Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag skall väll anmärka att detta är min åsikt och inget annat.

Okej; Det är din åsikt. Inte min.
Fair enough.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Det här tycker jag är en bra anledning till att välja en mac framför en dell (spelade just in med camtasia):

YouTube - stresstest - osx

Bilden som används i Photoshop är 34,5 MB.
Lägg märke till att Win 7 körs hela tiden i VM-Ware med fyra program (messenger, photoshop, visual studio och firefox) öppna på en parallell skrivbordsyta.

Datorn som används i klippet är samma som står i min sign.

Jag tror inte nån lika dyr windowslaptop (c:a 30 kkr) klarar av samma grej. Motbevisa mig gärna.

Jag tror att min brors skitbilliga Vaio för åtta tusen köpt förra året skulle klara av det där lika bra om den hade en SSD, jo.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag tror att min brors skitbilliga Vaio för åtta tusen köpt förra året skulle klara av det där lika bra om den hade en SSD, jo.

Tror inte jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Tror inte jag.

Det tror jag. Min Zepto Nox A15 med en Corsair F60 klarade av precis samma sak lika snabbt.

Köpt augusti 2008. P8600 och 4GB RAM

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det tror jag. Min Zepto Nox A15 med en Corsair F60 klarade av precis samma sak lika snabbt.

Köpt augusti 2008. P8600 och 4GB RAM

Ok, inte för att vara ofin på nåt sätt, men kan du visa det på nåt sätt? Om det är så är jag genast lite intresserad av en sån, nämligen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Ok, inte för att vara ofin på nåt sätt, men kan du visa det på nåt sätt? Om det är så är jag genast lite intresserad av en sån, nämligen.

Tyvärr, laptopen ligger på hyllan med en vanlig 500GB hårddisk i sig nu... Får överlåta det till någon annan.

Men principen är ju så att med minimal accesstid så är hårddisken i stort sätt eliminerad som flaskhals i program. Så det beror mest på de andra komponentera hur snabbt det laddar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men principen är ju så att med minimal accesstid så är hårddisken i stort sätt eliminerad som flaskhals i program. Så det beror mest på de andra komponentera hur snabbt det laddar.

Ja - och på OSet. Där känner jag mig fortfarande tveksam till Win, även om jag håller med om att Win7 är bra mycket snabbare än tidigare varianter. Tycker dock att både Ubuntu 10.x och OS X känns snabbare än Win - men jag har inte gjort nån speciellt noggrann utvärdering, föralldel. Men om jag gör ungefär samma procedur (utom att ha ett annat OS öppet, då, samt att jag inte har samma program i Win som i osx) på Win i Macen - ej i VM-ware, alltså, utan datorn startas i Win - så tar det märkbart mycket längre tid - trots att det ju då är exakt samma hårdvara.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Tror inte jag.

Varför inte? Accesstiderna blir inte långsammare bara för att Windows finns på hårddisken.

Ja - och på OSet. Där känner jag mig fortfarande tveksam till Win, även om jag håller med om att Win7 är bra mycket snabbare än tidigare varianter. Tycker dock att både Ubuntu 10.x och OS X känns snabbare än Win - men jag har inte gjort nån speciellt noggrann utvärdering, föralldel. Men om jag gör ungefär samma procedur (utom att ha ett annat OS öppet, då, samt att jag inte har samma program i Win som i osx) på Win i Macen - ej i VM-ware, alltså, utan datorn startas i Win - så tar det märkbart mycket längre tid - trots att det ju då är exakt samma hårdvara.

En Mac är otroligt ickeoptimerad för Windows. Det är absolut ingen vettig jämförelse. En Mac är gjord för OS X, en Vaio är gjord för Windows, till exempel. Fråga Hanks här på forumet till exempel - Hans 15" MBP är rent ut sagt dålig i Windows förutom för spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några kommentarer:

Jag köpte en iMac 27", som jag sålde bort efter 2 veckor.

Största orsaken till att jag gjorde mig av med den var att den inte gick att justera i höjdled. Nedre kanten på skärmen är ca 10 cm ovan bord och själva bilden börjar ca 5 cm högre. Så nederkanten på bildytan är ca 15cm från skrivbordet, en riktig ergonomisk dundermiss!!! iMacen är dock "snygg", som någon sa kan man nästan ha den i vardagsrummet. Och färre sladdar syns.

Jag insåg också att det inte är speciellt bra att ha själva datorn inbakad i skärmen. Om man har en riktigt bra skärm, så har den ju längre livslängd än datorns övriga delar. Därför köper jag hellre en högkvalitativ separat skärm. Vidare om man ex vill bygga ut med en extra hårddisk, så går det inte i iMacen. Extra hårdskiva kan vara bra att ha om man ex kör Time Machine.

Två familjemedlemmar har idag 13,3" Mac Book Pro, som de är helnöjda med.

När jag själv köper min nästa bärbara, så ska den ha minst Intel i5 och ha storleken 13-14". Apple har ingen i5 att erbjuda i denna storleksklassen. Jag vill inte köpa en Mac Book Pro som har samma prestanda som min 1,5 år gamla Acer.

Jag var intresserad av en Dell/XPS, men eftersom jag ingenstans kunde se den i vekligheten, så köpte jag den inte.

Min uppfattning är att om man köper Apple, så köper man tankesätt, filosofi, miljö. Det är något större än enbart en dator. Denna uppfattning fick jag efter att ha ägt en iMac under 2 veckor. Jag har ex en WLAN som är uppbyggt av apples komponenter.

Beträffande windows som inte fungerar, så är det inte sant. Problemen jag får i windows beror på att hela familjen använder samma dator. Plötsligt finns där något främmande som någon har satt dit, och med tiden blir hela datorn korrupterad. Men om man inte låter någon annan använda datorn, så är det inga problem med windows.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Beträffande windows som inte fungerar, så är det inte sant. Problemen jag får i windows beror på att hela familjen använder samma dator. Plötsligt finns där något främmande som någon har satt dit, och med tiden blir hela datorn korrupterad. Men om man inte låter någon annan använda datorn, så är det inga problem med windows.

"Datorn är personlig igen."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken rolig tråd det blev. Skitkastning både högt och lågt.
Ganska kul att läsa, vissa tar ju åt sig så man nästan tror att det är deras egna barn det handlar om och inte en PC eller Mac.

OnT:
Jag spelar Aldrig på datorn. Har dock Alltid haft PC och tyckt att Mac är det bara retards som använder för att de inte förstår något om datorer. Jag menar en mus med en musknapp!! Ja, man behöver ha båda fingrarna för att kunna klicka på den musknappen, så retard är man om man köper en Mac.
Har alltid kört olika operativsystem på mina PC´s. Men så märkte jag att flera en skara gick över till Mac av mina bekanta.
Så jag gjorde ett impuls-köp på en Macbook unibody.
I början var inte inte kul, fan vad jobbigt allt var att göra.
Men nu efter 2 år när jag ser tillbaka på den tiden som har vart så ångrar jag mig inte. OSX har inte krashat en enda gång vilket jag tycker är grymt, speciellt med tanke på att datorn är igång 24/7.
Visst, windows gick bra i säkert 2-3 veckor innan den krashade men OSX bootar jag bara om vid uppdateringarna.
Spelar man inte och vill prova något nytt. Varför inte, prova en Mac, ge den ett par månader innan du ger upp. Tror knappast du byter tillbaka om du inte saknar spelandet.

Och till de speciella programmen som inte finns till OSX så kör jag vm ware med windows på en av arbetsytorna ibland.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Windows 7 fanns inte för två sedan & Vista är inte känt för att vara kraschfritt. Det är skillnad nu.

Permalänk
Medlem

Varför jag skulle välja en Dell framför en Mac? Tja, Dell hade nog kunnat acceptera att jag är bara människa, som snusksurfar, som röker och för övrigt som inte lever ett sunt liv.

Kan Steve Jobs det?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Thomas:
YouTube - Coldstarting Photoshop.

Detta är på min skitbilliga 1 år gamla stationära med en 7200RPM-hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Thomas:
YouTube - Coldstarting Photoshop.

Detta är på min skitbilliga 1 år gamla stationära med en 7200RPM-hårddisk.

Hur mycket är "skitbillig"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Hur mycket är "skitbillig"?

9000 kronor kanske. Hade kostat säkert 7000 om jag hade kört på en HD4670 istället, om det inte vore för att jag kände för att spela spel också. :3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

9000 kronor kanske. Hade kostat säkert 7000 om jag hade kört på en HD4670 istället, om det inte vore för att jag kände för att spela spel också. :3

Ja, det var ju verkligen inte mycket. Hur är det med värmeutvecklingen vid "normal" användning (typ surfa, musik, film)? Det är något jag alltid stör mig på med högpresterande laptops, att de blir mycket varmare än de billigare modellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ja, det var ju verkligen inte mycket. Hur är det med värmeutvecklingen vid "normal" användning (typ surfa, musik, film)? Det är något jag alltid stör mig på med högpresterande laptops, att de blir mycket varmare än de billigare modellerna.

Det är en stationär. c:
Däremot är min erfarenhet av TimeLineX att den inte blir sjukt varm, och den har ju i5a, HD5650 och så vidare för kanske 7,5.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Får försöka skriva något vettigt...

Äger x-antal datorer och har ägt desto fler. Gillar att blanda operativsystem fritt.

Har en Macbook Pro och innan småpojkarna börjar tugga fragma vill jag motivera detta.

Det är min laptop
Den har jag när jag vill surfa i sängen. Den har en helt slät undersida där inga fläkthål blir blockerade av täcket.
När jag spelar (spel via Steam) fungerar hela chassit som en kylfläns.
Den har en suverän skärm (1680x1050 anti-glare) och jag är väldigt kräsen (säger inte att det inte finns bättre).
Den är knäpptyst när den tankar torrent under nätterna. Går inte höra.
Det går inte att förstöra operativsystemet, inte ens för sambo när hon lånar den för att surfa runt.
Man blir integrerad mer i OSX än något annat operativ då hårdvaran är optimerad för OSX och tvärt om.
Det är helt enkelt kvalite och innovation jag inte kunde hitta hos någon annan laptop-tillverkare och jag ångrar inte köpet en sekund även om det satte mig tillbaka nästan 20 000kr.

Sen kör jag Ubuntu
På sambons laptop då hon gillar Ubuntu mer än Windows 7. Det är helt självuppdaterande och ger henne aldrig problem.

Min server kör Ubuntuserver och fungerar även som HTPC med XBMC.
Även detta helt självuppdaterade och jag behöver inte tänka alls.

Sen kör vi Windows!
På våra stationära datorer. Sambon vill gå över till Ubuntu där också men jag har inte haft tid än. Personligen kommer jag stanna med Windows 7 här då min är en ren speldator.

Applikationer?
Finns till alla operativsystem så det är inget argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6250:

Man blir integrerad mer i OSX än något annat operativ då hårdvaran är optimerad för OSX och tvärt om.

Jag håller med alla punkter utom denna och den efter.
Detta argument är rent av felaktigt då Microsoft knappast tänker "låt oss göra operativsystemet så ickeoptimerat vi kan!", medan andra tillverkare knappast tänker "låt oss se till att Windows är så o-optimerat vi bara kan!"

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fratey:

Jag håller med alla punkter utom denna och den efter.
Detta argument är rent av felaktigt då Microsoft knappast tänker "låt oss göra operativsystemet så ickeoptimerat vi kan!", medan andra tillverkare knappast tänker "låt oss se till att Windows är så o-optimerat vi bara kan!"

Nu sa jag inte att Windows inte försökte optimera (eller att tillverkarna inte eftersträvar att deras produkter fungerar bra i samtliga operativsystem).
Jag sa att OSX var optimerat för sin hårdvara och menar att hårdvaran är utvald och till och med tillverkad för att passa operativsystemet. Tex touchpadden, tangentbord, webcam osv.

Dessa sakerna fungerar visserligen helt dugligt i Windows och Linux också men inte på samma sätt. Svårt att förstå förrens man har arbetat med en Macbook ett par dagar/veckor men de flesta upplever detta.

Detta är förstås på grund av att tex Windows är skapat för att stödja en större mängd hårdvara så det är helt logiskt att det inte går att optimera på samma sätt.
Trots det finns det punkter där Windows fungerar bättre än OSX, men att kunna integrera med datorn. Där vinner OSX.

-- På punkt två är det att "jag kunde inte hitta". Viktigt bit där. Satt med mina kollegor och gick igenom alla bärbara datorer vi kunde hitta men inget annat hade så mycket smarta lösningar. Fast det är fullt möjligt att vi missat någon dator.
Slutade med att jag valde en Macbook Pro 15,4" och min kollega en 12" AlienWare
Ungefär samma pengar, ungefär samma hårdvara, ungefär samma funktioner, men jag kan ha min i sängen när jag spelar och han kan ändra vilken färg sin ska lysa...

Man får välja det man själv tycker är viktigt.

Permalänk
Avstängd

FilleMang: Valida punkter om än felriktade. Microsoft säljer bara mjukvara, inte hårdvara. Det är upp till Dell, HP, Acer och allt vad de heter om de vill införa multitouch, alu- chassi eller vad det nu kan vara. Det har således väldigt lite med att Windows skulle ha dåligt stöd, Windows har snarare ett fenomenalt stöd och är fenomenalt flexibelt i sina användningsområden - där vinner man K.O i första ronden.

Det ligger heller inte på Microsoft att "optimera" program utan det är upp till Eset, Mozilla, Crytek, Adobe osv att göra fungerande produkter. Hos Apple däremot är mycket styrt och kontrollerat, det ska vara utformat på ett specifikt sätt osv. Man kan väl säga att Microsoft lägger en grund att bygga på medan Apple lägger ramar att hålla sig inom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Damodred:

FilleMang: Valida punkter om än felriktade. Microsoft säljer bara mjukvara, inte hårdvara. Det är upp till Dell, HP, Acer och allt vad de heter om de vill införa multitouch, alu- chassi eller vad det nu kan vara. Det har således väldigt lite med att Windows skulle ha dåligt stöd, Windows har snarare ett fenomenalt stöd och är fenomenalt flexibelt i sina användningsområden - där vinner man K.O i första ronden.

Det ligger heller inte på Microsoft att "optimera" program utan det är upp till Eset, Mozilla, Crytek, Adobe osv att göra fungerande produkter. Hos Apple däremot är mycket styrt och kontrollerat, det ska vara utformat på ett specifikt sätt osv. Man kan väl säga att Microsoft lägger en grund att bygga på medan Apple lägger ramar att hålla sig inom.

Förstår inte hur du kunde missuppfatta mig så fel. Jag nämner hela marknaden när det kommer till hårdvara och tar upp att Apple, på grund av sina ramar, har lyckats optimera sitt OS bättre för den hårdvaran som finns till det.

Vill du inte har dessa ramar är inte Apple för dig.

Permalänk
Avstängd

Ptjaa, det beror väl på att du skriver som en kratta i sådana fall.

Citat:

Nu sa jag inte att Windows inte försökte optimera

Som exempel

Citat:

Jag sa att OSX var optimerat för sin hårdvara och menar att hårdvaran är utvald och till och med tillverkad för att passa operativsystemet. Tex touchpadden, tangentbord, webcam osv

Det finns inget optimerande i OS X för att använda vare sig touchpad, tangentbord eller webcam. Ingetdera är särskilt nytt, det enda som är synd är att fler tillverkare inte anammat en bra touchpad. Apples multitouch mus fungerar dock fint i Windows.

Citat:

Detta är förstås på grund av att tex Windows är skapat för att stödja en större mängd hårdvara så det är helt logiskt att det inte går att optimera på samma sätt

Nej det är inte logiskt, det är helt fel. Microsoft har väldigt lite, eller kanske ingenting, med hur någon annans program/hårdvara fungerar i Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Damodred:

Ptjaa, det beror väl på att du skriver som en kratta i sådana fall.

Som exempel

Det finns inget optimerande i OS X för att använda vare sig touchpad, tangentbord eller webcam. Ingetdera är särskilt nytt, det enda som är synd är att fler tillverkare inte anammat en bra touchpad. Apples multitouch mus fungerar dock fint i Windows.

Nej det är inte logiskt, det är helt fel. Microsoft har väldigt lite, eller kanske ingenting, med hur någon annans program/hårdvara fungerar i Windows.

Klart det är

Jo det är det faktiskt.

Helt sant. Men Apple har.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt många motiveringar HUR denna teori om att OS X är mer optimerad för sin hårdvara skulle genomförts, men inte direkt några konkreta exempel på där det gynnar användaren.

Skrivet av Damodred:

Windows 7 innehåller, som alla andra moderna operativsystem, väldigt många drivrutiner, varav gissningsvis ganska många är skrivna av Microsoft själva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför välja en Rolex framför en Casio? båda visar väll rätt tid?

Samma argument.

Fel, en Casio går ALLTID mer rätt än en Rolex (oavsett pris).
OBS, jag menar allvar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Windows 7 innehåller, som alla andra moderna operativsystem, väldigt många drivrutiner, varav gissningsvis ganska många är skrivna av Microsoft själva.

Det finns några få generic drivers för exempelvis möss och tangentbord men specifika drivrutiner gör Logitech, Creative och alla de andra själva. Inte vidare troligt att Microsoft gör deras jobb. Ett annat exempel är basic drivarna för grafik, vill man nyttja all kraft så behövs specialdrivrutiner. När det kom till Windows Vista så var den största anledningen till att det kom på en dvd och att det tog upp så hiskeligt stor plats (i förhållande till tidigare operativsystem) på hårddisken var alla drivrutiner som tredje parts tillverkade hade skickat med.

Permalänk
Inaktiv

Det här tycker jag är en bra anledning till att välja en mac framför en dell (spelade just in med camtasia):

YouTube - stresstest - osx

Bilden som används i Photoshop är 34,5 MB.
Lägg märke till att Win 7 körs hela tiden i VM-Ware med fyra program (messenger, photoshop, visual studio och firefox) öppna på en parallell skrivbordsyta.

Datorn som används i klippet är samma som står i min sign.

Jag tror inte nån lika dyr windowslaptop (c:a 30 kkr) klarar av samma grej. Motbevisa mig gärna.

En "lika dyr windowslaptop" för 30 lax med en ssd klarar helt klart av precis samma sak

Säger det inte för att hacka på mac men Mac OS är ju inte direkt nåt OS skickat till oss från Gud. Visst fungerar det bra men det är inte så "sjukt" som folk verkar tro.

I alla fall enligt mina egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6250:

Nu sa jag inte att Windows inte försökte optimera (eller att tillverkarna inte eftersträvar att deras produkter fungerar bra i samtliga operativsystem).
Jag sa att OSX var optimerat för sin hårdvara och menar att hårdvaran är utvald och till och med tillverkad för att passa operativsystemet. Tex touchpadden, tangentbord, webcam osv.

Dessa sakerna fungerar visserligen helt dugligt i Windows och Linux också men inte på samma sätt. Svårt att förstå förrens man har arbetat med en Macbook ett par dagar/veckor men de flesta upplever detta.

Jag har arbetat med de flesta Macdatorer i år, inte veckor.
Macbook Plastic är en av de värsta datorerna jag använt. Men om vi utgår från en Pro då. Det mesta som du nämner är gimmicks (LOL PHOTOBOOTH) och webcams finns i nästan alla bärbara man köper nu, men det mest konkreta exemplet är definitivt touchpaden som är en gudasänd. Tangentbordet är fint men inget speciellt, Vaio har liknande och hade det först.

Windows har stöd för touchpads, tangentbord, och webcams så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Skrivet av anon6250:

-- På punkt två är det att "jag kunde inte hitta". Viktigt bit där. Satt med mina kollegor och gick igenom alla bärbara datorer vi kunde hitta men inget annat hade så mycket smarta lösningar. Fast det är fullt möjligt att vi missat någon dator.
Slutade med att jag valde en Macbook Pro 15,4" och min kollega en 12" AlienWare
Ungefär samma pengar, ungefär samma hårdvara, ungefär samma funktioner, men jag kan ha min i sängen när jag spelar och han kan ändra vilken färg sin ska lysa...

Varför jämför du överprissatt mot överprissatt? Jämför en MBP 15,4" mot en TimeLineX så har vi lite roligare jämförelse. 7500 mot 18000, exakt samma prestanda (förutom att Acern har bättre grafikkort), MBP'n har bättre trackpad men acern har inte en dålig, MBP'n har bättre 'skal' men Acern har inte dålig, MBP'n har bättre batteritid men acern har inte dålig. Punkt.

Visa signatur