Permalänk
Medlem

Jag ser mig själv som en ateist då jag inte tror på gud och sånt som har med religion att göra. Men jag säjer inte att allt mer religion är dåligt, som så mycket annat så finns det bra delar även i religion.

Typ att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Sedan kan jag vara en väldigt "delad" person som tycker lite ifrån olika ideologer eller vad det nu är

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Tänker inte ge mig in i diskussionen själv men här är ett intressant filmklipp som är relaterat till ämnet Sam Harris: Science can answer moral questions | Video on TED.com

Här är en lång debatt på ämnet moral. Sam Harris tas upp i tråden på sida 15.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag ser mig själv som en ateist då jag inte tror på gud och sånt som har med religion att göra. Men jag säjer inte att allt mer religion är dåligt, som så mycket annat så finns det bra delar även i religion.

Typ att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Vill inte vara alltför spydig här, men...självmordsbombare, dödsstraff för homosexuella, förtryck av oliktänkande, förtryck av kvinnor osv. är bara lite av det som faktiskt också kommer ur religionen och dess avarter och är långt ifrån de där fina orden.

Det där med att behandla andra som man själv vill bli behandlad är bara några vackra ord någonstans som icke-religiösa oftare är bra mycket bättre på att följa i verkligheten. Det kräver inte att man tror på någon gudomlig diktator, tvärtom är det snarare en stor nackdel.

Om vi ser på djupt religiösa områden i världen idag och historiskt sett, är folket där då av det toleranta slaget som behandlar andra som de själv vill bli behandlade ?
Snarare är det framför allt i sådana områden vi ser de största problemen i världen idag (framför allt vad de gäller hur de "fromma" behandlar varandra).

Sen får man givetvis komma ihåg att religion inte automatiskt gör en till en ond individ. Det finns väldigt många vänliga religiösa.
Som ett känt citat säger dock : "goda människor utför goda gärningar och onda utför onda gärningar, men för att en god människa ska utföra onda gärningar krävs religion"

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vill inte vara alltför spydig här, men...självmordsbombare, dödsstraff för homosexuella, förtryck av oliktänkande, förtryck av kvinnor osv. är bara lite av det som faktiskt också kommer ur religionen och dess avarter och är långt ifrån de där fina orden.

Dessa dåd hade utförts med eller utan religion som bakgrund. Dessa saker beskrivs varken i dagens bibel eller koran. Det är idioter som utför handlingarna och ingen religion. Och om det inte är i religionens namn så hade det ist varit i ex politikens namn.
Det är alltså inte religionens fel utan det är virrpannor som misstolkar och letar anledningar till att få utföra hemska saker.

Att skylla på och att lägga all skuld på religionen är ju ett väldigt enkelt sett att undvika den egentliga orsaken.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Dessa dåd hade utförts med eller utan religion som bakgrund. Dessa saker beskrivs varken i dagens bibel eller koran. Det är idioter som utför handlingarna och ingen religion. Och om det inte är i religionens namn så hade det ist varit i ex politikens namn.
Det är alltså inte religionens fel utan det är virrpannor som misstolkar och letar anledningar till att få utföra hemska saker.

Att skylla på och att lägga all skuld på religionen är ju ett väldigt enkelt sett att undvika den egentliga orsaken.

Religionen var helt avgörande för att dåden skulle äga rum, löften om att komma till paradiset genom att de sprängde sig på uppdrag av Allah.
Nej, självmordsbombare beskrivs inte i bibeln eller koranen, men det hör fortfarande till religionen, avarter av Islam i detta fall.

Och för den delen så behöver vare sig bibeln eller koranen misstolkas för att man ska hitta otaliga mängder av hemskheter som sker i guds namn i dessa. Skulle råden som ges där följas strikt skulle vi ha ett helvete på jorden..
Självmordsbombare beskrivs antagligen inte endast av den enkla anledningen till att sprängmedel inte var uppfunna då dessa texter skrevs.

Och den egentliga orsaken är framför allt den religiösa indoktrineringen som finns i vissa områden och inget annat. Det finns många områden på jorden där folk lever under mycket svåra omständigheter, utan att för den sakens skull spränga sig i luften för någon fiktiv gud.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag ser mig själv som en ateist då jag inte tror på gud och sånt som har med religion att göra. Men jag säjer inte att allt mer religion är dåligt, som så mycket annat så finns det bra delar även i religion.

Typ att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Sedan kan jag vara en väldigt "delad" person som tycker lite ifrån olika ideologer eller vad det nu är

Häxjakt, judeförföljelse, korståg, etnisk utrensing och sabotage mot mänskligheten är det enda jag fick lära mig om religion från senaste 3000 års historia... Har inte sett så mycket av "behandla andra som man själv vill bli behandlat"... Jag skojar inte det händer även idag. Vatikanen och påven är nästan direkt ansvariga för att flera miljoner människor dör av AIDS varje år i afrika för att klocka påven har sagt att kondomer ökar snarare risk för att få AIDS och eftersom majoriteten av kristna i afrika anser att det han säger är den heliga sanningen så använder dom inga kondomer... Fattar att ingen säger nåt, medans andra skulle få livstid eller avrättas så betraktas han som helgon !!!!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Hej jag tycker det är mycket anti-teism(”anti-religion”) på forumet och då är lite nyfiken på hur ateisters livsåskådning är. Nu varierar den såklart bland olika individer, men tar vi stark-ateism så går väl den mot nihilism(finns ingen objektiv värdegrund)?

Är lite dåligt insatt i nihilismen så vill bara bekräfta att jag tänker rätt här. Du anser att en "stark" ateism kan inte vara nihilistiskt då en stark ateism tyder på en tro på "total avsaknad av högre makter"? Och du anser att den tron bryter emot nihlismen? Men ifall man definierar ateism som en avsaknad av tro så skulle den väl överensstämma helt med nihilismen?

Ateism är ju tyvärr lite luddigt på den fronten att den används i båda bemärkelserna ofta. Själv har jag lite svårt att tro på den sista benämnings applicering då jag anser att alla människor som lever i vårt samhälle kommer i kontakt med tanken om "högre makter" och därför skapar sig en subjektiv tro om dess existens eller inte. Men jag vet att det finns människor som säger att de helt saknar tro när det gäller denna fråga så jag får väl respektera detta.

Angående att "det är mycket anti-teism" här så är väl det helt förståeligt. De gånger man stöter på en åsikt som skiljer sig så pass mycket ifrån ens egna så reagerar många (inklusive mig) med att försöka föra ett resonemang för att ändra den andras åsikt. Detta är ändå en av grunderna till att utvecklas. Detta kräver förstås att man är ateist i versionen "jag tror att det inte finns någon gud". Den andra versionens ateism har förstås ingen ståndpunkt och kan typ inte föra ett motresonemang.

Hursomhelst så har inte ateismen något inflytande på de grundläggande moraliska värderingarnas vara eller inte vara. Oavsett om moralen kommer ifrån arv och är ett evolutionärt baserat system eller om moralen kommer ifrån det sociala kapitalet så har alla människor värderingar på handlingar som är aktivt utförda, det är jag helt övertygad om, men dessa värderingar är förstås rent individuella (och ofta behöver inte värderingen i sig ske aktivt utan jag tror att det snarare att det oftast sker undermedvetet).

En sak som jag tycker är väldigt intressant är att vissa undersökningar visar att moral är någonting som är universellt oavsett kultur vilket tyder på att moral ens grund ligger i generna snarare än miljön (Dawkins, Illusionen om gud, s 239). Detta tycker jag styrker min tes om att ateismen inte har någon direkt inflytande på grundläggande moraliska värderingar.

När vi talar om uttryck som "vem ger människan rätt att.." så hoppas jag inte att den används i några viktigare sammanhang. Hela frågeställningen baserar sig på att det finns en sorts tillståndssystem för handlingar som ligger över de mänskligt skapade tillståndssystemen (typ moral, lagar etc etc) vilket förstås endast finns för teister så länge den totala mänskligheten inte väljer att underkasta sig någon tillståndssystem som vi inte kan aktivt hantera (typ när muterade sköldpaddor har tagit över världen och har oss som slavar).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H-can:

Dessa dåd hade utförts med eller utan religion som bakgrund. Dessa saker beskrivs varken i dagens bibel eller koran. Det är idioter som utför handlingarna och ingen religion. Och om det inte är i religionens namn så hade det ist varit i ex politikens namn.
Det är alltså inte religionens fel utan det är virrpannor som misstolkar och letar anledningar till att få utföra hemska saker.

Att skylla på och att lägga all skuld på religionen är ju ett väldigt enkelt sett att undvika den egentliga orsaken.

Du har inte läst vare sig bibel eller koran??? Misstolka inte att jag håller inte med det du skrev om att allt är egentligen människans fel. Jag håller bara inte med dig om det som står i 2:a meningen. Man använder sig inte av ord som: bomb, spränga osv men vill du läsa nåt groteskt så rekomenderar jag bibeln

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Är lite dåligt insatt i nihilismen så vill bara bekräfta att jag tänker rätt här. Du anser att en "stark" ateism kan inte vara nihilistiskt då en stark ateism tyder på en tro på "total avsaknad av högre makter"? Och du anser att den tron bryter emot nihlismen? Men ifall man definierar ateism som en avsaknad av tro så skulle den väl överensstämma helt med nihilismen?

Du missförstod mig, jag skrev men tar vi stark-ateism så går väl den mot nihilism. Hade jag ersätt ordet mot till ifrån så hade det blivit som du tolkade.

Jag själv begriper hur man som atheist inte tror att existensen inte är utan objektiv mening eller intrinsikalt värde. Nihilism - Wikipedia (allltså inte tror på nihilism)
Däremot kan theister vara nihilister, de kan tro på gud, Jesus, noaks ark och rubbet. Men det innebär inte att de behöver lyda deras gud det minsta om de inte vill. Precis som om vi människan skulle skapa liv (vilket det experimenteras med), så har detta liv inte någon som helst skyldighet att lyda oss det minsta.
Att teister kan tro att de är tvungen att lyda den gud som de tror på tycker jag dock inte är konstigt.

Skrivet av Mikael_Berglund:

Detta tycker jag styrker min tes om att ateismen inte har någon direkt inflytande på grundläggande moraliska värderingar.

Detta kan misstolkas, jag håller med det du syftar på att moral kan byggas utan någon teism. Däremot har teism starkt inflytande på moral, där många kritiserar att denna moral vid extremister inte är bra.

Skrivet av Mikael_Berglund:

När vi talar om uttryck som "vem ger människan rätt att.." så hoppas jag inte att den används i några viktigare sammanhang. Hela frågeställningen baserar sig på att det finns en sorts tillståndssystem för handlingar som ligger över de mänskligt skapade tillståndssystemen (typ moral, lagar etc etc) vilket förstås endast finns för teister så länge den totala mänskligheten inte väljer att underkasta sig någon tillståndssystem som vi inte kan aktivt hantera (typ när muterade sköldpaddor har tagit över världen och har oss som slavar).

Jag har hört detta argument så ofta av ateister så det inte är klokt, men oftast finns det en liten annan poäng i det. Och det är att konservatism och försiktighet kan vara bra, att förstöra något som inte går att åtgärda, är det ofta bra att verkligen tänka efter några gånger innan.
Som exemplet att skjuta ihjäl varenda säl för att få mer fisk till oss själva, har man en gång gjort detta och oanade konsekvenser uppstår, ja då är det inte så lätt att åtgärda problemet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tipsa om en bra Youtube kanal för detta: YouTube - TheThinkingAtheists kanal

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

ateist? jo vad annars.

medlem i kyrkan? varför inte? handlar om pengar och kultur. kyrkor är det största sverige har i kulturminnen/ antal.

offtopic? jo men man kan va kristen utan att vara religiös.

offtopic igen! nån som kände sig provocerad när de brände svenska flaggan häromdan gällande kontring av lars vilks bilder? inte jag, så länge de inte skadar folk. då går det över gränsen

Permalänk
Medlem

Är själv ateist å har faktiskt lite svårt att förstå att folk tror på skäggiga gubbar på nåt moln eller tomtar/troll/gastar.. you name it.
Kan förstå att man förr drog den slutsatsen att när åskan slog så var de thor som red på sina getter, eller gudsvrede när en tsunami drog in över byn, man hade ju inga vetenskapliga metoder att gå efter. så vad tror man då?? jo..på de övernaturliga!!

Men att man idag går runt å fortfarande tror att de är gud som har skapat jorden å att jorden bara har funnits i 6000år å liknande är för mej väldigt trångsynt tänkt!! Tycker vi har bevisat ganska så klart å tydligt att så inte är fallet... Men visst!!... Tro är väl säkert bra också i viss mån, att hålla hoppet uppe för vissa människor.
Meningen med livet(sett ur mitt ateistiska perspektiv) är att föröka sej å hålla sin art levande, Precis som alla andra djurarter på jorden, vars livsuppgift är att para sej...typ( å därimellan är de bara transportsträckor;))
Att människan under tidens gång började spekulera i saker som vad gör vi här? vem skapade oss?? etc.. är ju tack vara evolutionen. alltså våran hjärna har utvecklats så att vi kan tänka i dom banorna!!! För vad jag har förstått så är väl ändå vi den ända rasen i världen som tror på en högre makt??!! När människan började sin utveckling för ca 10.00000 år sedan så sprang ju inte dom runt å trodde på några gudar, utan de kom ju med våran utveckling.

Rätta mej om jag har fel!!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Tro är väl säkert bra också i viss mån, att hålla hoppet uppe för vissa människor.

Jo... tro är väl fint så länge man håller det för sig själv och inte sprider runt det som om det vore verklighet eller sant som otroligt många gör. Ett exempel är ju Sarah Palin :P. Tänk om denna häxa skulle bli president i ett av det mäktigaste landet på jorden? "It's gods plan to send our troops to Afghanistan"... YouTube - Sarah Palin: War in Iraq is "God's Plan"

Annars bryr jag mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Jo... tro är väl fint så länge man håller det för sig själv och inte sprider runt det som om det vore verklighet eller sant som otroligt många gör. Ett exempel är ju Sarah Palin :P. Tänk om denna häxa skulle bli president i ett av det mäktigaste landet på jorden? "It's gods plan to send our troops to Afghanistan"... YouTube - Sarah Palin: War in Iraq is "God's Plan"

Annars bryr jag mig inte.

Uhhh... Sarah palin.. Hon är ju inte riktigt riktig ju..!!!

edit* fast hon såg jävligt bra ut när hon var yngre!!;)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Jag presenterade mig en tid som ateist, men jag är snarare agnostiker då jag inte inte tror, nej, då jag vet att vi inte kan veta om det var gubben i lådan eller ingenting som spontant skapade allt. Alltså, semantik jag vet men, ateist är någon som vet att det inte finns någonting av kognitiv förmåga därute som startade allting. Jag har själv kollat på TheThinkingAtheists och hela programmet är ju sjukt roligt men jag tror inte vi kan utesluta A B C och komma fram till Z.

Iaf så lästa jag Ts inlägg och första tanken som slog mig var att killen va loco, sorry Bundy. Skrev ihop några löst ihopsatta argument då jag finner allt detta riktigt roligt att konversera om.

Skrivet av bud_bundy:

”För att få hög status i rollspelet så gäller det att spela det bra, t.ex. om något som majoriteten anser vara hemsk, så ska man låtsats att man också bryr sig. (d.v.s. spela med) Nu finns denna egenskap medfödd bland flockdjur (tack vare evolutionen)”

Kan vara en fel skrivning men vad jag förstått det så har vi en medfödd mekanik att bry oss inte en medfödd egenskap att låsas att vi gör det, inte för att påstå att vi inte förmår båda!

Skrivet av bud_bundy:

”Om man som stark-ateist ställer sig frågan varför ska man offra sig för framtida generationer, så kan jag inte hitta något bra svar på detta. Ett argument kan ju vara att man tycker detta vore roligt, men ateister som skiter i framtida generationer varför ska de bry sig?

Varför ska en människa bry sig? Bra fråga, men det har inget med ateism att göra. Kanske har man barn som man värdesätter? Eller rent av empati/sympati? Inte är det rädsla för helvetet i alla fall.

Jag tror inte moral kommer från några ismer. Moral är snarare något som uppkommer hos människor med empati (som säkert bara är någon banal kemisk process i hjärnan), människor som vill skapa ett bättre samhälle för sig själva och sina medmänniskor, det är inte ett sammanträffande att "behandla andra som du själv vill bli behandlande" återfinns i alla dom stora religionerna.

Människans värde har inte heller någonting med ismer att göra, människans värde fungerar precis som allt annat, vi har till och med ett monetärt värde kan man påstå. Bara för att ett värde är svårt eller till och med inte går att kvantifiera betyder inte det att det inte finns.

Kontentan av mitt inlägg är mer eller mindre att jag tycker att Ts har helt missat empati sin nihiliska ekvation som jag tror är grunden för människans moral och värde.

Bear in mind it’s 06 in the morning as I’m writing this yeah :).

Permalänk
Skrivet av tomten51:

Jag presenterade mig en tid som ateist, men jag är snarare agnostiker då jag inte inte tror, nej, då jag vet att vi inte kan veta om det var gubben i lådan eller ingenting som spontant skapade allt. Alltså, semantik jag vet men, ateist är någon som vet att det inte finns någonting av kognitiv förmåga därute som startade allting.

Men vafan, vad är poängen med att använda en uråldrig definition som bara används av kristna fundamentalister?

Nej, du har helt fel, nästan inga ateister passar in på din beskrivning av ateism. Stark ateism tron på att det inte finns en gud. Svag ateism är avsaknaden av tro på en eller flera gudar. Agnosticism är tron att man inte kan veta om det finns gudar eller inte.

Nästan alla ateister är agnostiker, eftersom allt annat än agnosticism vore dumt. Det är i princip bara religiösa människor som inte är agnostiker (dvs. de är helt övertygade om att det MÅSTE finnas en gud, allt annat är helt otänkbart).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Som ateist eller vad för fack man tillhör är livsåskådningen mer eller mindre allt annat än den religiösa övertygelsen?

Permalänk
Avstängd

Religiösa förstör ju mitt hopp om att slippa allt skit den dagen jag inte lever längre =(

Men man kan aldrig veta säkert vad som händer så jag tror inte alls, ja har andra saker här i livet o bry mig om

Permalänk
Medlem

Jag är ateist och existentiell nihilist men det är inget jag går runt och tänker på varje dag

Citat:

Nästan alla ateister är agnostiker, eftersom allt annat än agnosticism vore dumt.

Vad menar du?

Agnosticism can be subdivided into several categories. Recently suggested variations include:

Agnostic atheism
Agnostic atheists are atheistic because they do not have belief in the existence of any deity, and agnostic because they do not claim to know that a deity does not exist.

Agnostic theism
The view of those who do not claim to know of the existence of any deity, but still believe in such an existence.

Agnosticist (also called "faithless" or "factual agnosticism")
The Agnosticist is absent of belief, where theism requires faith that there is a deity or deities. An Agnosticist would say, "I neither have a belief in a deity nor do I have a belief in the absence of such a deity."

Apathetic or Pragmatic agnosticism
The view that there is no proof of either the existence or nonexistence of any deity, but since any deity that may exist appears unconcerned for the universe or the welfare of its inhabitants, the question is largely academic.

Ignosticism
The view that a coherent definition of a deity must be put forward before the question of the existence of a deity can be meaningfully discussed. If the chosen definition is not coherent, the ignostic holds the noncognitivist view that the existence of a deity is meaningless or empirically untestable. A.J. Ayer, Theodore Drange, and other philosophers see both atheism and agnosticism as incompatible with ignosticism on the grounds that atheism and agnosticism accept "a deity exists" as a meaningful proposition which can be argued for or against. An ignostic cannot even say whether he/she is a theist or a nontheist until a sufficient definition of theism is put forth.

Strong agnosticism (also called "hard," "closed," "strict," or "permanent agnosticism")
The view that the question of the existence or nonexistence of a deity or deities and the nature of ultimate reality is unknowable by reason of our natural inability to verify any experience with anything but another subjective experience. A strong agnostic would say, "I cannot know whether a deity exists or not, and neither can you."

Weak agnosticism (also called "soft," "open," "empirical," or "temporal agnosticism")
The view that the existence or nonexistence of any deities is currently unknown but is not necessarily unknowable, therefore one will withhold judgment until/if any evidence is available. A weak agnostic would say, "I don't know whether any deities exist or not, but maybe one day when there is evidence we can find something out."

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av jonaktiv:

ateist? jo vad annars.

medlem i kyrkan? varför inte? handlar om pengar och kultur. kyrkor är det största sverige har i kulturminnen/ antal.

Det är rätt hemskt att människor helt saknar kunskap om det här...

Dina pengar går inte till restaurering av kyrkor: sådant betalas av staten utanför kyrkans medlemskap, just eftersom väldigt många kyrkor anses vara "kulturminnen" som ska sparas till omvärlden.

Det enda dina pengar går till är aktiviteter för att förkristna människor; propaganda mer eller mindre. I såväl Sverige som i resten av världen.

Gå ur kyrkan och ge pengarna till Läkare utan gränser eller någon liknande organisation istället, då hjälper du världen snarare än stjälper den.

Skrivet av Mo0rbid:

Vad menar du?

Jag menar det jag säger.
Definitionen här fungerar utmärkt: Definition av ordet ateism
Se f.ö. "ordboksdefinitionen".

Idén att agnosticism och ateism är inkompatibla är ett påhitt jag bara sett hos religiösa debattörer som försöker göra ateism till någon slags religion, där retoriken lyder "Jag tror på gud, agnostiker vet inte om det finns en gud eller inte, MEN DU SÄGER ATT DET INTE FINNS EN GUD! DU ÄR DEN SOM TROR MEST OCH DÄRFÖR GÖR DU MEST FEL!". Jag har hört den retoriken tusentals gånger.

Din text är fö. väldigt uppenbart inte mycket att stödja sig på. "This section may contain original research." är närmast en underdrift... Det finns väldigt många definitioner, däribland de direkt hånsamma som skapas av religiösa debattörer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det enda ateism är--är avsaknad av tro i gudar. Och agnosticism är inte ett mellanting för ateism och teism

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Men vafan, vad är poängen med att använda en uråldrig definition som bara används av kristna fundamentalister?

Nej, du har helt fel, nästan inga ateister passar in på din beskrivning av ateism. Stark ateism tron på att det inte finns en gud. Svag ateism är avsaknaden av tro på en eller flera gudar. Agnosticism är tron att man inte kan veta om det finns gudar eller inte.

Nästan alla ateister är agnostiker, eftersom allt annat än agnosticism vore dumt. Det är i princip bara religiösa människor som inte är agnostiker (dvs. de är helt övertygade om att det MÅSTE finnas en gud, allt annat är helt otänkbart).

Håller med om mycket här men tycker din definition av agnostiker är lite märklig. Jag anser mig vara en ateist och jag tror att det inte finns någon gud på samma sätt som att jag tror att Stockholm kommer få snö i år igen. Jag kan dock inte _bevisa_ guds/gudars vara eller inte, detta gör mig dock inte till en agnostiker då jag fortfarande är övertygad nog om att gud inte finns (på samma sätt som att jag är helt övertygad om att vi kommer få snö i år igen även om det är helt omöjligt att bevisa i nuläget).

Som jag har uppfattat agnosticismen så är det när man aktivt tar avstånd ifrån att bestämma sig på grund av okunskap. Men agnosticism är dock en ganska flummig term som man nog ska undvika eller se till att definiera inför varje diskussion (någon som man bör göra med ateism med i min mening).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

hoppa fram till 1:30 får ni se lite om agnosticism YouTube - Lack of belief in gods . en ny film av qualiasoup, tyckte den skulle passa här

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Mo0rbid:

hoppa fram till 1:30 får ni se lite om agnosticism YouTube - Lack of belief in gods . en ny film av qualiasoup, tyckte den skulle passa här

Ganska trevlig film faktiskt. Han summerar ganska snyggt läget och jag får väl tyvärr se mig slagen när det gäller definitionen av en agnostiker. Efter att sett denna film så har jag läst på en del och jag inser att min tolkning av agnosticismen var felaktig. Jag är tydligen en agnostiker och definitionen som Random-person ställer upp är den allmänna meningen av ordet.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag var ateist. Förr i tiden, på 90 talet när man var tonåring. Tror jag. Det var ballt då.
Jag mår dock bättre av att tro att det finns något som ser efter mig när jag somnar, och som håller mig varm när det är för djävla kallt.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Jag mår dock bättre av att tro att det finns något som ser efter mig när jag somnar, och som håller mig varm när det är för djävla kallt.

Du tror alltså att gud tillför termisk energi till området runt din kropp när det är kallt?

Du tror med andra ord inte på relativitetsteorin?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Ja dom som är "rädda" för verkligheten håller sig till vidskepelse..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krimsarn:

Jag var ateist. Förr i tiden, på 90 talet när man var tonåring. Tror jag. Det var ballt då.
Jag mår dock bättre av att tro att det finns något som ser efter mig när jag somnar, och som håller mig varm när det är för djävla kallt.

Var du ateist av en så dålig orsak som att det skulle varit ballt så förstår jag att du kan bli religiös av så dålig orsak som att du inte orkar hämta en till tröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Var du ateist av en så dålig orsak som att det skulle varit ballt så förstår jag att du kan bli religiös av så dålig orsak som att du inte orkar hämta en till tröja.

Eller träffa en tjej.

Är anti-teist själv.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

"Tidigare" var jag ateist, då jag skulle vara en cool metalkille.
Men nu vet jag inte vad jag tror, lite åt agnostiker-hållet. Det skulle mycket väll kunna finnas nån allsmäktig, allvetande varelse. Gud, om man ska säga så. Eller något annat allsmäktigt väsen. Jag vet inte.

Jag vet inte, tror jag nu

Visa signatur

My name is legion, for we are many.