Permalänk
Medlem

Intel Speldator för ca 7 papp

Hej, jag har velat köpa en ny spelburk länge nu, men ekonomin tryter och jag har lyckats nu efter några månader lyckats spara ihop 7 tusen. Jag har verkligen noll koll på hårdvaran i en dator och mina vänner vet knappt hur man startar en. Jag har läst runt lite på forumet och det verkar som många rekommenderar en i7 processor med ett Geforce GTX 470 grafikkort och 6 gb minne. Men jag kan inte få ihop det till att bli ca 7000. Jag har kollat upp mina saker jag har i datorn redan nu och när jag frågade i en datorbutik så sa dem att mitt nätaggregat kunde jag spara, det är en Cooler Master 650W och ett nytt chassi behöver jag inte. Inte heller en skivläsare eller hårddisk. Hårddisken är på 320 gb och jag har en stor extern hårddisk.

Alltså, det jag behöver hjälp med är att få ihop en dator för cirka 7 lappar som är bra och fungerar i något/några år framåt. Ni får gärna lägga till lite extra saker ni tycker att jag behöver, så länge det hamnar runt den summa jag kan tänka mig att lägga.

Tack på förhand
/Fabba

Permalänk
Medlem

Hej!
har själv inhadlat en ny speldator precis, kör på i5 processor och ett 5770 kort.

i7 är lite overkill om du inte är så insatt på komponenter och ett i5 är bättre än det billigaste i7. ett 470 kort är bra, men ett 460 räcker bra det med, och även där sparar du lite pengar. eftersom att du har HDD, cd-spelare, nätagg och chassi så kan du komma undan relativt billigt. men vad har du för något sorts chassi?

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Men kommer en i5 räcka när de nya spelen släpps nästa år. Som t.ex. crysis 2? Och samma sak med grafikkortet?

Jag vet inte direkt vad chassit heter, men om jag säger midi-tower, blir det bättre då?

Permalänk
Medlem

i ett midi-tower så borde ett atx moderkort passa.... men jag ser om jag kan hitta ngt under 7 tusen som fungerar

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket Core i7 + Stormrise - Inet.se
+
Sparkle GeForce GTX 470 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se

kommer klara de flesta spel, men frågan är om ditt chassi/kylning och nätaggregat pallar trycket ifrån systemet.
men som alltid kan du inte bara ta info från en person, så fortsätt fråga runt, läs lite om just dessa komponenter (hur starkt nätagg man behjöveR) och etc innan du bestämer dig.

men enligt vad jag kan se så är det där ett jäkligt bra system.

Permalänk

Intel Core i5 655K 3.2GHz - Inet.se
Asus P7H55D-M EVO - Inet.se
Gigabyte Radeon HD5870 1GB - Inet.se
Corsair 2GB (2x1024MB) 1333MHz XMS3-10600 - Inet.se

6,680:- Totalt.

Och jag skulle tro att det där håller ett tag också. 6Gb RAM är lite overkill atm, bättre att satsa på mindre och billigare eftersom RAM är ganska billigt ändå och kan uppgraderas lite när och hur egentligen.

EDIT: Såg att det följer inte med någon fläkt till processorn så kan vara värt att lägga ut en hundring extra för kylningen på den.

Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se - Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket resqual! Det ser riktigt bra ut! Om du inte hade sagt till mig att kolla runt lite mer innan så hade jag nog köpt sakerna på stört.

Permalänk
Medlem

#iLs
Tack så mycket för svar!
Men kan man köpa till ett 2 gb DDR3 minne av samma sort senare för att lägga till? Eller måsta man köpa 3 nya?

Sen, varför ska jag lägga så mycket på grafikkort och skita i i7?

Och sist; behöver man inte fylla på en vattenkylare med vatten lite då och då? Det låter som en massa pillepill.

/Fabba

Permalänk

Ja du kan köpa fler RAM av samma sort sen och lägga till.

Vet inte riktigt om man måste fylla på H50'n eftersom jag inte har någon själv (än), men du lär nog får svar på det snart av resqual eller någon annan.

i7orna är relativt dyra och vill du ha mer prestanda för pengarna så skulle jag själv rekommendera en i5 för tillfället och ett lite värre grafikkort, dom brukar prestera riktigt bra och ifall du verkligen vill byta processor senare så har du ju samma sockel på moderkortet så du kan lätt byta till en i7.

Men resqual's paket verkar ju vara ruskigt bra så du borde köra på det. Lätt värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Men om jag kan byta från i5 till i7 utan att byta moderkort så låter ju din idé som ett bra köp också. Är grafikkortet den komponent man ska lägga mest pengar på om man vill ha en grym spelburk?

Permalänk
Inaktiv

i5 + Bättre grafik kort, ( Bättre FPS blir mer smooth då )

Permalänk
Medlem

Ok, då lutar väl det mot i5:an då, men kan jag byta den mot en i7 bara sådär? Och måste jag som sagt byta vatten på kylaren då och då. Det är mina nya frågor.
Men nu bär det av till skolan. Tack för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Pirayya:

Men om jag kan byta från i5 till i7 utan att byta moderkort så låter ju din idé som ett bra köp också. Är grafikkortet den komponent man ska lägga mest pengar på om man vill ha en grym spelburk?

I min mening, ja. Eftersom det är grafikkortet som generar bilderna som skickas till bildskärmen, så ju bättre grafikkort ju bättre spel prestanda. Men du måste också ha en processor som kan arbeta i ungefär samma läge som grafikkortet och det gör den där i5:an rätt bra vad jag vet.

Så jag skulle säga bättre grafikkort och byta processor senare.

Men det är ju såklart upp till dig

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om följande:
Uppgraderingspaket Core i7 + Stormrise - Inet.se
Gigabyte Radeon HD5870 1GB - Inet.se
Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

Priset blir ju lite saftigare men om jag väntar en månad så kan jag nog klara av det. Vill veta vad ni tycker innan köp och ifall ett 650W nätagg räcker till detta goda paketet?

Permalänk
Medlem

jag kan snabbt säga att om du ska spela som det verkar så är i7 en dålig idé, en i5 760 är det bästa valet utan tvekan, till grafikkort så är ett 6870 det bästa valet då det är nytt o fräscht och i princip bäst för pengen "inte riktigt", sen är det bara att plocka ett hyffsat grafikkort och en CPU fläkt om du satsar på att klocka.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Men varför är en i7 en sådan dålig idé? Sen, Radeon HD5870 är ju dyrare Är det inte bättre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirayya:

Men varför är en i7 en sådan dålig idé? Sen, Radeon HD5870 är ju dyrare Är det inte bättre då?

I7 har HyperTreading som inte stöds av spel därav borkastade pengar på en onödig funktion om man är ute efter en speldator.

Kör på i5 och ett redigt graffekort istället. Kylare medföljer prollen och om du inte vill klocka duger den.

Här är ett förslag:
Intel Core i5 760, 2.8GHz - Inet.se

Gigabyte GeForce GTX 470 OC - Inet.se

5 555Kr

Moderkortet har även stöd för ett till grafikkort i framtiden. Det är denna i5 du ska köpa vissa i tråden har länkat till 2kärniga denn är på 4.
Mvh Blabbet

Permalänk
Medlem

Så detta och 6 gb minne ger en riktigt kraftfull dator? Ska jag smaska på med ett till grafikkort samtidigt då? Eller är det bättre att köpa en bättre kylning så att jag kan klocka den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirayya:

Så detta och 6 gb minne ger en riktigt kraftfull dator? Ska jag smaska på med ett till grafikkort samtidigt då?

Sry glömde minnena: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - Inet.se till socket 1156 ska du ha 2 elr 4 ramstickor. Du kommer klara dig på ett Gtx470 och så kan du ju längre fram ifall du vill ha mer prestanda slänga i ett till.

Permalänk
Medlem

Men vad är en SSD för något? Jag har läst runt lite och sett att många rekommenderar det för snabbare spelupplevelse också. Eller är det också något som man kan skippa för att spelen inte är såpass krävande än?

Tack återigen för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirayya:

Men vad är en SSD för något? Jag har läst runt lite och sett att många rekommenderar det för snabbare spelupplevelse också. Eller är det också något som man kan skippa för att spelen inte är såpass krävande än?

Tack återigen för alla svar

Det som blir är väl att laddningstiderna i spelen blir snabbare.

Visa signatur

| HAF 922 Mini - E | Intel Core i5 3570 @ 4.44GHz | ASUS P8Z77-Vpro | Gigabyte GeForce 680 Windforce | Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | SSD 120GB Intel 520 | Samsung 22X DL SH-S223C | Corsair TX 650W 80+ | Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz | Win 7 64 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte blabbets idé till dator häromdan och fick delarna idag. Nu sitter jag och försöker få ihop den och märker att moderkortet inte stödjer intel. Varför gav du mig ett tips som inte fungerar ihop? Nu har jag lagt ut alla mina pengar på en dator som inte går att få ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirayya:

Jag köpte blabbets idé till dator häromdan och fick delarna idag. Nu sitter jag och försöker få ihop den och märker att moderkortet inte stödjer intel. Varför gav du mig ett tips som inte fungerar ihop? Nu har jag lagt ut alla mina pengar på en dator som inte går att få ihop...

Blev fel i kundvagnen :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Blev fel i kundvagnen :S

Det löste sig, jag stack till inet och dem fixade det. Jag är riktigt nöjd att jag valde inet och ska skriva en recension som dem förtjänar :). Men blabben, ändra ditt meddelande så att ingen annan blir sugen och köper fel, precis som mig.

Tack i alla fall till alla som hjälpte!

Permalänk
Medlem

Jo jag är ledsen för att det blev fel men tur att de löste sig Jag ska kolla nogrannare i framtiden

Permalänk

H50 är det vatten i när man får den, och som jag har uppfattat det går det inte att byta vatten i den och det behövs inte