förklara skillnaden på ips och TN

Permalänk
Inaktiv

CRT ska det va annars får det va

Permalänk
Avstängd
Skrivet av definition:

Alltså, frågan är rätt lol i ögat
Om man inte alls tänker på priset, vem i hela fridens namn skulle FÖREDRA TN, då är man riktigt efter där uppe i knoppen

Tn för snabb fps för spelare punkt,ingen annan plattskärm matchar det om man inte skaffar en gammal god crt som slår alla existerande plattskärmar på fingrarna utan att att svettas ens:)
Den som säger annat har inte haft en crt så enkelt är det:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Det finns dock många TN som har högre ghost än IPS skärmar, så det är rätt felaktigt att säga så.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken lekstuga det var här.

En TN-panel kan bara visa 262 000 färger, resterande miljoner är fejkade.
En IPS-panel har (minst) 8-bitars färgdjup.

Färgåtergivningen går inte ens jämföra, de spelar inte i samma liga.

IPS har överlägsna betraktningsvinklar jämfört med TN. IPS kräver dyrare och mer avancerad bakgrundsbelysning gentemot TN, det är en förklaring till priset. Det är även en förklaring till varför e-IPS kommit till, en simplifiering av IPS för att kunna använda billigare belysning och därmed få ner priset.

Responstider idag går inte ens jämföra, det är sånt lull-lull med de siffrorna. De mäter en specifik färgnyans och hur skärmen reagerar på den. Ungefär som att jämföra två bilar beroende på hur snabbt de accelererar från 70-71km/h. Lagom intetsägande med andra ord.

Jag hade en S-IPS skärm med 16ms BW och 8ms gtg, men ghostade inte det minsta. Däremot tenderar de IPS-paneler jag sett att vara mycket skarpare vid bildbyte, inte helt anpassade till att spela supersnabba spel.

Mer info? Kolla wikipedia.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

For ca 5 ar sedan kopte jag NEC multisync 20WGX2 Pro (http://www.nec-display-solutions.pl/ftp/1/88/[1112]_LCD20WGX2_pro_UKmA.pdf)
Helt underbar IPS skarm tyckte jag, kunde inte se nagon skillnad nar jag kollade i skarpa vinklar och fargerna var riktigt djupa. Min forsta och enda IPS skarm dock, sa jag har inte nagon att jamnfora med.

Gav den till min bror nar jag flyttade till USA och ville inte spendera sa mycket pengar pa en ny skarm sa jag kopte en Asus VH242h med TN panel (ASUSTeK Computer Inc. - Display - ASUS VH242H) Helt arligt sa tycker jag det ar en bra skarm men sjalvklart finns det ju battre. Som sagt tidigare i traden andras fargerna nar man kollar i for kraftig vinkel. Jag och min flickvan kollar mycket pa DVD och Blu-Ray, och lyssnar mycket pa musik och det enda som egentligen har kommit upp som klagomal ifran oss ar att de inbyggda hogtalarna inte ar speciellt mycket att hurra for.

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Skrivet av kennyg:

...och det enda som egentligen har kommit upp som klagomal ifran oss ar att de inbyggda hogtalarna inte ar speciellt mycket att hurra for.

Det är inte ens något att klaga på. Det är en självklarhet att dem suger.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Sa du menar att man inte ska klaga pa nagonting som suger? Ok

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Skrivet av kennyg:

Sa du menar att man inte ska klaga pa nagonting som suger? Ok

Man ska klaga när något som borde va bra är dåligt. Inbyggda högtalare bör endast talas om om de mot förmodan slkulle vara helt dugliga. Vilket jag aldrig hört talas om

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Da forstar jag battre
Pa tal om dalig kvalitet, ar det generellt nagon storre skillnad i byggkvalitet och komponenter mellan IPS och TN skarmar? Oftast nar ett foretag forsoker halla en lag budget pa sina produkter sa skar dem ner pa mer an bara en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Jösses vilken lekstuga det var här.

En TN-panel kan bara visa 262 000 färger, resterande miljoner är fejkade.
En IPS-panel har (minst) 8-bitars färgdjup.

Färgåtergivningen går inte ens jämföra, de spelar inte i samma liga.

IPS har överlägsna betraktningsvinklar jämfört med TN.

Enligt wikipedia: "Also, most TN panels represent colors using only 6 bits per RGB color, ... " , den senaste generationen TN-paneler från Samsung kör med 8 bitars färgdjup t ex (BX2440, BX2450), har inte kollat andra tillverkare.

Som jag sagt ett par gånger tidigare om betraktningsvinklarna så gör IPS-skärmarnas white glow att de 178 grader som anges i specifikationerna är helt irrelevanta. Jag kollade lite på det vertikala (skrev om det igår) och white glow är mycket värre på vertikalen, allt blir bara vitt eller i bästa fall så bleknar alla färger bort. På en TN-skärm får du färgskiftningar istället. Pest eller kolera?

Så i verkligheten är det fortfarande så att IPS-skärmar utan häftiga filter har sämre betraktningsvinklar än TN-skärmar.

Permalänk
Medlem

Hur kan man säga "mer info kolla wikipedia"
Wikipedia är nog det sista man ska länka till för 100% korrekt information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Enligt wikipedia: "Also, most TN panels represent colors using only 6 bits per RGB color, ... " , den senaste generationen TN-paneler från Samsung kör med 8 bitars färgdjup t ex (BX2440, BX2450), har inte kollat andra tillverkare.

Som jag sagt ett par gånger tidigare om betraktningsvinklarna så gör IPS-skärmarnas white glow att de 178 grader som anges i specifikationerna är helt irrelevanta. Jag kollade lite på det vertikala (skrev om det igår) och white glow är mycket värre på vertikalen, allt blir bara vitt eller i bästa fall så bleknar alla färger bort. På en TN-skärm får du färgskiftningar istället. Pest eller kolera?

Så i verkligheten är det fortfarande så att IPS-skärmar utan häftiga filter har sämre betraktningsvinklar än TN-skärmar.

En bråkdel av alla TN-skärmar har äkta 8-bitars panel, näst intill alla har 6bit+2bit FRC. Det är mycket möjligt att de skärmar du nämner har äkta 8-bitarspanel, det är dock sällsynt om än ej nytt.

S-IPS har en tendens att visa blått istället för svart vid högre betraktningsvinklar, ibland även lila/orange. Det går ändå inte komma ifrån att betraktningsvinklarna är bättre på en S-IPS skärm exempelvis. Det är odiskutabelt. Jag har dessutom flera års erfarenhet av båda skärmtyper.

Du skriver allt blir bara vitt på en IPS-panel när man kollar på den vertikalt? Jag hade då inget sådant fenomen på min skärm. Ser inget sådant fenomen på iPhonen heller som även den har en IPS-panel. Har du läst det någonstans eller har du egen erfarenhet av det?

EDIT: För övrigt är vertikala betraktningsvinklar föga intressanta i jämförelse med de horisontella.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Enkal:

Haha, älskar att du använder wikipedia som källa...
kolla källan på wikipedia och använd eventuellt den. Wikipedia i sig kan du aldrig använda om du är föga källkritisk.

Man kan inte tro på allt man ser och hör.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fog:

EDIT: För övrigt är vertikala betraktningsvinklar föga intressanta i jämförelse med de horisontella.

Så sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

S-IPS har en tendens att visa blått istället för svart vid högre betraktningsvinklar, ibland även lila/orange. Det går ändå inte komma ifrån att betraktningsvinklarna är bättre på en S-IPS skärm exempelvis. Det är odiskutabelt. Jag har dessutom flera års erfarenhet av båda skärmtyper.

Du skriver allt blir bara vitt på en IPS-panel när man kollar på den vertikalt? Jag hade då inget sådant fenomen på min skärm. Ser inget sådant fenomen på iPhonen heller som även den har en IPS-panel. Har du läst det någonstans eller har du egen erfarenhet av det?

Jag uppgraderade i förra veckan från en Samsung 226BW (TN-panel, 22", 6 bitars färg) till en HP ZR24w (x-IPS-panel, 24", 8 bitars färg). Jag skriver x-IPS då det verkar råda olika uppfattning om det är e-IPS eller s-IPS på den skärmen även om det lutar mot e.

Jag gav min gamla skärm till min sambo som har sin dator bredvid min så jag kan titta på hennes skärm med en ganska stor vinkel och jag kan sätta mig vid hennes skärm för att få ungefär samma vinkel på min nya skärm. När jag tittar på hennes skärm från min stol så ser alla färger etc helt okej ut på hennes skärm. När jag sätter mig på hennes stol och tittar på min nya skärm så ser allt blekt och dassigt ut, white glow dvs, färgerna är säkert bra men det är som att man dragit en mjölkig dimma över skärmen.

Så i detta fall säger jag att betraktningsvinkeln är bättre på min gamla TN än på min nya IPS. Nu saknar iofs de billigare IPS-skärmarna något speciellt filter som ska minska white glow som tydligen finns hos de dyrare och äldre skärmarna.

Jag hade tidigare läst om white glow och att det är ett problem med IPS-skärmar men jag trodde inte att det skulle vara så uttalat. För övrigt är jag nöjd med min nya skärm, inga pixelfel som jag kan se och ingen tinting och framförallt 24" i 16:10-format vilket inte är lätt att hitta idag.

EDIT: Det om vertikala betraktningsvinklar kom tidigare i tråden, antar att du inte läst hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelsvantesson:

Haha, älskar att du använder wikipedia som källa...
kolla källan på wikipedia och använd eventuellt den. Wikipedia i sig kan du aldrig använda om du är föga källkritisk.

Man kan inte tro på allt man ser och hör.

Jag gjorde som han sade och visade att den källan inte stämde helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Jag uppgraderade i förra veckan från en Samsung 226BW (TN-panel, 22", 6 bitars färg) till en HP ZR24w (x-IPS-panel, 24", 8 bitars färg). Jag skriver x-IPS då det verkar råda olika uppfattning om det är e-IPS eller s-IPS på den skärmen även om det lutar mot e.

Jag gav min gamla skärm till min sambo som har sin dator bredvid min så jag kan titta på hennes skärm med en ganska stor vinkel och jag kan sätta mig vid hennes skärm för att få ungefär samma vinkel på min nya skärm. När jag tittar på hennes skärm från min stol så ser alla färger etc helt okej ut på hennes skärm. När jag sätter mig på hennes stol och tittar på min nya skärm så ser allt blekt och dassigt ut, white glow dvs, färgerna är säkert bra men det är som att man dragit en mjölkig dimma över skärmen.

Så i detta fall säger jag att betraktningsvinkeln är bättre på min gamla TN än på min nya IPS. Nu saknar iofs de billigare IPS-skärmarna något speciellt filter som ska minska white glow som tydligen finns hos de dyrare och äldre skärmarna.

Jag hade tidigare läst om white glow och att det är ett problem med IPS-skärmar men jag trodde inte att det skulle vara så uttalat. För övrigt är jag nöjd med min nya skärm, inga pixelfel som jag kan se och ingen tinting och framförallt 24" i 16:10-format vilket inte är lätt att hitta idag.

EDIT: Det om vertikala betraktningsvinklar kom tidigare i tråden, antar att du inte läst hela.

Hmm, detta med white glow, det är inget fenomen jag känner igen från min S-IPS panel (Dell 2007WFP från runt 04-05). Jag googlade lite snabbt och vid en snabb anblick ser jag mycket nämnt om e-IPS i samma diskussion. Det torde vara ganska logiskt då e-IPS just är designat för att kunna använda billigare bakgrundsbelysning. Vi kanske borde specificera mer vad vi menar då det är skillnad på S-IPS, e-IPS, AS-IPS etc. Jag känner inte igen fenomenet från min skärm jämfört med de TN-skärmar jag använt. Där var jag tvungen att sitta näst intill rakt framför skärmen för att inte få färgskiftningar och kontrastskiften. Färgåtergivningen var även den helt off jämfört med S-IPS.

Det verkar som det finns bra och dåliga exemplar av samtliga typer

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Enkal:

White glow ska bara vara ett problem på svart och andra mörka färger. Inte annars.
När man läser din beskrivning så undrar man om de inte fuckat upp panelen i tillverkningen. Hur blir det om du tar upp en färgglad bild och kollar från olika vinklar?
Jag skulle utnyttja ångerrätten om jag var du, du verkar ju inte alls nöjd. Köp någon PVA-skärm istället.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde ett enkelt test mellan mina skärmar nu... och det visar sig att min gamla Viewsonic VP201s 20" IPS från 2004 har bäst betraktningsvinklar i båda ledder. På andra plats min Dell U2410 (IPS) och överlägset sist min Eizo M1900 (TN).

Tyvärr är det svårt att titta på bildskärmar innan man köper dem, fysiska datorbutiker med brett utbud är det brist på i hela landet och hemelektronikkedjorna kränger i stort sett bara TN-skärmar av varierande kvalitet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt missnöjd med skärmen men jag nämner bara att allt inte är guld och gröna skogar med de billigare IPS-skärmarna.

Då det är svårt att hitta 24" 16:10 skärmar så blev det denna, om jag ska hitta en normal IPS så kostar det rätt mycket extra som jag förstår det.