Permalänk
Avstängd

Kubuntu installation, problem

God kväll
Försöker installera Kubuntu på min 36Gb raptor. Kör installationen från ett 4Gb USB minne .Installationen bootar upp och jag kan välja språk osv. men när jag går vidare för att välja vilken disk som jag ska installera på så är rutan tom? (där man allokerar)
I gparted så hittar jag disken men installationen vill inte hitta den.
Någon som vet vad jag gör för fel?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är i Kubuntuinstallationen men är hårddisken redan formaterad till typ ext3 eller 4. Möjligt att den inte hittar NTFS om den nu är de? Detta är bara en gissning, ubuntu vart inget problem för mig

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Avstängd

Har provat formatera den till olika filsystem men det funkar inte. Tror jag gör något grundläggande fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Har provat formatera den till olika filsystem men det funkar inte. Tror jag gör något grundläggande fel

Den körs inte i raid eller liknande?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Hade den på AHCI men testade med IDE men fick samma där.
Kanske är det något fel på disken? jag kan ju partitionera den, men installationen kan inte komma åt den, behöver man ladda någon extra drivare eller något?

Diskkontrollern på moderkortet är ATI/AMD SB600.

Permalänk
Avstängd

Nu funkar det!
Testade med en annan disk. Verkar som den inte gillar min raptor disk. Pingviner och raptorer går väl inte så bra ihop kanske

aja, tack för hjälpen i alla fall.