Geforce GTX 580 dyker upp på nätet

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer 580 vara bättre än 5970 allt annat är ju misslyckat. Men sen när AMD släpper sin 6990 då hoppas jag det blir en fin kamp

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Booring... när kommer nästa serie? är redan less på den här...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Jag är så trött på det eviga tjatet om att AMD skulle ha dåliga drivrutiner. Det är helt enkelt inte sant! Jag har kört med ATI/AMD sedan ATI tog steget till DDR5 och har aldrig någonsin haft ett problem med drivrutinerna. Bara massa tomt skitsnack.
Jag kan personligen dock tycka att drivrutinerna kan kännas relativt menlösa då de i regel innehåller relativt få förbättringar. Men detta beror ju snarare på att AMD envisas med att släppa dem en gång i månaden. Då finns det helt enkelt inte så mycket att ändra mellan gångerna då de släpps så ofta.
Ofta innehåller de bara diverse små hotfixes som t.ex uppdaterade CFX-profiler. Därför är det även svårt att jämföra dem med Nvidias som kommer relativt sällan i jämförelse.

Men att de bokstavligt talat skulle vara dåliga är ju bara skitsnack och absolut inte något som skall vara avgörande vad gäller att välja ett Nvidia-kort framför ett från AMD.

Samma sak här tycker ATI har underbara drivrutiner. Hade stora problem med Nvidia drivrutiner förut, det var dock under Geforce4 tiden som också blev mitt sista Nvidia grafikkort också. Efter det köpte jag underbara ATI 9600 och har efter det fortsatt i samma spår. Däremot är jag lite smått sugen på att prova Nvidia kort igen.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan också vara värt att komma ihåg att Nvidia inte släpt GF104 med alla shaders aktiverade än, ett sådant kort skull konkurera med GTX470, men nu när GTX470 plockas bort kanske saker och ting händer.

GTX560 - redan i år tror Fuad, "As we hear, it is a slightly improved GF104." 384 är bättre än 336.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chenz:

Lite fjantigt att många påstår att 6xxx serien är en förfinad 5xxx. Det är ju delvis helt ny arkitektur, bra mycket mer förändring än vad 580 kommer med. Inte för att det är relevant, det är väl ändå prestanda/krona de flesta här bryr sig om?

Vad är delvis helt ny??? Det måste väll vara antingen delvis eller helt. Ungefär som att säga en rund fyrkant.
...mer förändring än vad 580 kommer med... dina spekulationer eller vet du något som vi andra inte vet?

Finns många inklusive mig som inte ser prestanda/krona som det primära.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Men 5970 har två processorer, till skillnad från 480's single processor.

Edit: Är jag den enda som tycker att det var ett himla flamande på Nvidia/480/580 här? Måste vara AMD klubben som känner sig hotade...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

nVidia har en svår tid framför sig

Kan bara instämma här. GTX 580 kommer säkert prestera exakt eller sämre än 6970 och vara betydligt dyrare... Sen har vi ju dubbel-gpu kortet 6990 som säkert kommer hamna ungefär som 580 fast prestera dubbelt så bra... Min gissning, nvidia måste ta en redig tankeställare på hur fan dom gör med sina prissättningar, 4800 för det där? 17% snabbare än 480? inte något jag skulle pröjsa för direkt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

OK lite enkel logik. Nvidia har omstrukturerat sin 460
http://www.sweclockers.com/nyhet/12987-nvidia-forbereder-bantat-geforce-gtx-460 Som fm modligen kommer att lägga sig mellan 450 och dagen 460. Man kommer med en "full hastighet" fermi (580). En 560 är logisk. Dvs "full hastighets" och lite omstrukturerad GF104. Sedan en 570 för att täcka gapet.
Och en VIKTIGT sak till: Släppa dem med ca 10-15 dagars mellan rum för få största möjliga mediatäckning hos alla test sajter på nätet !
Nvidia lärde sig från misstaget att "lova mycket - levera lite" från förra hösten.

Ati håller sin släpp som redan planerat (69xx), men kommer också att låta korttillverkarna få friare händer med OC. 68xx var "hårt hållna" när det gäller överklockning. Med tanke på hur liten strömförbrukningen är så borde det finnas möjligheter högre hastigheter.

Sen gäller det inte att gå för hårt fram, så att handlarna blir sittande på en massa kort som får rea:s ut till underpriser.

Det finnes ett uppdämt behov av uppgradering pga ekonomin och alla nya dx10/11 spel.
Dags att sätta in stöten.

En sista tanke: Det gäller inte bara årets julförsäljning. Det börjar bli dags för nästa generation av spelkonsoler.
Och det som skall sälja dessa är den "nya" 3D tekniken (3d vision etc). Det gäller för Ati och Nvidia att ta positioner under det närmsta året för få "sin" teknik in i spelkonsollerna.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan också vara värt att komma ihåg att Nvidia inte släpt GF104 med alla shaders aktiverade än, ett sådant kort skull konkurera med GTX470, men nu när GTX470 plockas bort kanske saker och ting händer.

Var det inte GTX480 som om man skall tror ASUS nu gått EOL, GTX470 fanns dock fortfarande listat tillsammans med GTX580.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Kan bara instämma här. GTX 580 kommer säkert prestera exakt eller sämre än 6970 och vara betydligt dyrare... Sen har vi ju dubbel-gpu kortet 6990 som säkert kommer hamna ungefär som 580 fast prestera dubbelt så bra... Min gissning, nvidia måste ta en redig tankeställare på hur fan dom gör med sina prissättningar, 4800 för det där? 17% snabbare än 480? inte något jag skulle pröjsa för direkt.

Det kan ju annars vara bra att vänta med att uttala sig om hur nvidias framtid ser ut när du/ni inte har den blekaste aning om hur den ser ut. Vet du exakt vad nvidia planerar i framtiden? Tror du att NÅGOT internationellt företag med stora marknadsandelar i en marknad har sina priser och marginaler hugna i sten? Det gäller att ta till vara på eventuella fördelar man kan tänkas ha när man ger sig in på marknaden, i nvidias fall, det snabbaste singel-gpu kortet på marknaden, som kanske t.o.m slår det snabbaste dual-gpu kortet på marknaden. Jag menar, om priset landar som ett 5970 och kortet presterar i närheten, eller t.o.m bättre är priset då orimligt? Tyvärr är det vi konsumenter som får betala för detta i slutändan om konkurrensen uteblir (vilket den verkar göra t.o.m den 22 nov). Vi har inte heller några som helst prestandasiffror på GTX580, eller 69xx endast rykten.

Permalänk

Tveksamt att kortet kommer gå att köpa i år.

We contacted four of NVIDIA's top partners on the phone this afternoon, and we've paraphrased the conversations below:

Atomic: Hi {A}, we were wondering when we'd be able to get a review sample of the new GTX580? We were told to expect them roughly by the 9th of November.

Partner A: We're getting some in mid November. You'll be getting one then.

Atomic: Hi {B}, when will we be getting one of your GTX580 cards?

Partner B: We're not actually sure. Stock might be in by December, but we haven't got a confirmation at this stage.

Atomic: Hi {C}, when can we expect the new GTX580 card?

Partner C: ....We don't have that card on our roadmap. Does it exist?

Atomic: Hi {D}. So, how's about that new GTX580?

Partner D: We're getting stock in soon, so expect the card shortly.

The GTX580 launch: flawed? - Graphics Cards - Build - News - Atomic MPC

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550@3.4Ghz | Gigabyte p35 ds3 | 4GB A-Data | Nvidia GTX 460 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad är delvis helt ny??? Det måste väll vara antingen delvis eller helt. Ungefär som att säga en rund fyrkant.
...mer förändring än vad 580 kommer med... dina spekulationer eller vet du något som vi andra inte vet?

Finns många inklusive mig som inte ser prestanda/krona som det primära.

Delvis helt ny betyder att delar av det nya chippet baseras på helt ny arkitektur, t.ex. är det helt nya shaders. Det jag sa om 580 var inga spekulationer och ingenting som andra inte vet, GTX 580 baseras på gf110, vilket är en förfinad version av gf100.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig lite smått skeptisk till den här lanseringen. Först och främst så kan man undra huruvida det här blir en papperslansering eller inte, men sen känns det som alldeles för lite alldeles för sent.

GTX480+20% = HD5970? Ibland, ibland inte.
Kommer kommande Cayman att vara snabbare? Tveksamt.
Kommer kommande Antilles vara snabbare? Ja, det sätter jag en peng på.

Nvidia kommer, i bästa fall, att ta hem en delad prestandatron i en månad. Ärligt talat, är det allt Nvidia har att komma med? HD5970 lanserades i Oktober förra året, nu kommer konkurrenten?
Efter det är det ett ½-1 år innan nästa generation släpps, ska de fortsätta att sälja större kretsar till samma eller lägre pris än konkurrenten? Nej, det ser rätt tungt ut för Nvidia ett bra tag framöver. De tappar den mobila marknaden, de kommer förmodligen tappa low-end till Intel och AMDs CPU+GPU-lösningar och de tar inte tillbaka mid- och highend. HPC är de relativt ohotade i, men sen är det förmodligen den enda del inom Nvidia som går med vinst för tillfället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafting:

Om AMD hade bättre drivrutiner hade jag valt deras kort för länge sen. känns som 50% chans att något ska bugga när man köper AMD kort.

Trodde jag också, men enda buggen jag upplevt var sega laddtider i BC2 med ATI, det fixades dock till snabbt. Innan det trodde jag ATI var skit, men tydligen inte då mitt 5970 fungerar riktigt jävla bra

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Givetvis kommer 580 vara bättre än 5970 allt annat är ju misslyckat. Men sen när AMD släpper sin 6990 då hoppas jag det blir en fin kamp

Kan bara hoppas. Vill helst tillbaka till the green team men vill ha det bästa. Har man tur så kan man köra 580 sli på 750w. 470 går ju inte. Hoppas det blir ett riktigt kliv framåt och att 580 och 6990 krossas 5970.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aMp:

Trodde jag också, men enda buggen jag upplevt var sega laddtider i BC2 med ATI, det fixades dock till snabbt. Innan det trodde jag ATI var skit, men tydligen inte då mitt 5970 fungerar riktigt jävla bra

Se där!
Man skall inte tro på vad ett gäng gamla elaka skvallerkärringar skriver.
Det är oftast ont förtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Trevligt.
Att köra med GTX580 i SLI skulle kännas onödigt..
Fast hmm.. troligtvis så orkar inte ett GTX580 ge ut 60 fps i Metro 2033 med 1920x1200, 16x AF, 4x AA och alla ingame grafikinställningar på max.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av smacked:

Egentligen tycker jag detta kort borde heta GTX 485, enda skillnaden är väl fler kärnor (och GF110, men har de gjort stora ändringar i arkitekturen då?) samt högre klockfrekvens?

NVidias namnsättning är enkel, och bör efter 6 år inte förvåna någon.

Jämn serie (8000) = ny arkitektur (g80-g92)
Udda serie (9000) = finslipad arkitektur (g92a/b)
Jämn serie (200) = ny arkitektur (Tesla)
Udda serie (300) = finslipad arkitektur
Jämn serie (400) = ny arkitektur (Fermi)
Udda serie (500) = finslipad arkitektur
Jämn serie (600) = ny arkitektur (Kepler)

Skrivet av Nautilus011:

Vad är delvis helt ny??? Det måste väll vara antingen delvis eller helt. Ungefär som att säga en rund fyrkant.
...mer förändring än vad 580 kommer med... dina spekulationer eller vet du något som vi andra inte vet?

Samma arkitektur, men inte identisk. GF110 ska enligt ryktena vara en GF100 byggd enligt samma principer som GF104.

Skrivet av JesperDa:

Givetvis kommer 580 vara bättre än 5970 allt annat är ju misslyckat. Men sen när AMD släpper sin 6990 då hoppas jag det blir en fin kamp

Tror inte det, 5970 är ett dual-GPU kort och det ska mycket till innan ett ensamt 580 slår det. 460x2 kommer däremot rätt snart, och det lär ge 5970 bra motstånd.

I övrigt har NVidia själva helt släppt dubbelmackorna, det är upp till partnertillverkare som Asus eller Zotac att släppa sånt, själva tar de inte i dem med tång. Åt helvete för dyrt att ta fram dem och noll marknad för korten. De kort som både AMD och NVidia tjänar pengar på är i prisklassen 1000-2500:-, allt över det är knappt att det bär sig självt annat än som PR-värde.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det vissa här inte förstår när man jämför Nvidia/ATI:s grafikkretsar missar att man numera har helt skillda filosofier i chipdesignen. Tidigare satsade bägge tillverkarna på att ta fram ett chip som var så avancerat som möjligt oavsett hur stort och svårtillverkat/oekonomiskt/strömslukandet det månde vara. ATI bytte strategi efter misslyckandet med R600 (2900xt). Man bestämde då att byta strategi, istället för som tidigare försöka tillverka ett stort chip och sedan skala nedåt, för billigare mer lättilverkade modeller, satsa på ett mellanstort chip som är lättilverkat/billigt och sedan skala uppåt via dubbelchipkort. Dom koncentrerade sig alltså på marknadens "sweetspot" istället för som tidigare entusiasm-marknaden.

Nvidia har däremot fortsatt på samma spår med stora komplicerade dyra monolitiska chip, tex, 280, 480

5970 var ämnat att svara på Nvidias ursprungliga Fermikort, (alltså 512 varianten som man först nu, eller rättare sagt om en månad eller två kan köpa)

Alltså ett år för sent.

5870 var aldrig avsett för att konkurrera med Fermis toppkort. Det var 5970:s jobb.
Nvidia 480 var en kompromiss för att man överhuvudtaget skulle kunna få ut något alls att konkurrera med.
(dessvärre för Nvidia blev man tvungen att konkurrera med 5870 istället för 5970. För att förtydliga. Man blev tvungen att konkurrera med sitt 520 mm chip mot ATI:s 336mm) Den som fattar nåt om detta vet att Nvidias kretsar är avsevärt dyrare att att tillverka än ATI:s mindre kretsar utan någon större prestandaskillnad).

Nvidia har nu med 480 gjort sin "R600"
Dvs, ineffektivt strömslukande dyrt chip.
580 är egentligen det chippet man skulle ha levererat för ett år sedan för att konkurrera med 5970.

Go figure!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Jag skiter i hur mycket sröm mitt grafikkort slukar, hur ineffektivt det är, och hur svårt det är att tillverka etc, det enda jag bryr mig om är prestanda.
Fan va mesiga folk är, är ni män (nåja, tonårskillar) eller är ni småflickor?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jacozz:

580 är egentligen det chippet man skulle ha levererat för ett år sedan för att konkurrera med 5970.

Vad pratar du för goja?

Tror du verkligen att någon person med minsta lilla innanför pannbenet försöker ta fram ett single GPU-kort som ska konkurrera med ett dual GPU-kort?!

*facepalm*

Tror du får ta en kurs i "Verklighetsförankring A" på närmaste skola.

NVidia tvekade redan i förra serien på om de över huvud taget skulle ta fram 295, eftersom de citat "aldrig sett att dual GPU-kort burit sin utvecklingskostnad i vinst från försäljningen, då marknaden för kort i den prisklassen är försvinnande liten".

Hur mycket kostar det att utveckla ett dualkort? Femtio miljoner? Hundra? Hur många kronor tjänar du per sålt kort? Det krävs åtskilliga tiotusentals kort sålda för att tjäna in utvecklingskostnaden, försäljningssiffror som ens 5970 absolut inte kommer upp i.

Kort sagt - risken att NVidia släpper ett nytt dualkort själva är extremt liten, då de aldrig burit sin egen kostnad och inget företag som vill överleva släpper kort de vet de kommer att gå med förlust på. De satsar istället på SLI, och vilken SLI-lösning av GTX4xx-kort som helst matchar ett 5970 samt kostar betydligt mindre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag skiter i hur mycket sröm mitt grafikkort slukar, hur ineffektivt det är, och hur svårt det är att tillverka etc, det enda jag bryr mig om är prestanda.
Fan va mesiga folk är, är ni män (nåja, tonårskillar) eller är ni småflickor?

Själv så tycker jag de är viktigt med hur mycke ström de drar
strömsnålt kort = kallt o tyst, är allergisk mot värme o ljud

Permalänk

Massa snack om hur dyrt det blir men vad kostade inte GTX480 när det kom?
Billigare än värstingkorten var för 7år sedan.

Skit i några krogrundor sen är det betalt vetja...

Permalänk
Medlem

"inget företag som vill överleva släpper kort de vet de kommer att gå med förlust på".

Vad tror du Nvidia tjänar på sin 400 serie?
Tänk nu.
480 = 520 mm
460 = 366 mm
450 = 230 mm

ATI/AMD
5870 = 336 mm
6870/50 = 250mm
5770 = 180 mm

Lägg därtill att du har större förluster i Yields ju större chip du gör per wafer.

Fattar du nu?
Vad sen vi som konsumenter betalar är bara marknadsanpassning.
(dvs företag kan sälja med förlust i ett visst segment under en viss tid för att förhoppningsvis upprättahålla sin marknadsposition) Men i längden är strategin ohållbar.

Brasklapp, jag tillhör dom som tycker microstutter är ett problem så jag föredrar ett chip istället för sli/crossfire/dubbelmackor.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Det kanske finns en anledning till det "evigta tjatet". Eller är det så att folk bara "tror" att de upplever instabilitet med AMD:s drivrutiner. En kul grej att sitta och ljuga om på olika forum, liksom.

Som tur är drabbas inte alla AMD/ATI-ägare av buggar, men allt för många om du frågar mig. Jag var en av dem med mitt 5770, men det tänker jag inte gå in på nu då de flesta problemen är lösta efter ett jäkla meckande.

Avd. GTX580
Äntligen så är den snart här. Ett fulltut fungerande Fermi. Den största anledningen att jag avstod 480 var just att den inte hade alla kärnor aktiva. Jag menar, vem vill köpa en bil med en V12 där endast 10 cylindrar funkar. Den dagen GTX580 kostar kring 4k sitter det i min burk. Vilket jag inte tror kommer att ligga allt för långt i framtiden , tack vare AMD då så klart.

Tror inte folk inbillar sig att de har problem med sina kort de som verkligen har problem har oftast problem.

Man skulle nog kunna spekulera i att det eviga tjatet till viss del utmynnar från personer vars avseende är att höja det egna lägret. Då vi trots allt befinner oss på ett hårdvaruforum är den teorin inte omöjlig, men i princip omöjlig att bevisa.

i korthet så ja alla människor är inte ärliga, speciellt inte när ett forum ger dem en viss typ av anonymitet.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tror du verkligen att någon person med minsta lilla innanför pannbenet försöker ta fram ett single GPU-kort som ska konkurrera med ett dual GPU-kort?!

Jag tror att Nvidia ämnar att konkurrera med AMDs lösning i samma prisklass. Eller du kanske menar att Nvidia redan gett upp eftersom AMD använder dubbla GPU:er? De lanserade kanske bara GTX480 till nästan samma pris för att...? Ja, jag vet inte varför om det inte vore för att konkurrera.

Skrivet av Zcenicx:

NVidia tvekade redan i förra serien på om de över huvud taget skulle ta fram 295, eftersom de citat "aldrig sett att dual GPU-kort burit sin utvecklingskostnad i vinst från försäljningen, då marknaden för kort i den prisklassen är försvinnande liten".

Tror du att det är i high end Nvidia och AMD tjänar pengar? En Halo-produkt är ren marknadsföring. Kan man stoltsera med att man har det snabbaste alternativet så ger det credit även till de lägre serierna.

Skrivet av Zcenicx:

Hur mycket kostar det att utveckla ett dualkort? Femtio miljoner? Hundra? Hur många kronor tjänar du per sålt kort? Det krävs åtskilliga tiotusentals kort sålda för att tjäna in utvecklingskostnaden, försäljningssiffror som ens 5970 absolut inte kommer upp i.

HD5970 är 2 av de billigare kretsarna klistrade på ett kretskort. Jag tror att Hemlock var rätt billig att utveckla eftersom de stora kostnaderna låg i att ta fram Evergreen i stort. Vad kostar det för AMD att flytta Crossfire från moderkortet till grafikkortet? Hemlock = ett billigt alternativ för AMD. Ta 2 billigare kretsar, sätt dem på samma kretskort, sätt dit ett kontrollerkrets för Crossfire och ta prestandatronen. Att Nvidia övergav den taktiken beror förmodligen på något annat.

Skrivet av Zcenicx:

Kort sagt - risken att NVidia släpper ett nytt dualkort själva är extremt liten, då de aldrig burit sin egen kostnad och inget företag som vill överleva släpper kort de vet de kommer att gå med förlust på. De satsar istället på SLI, och vilken SLI-lösning av GTX4xx-kort som helst matchar ett 5970 samt kostar betydligt mindre.

Som jag skrev så är det förmodligen ett rätt litet steg att gå, rent ekonomiskt, från 1 GPU per krets till 2 GPU:er per krets. Felet är att Nvidias kretsar är dyrare att tillverka än AMDs, trots snarlik prestanda.

AMDs mindre komplicerade, billiga, skalbara chip är en bra lösning. Deras omprioritering har lönat sig, de tog rätt beslut med RV770 och nu börjar det ge utdelning på riktigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag skiter i hur mycket sröm mitt grafikkort slukar, hur ineffektivt det är, och hur svårt det är att tillverka etc, det enda jag bryr mig om är prestanda.
Fan va mesiga folk är, är ni män (nåja, tonårskillar) eller är ni småflickor?

Jo för det är ju sjukt praktiskt att ha en dator som låter som en dammsugare speciellt med sambo hemma. Har nog med problem att försvara mitt datorspelande Tror merparten av medlemmarna på forumet är förbi tonåren faktiskt men visst som ung pojke skiter man kanske i ljudnivå, värme, strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jo för det är ju sjukt praktiskt att ha en dator som låter som en dammsugare speciellt med sambo hemma. Har nog med problem att försvara mitt datorspelande Tror merparten av medlemmarna på forumet är förbi tonåren faktiskt men visst som ung pojke skiter man kanske i ljudnivå, värme, strömförbrukning.

VIlka kort låter som dammsugare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

VIlka kort låter som dammsugare?

Du har väll inte glömt dessa?

Nej men om du tillför värme och dessutom ökar belastningen på nätaggregatet borde ju detta leda till högre fläkthastigheter generellt vilket i sin tur leder till ökad ljudnivå.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth