Skrivet av fratey:
Först var det inga program som hade denna GUI. Nu är typ 80% av programmen jag har uppe just nu i den typen av GUI. Bra ökning, I'd say!
Jaha, och vilka 80% är det?
Generellt färre steg att göra saker som man oftast gör, snabbare att komma åt rätt inställningar.
Ett exempel är hur mycket effektivare det är att programväxlaren bara visar öppna program (istället för alla öppna fönster), det gör det mycket snabbare att växla till rätt program när man har många igång.
Skrivet av fratey:
"för några år sen" satt man på Windows XP. Tiderna har förändrats.
Ja, jo, men sån fruktansvärt stor skillnad är det väl ändå inte mellan XP och 7:an, mer än att 7:an är mer lik OS X då.
Skrivet av fratey:
Eller så skriver man in det man vill ha i startmenyn så kommer det upp direkt, till skillnad från Mac OS lilla labyrint. Som exempel kan vi ta hur man stänger av Facetime.
1. Starta Facetime
2. Gå in i 'Inställningar'
3. Tryck på knappen 'Facetime'
4. Avsluta programmet Facetime
Vill du starta Facetime igen så gäller steg 1-3.
Hur väntar du dig att någon ska kunna det här i huvudet redan sen tidigare?
Alltså. Ibland undrar jag vad det är för konstigt Mac OS X du jämför Windows mot. Eller kan det vara så att du lever i ett annat universum än det jag gör? Det där med att söka efter saker i Start-menyn är ju något Macen haft sen 2005. Spotlight gör ju precis samma sak. Sen att det är mer effektivt att pilla på inställningarna i Mac OS X är väl inget snack. Du går till System Preferences och sen har du alla panelerna där. När du valt en av dem så ändras fönstret och dess inställningar visas. Väl där är det aldrig (i alla fall sällan) något läge där man klickar på något och ett nytt fönster poppar upp som i sin tur kanske öppnar ännu ett fönster (tänker exempelvis på ljudkontrollen i Windows).
Vad är det för Facetime-program du har?
För att avsluta Facetime på min dator så avslutar jag programet (FaceTime.app). Så.
Det känns som den största labyrinten finns i din skalle.
Jag begriper mig i alla fall inte på den.
Skrivet av fratey:
Flesta program? Absolut inte för de flesta användare. Till och med min farfar, åttio år, har mer än ett program uppe samtidigt på sin dator.
Ja?
Program och fönster är olika saker, eller vad menar du? Klart man har en massa program öppna samtidigt. Menar att många program bara har ett (eller ett par) fönster som man jobbar i.
Skrivet av fratey:
Och detta är exakt vad som gör OS X inferior när det kommer till multitasking.
Öhhhh, nej. Det blir väl inte mer effektivt bara för att man har allt i separata fönster? Du verkar tycka mer krångel = bättre. Jag begriper inte. Det verkar på dig som du tycker du har koll på vad som anses vara ett bra användargränsnitt. Att ha saker i en massa lösa fönster betyder knappast att det blir effektivare, men i vissa fall vinner paletter och annat på att vara separata och de är de även i Mac OS X.
Du får gärna komma förbi mig på jobbet så kan jag visa hur man använder Mac OS X effektivt.
Jag vet att det går minst lika bra som i Windows, bara man vet hur man gör.
Skrivet av fratey:
Det tar ungefär fyra kast eftersom jag nyss arbetade med låg mushastighet, remember?
Jaha, men kan inte den bli snabb om du vill? Eller så kanske en Wacom-tablet är att föredra?
Skrivet av fratey:
Eftersom jag inte kan klippa ut mappar i Mac OS vilket kan tyckas korkat, får man hålla på med Drag 'n' drop.
En gång när jag skulle flytta en mapp med en massa grejor genom klippa ut i Windows så blev det något fel på vägen, det var inte så kul då en del hade flyttats, men inte allt. Men visst, det är fånigt att man är tvungen till drag och släpp för att flytta saker i Finder. Men det finns contextmeny-tillägg som löser detta (eftersom vi nu började blanda in tredjepartgrejor).
Skrivet av fratey:
Jag har tangentbordskommandon till det viktigaste. Till detta hör inte ett av tjugofem adjustment layers då alla används ungefär lika mycket med ett par undantag som posterisering. Ska jag hålla reda på 160 tangentbordskommandon så minskar produktiviteten kraftigt.
Återigen; vad pratar du om? Vadå 160 kommandon? Klart man måste använda musen och leta menyerna i bland, men det är ju just detta som är mer effektivt i Mac OS X eftersom man inte kan ”missa” menyraden. Visst, om du har tre skärmar så finns det en fördel i Windows eftersom om man har ett program på varje skärm eftersom menyraden följer med varje program, men samtidigt vet jag att det finns undersökningar som visar att man blir mindre effektiv av att jobba med flera skärmar efter man blir tvungen att vrida på huvudet och fokusera på ett nytt ställe.
Skrivet av fratey:
Stänga av Shuffle, inte stänga av programmet. Du vet, shuffle som i "blanda låtar".
Aha, OK. Ja, jag vet hur ditt Mac OS X funkar, men det verkar inte vara samma som vi i det universum jag bor i kör.
”Higlighta programmet genom att klicka i menyn högst upp”? Que?
I iTunes är det ett klick på shuffle-knappen som behövs. iTunes behöver inte aktiveras först, utan klicket går ”når igenom fastän ett annat program är aktivt.
Skrivet av fratey:
Ge mig ett ljudkort för Mac som klarar 7.1 i 192KHz för under fem tusen kronor. Mitt 700kronors ASUS-ljudkort klarar det här med extremt låga latencies, förstår du.
Juli@ kanske? ESI - Juli@
M-Audio har en del grejor: M-AUDIO - PCI Audio Interfaces
Låga latencies? Ja, det är ju ett signum för Core Audio i Mac OS X.
Det finns väl en massa bra ljudkort som lämpar sig för musikproduktion som inte kostar skjortan. Jag har ett som är inkopplat via FireWire som är från Focusrite.
Skrivet av fratey:
Det finns inga drivrutiner för Xonar DX i Mac OS.
Nähä. Det finns inga drivrutiner för Windows för några av Apogees produkter. Vart vill du komma? Att det finns en produkt för Windows som inte funkar i Mac OS X? Jaha? De som funkar i Mac OS X men inte i Windows då?
För övrigt verkar ju det Asus Xonar DX-ljudkort du har fokusera på spel och uppspelninga av ljud och inte så mycket på musikproduktion.
Skrivet av fratey:
Jag kanske skulle ha betonat "skitdyrt" - min dator hade varit flera gånger dyrare om det var en Mac om jag ville hålla mig på den nivån jag var nu, just för att det inte finns billiga ljudkort till Mac. Jag vill inte ha ett sketet USB-ljudkort pga sladdar osv, så därför är det Mac Pro som behövs och då har vi genast tredubblat kostnaden. Sedan kostar PCI-Eljudkort till Mac Pro med kompatibla drivrutiner en bra slant.
Jao, det är möjligt. Klart du kommer ju ofta billigare undan om du kör på PC med Windows. Frågan är om det är värt det i långa loppet när man tar in helheten i beräkningen. Och varför plockade du bort USB/FireWire-kort i jämförelsen? Bara för att de ”har sladd” och du inte vill ha det? :/
Skrivet av fratey:
Oftast har studion budgetar på flera hundra tusen kronor, om inte miljoner. Då kan man stoppa i feta apogeeinterfacet för fyrtio tusen kronor.
Jo, men du måste inte köpa det för att för att jobba med musik på Mac.
Ingen aning, kanske är det så. Men tycker inte Apple verkar hylla Apogee särkilt märkbart.
Skrivet av fratey:
Nästan omöjligt att få dem exakt lika stora, och lång tid även om man inte vill ha helt exakt.
Återigen ett specialfall tycker jag. Ser sällan folk ha fönstren på det viset varken i Windows eller Mac OS X. Men visst, det kanske Windows är bättre på. Vi får väl lägga till ett tredjepartsprogram för att lösa det i Mac OS X då.
Nej, jag använder ögonen och tittar på ikonerna.
Skrivet av fratey:
Spelar det någon som helst roll? Apple körde sina servrar på Red Hat och Windows 2000 ett bra tag.
Öhh, ja. Vad har det att göra med att Iconfactory föredrar Mac i sitt arbete?
Skrivet av fratey:
Jag menar det blingblingvita som inte alls ser Mac'igt ut.
Blingvita...
Nu fick jag en bild av det parallella universumet igen.
Vad menar du? Varför ser iTunes inte Macigt ut? Menar du att ikonerna i sidofältet är grå?
Skrivet av fratey:
Coda och andra program har tagits upp här tidigare.
Jo, men då talar man om program för ett specifikt ändamål, inte GUI-grejor som är ”globala” d.v.s. används över hela operativsystemet. Är du med?
Skrivet av fratey:
Vad är det för hemlighet Adobe använder för Windows som får det att fungera så bra, då?
Säg det. Det finns säkert någon anledning som vi bara kan spekulera i. För övrigt är majoriteten jag snacka med *inte* nöjda med Flash i Windows heller, så du får tala för dig själv.
Hursomhelst, att påstå att Mac OS X är ett sämre operativsystem än Windows bara för att Flash rullar bättre i Windows visar bara att man inte vet vad man snackar om.
Edit:
Om man nu fick blanda in tredjepartsprogram i leken – menyer i varje fönster: