Dubbla skärmar, bara en hackar. Youtubeklipp förklarar problemet!

Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar, bara en hackar. Youtubeklipp förklarar problemet!

Ny dator.
Grafik: Geforce 460 1gb.
Skärmar: 2 st Samsung 226BW

Problemet är att när jag har någonting rörligt på HÖGER skärm, så laggar windows. Felet uppstår inte när jag har samma rörliga program/sak på VÄNSTER skärm. Flytta, minimera, öppna fönster går hackigt. Det är som natt och dag med eller utan lagget, det är INTE något jag inbillar mig.

Felet fanns inte på min gamla dator. Det spelar ingen roll om jag byter plats på kontakterna mellan grafikkort och skärmar. Datorn känner av vilken skärm som är vilken.

Felet uppstår med olika sorters webbläsare och alla andra program man kan tänka sig.

Felet förklaras här, dock syns inte problemet pga av låg FPS i telefonen. Men ni förstår då vad jag menar.

http://n4yfGB4xers?

Detta är extremt irriterande då jag alltid har surffönster uppe på HÖGER skärm.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du kanske har råkat ut för Samsungs misstag när det gäller paneler.

För ett tag sedan så kollade jag också på dessa skärmar. Men sket i dem när jag fick veta att Samsung har slarvat med panelerna och använt en sämre panel på vissa skärmar. Och det enda sättet att ta reda på detta är att öppna den och ta sig en titt.

Rätta mig om jag har fel.

(öppning av skärm spränger garantin)

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Ser ut som att du kanske har råkat ut för Samsungs misstag när det gäller paneler.

För ett tag sedan så kollade jag också på dessa skärmar. Men sket i dem när jag fick veta att Samsung har slarvat med panelerna och använt en sämre panel på vissa skärmar. Och det enda sättet att ta reda på detta är att öppna den och ta sig en titt.

Rätta mig om jag har fel.

(öppning av skärm spränger garantin)

Du har nog rätt när det gäller panelerna. Läste om det när jag köpte skärm nr 2. Dock förklarar inte det mitt problem. Det fungerade bra på gamla datorn. Och lagget uppstår ju bara om jag har grafik på vänster skärm.

Felet försvinner helt om jag avaktiverar den andra skärmen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av muffyn:

Ser ut som att du kanske har råkat ut för Samsungs misstag när det gäller paneler.

För ett tag sedan så kollade jag också på dessa skärmar. Men sket i dem när jag fick veta att Samsung har slarvat med panelerna och använt en sämre panel på vissa skärmar. Och det enda sättet att ta reda på detta är att öppna den och ta sig en titt.

Rätta mig om jag har fel.

(öppning av skärm spränger garantin)

Man kan kolla panel via servicemenu / i vissa fall klisterlapp bak på skärmen (ej inuti)
Har själv 2 st 226BW med S-panelen

Skrivet av Tweak:

Detta är extremt irriterande då jag alltid har surffönster uppe på HÖGER skärm.

Inte dagens bästa tips kanske, inte direkt någon fulländad lösning, men om du byter plats på dem rent fysiskt?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

TheDaemon:
Kablarna antar jag du menar TheDaemon. Jo det är värt att testa om man inte grips av panik som vissa bruka göra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av panpo98:

TheDaemon:
Kablarna antar jag du menar TheDaemon. Jo det är värt att testa om man inte grips av panik som vissa bruka göra.

Nej, jag menade skärmarna

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ahh...
Ditt sätt först och sen mitt sätt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Man kan kolla panel via servicemenu / i vissa fall klisterlapp bak på skärmen (ej inuti)
Har själv 2 st 226BW med S-panelen

Inte dagens bästa tips kanske, inte direkt någon fulländad lösning, men om du byter plats på dem rent fysiskt?

Skrivet av TheDaemon:

Nej, jag menade skärmarna

Ja, det verkar som att en lösning på problemet just nu är att fysisk byta plats på skärmarna (inte kablarna).

Problemet är löjligt nog att mina skärmar är uppsatta på väggen med millimeterprecision, och trots att skärmarna är av samma modell sitter inte hålen på baksidan exakt likadant. Vilket betyder att om jag byter plats kommer de inte passa eller sitta rakt

Permalänk

Störande ilands problem. Du får helt enkelt flytta skärmarna. Lustigt att det är olika monteringshål för samma sorts skärm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Ja, det verkar som att en lösning på problemet just nu är att fysisk byta plats på skärmarna (inte kablarna).

Problemet är löjligt nog att mina skärmar är uppsatta på väggen med millimeterprecision, och trots att skärmarna är av samma modell sitter inte hålen på baksidan exakt likadant. Vilket betyder att om jag byter plats kommer de inte passa eller sitta rakt

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Störande ilands problem. Du får helt enkelt flytta skärmarna. Lustigt att det är olika monteringshål för samma sorts skärm

Kan de va ett bevis på att de inte är samma panel i dom?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Störande ilands problem. Du får helt enkelt flytta skärmarna. Lustigt att det är olika monteringshål för samma sorts skärm

Ilandsproblem att ens nya dator hackar, det tycker inte en fattig student

Och ja, det är stört med hålen, de är bara "nästan" lika. Köpte skärmarna med ca 1 års mellanrum.

Skrivet av Ant3:

Kan de va ett bevis på att de inte är samma panel i dom?

Tror snarare på bristande kvallité från samsung, men men. Detta problem bör ju inte finnas trots det!

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu ser man ju inte exakt hur "lagget" visar sig i din film på grund av låg kvalitet + låg framerate, men att det skulle vara skärmen som strular låter ganska osannolikt, med tanke på att du sa "Felet fanns inte på min gamla dator.".... Antar att problemet inte kvarstår om du bara kör en skärm?

Har du någon annan burk eller någon du kan låna för att prova?

För övrigt om du vill veta vad du har för panel så kan du nog kolla det genom service-menyn som sagt.

1. Ställ brightness + contrast till 0
2. Tryck menu
3. Tryck source och håll intryckt typ 5+ sekunder, servicemenyn hoppar upp.

Ser ut ungefär så här:

eller

Det du ska kolla på är Panel Info och/eller Version.

Lite osäker på om man kan stänga servicemenyn genom någon vanlig knapptryckning, jag brukar stänga av skärmen i fråga och sätta på igen iaf ^^

"Nyckel" till version-alternativen. Om det inte står i klartext i "panel info" dvs.
• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inte så att ditt grafikkort går ner i 2d-clocks och därmed inte riktigt orkar driva 2st skärmar?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Nu ser man ju inte exakt hur "lagget" visar sig i din film på grund av låg kvalitet + låg framerate, men att det skulle vara skärmen som strular låter ganska osannolikt, med tanke på att du sa "Felet fanns inte på min gamla dator.".... Antar att problemet inte kvarstår om du bara kör en skärm?

Har du någon annan burk eller någon du kan låna för att prova?

För övrigt om du vill veta vad du har för panel så kan du nog kolla det genom service-menyn som sagt.

1. Ställ brightness + contrast till 0
2. Tryck menu
3. Tryck source och håll intryckt typ 5+ sekunder, servicemenyn hoppar upp.

Ser ut ungefär så här:

http://www.bcchardware.com/gallery/albums/226BWDisassembly/we...

eller
http://www.xbitlabs.com/images/other/22inch/5p2s.png

Det du ska kolla på är Panel Info och/eller Version.

Lite osäker på om man kan stänga servicemenyn genom någon vanlig knapptryckning, jag brukar stänga av skärmen i fråga och sätta på igen iaf ^^

"Nyckel" till version-alternativen. Om det inte står i klartext i "panel info" dvs.
• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel

Men det ska väl fungera även om skärmarna har olika paneler? Ska kolla detta dock.

Skrivet av wasidop:

Inte så att ditt grafikkort går ner i 2d-clocks och därmed inte riktigt orkar driva 2st skärmar?

Som jag försöker förklara i youtubeklippet så uppkommer felet endast när jag har program öppet på ena skärmen. När jag byter så går det perfekt.

CPU visar ingen förändring beroende på vilken skärm jag använder. Och grafikkortet är ju ett nytt modernt kort, klart det ska klara av att driva två skärmar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tweak:

Men det ska väl fungera även om skärmarna har olika paneler? Ska kolla detta dock.

Ja självklart, det var som sagt bara en övrig grej, om du ville kolla vad du hade för panel.
Har man olika paneler så kan de upplevas på olika sätt givetvis men det ska inte ge några större problem.

Skrivet av Tweak:

Som jag försöker förklara i youtubeklippet så uppkommer felet endast när jag har program öppet på ena skärmen. När jag byter så går det perfekt.

CPU visar ingen förändring beroende på vilken skärm jag använder. Och grafikkortet är ju ett nytt modernt kort, klart det ska klara av att driva två skärmar.

Han pratar om GPU, inte CPU. (Kan kollas med GPU-Z eller motsvarande.)
Även om grafikkortet är nytt så kanske något gör att den inte arbetar korrekt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Men det ska väl fungera även om skärmarna har olika paneler? Ska kolla detta dock.

Som jag försöker förklara i youtubeklippet så uppkommer felet endast när jag har program öppet på ena skärmen. När jag byter så går det perfekt.

CPU visar ingen förändring beroende på vilken skärm jag använder. Och grafikkortet är ju ett nytt modernt kort, klart det ska klara av att driva två skärmar.

Självklart så ska det klara att driva skärmarna, men kortet kan fortfarande gå ner i 2d-clocks som alla moderna grafikkort har.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080