Frontpaneler och dess problem
Hej!
Har börjat fundera mycket på problemen kring dessa jag ofta stött på och funderar på varför de inte är bättre utformade? Det jag tänker på är självklart hörlurs- och mikrofonuttagen.
Allt började när jag byggde min senaste dator och införskaffade mig P183 och Siberia v2, naiv som man är trodde man att det kommer fungera finfint med frontuttagen eftersom jag dessutom la ner lite extra pengar på moderkortet.
Men det första problemet som faktiskt uppstår är just att man får ett så kallat "bzzz" ljud när man rör musen och gör olika saker. Detta har jag märkt är ett väldigt vanligt problem med integrerade ljudkort på moderkortet. Problemet är att i frontuttaget förstärks detta problemet som i vanliga fall är lite irriterande till ett problem man inte kan stå ut med utan att få huvudvärk.
Nu var det inget större problem då jag ändå behövde ett nytt ljudkort för att använda mig av Dolby Digital Live. När jag väl skaffat mig mitt Asus Essence STX minskades störningarna i bakgrunden tillräckligt mycket för att jag skulle sluta höra det vid normal volym, hörs gör det fortfarande men då måste jag vrida på hörlurarna på maximal volymnivå och det har man ändå ingen lust med.
Men nästa problem som jag märkte av var när jag för några dagar sedan skulle testa TeamSpeak 3 för första gången för att kunna snacka med de jag spelade med.
Problemet var att så fort jag pratade i micen blev det ett långt eko, och om man spelade musik från t.ex Spotify hörde alla andra vad jag spelade. Först började jag undersöka om hörlurarna kunde spela så högt att det gick in micen igen, men det var helt fel. Sedan började jag kolla alla inställningar som fanns och fann att det enda som hjälpte var att sänka volymen så lågt att man knappt hörde det. Till slut kom jag på det jag inte testat hittils: att spela musik på Spotify och sedan dra ut kabeln till micen i headsetet och se om det fortfarande kom in signal till TeamSpeak. Döm till min förvåning när det faktiskt gjorde detta. Så jag testade att koppla in hörlurna på baksidan av datorn i ljudkortet och genast försvann Spotify och alla andra programs ljud att höras via TeamSpeak.
Vad detta innebär då är alltså det att på den korta vägen från moderkortet till frontpanelen överförs hörlurssignalen samtidigt till mikrofonkabeln genom att de ligger bredvid varandra hela vägen till frontjacket och helt enkelt att mikrofonkabeln inte är skyddat mot störningar.
(OBS, testade det här på alla datorer hemma och problemet fanns på alla men mer eller mindre framträdande.)
Dessa saker fick mig att fundera lite på hur man tänkte när man gjorde dessa standarder.
De största frågorna jag ställt mig är:
Varför använder man inte balanserade jack?
Varför använder man inte differentialförstärkare? (Kanske man gör iofs, men har ingen koll på det, men då borde inte problemet uppstå vad jag vet.)
Varför jag funderar på detta är för att själva idéen med frontjacken är utmärkt, man slipper krypa bakom datorn och dra ur sina nuvarande högtalare varje gång man ska använda hörlurar.
MEN, dessa två problem gör att man i princip får två jack som inte går att bruka till det de var tänkta för och de är faktiskt tillräckligt vanliga för att vara något att göra någonting åt (i alla fall enligt min mening när man googlar runt lite). Och balanserade mikrofoner är inte direkt en ny uppfinning, och det som förvånar mig är att de flesta headset jag sett har stereomikrofoner trots att man inte har någon användning för det i headset i allmänhet.
Är jag rätt eller fel ute? Jag får i alla fall för mig att det är dags att uppdatera standarderna för frontuttagen då det knappast kan vara omständigt att lägga till några sådana funktioner. Och hur får man branschen att uppmärksamma det?