair som är delvis överspecade på vissa agg.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gamers:

600W är absolut minimum för 460 SLI. Skulle personligen köra på 1000W för att hålla aggests effektivitet så hög som möjligt då den droppar drastiskt när man ligger över 60% av kapaciteten och ett agg av bra kvalitet då det alltid betalar tillbaka sig i både elräkning och livslängd, tex Silverstone eller annat erkänt märke, dock ej corsair som är delvis överspecade på vissa agg.

Ett bra agg håller fortfarande 80%+ effektivitet vid 100% belastning, annars får det inte kalla sig 80+ certat.

1000W för 460 SLI är ju att ta i från tånaglarna. 600W räcker gott, 700W ger god klockningsmarginal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Permalänk
Medlem

För att du ska kunna köra SLI _måste_ du ha Nvidia 980-chipset om du ska köra det med AMD.

Rekommenderar GTX480 om du tänkt uppgradera i framtiden. Annars är GTX460 mest värt då de ger bättre grundprestanda, plus att de går att överklocka väldigt högt.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

För att du ska kunna köra SLI _måste_ du ha Nvidia 980-chipset om du ska köra det med AMD.

Rekommenderar GTX480 om du tänkt uppgradera i framtiden. Annars är GTX460 mest värt då de ger bättre grundprestanda, plus att de går att överklocka väldigt högt.

mvh

Säker?
Jag kör med Asus M4N75TDAMD - Inet.se
Jag har SLI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwiftDelete:

Säker?
Jag kör med Asus M4N75TDAMD - Inet.se
Jag har SLI...

Visste inte ens a dom gjorde Nforce 7xx längre Men okej, jag hade fel Vänder på det.

Du kan inte köra SLI med AMDs chipset

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

460 är bättre presandamässigt men upgraderingsmässigt får du det svårt.

IMO köp ett 480, sedan ett till när det börjar hänga efter!

Mmm och för 480 i SLI så behövs ju en mindre kärnreaktor.
kör på 460 helt klart eller vänta någon månad eller 2 för att se vad
för monster AMD släpper.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.