Felsökning, datorn låser sig vid viss typ av belastning.

Permalänk
Medlem

Felsökning, datorn låser sig vid viss typ av belastning.

Först lite kort om datorn.
Moderkort ASUS M3N78 Pro
CPU AMD Phenom 9650 Quadcore @2300MHz, standard klockning
GPU NVIDIA GeForce 9800 GT, 1GB
Minne, 4x 2GB AData Gaming series, specifikare än så minns jag inte.
Nätaggregat: Ace 480W
Kylning: 120mm insug i fronten, 120mm utblås i bak. Standard fläkt på CPU och GPU.
Temperaturer:
Idle: Låda 23c, CPU 26c, GPU 52c.
Belastning: Låda 28c, CPU 45c, GPU 65-68c.

Operativsystem Win7 Ultimate 64 bitars.

Datorn fungerar utmärkt under tiden jag använder den normalt, och även under belastning från Futuremark och memtest+.
När jag spelar olika lite spel däremot, så låser den sig helt efter ett par minuter.
Spel jag märkt detta i är i stil med Left 4 Dead 2 och Fallout 3. Dvs, inte speciellt tunga spel i dagens läge, men så har ju datorn nästan två år på nacken också.

Datorn låser sig utan förvarning och senaste bilden stannar kvar fryst. Ingen reaktion förrns strömknappen trycks eller sladden rycks ur.
Efter avstängning behöver jag vänta en stund med att starta - vilket får mig att tro att problemet är temperatur-relaterat.

Kan man logga temperaturer? Lyckas inte se temperaturerna när jag är inne och spelar.
Några andra idéer?

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Första jag skulle titta på är nätagget, med furmark så belstar man ju bara GPU:n men med spel så belastas många flera komponenter dvs mer strömutag.

Testa köra prime95 samtidigt som furmark och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Tack för tips, återkommer inom kort med resultat.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk

Jag hade faktiskt exakt samma problem (fast mitt hängde sig vid de flesta typer av belastning.). I mitt fall var det moderkortet som hade gett upp och inte ville ha med så mycket information att göra. Dock frös inte skärmen utan datorn bara stendog eller rebootade.

Men det är ändå ganska troligt att det är nätaggregatet, eftersom min typ av skada tydligen var en aning ovanlig. Den framkom för att jag hade alldeles för varma komponenter för nära varandra med otillräcklig kylning (HP som inte kan bygga datorer ordentligt :/ )

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Hupp! Futuremark + prime95 64bitars, då höll den igång i 7 minuter, nu är den död.
CPU tempen fick vi upp i 49c, GPU'n har moderata 62c vid självmordet.

Kan man läsa ur temperaturen i nätaggregatet på något sätt kanske.. lasermätare från jobbet kanske. Eller bara byta skiten och testa med ett annat?

Tack för input ddaniel91. Jag har haft misstankar på moderkortet också, men hoppades på att slippa byta det, hehe.
Ska kika om jag har ett passande nätagg hemma, eller om man får masa sig iväg och köpa ett.

Andra idéer?

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Startar den om eller hänger den sig?
Provat med bara prime95 och se hur den fungerar för att utesluta CPU:n

Permalänk
Medlem

Den fryser, man får starta om den självmant.
Kört prime95 enbart i ett par timmar utan problem, lyckligtvis tror jag att vi kan utesluta processorn. Tack för tipset!

Skrivet av Widde:

Startar den om eller hänger den sig?
Provat med bara prime95 och se hur den fungerar för att utesluta CPU:n

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Hämtade ut ett nytt nätaggregatet idag, valet föll på OCZ ModXStream Pro 500W. Ganska billigt, och främst, fanns inne på lagret.

Tråkigt nog verkade inte det vara problemet. Samma sak hände som tidigare med prime95 och Futuremark, skillnaden dock att någon millisekund innan datorn frös stoppade prime95 en av kärnorna pga hårdvarufel. Skulle läsa vidare i logg, men programmet hann aldrig skriva in det i loggfiler..

Ska köra ett par till tester imorgon, men jag får väl börja leta efter en ny processor annars då..

Edit: För 500w nätagg borde väl gott och väl räcka för den här setupen? Det är ju inte direkt någon monsterdator med en stackars hårddisk och totalt 4 fläktar....

Edit2: Lagom typiskt att AM2 processorer är utgångna, då verkar ju mobo't ryka också, kul..

Edit3: Yay! Mitt moderkort stödjer AM3-processorer efter BIOS-uppdatering!

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..