Permalänk
Medlem

Vattenkylning i7 920, HD5850

Hallå allihopa.

Jag sitter just nu på en dator med XFX HD5850 med en fläkt som bara skriker, jag känner mig nu tvungen att köpa den vattenkylning jag tänkte köpa för ett halvår. Hade ni bara kunnat kolla genom listan så hade det varit underbart!

Jag har gjort en lista över vilka vattenkylnings-komponenter jag tänkt köpa till min dator.

Datorn:
i7 920, socket 1366
XFX Radeon HD5850 black edition
ASUS P6T Deluxe v2
Antec 1200
(resten tror jag nog inte ni behöver veta, säg till annars)

Här är sakerna jag tänkt köpa från indomo.se:

CPU: EK-Supreme HF - Acetal
EK-Supreme HF - Acetal | Indomo Online AB

GPU: EK-FC5850 - Acetal
EK-FC5850 - Acetal | Indomo Online AB

Pump: EK-DCP 2.2 (12V DC Pump)
EK-DCP 2.2 (12V DC Pump) | Indomo Online AB

Radiator: EK-CoolStream RAD -XT (480), G1/4
EK-CoolStream RAD -XT (480), G1/4 | Indomo Online AB

Nipplar: Kit, 10st, Slangsockel, G1/4, S10mm (3/8), with O-Ring (High-Flow), black nickel
Kit, 10st, Slangsockel, G1/4, S10mm (3/8), with O-Ring (High-Flow), black nickel | Indomo Online AB

Klämmor: Slangklämma, 15-17mm, svart
Slangklämma, 15-17mm, svart | Indomo Online AB

Reservoar: T-koppling G1/4 Svart
T-koppling G1/4 Svart | Indomo Online AB

Slang: Har inte hittat något, jag hade gärna velat ha en blå slang så slipper jag färga vattnet, men indomo.se har bara ClearFlex60 (ClearFlex60 tubing 16/12mm clear | Indomo Online AB). Vet ni någon annan bra sida med blå slang så säg gärna till, den ska passa till G1/4"

Vatten: Har inte hittat något, behöver tips om vilket vatten jag kan köpa! (Om jag tvingas köpa en genomskinlig slang så vill jag gärna ha vatten som är färgat blå)

Visa signatur

Imagination is more important than knowledge.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
If you put your mind to it you can accomplish anything.
A journey of a thousand miles begins with a single step.

Permalänk
Medlem

kolla bara om din grafikkort passar säkert med den block, annars du kan också köra med 240-360 radiator, beror på hastigheten på fläktar
sen du kan kolla coolingstuff.se för en blå slang eller alla de komponenter

Permalänk
Medlem

Tack för svar tatus_se.

Jag har kollat upp GPU blocket och enligt deras egna sida så ska det passa till HD5850, jag har dock inte hittat nån information om HD5850 Black Edition och den vanliga skiljer på sig.

Jag spanade runt på coolingstuff.se och jag hittade slang och vatten.

Slang blir: Masterkleer 10/16 UV Blue
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Vatten blir: Feser One UV Clear/Blue
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Är lite osäker på hur många meter slang man ska köpa, och hur många liter vatten man ska köpa. Just nu siktar jag på 4 meter och 4 liter, tips om hur mycket jag ska köpa hade jag uppskattat!

Visa signatur

Imagination is more important than knowledge.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
If you put your mind to it you can accomplish anything.
A journey of a thousand miles begins with a single step.

Permalänk
Medlem

hehe, 4 liter vatten är lite överdrivet eller faktisk mycket överdrivet, ta bara 2st flaskor, alltså det borde räcka med 1l beroende på reservoaren (den tar mest vatten) men i din fall det blir bara T koppling så jag tror det går max halv liter, men du kan ha en extra flaska om du kanske ska behöva byta vatten, eller får läckage osv, men vill du helst spara så kör bara med batterivatten (destillerat vatten) som går att köpa på viket som helst macken eller typ biltema annars bara köp ett liter Feser One om du tycker det behövs inte ha extra

slang kanske går på 1m i själva system men man klipper och försöker anpassa så det går typ 1,5m så 2m är minst, 3m om du vill vara säker, 4m blir för mycket men du kan ha det som en extra om du ska uppgradera grejer i framtiden och vill slipa köpa mer slang

Permalänk

Väldigt bra tråd sitter precis och kollar upp efter vattenkylnings prylar också till mitt system dock har jag i5 750 istället för i7.
Får tacka för tippsen för ville också ha blå slang :).

Tänkte höra med tatus där om det går ta en 280 radiator istället och det skulle fungera bra eller om den kommer låta mycket för tänkte klocka min i5 + 5850?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

280 är typ som 360 men allt beror på fläktar som ska sitta, ju tystare/mindre luftflöde desto större radiator man ska ha, vilka fläktar du vill använda på den radiator?

Permalänk

Jag har inte bestämmt fläktar ännu faktis tänkte höra med dig om det också faktis

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

egentligen 140mm fläktar är rätt tysta med bra luftflöde men frågan är om statisk tryck, de tror har lägre tryck än typ 120mm så prestanda sjunker på radiatorer, det blir nog bäst att ta snabbast med bäst flöde, sen det går ju att koppla till moderkort eller kontroller och styra och kolla vilket hastighet ger bra temps och är samtidig tystast

Permalänk

Okej tack så jätte mycket för hjälpen!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

hehe, 4 liter vatten är lite överdrivet eller faktisk mycket överdrivet, ta bara 2st flaskor, alltså det borde räcka med 1l beroende på reservoaren (den tar mest vatten) men i din fall det blir bara T koppling så jag tror det går max halv liter, men du kan ha en extra flaska om du kanske ska behöva byta vatten, eller får läckage osv, men vill du helst spara så kör bara med batterivatten (destillerat vatten) som går att köpa på viket som helst macken eller typ biltema annars bara köp ett liter Feser One om du tycker det behövs inte ha extra

slang kanske går på 1m i själva system men man klipper och försöker anpassa så det går typ 1,5m så 2m är minst, 3m om du vill vara säker, 4m blir för mycket men du kan ha det som en extra om du ska uppgradera grejer i framtiden och vill slipa köpa mer slang

Tackar för detta! Hjälpte mig jättemycket!

Jag har litet problem, jag tror jag har gjort lite fel när det kommer till slangens tjocklek.

Jag är helt förvirrad när det kommer till alla de olika storlekar där finns. Ända jag vet är att jag ska ha G1/4" thread(?). Vad jag tror är att jag beställt slang/nipplar/klämmor som har inre diameter på 10mm (som jag länkade i första posten).

Frågan är, är 10mm tillräckligt för att få ett bra flöde? Eller borde jag avboka/omboka min beställning angående nipplar/klämmor (slang beställde jag från ett annat ställe och det har redan blivit skickat tyvärr..)?

Visa signatur

Imagination is more important than knowledge.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
If you put your mind to it you can accomplish anything.
A journey of a thousand miles begins with a single step.

Permalänk
Medlem

1/4" gänga är den hål som sitter i block eller andra komponenter, där man skruvar in anslutning och de anslutningar du valde har 1/4" gänga så de passar ihop, sen om du beställde den blå slangen 10/16 så anslutningar och klämmor passar perfekt slangen, då den har 10mm inre diameter och yttre 16 (10mm passar ihop med 100mm på anslutning och 16mm för klämmor) och prestandamässig så 10mm är nästan samma som 13mm (inre diameter) går man till 6mm och mindre kommer man få mycket sämre resultat, men typ 8-10mm och uppåt spelar ingen större roll

så allt kommer att passa, tänk på att du har ångerrätt så när paket kommer till dig och du ser att de grejer passar inte ihop bara kontakta butiken så du kan skicka tillbaka det som inte passar och få pengar tillbaka eller bara de byter ut om du vill mot ngt som passar

Permalänk
Medlem

Phew, okej.

Jag tackar så himla mycket för all hjälp tatus!

Visa signatur

Imagination is more important than knowledge.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
If you put your mind to it you can accomplish anything.
A journey of a thousand miles begins with a single step.

Permalänk
Medlem

Hej,

jag använder Cooling Stuff, vattenkylning till datorer till min 360rad, väldigt tysta, kör på lägsta med fläktkontroller.
Kan starkt rekommendera dessa. Bra pris på dem med

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att GPU blocket kommer passa med EK, CoolingConfigurator.com ser i och för sig ut som om det borde fungera.

Kan man ha andra fläktar än Gentle Typhoon på sin radiator?
Skämt å sido, finns i princip inget bättre än GT om man inte har extrema kylningskrav och inte bryr sig om ljudnivån, då kör man nått i 38 mm tjocklek, UltraKaze, Delta eller SanAce.

Slangdiametern är i princip försumbar, 10 mm innerdiameter är rätt lagom, ser inte för anorektiskt ut men är fortfarande rellativt smidigt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAce:

Tack för svar tatus_se.

Jag har kollat upp GPU blocket och enligt deras egna sida så ska det passa till HD5850, jag har dock inte hittat nån information om HD5850 Black Edition och den vanliga skiljer på sig.

Jag spanade runt på coolingstuff.se och jag hittade slang och vatten.

Slang blir: Masterkleer 10/16 UV Blue
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Vatten blir: Feser One UV Clear/Blue
Cooling Stuff, vattenkylning till datorer

Vet inte om du har hunnit beställa än, men jag köpte oxå den blåa slangen med samma blå vätska. Jag tycker det är för mörkt, det är svårt att se luftbubblor och det blir knappt blått, mer svart. När jag uppgraderade med block på mitt 5850 så köpte jag transparent slang med samma vätska, mycket snyggare. Bara ett litet tips På bilden kan du se, de två slangar som är kopplade till grafikkortet är transparenta, de andra är blåa. Länkade till albumet då jag inte fick bilden till att visas här.

Picasa Web Albums - Peter Mattisson - R2 Vatten

/Pete

Permalänk
Medlem

det kan stämma att det blir mörkare, man ska ha hellre transparenta slangar så att man kan se färgen på vatten, man kan köra ofärgat vatten och då ha färgade slangar istället men sen allt beror på om man använder ngt lysrör eller dioder, typ i min bygge, utan ljus på den vatten ser rätt mörkt och konstig men får man UV på så blir det snygg
så allt beror på hur du tänkt bygga allt och vilket sluteffekt vill du uppnå