Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas67lundberg:

Jaha, utan tredjepartsprogram? Är det alltså en implementerad funktion i Windows?

Om vi ska prata om vad man ska göra med tredjepartsprogram så faller hela diskussionen tycker jag. Då pratar vi ju inte längre OS-funktionalitet utan programfunktionalitet. Helt annan diskussion.

okay, fel av mig då. Med tredje parts program tänkte jag och syftade mest på att det faktiskt går att lösa om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jaså? Eftersom du inte är trovärdig för fem öre, kan du påvisa det någonstans?

Program som inte följer apple guidelines för 5 öre och använder inte OS wide funktioner heller:

Tweetdeck:

Lightroom

Typ ingen musikproduktionsprogram följer apples guidelines

Times:

Jag kan visa hur många program som inte följer några regler alls av vad Apple har satt upp, man kan göra ett program som ser ut precis hur som helst och fungerar precis hur som helst utan att man är bunden till något som Apple satt upp.

Dessutom är det nog väldigt få som förstår varför du använder något som dom flesta tycker är bra, använder det MOT Apple? Följer man Apples guidelines kan man använda Apples developers tools: Developer Tools Overview - Apple Developer

Tex interface builder, och att man använder programelement som har samma eller liknande utseende och funktion gör ju bara programmet man skapar så mycket mer lättanvänt för personer som inte har kunskap, vet inte hur många gånger jag fått hjälpa mina föräldrar för att program i Windows ser så sjukt olika ut fast har samma funktion, vad är fördelen med att en "lägg till" knapp ser olika ut i varje program så man måste lära någon okunnig hur varje enskillt program gör samma sak? Lär man någon ett program i OS X som följer Apples guidelines så kan denne högst troligen varenda program som också följer det. Sen har man ändå kreativ frihet att skapa ett programs om ser ut som man vill fast ändå följer Apples guidelines.

Apple development tools anses vara det absolut bästa sättet för utvecklare att snabbt skapa ett program, för att göra ett program behöver man inte ens kunna någon kod överhuvudtaget. Dessutom finns det sjukt mycket API:er för core image, core animation osv där man kan på extremt kort tid göra kraftfulla program utan att man behöver göra något från scratch.
Graphics & Animation - Mac OS X Technology Overview - Apple Developer

Gå igenom menyvalen till vänster i developer sidan så ser man ganska klart och tydligt fördelarna.

Att ha ett konsekvent OS är ingen "inlåsning" som du tror, det är en fördel både för användare och utvecklare och även om man vill stå ut från mängden så har man absolut frihet att göra det.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Apple development tools anses vara det absolut bästa sättet för utvecklare att snabbt skapa ett program

Jasså? Jag har då alltid hört att det finns inget utvecklingsverktyg som ens kommer i närheten av Visual Studio? Men visst där behöver man ju oftast ha iallafall lite koll på hur man programmerar.

Här kan vi ju prata om underligt GUI, knapparna ser inte att hänga ihop? Massor med utrymme som inte används? o.s.v.

Jag lyckades tyvärr inte hitta några videos på hur Apple development tools fungerar? Kanske du kan bidra med något? Vad är det för språk man kör? Eller kodar man inte alls ?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Ja men du ser!
Ett litet mer konstruktivt inlägg, tack för det.
Givetvis finns det en poäng med att ha saker enhetligt men jag personligen är mycket mer förtjust i att ha allt på individnivå. Anser även att konsekvens är en begynnelse på inlåsning och oflexibilitet, rent generellt och inte bara i nördvärlden.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jasså? Jag har då alltid hört att det finns inget utvecklingsverktyg som ens kommer i närheten av Visual Studio? Men visst där behöver man ju oftast ha iallafall lite koll på hur man programmerar.

http://devimages.apple.com/technologies/images/macosx_graphic...

Här kan vi ju prata om underligt GUI, knapparna ser inte att hänga ihop? Massor med utrymme som inte används? o.s.v.

Jag lyckades tyvärr inte hitta några videos på hur Apple development tools fungerar? Kanske du kan bidra med något? Vad är det för språk man kör? Eller kodar man inte alls ?

Kollade du ens på länken? Vanligen använder man Objective-C om man vill bygga nåt till OS X eller iOS. Stöd finns även för att knacka i Java, Ruby eller tom. Fortran.
F.ö. är Visual Studio grymt om man ska göra nåt i C++ (där det är bra att veta vad man gör) eller VB. Ska man bygga javaapplikationer är tex Eclipse en miljard gånger bättre. Tycker åtminstone jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Damodred:

okay, fel av mig då. Med tredje parts program tänkte jag och syftade mest på att det faktiskt går att lösa om man vill.

Går ju precis lika bra i OS X...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Jag lyckades tyvärr inte hitta några videos på hur Apple development tools fungerar?

Sök efter "xcode" på youtube.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att själva distributionsmodellen för program i OS X verkar bra mycket smidigare än den i windows. Det är väl mer eller mindre så att programmet är ett "arkiv" som är körbart, alltså inga lösa DLLer osv?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Kan lägga till att själva distributionsmodellen för program i OS X verkar bra mycket smidigare än den i windows. Det är väl mer eller mindre så att programmet är ett "arkiv" som är körbart, alltså inga lösa DLLer osv?

Stämmer. I princip iallafall.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Hade OSX gått att installera på vilken PC som helst så hade det troligen kunnat vara större än vad det är idag. Jag förstår inte varför man ska bli styrd till viss hårdvara med Apple? Windows går ju att köra på en Apple maskin? Varför inte tvärtom? Visst jag kan förstå att det kan finnas vissa kompatibilitets problem men det är väll inte värre än att reda ut det, Windows lyckas ju relativt bra? Jag struntar helt i helhetslösningen som Apple kör med, jag vill ju själv komponera min hårdvara!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcoholica:

Jag tror att den grundläggande skillnaden mellan PC och Mac användare är att den sistnämnda gruppen ser datorn som ett medel, medan PC användare ser datorn i sig som det slutgiltiga målet. Målet är att få erektion av de ständiga uppgraderingarna som knappast ger prestandaökning, bara högre siffror i benchmarks. Köper du en Mac så kan du inte uppgradera, eller väldigt marginellt, och det tycker jag är ett gott i sig. Datorer är till för att användas, inte för att byggas om varje månad i underhållningssyfte. Ni kan komma med argument hit och dit att det är en hobby och alla har rätt till det, men det förändrar inte faktum att det är en idiotisk och onödig hobby.

Med det vill jag inte påstå att någon av datorerna är bättre än den andra, jag tycker att båda två duger lika bra för samma ändamål, det är en smaksak helt enkelt. Jag ville bara skildra den rubbade mentaliteten många PC användare har.

Du har en väldigt skev verklighetsuppfattning..

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2010 MacbookPro 15" instegsmodell med highres 1680x1050 antiglare.

I mitt arbete som fotograf/grafiker behöver jag en dator som är skön att sitta och arbeta på under längre tider när jag är ute på jobb.
Man bör inte arbeta på en laptop pga av många färganledningar och svärta osv men ibland har man inte tillgång till stationärt eller för att koppla upp sig mot andra skärmar.

Har under många år kört med olika laptops som har funkat precis lika bra men innan detta köp tänkte jag att jag skulle prova på en Mac. Har arbetat mycket på Mac via jobbet tidigare och de har verkat sköna att köra längre vid.

Vad fick mig att köpa en Macbook 15 med +skärm för drygt 18.000kr istället för en laptop för ca 10.000kr som har liknande specs?

* Tangentbordet, apples tangentbord kan vara bland de skönaste att skriva på, jag tycker det är helt underbart.
* Batteritiden, jag kan surfa på datorn i ca 5-6 eller arbeta med redigering i ca 3-4 timmar. Detta med rätt ljus på skärm osv, inget 90% nersläckt för att spara ström. Måste kunna se när man arbetar grafiskt.
* Final Cut, det jag tycker är i särklass det bästa redigeringsprogrammet för film, underbart.
* Skärmen, otroligt skönt ljus och har faktiskt helt ok färg/styrka för att vara laptop. Sen kör visserligen Apple med A-paneler i ders Macbook Pro modeller, därav att det faktiskt är närmare "helt ok".
*Antiglare, riktigt skönt att detta fanns som val, dock fick man betala mer för det, och gör skärmen mer behaglig när man sitter längre. Finns en del laptops som kör med antiglare, dock är de få och udda oftast.

Jag är ingen Mac-människa utöver detta, tycker inte datorn är särskilt snygg samt att det är väl inte direkt optimalt med dess ingångar pga alla adaptrar osv man behöver köra om man ska använda den dagligen i arbete.

OSX vs W7?
Samma här, jag gillar delar av båda, OSX på lappen och W7 på stationära. Vet inte vad jag skulle använda om jag var tvungen att välja, innan det uppstår kör jag med båda eftersom det är helt klart bäst.

En sak som jag är trött på är folk som sitter och hatar på Apple's produkter, speciellt Mac vs Pc. Varför?
Det finns olika tillverkare av saker, en del är dyrare än andra men har ungefär likadan prestanda. Det slutar bara i ett val man gör som är personligt, varför ska man bry sig om vad andra använder? Är det inte bättre då att man köper Mac om man tycker om Mac, eller som i mitt fall, att jag tycker om en del saker hos mac som jag kan använda sen har jag på kontoret hemma en pc jag tycker är bra jag kan använda. Handlar väl om vad som passar en bäst.

Kom igen, sluta kasta paj. Ingen idé att jämföra allt. Gillar ni inte mac/pc behöver ni inte köpa det heller.

/Robin

Permalänk
Medlem

Det är väl om något mer logiskt att program ska se olika ut än se lika ut. De har olika uppgifter och därför bör de ha olika design. Så länge de är bra designade så spelar det väl ingen roll om vilka "guidelines" de håller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Det är väl om något mer logiskt att program ska se olika ut än se lika ut. De har olika uppgifter och därför bör de ha olika design. Så länge de är bra designade så spelar det väl ingen roll om vilka "guidelines" de håller.

Nej.
Klart ett program ska anpassas till uppgiften, men många gånger finns det många grundläggande funktioner som underlättar för användaren om de är placerade på samma ställen. Ett exempel är inställningarna i Mac OS X-program som nästan alltid återfinns under programmenyn eller via kortkommado "cmd ,". Det är detta jag efterfrågar mer i Windows.

För övrigt vill jag tacka de här i tråden som också försöker informera de okunniga som har så dålig koll på Mac, men ändå uttrycker sig som om de var insatta. Ni vet vilka ni är.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Utmärkta exempel på vad jag menar.
Det finns exempel på detta i Mac OS X också (några tas upp av JesperA) men jag menar att det är mycket vanligare i Windows = mer förvirrande för icke-geeken.i

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

orkar inte läsa igenom hela tråden men enligt mig så finns det bara en sak som är bra med med Mac ^^ OSx själva datorn är igentligen bara 100% skit.... sure köper du en bärbar så förstår jag en lite mer då man får deras pad och tangentbord men köper man en stationär så är man rent av dum juuh.. bara att köpa en vanlig pc och installera OSx på den och sen köpa en Apple mus/Tangentbord.. då blir det billigare och man får mer prestanda

Precis vad jag har gjort.
Men vi har köpt Mac Pro på jobbet. De betalar sig själva rätt snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga en poll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Precis vad jag har gjort.
Men vi har köpt Mac Pro på jobbet. De betalar sig själva rätt snabbt.

mjoo men när det gäller företag så är det mycket annat som service och likande man måste tänka på så det är inte direkt samma sak som för oss privatpersoner ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

lolzzz

Jag har en mac book pro och en pc och jag tycker att båda är bra men macen är bättre än pc som att surfa på nätet man behöver inte oroa sig om man får en virus och den är snabbare och gör ingen ljud.
Men på andra handet det är lättare installera spel på pc än på macen. Men det är inte svårt för mig
becuase i know how to install games!!!

Permalänk
Skrivet av anon156636:

Men det är inte svårt för mig

Fan, bra hörru.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

mjoo men när det gäller företag så är det mycket annat som service och likande man måste tänka på så det är inte direkt samma sak som för oss privatpersoner ^^

No shit Sherlock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Det handlar om att många program i Mac OS X ofta har tydligare ikoner och ett mer enhetligt användargränsnitt - mjukvaruutvecklarna verkar generellt ha ett större intresse för dessa bitarna. Det är väl knappast något man kan tycka något om, utan så är det. Ser man inte vad jag menar med detta så blir det väldigt svårt att komma vidare i diskusionen.

Det finns många element i Windows 7 som är bra och grafiskt tydliga. Problemet som jag ser det är att man inte kommer vidare i utveckligen av det grafiska. Microsoft försöker köra lite nytänkande med sitt "ribbon", men de verkar också vara de enda, då de flesta andra verkar ligga kvar på Windows 95-nivå. Visst, ni får gärna tycka det är snyggt eller vad ni vill, men jag hoppas man förstår vad jag menar?

Jag håller verkligen inte med att OS X är "snyggare och enhetligare" sedan allt fler program går över till Ribbon-styleGUI.

Alltså, det handlar inte bara om utseendet utan också hur programmen är att jobba i. Använbarhet och tydlighet. När det gäller sådant så går det mer eller mindre att mäta vad som är bättre. Det är väl ingen som argumenterar mot att det är bättre om man kan utföra ett moment i två steg istället för fem?

Det är inte så att man får saker gjort på 40% av tiden i OS X.

Det är väl för att väga upp och se till så att fördommarna inte växer för mycket.
Sen tror jag det är en del som jag som kanske är lite mittemellan. Vill också hävda att den lite "tyngre" Mac-nissen ofta har mer Windows-insikt än Windows-nissen har i Mac-världen.

Tror inte det går att göra en sån generalisering - men jag tror att en person som bytt från Windows till Mac OS har lite mer insikt i Windows än vad någon som bara kört på Windows har, ja.

Jag har flera exempel på folk som varit pro Windows som blivit positivt överraskade när de börjar gräva djupare i vad man Mac OS X faktiskt duger till. Men återigen handlar det mest om mjukvara. Tänker främst på en PHP-programmerare jag känner som nu är mer Apple än vad jag är. Det hade jag inte anat för 5 år sen.

OS X är bra, ja. Dessvärre är det inte enkelriktat - de senaste två åren har jag lärt känna många som använder Mac, ja, men i min bekantskapskrets har jag haft personer som använt Mac hela sitt liv som gått över till att använda Windows minst lika mycket. En av dessa har till och med en tyngre dator än vad jag har nu.

Ett exempel är menyraden i Mac OS X som ”inte går att missa” då den är högst upp på skärmen (man kan inte ”åka förbi den” med muspekaren). Detta gör att det överlag går kvickare att komma år menyraden i Mac OS X än i Windows.

Den fungerar bara kvickare om man har ett program uppe i full screen på en skärm. Annars är det en tämligen dålig idé då den slöar ner multitasking något enormt. Ett trevligt exempel är om jag håller på med finjustering i Photoshop längst till höger på skärm 2 med väldigt låg sensitivity och jag vill till exempel göra en övertoningskarta. Då måste jag släpa musen hela vägen till övre vänstra hörnet av skärm ett
vilket varken är särskilt behagligt eller kvickt. Liknande problem uppstår om jag till exempel har fyra... Finderfönster och vill göra en menyaktivitet, då jag måste "aktivera" fönstret i sig och sedan hålla på och jävlas med menyn. Har jag musen på skärm ett och ett av fönstren på skärm två blir det ännu värre då jag måste sicksacka sjutton - men samma problem finns ändå även om man har en stor skärm, men i mindre skala.

Ett annat trevligt exempel vore just nu medan jag håller på och skriver detta inlägg medan jag lyssnar på musik - skulle jag vilja stänga av Shuffle i foobar eller dra på en visualisation drar jag över musen och klickar i menyn. På Mac OS hade det varit att highlighta programmet genom att trycka på menyraden högst upp (klickar jag någon annanstans i programmet kanske jag avbryter en selection eller något sådant drygt?), för att sedan dra musen till övre vänstra hörnet igen. Tedious, I'd say.

Nix.
Mycket som kan bli bättre, men ”it annoys me the least” som det ser ut i nuläget. Samtidigt är Windows 7 inte så dumt det heller om man bortser från Registret, DLL-filerna och lite annat.

Jag älskar att dra in en DLL-fil i en VST-mapp för att komma åt den från alla program som använder VST'er.

Däremot förstår jag din poäng.

Skrivet av Breddas:

Tror "problemet" är att man inte spenderar endlösa timmar med något "kreativt", tex spela spel, programmera, göra musik/film/bilder.

Jag är te.x as-less på win7 nu, installerar jag linux kommer jag tycka det är kul i några timmar/dagar, samma gäller OS X. För så som jag just nu använder datorn är det i stort sett bara webläsare + mediaspelare, ochd et hade varit samma i linux/osx också. Förut när man var g4m3r så var windows det roligaste operativsystemet för att man spenderade timmar med CS 1.6. De som tycker det är askul att göra musik på sin mac tycker nog OS X är roligt och de som sitter och g33kar programmering och kernels tycker nog linux är roligare.

Jag hade inte tyckt om att hålla på med musik på en Mac då det hade blivit skitdyrt pga bristande ljudkortsdrivrutiner och bristande ljudkort.

Tiling funktion? Som gör vad? Det finns en massa funktioner för att ha koll på fönstren i ett program. Exposé, Spaces, eller ”Move focus to next window in application” som man kan ändra till valfritt kommando i System Preferences > Keyboard > Keyboard Shortcuts.

Det tar typ trettio sekunder att få den här fönsterlayouten i Mac OS:

Tiling är fantastiskt.

Vet du förresten hur jag enklast mappar scrollhjulsknappen på musen till alt-tab i Windows?
Vore gött att fixa till det.

alt tab scroll wheel - Sök på Google

Ser OS X ut som en vuxenleksak? Då är väl Windows en barnleksak då. Windows XP tyckte ju många såg ut som Fisher Price:
http://www.fisher-price.com/img/product_shots/C6327_d_1.jpg

Sen har vi all ”baby blue” som Office 2007 stoltserar med.

Sedan har vi Mac OS 10.1 som har jättefin GUI, då det kom ut samtidigt som XP:

2001 designade ingen bra.

Sedan tyckte jag om liknelsen om att OS X inte är bling-bling - bara kolla på den nya iTunesikonen och hur GUIn blev i och med iTunes 9 så...

Skrivet av JesperA:

Erhm, vad exakt är drygt med expose, du har inga problem med att trycka in 3 knappar för att bläddra fönster men du tycker det är drygt att trycka in 1 knapp för att starta expose? Mycket logiskt, orkar man inte trycka in 1 tgb knapp så mappar man expose till en musknapp, eller ett svep på trackpaden om man har en sådan, finns 30495 sätt att starta expose och alla är enklare och snabbare än din 3 tangentbordskombination.

Dessutom är det ju 30004 gånger snabbare att byta fönster via expose än att dra musen ner till docken varje gång du skall byta fönster.

lul iz dat zum exposé for windows

...

skillnaden är att detta vackra Exposé för Windows är snabbare och går att konfigurera bra mycket mer. Sökfunktion? Stänga ned program med mittenmusknappen? LOVE IT!

Angående Flash som mycket riktigt får min MBP att bli alldeles brännhet så är det tydligtvis så att Adobe inte kunnat göra nån vettig optimering av Flash till OS X.

Den fungerar alldeles utmärkt på alla mina Windowsdatorer. Vad är det som gör att Adobe inte kan göra en bra optimerad version av Flash till Mac - tror du de jävlas medvetet eller kan felet kanske ligga hos Apple? En kombination av båda, kanske?

Jaha, utan tredjepartsprogram? Är det alltså en implementerad funktion i Windows?

Om vi ska prata om vad man ska göra med tredjepartsprogram så faller hela diskussionen tycker jag. Då pratar vi ju inte längre OS-funktionalitet utan programfunktionalitet. Helt annan diskussion.

Fel.
Jag kan installera en dock i Windows på två sekunder. Hur länge måste jag fippla för att installera en taskbar i OS X?

Skrivet av MarcusW:

Även känt som en "låst mapp kombinerat med en genväg".

Skrivet av osi:

* Tangentbordet, apples tangentbord kan vara bland de skönaste att skriva på, jag tycker det är helt underbart.

Det är bra men inte bäst. Större delen av Lenovotangentbord springer cirklar runt det.

Skrivet av osi:

* Final Cut, det jag tycker är i särklass det bästa redigeringsprogrammet för film, underbart.

Fast... ne...
fantastiskt program men att dubba det som "det särklass bästa" känns ganska bra felaktigt.

Skrivet av osi:

* Skärmen, otroligt skönt ljus och har faktiskt helt ok färg/styrka för att vara laptop. Sen kör visserligen Apple med A-paneler i ders Macbook Pro modeller, därav att det faktiskt är närmare "helt ok".

Med tanke på att man kan få paneler i laptops som är RGBLED och en massa annat mysigt så tycker jag inte det här är ett riktigt argument. Men förstås, den är väl bättre än random TN-panel i en niotusenkronorsdator.

Skrivet av osi:

*Antiglare, riktigt skönt att detta fanns som val, dock fick man betala mer för det, och gör skärmen mer behaglig när man sitter längre. Finns en del laptops som kör med antiglare, dock är de få och udda oftast.

Typ alla laptops.

Skrivet av silentlycreepin:

Jag har en mac book pro och en pc och jag tycker att båda är bra men macen är bättre än pc som att surfa på nätet man behöver inte oroa sig om man får en virus och den är snabbare och gör ingen ljud.
Men på andra handet det är lättare installera spel på pc än på macen. Men det är inte svårt för mig

Vad är detta PC för operativsystem?

Jag skulle dock vilja avsluta med att det vore mycket bättre om Microsoft satte upp ganska strikta human interface guidelines.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Även känt som en "låst mapp kombinerat med en genväg".
[/B]

Ja, alltså jag menar inte att det inte går att utföra samma sak. Menar bara att det verkar smidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ja, alltså jag menar inte att det inte går att utföra samma sak. Menar bara att det verkar smidigare.

I många fall, ja. Enligt mig skulle det optimala vara en sådan "programmapp", men som faktiskt är lätt att gå in på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag håller verkligen inte med att OS X är "snyggare och enhetligare" sedan allt fler program går över till Ribbon-styleGUI.
http://grab.by/grabs/9758a6230952b1b75db46ed66a6cbea5.png

Ja, det kanske kan bli något.
Men vad menar du med ”allt fler”? Det är väl bara en handfull i nuläget. Men visst, vi får se om det blir någon förändring.

Skrivet av fratey:

Det är inte så att man får saker gjort på 40% av tiden i OS X.

Nej, men överlag vill jag hävda att man är effektivare.
Du kan kolla denna PDF om ”user interface friction”. Den har några år på nacken, men ändå.

Visst finns det en del grejor som är smartare i Windows än i Mac OS X, men generellt vill jag påstå att man är effektiare, det är liksom färre steg att göra det mesta. Som exempel kan vi ta kontrollpanelen i Windows där varje panel många gånger öppnar upp ännu ett litet fönster när man ska in och ändra något.

Skrivet av fratey:

Tror inte det går att göra en sån generalisering - men jag tror att en person som bytt från Windows till Mac OS har lite mer insikt i Windows än vad någon som bara kört på Windows har, ja.

Det tror jag, sen finns det alltid undantag.

Skrivet av fratey:

OS X är bra, ja. Dessvärre är det inte enkelriktat - de senaste två åren har jag lärt känna många som använder Mac, ja, men i min bekantskapskrets har jag haft personer som använt Mac hela sitt liv som gått över till att använda Windows minst lika mycket. En av dessa har till och med en tyngre dator än vad jag har nu.

Som sagt; det finns alltid exempel åt andra hållet.

Skrivet av fratey:

Den fungerar bara kvickare om man har ett program uppe i full screen på en skärm.

Detta är ju det mest vanliga arbetssättet för de flesta program. Det är en sak som man också märker att det är fokus på i Mac OS X: ”one window design”på programmen. De flesta har det.

Skrivet av fratey:

Annars är det en tämligen dålig idé då den slöar ner multitasking något enormt. Ett trevligt exempel är om jag håller på med finjustering i Photoshop längst till höger på skärm 2 med väldigt låg sensitivity och jag vill till exempel göra en övertoningskarta. Då måste jag släpa musen hela vägen till övre vänstra hörnet av skärm ett
vilket varken är särskilt behagligt eller kvickt. Liknande problem uppstår om jag till exempel har fyra... Finderfönster och vill göra en menyaktivitet, då jag måste "aktivera" fönstret i sig och sedan hålla på och jävlas med menyn. Har jag musen på skärm ett och ett av fönstren på skärm två blir det ännu värre då jag måste sicksacka sjutton - men samma problem finns ändå även om man har en stor skärm, men i mindre skala.

Du måste inte ”släpa” musen, du kan ”kasta” upp den till vänstra hörnet, just eftersom den inte går att missa.

Finder-exemplet känns som et ovanligt scenario. De flesta håller väl inte på och filhanterar på det viset?
Men visst, som sagt finns det lägen där Windows är effektivare, men jag väll hävda att de är mer sällan.

Sen jobbar de flesta med tangentbordskommando vilka du ju faktiskt enkelt kan ändra om i Mac OS X om du vill. System Preferences > Keyboard > Keyboard Shortcuts.

Skrivet av fratey:

Ett annat trevligt exempel vore just nu medan jag håller på och skriver detta inlägg medan jag lyssnar på musik - skulle jag vilja stänga av Shuffle i foobar eller dra på en visualisation drar jag över musen och klickar i menyn. På Mac OS hade det varit att highlighta programmet genom att trycka på menyraden högst upp (klickar jag någon annanstans i programmet kanske jag avbryter en selection eller något sådant drygt?), för att sedan dra musen till övre vänstra hörnet igen. Tedious, I'd say.

Eller högerklicka på programmet i Dock och välj ”Quit” eller aktivera programväxlaren (cmd-tab), markera programmet du vill avsluta och tryck Q.

Inte så värst tedious.

Skrivet av fratey:

Jag älskar att dra in en DLL-fil i en VST-mapp för att komma åt den från alla program som använder VST'er.

Däremot förstår jag din poäng.

Så funkar det vad jag vet i Mac OS X också (med både Audio Units och VST)

Skrivet av fratey:

Jag hade inte tyckt om att hålla på med musik på en Mac då det hade blivit skitdyrt pga bristande ljudkortsdrivrutiner och bristande ljudkort.

Alltså; det är väl inget snack om att Mac är en populär plattform för ljudproduktion?
Har en stark känsla av att Mac är övervägande mest vanlig bland folk som pysslar med musikproduktion (i alla fall på en nivå högre än som hobby). Antingen det eller så representerar verkligheten inte sanningen. Säkert 90% av gångerna man ser bilder från en studio eller något band som har en dator på scen så är det Mac som används. Hur fan kan det vara så om det är som du säger att det är brist på ljudkort och drivrutiner för plattformen?

Sen har vi ju exemplet där företaget Apogee bestämmer sig för att sluta utveckla för Window-plattformen:
Apogee Discontinues Windows Development

”Apogee has made this decision in order to focus all research, development, and support resources on the Apple platform with its unparalleled power and stability. Apple offers a wide range of affordable, powerful desktop and laptop solutions ideally suited for music creation and audio production.”

Skrivet av fratey:

Det tar typ trettio sekunder att få den här fönsterlayouten i Mac OS:
http://grab.by/grabs/2257de545ba0e9949ebc2f17a458c22f.png

Tiling är fantastiskt.

Hmmm, ja det ser väl fint ut.
Fast 30 sekunder vet jag inte om det tar på Mac OS X.
Men visst, det finns saker som är smidigare i Windows. I Widows 7 gillar jag kontrollen man har över fönster med hjälp av Windows-tangenten och piltangenterna.
Windows-tangent, shift och ”pil upp” är fint som ju sträcker fönstret så det når från toppen av skärmen till botten.

Japp, ska kika på det.

Skrivet av fratey:

Sedan har vi Mac OS 10.1 som har jättefin GUI, då det kom ut samtidigt som XP:
http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/mac...

2001 designade ingen bra.

Håller med dig, men Mac OS X 10.1 är ändå mycket mer ”framtidslook” än Windows XP om du frågar mig. Skarpare, tydligare ikoner och ”renare” än Windows XP om du frågar mig.
Windows XP har för övrigt ikoner gjorda av The Iconfactory: Iconfactory : Design : Windows XP

Gissa vilken plattform de föredrar.

Skrivet av fratey:

Sedan tyckte jag om liknelsen om att OS X inte är bling-bling - bara kolla på den nya iTunesikonen och hur GUIn blev i och med iTunes 9 så...

Nya iTunes-ikonen tycker jag är OK nu när man vant sig, men visst; det finns tjusigare ikoner.
GUI:t i iTunes tycker jag är helt OK. Begriper som sagt inte vad det är folk har så emot det. Det är rätt mycket som man gör i programmet och jag tycker man har rätt bra kontroll över sakerna i det.

Skrivet av fratey:

http://grab.by/grabs/7f78f66595a04a93d837697100e90b7a.png

lul iz dat zum exposé for windows

skillnaden är att detta vackra Exposé för Windows är snabbare och går att konfigurera bra mycket mer. Sökfunktion? Stänga ned program med mittenmusknappen? LOVE IT!

Ser fint ut, men tredjepartsprogram kan man väl inte ta med i diskussionen? Då blir det ju helt andra förutsättningar när man jämför.

Skrivet av fratey:

Den fungerar alldeles utmärkt på alla mina Windowsdatorer. Vad är det som gör att Adobe inte kan göra en bra optimerad version av Flash till Mac - tror du de jävlas medvetet eller kan felet kanske ligga hos Apple? En kombination av båda, kanske?

Ja, man kan undra vad det beror på, men att påstå att det har med operativsystemet i sig att göra tror jag inte ett dugg på. Adobe skulle kanske kunna använda sig av Core Graphics på Mac OS X för att få fart på Flash? Varför gör de inte det? När man ser hur snabb filter är att jobba med i programmet Pixelmator (som lägger allt på GPU:n) så undrar man verkligen varför det ska vara så kämpigt med Flash i Mac OS X.

Samtidigt tycker jag inte det är så illa som tidigare nu med senare versioner, men absolut; det är fortfarande mer ”lättrott” med Flash i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det kanske kan bli något.
Men vad menar du med ”allt fler”? Det är väl bara en handfull i nuläget. Men visst, vi får se om det blir någon förändring.

Först var det inga program som hade denna GUI. Nu är typ 80% av programmen jag har uppe just nu i den typen av GUI. Bra ökning, I'd say!

Nej, men överlag vill jag hävda att man är effektivare.

Varför?

Du kan kolla denna PDF om ”user interface friction”. Den har några år på nacken, men ändå.

"för några år sen" satt man på Windows XP. Tiderna har förändrats.

Visst finns det en del grejor som är smartare i Windows än i Mac OS X, men generellt vill jag påstå att man är effektiare, det är liksom färre steg att göra det mesta. Som exempel kan vi ta kontrollpanelen i Windows där varje panel många gånger öppnar upp ännu ett litet fönster när man ska in och ändra något.

Eller så skriver man in det man vill ha i startmenyn så kommer det upp direkt, till skillnad från Mac OS lilla labyrint. Som exempel kan vi ta hur man stänger av Facetime.

1. Starta Facetime
2. Gå in i 'Inställningar'
3. Tryck på knappen 'Facetime'
4. Avsluta programmet Facetime

Vill du starta Facetime igen så gäller steg 1-3.

Hur väntar du dig att någon ska kunna det här i huvudet redan sen tidigare?

Det tror jag, sen finns det alltid undantag.

Självklart.

Detta är ju det mest vanliga arbetssättet för de flesta program.

Flesta program? Absolut inte för de flesta användare. Till och med min farfar, åttio år, har mer än ett program uppe samtidigt på sin dator.

Det är en sak som man också märker att det är fokus på i Mac OS X: ”one window design”på programmen. De flesta har det.

Och detta är exakt vad som gör OS X inferior när det kommer till multitasking.

Du måste inte ”släpa” musen, du kan ”kasta” upp den till vänstra hörnet, just eftersom den inte går att missa.

Det tar ungefär fyra kast eftersom jag nyss arbetade med låg mushastighet, remember?

Finder-exemplet känns som et ovanligt scenario. De flesta håller väl inte på och filhanterar på det viset?

Eftersom jag inte kan klippa ut mappar i Mac OS vilket kan tyckas korkat, får man hålla på med Drag 'n' drop.

Sen jobbar de flesta med tangentbordskommando vilka du ju faktiskt enkelt kan ändra om i Mac OS X om du vill. System Preferences > Keyboard > Keyboard Shortcuts.

Jag har tangentbordskommandon till det viktigaste. Till detta hör inte ett av tjugofem adjustment layers då alla används ungefär lika mycket med ett par undantag som posterisering. Ska jag hålla reda på 160 tangentbordskommandon så minskar produktiviteten kraftigt.

Eller högerklicka på programmet i Dock och välj ”Quit” eller aktivera programväxlaren (cmd-tab), markera programmet du vill avsluta och tryck Q.

Inte så värst tedious.

Stänga av Shuffle, inte stänga av programmet. Du vet, shuffle som i "blanda låtar".

Så funkar det vad jag vet i Mac OS X också (med både Audio Units och VST)

Exakt min poäng! DLL är inte alltid av ondo, därav är DLL-helvetet i system32 lite jobbigt.

Alltså; det är väl inget snack om att Mac är en populär plattform för ljudproduktion?
Har en stark känsla av att Mac är övervägande mest vanlig bland folk som pysslar med musikproduktion (i alla fall på en nivå högre än som hobby). Antingen det eller så representerar verkligheten inte sanningen. Säkert 90% av gångerna man ser bilder från en studio eller något band som har en dator på scen så är det Mac som används. Hur fan kan det vara så om det är som du säger att det är brist på ljudkort och drivrutiner för plattformen?

Ge mig ett ljudkort för Mac som klarar 7.1 i 192KHz för under fem tusen kronor. Mitt 700kronors ASUS-ljudkort klarar det här med extremt låga latencies, förstår du. Det finns inga drivrutiner för Xonar DX i Mac OS.

Jag kanske skulle ha betonat "skitdyrt" - min dator hade varit flera gånger dyrare om det var en Mac om jag ville hålla mig på den nivån jag var nu, just för att det inte finns billiga ljudkort till Mac. Jag vill inte ha ett sketet USB-ljudkort pga sladdar osv, så därför är det Mac Pro som behövs och då har vi genast tredubblat kostnaden. Sedan kostar PCI-Eljudkort till Mac Pro med kompatibla drivrutiner en bra slant.

Oftast har studion budgetar på flera hundra tusen kronor, om inte miljoner. Då kan man stoppa i feta apogeeinterfacet för fyrtio tusen kronor.

Sen har vi ju exemplet där företaget Apogee bestämmer sig för att sluta utveckla för Window-plattformen:
Apogee Discontinues Windows Development

”Apogee has made this decision in order to focus all research, development, and support resources on the Apple platform with its unparalleled power and stability. Apple offers a wide range of affordable, powerful desktop and laptop solutions ideally suited for music creation and audio production.”

Du tror inte det kan bero på något slags samarbete med Apple, då, med tanke på att Apogee är överplasterat på hela Apples hemsida?
Apple - Logic Studio - Compatibility

Hmmm, ja det ser väl fint ut.
Fast 30 sekunder vet jag inte om det tar på Mac OS X.

Nästan omöjligt att få dem exakt lika stora, och lång tid även om man inte vill ha helt exakt.

Japp, ska kika på det.

lycka till! c:

Håller med dig, men Mac OS X 10.1 är ändå mycket mer ”framtidslook” än Windows XP om du frågar mig. Skarpare, tydligare ikoner och ”renare” än Windows XP om du frågar mig.

Skämtar du?

Gissa vilken plattform de föredrar.

Spelar det någon som helst roll? Apple körde sina servrar på Red Hat och Windows 2000 ett bra tag.

Nya iTunes-ikonen tycker jag är OK nu när man vant sig, men visst; det finns tjusigare ikoner.
GUI:t i iTunes tycker jag är helt OK. Begriper som sagt inte vad det är folk har så emot det. Det är rätt mycket som man gör i programmet och jag tycker man har rätt bra kontroll över sakerna i det.

Jag menar det blingblingvita som inte alls ser Mac'igt ut.

Ser fint ut, men tredjepartsprogram kan man väl inte ta med i diskussionen? Då blir det ju helt andra förutsättningar när man jämför.

Coda och andra program har tagits upp här tidigare.

Ja, man kan undra vad det beror på, men att påstå att det har med operativsystemet i sig att göra tror jag inte ett dugg på. Adobe skulle kanske kunna använda sig av Core Graphics på Mac OS X för att få fart på Flash? Varför gör de inte det? När man ser hur snabb filter är att jobba med i programmet Pixelmator (som lägger allt på GPU:n) så undrar man verkligen varför det ska vara så kämpigt med Flash i Mac OS X.

Samtidigt tycker jag inte det är så illa som tidigare nu med senare versioner, men absolut; det är fortfarande mer ”lättrott” med Flash i Windows.

Vad är det för hemlighet Adobe använder för Windows som får det att fungera så bra, då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Först var det inga program som hade denna GUI. Nu är typ 80% av programmen jag har uppe just nu i den typen av GUI. Bra ökning, I'd say!

Jaha, och vilka 80% är det?

Skrivet av fratey:

Generellt färre steg att göra saker som man oftast gör, snabbare att komma åt rätt inställningar.

Ett exempel är hur mycket effektivare det är att programväxlaren bara visar öppna program (istället för alla öppna fönster), det gör det mycket snabbare att växla till rätt program när man har många igång.

Skrivet av fratey:

"för några år sen" satt man på Windows XP. Tiderna har förändrats.

Ja, jo, men sån fruktansvärt stor skillnad är det väl ändå inte mellan XP och 7:an, mer än att 7:an är mer lik OS X då.

Skrivet av fratey:

Eller så skriver man in det man vill ha i startmenyn så kommer det upp direkt, till skillnad från Mac OS lilla labyrint. Som exempel kan vi ta hur man stänger av Facetime.

1. Starta Facetime
2. Gå in i 'Inställningar'
3. Tryck på knappen 'Facetime'
4. Avsluta programmet Facetime

Vill du starta Facetime igen så gäller steg 1-3.

Hur väntar du dig att någon ska kunna det här i huvudet redan sen tidigare?

Alltså. Ibland undrar jag vad det är för konstigt Mac OS X du jämför Windows mot. Eller kan det vara så att du lever i ett annat universum än det jag gör? Det där med att söka efter saker i Start-menyn är ju något Macen haft sen 2005. Spotlight gör ju precis samma sak. Sen att det är mer effektivt att pilla på inställningarna i Mac OS X är väl inget snack. Du går till System Preferences och sen har du alla panelerna där. När du valt en av dem så ändras fönstret och dess inställningar visas. Väl där är det aldrig (i alla fall sällan) något läge där man klickar på något och ett nytt fönster poppar upp som i sin tur kanske öppnar ännu ett fönster (tänker exempelvis på ljudkontrollen i Windows).

Vad är det för Facetime-program du har?
För att avsluta Facetime på min dator så avslutar jag programet (FaceTime.app). Så.

Det känns som den största labyrinten finns i din skalle.
Jag begriper mig i alla fall inte på den.

Skrivet av fratey:

Flesta program? Absolut inte för de flesta användare. Till och med min farfar, åttio år, har mer än ett program uppe samtidigt på sin dator.

Ja?
Program och fönster är olika saker, eller vad menar du? Klart man har en massa program öppna samtidigt. Menar att många program bara har ett (eller ett par) fönster som man jobbar i.

Skrivet av fratey:

Och detta är exakt vad som gör OS X inferior när det kommer till multitasking.

Öhhhh, nej. Det blir väl inte mer effektivt bara för att man har allt i separata fönster? Du verkar tycka mer krångel = bättre. Jag begriper inte. Det verkar på dig som du tycker du har koll på vad som anses vara ett bra användargränsnitt. Att ha saker i en massa lösa fönster betyder knappast att det blir effektivare, men i vissa fall vinner paletter och annat på att vara separata och de är de även i Mac OS X.

Du får gärna komma förbi mig på jobbet så kan jag visa hur man använder Mac OS X effektivt.
Jag vet att det går minst lika bra som i Windows, bara man vet hur man gör.

Skrivet av fratey:

Det tar ungefär fyra kast eftersom jag nyss arbetade med låg mushastighet, remember?

Jaha, men kan inte den bli snabb om du vill? Eller så kanske en Wacom-tablet är att föredra?

Skrivet av fratey:

Eftersom jag inte kan klippa ut mappar i Mac OS vilket kan tyckas korkat, får man hålla på med Drag 'n' drop.

En gång när jag skulle flytta en mapp med en massa grejor genom klippa ut i Windows så blev det något fel på vägen, det var inte så kul då en del hade flyttats, men inte allt. Men visst, det är fånigt att man är tvungen till drag och släpp för att flytta saker i Finder. Men det finns contextmeny-tillägg som löser detta (eftersom vi nu började blanda in tredjepartgrejor).

Skrivet av fratey:

Jag har tangentbordskommandon till det viktigaste. Till detta hör inte ett av tjugofem adjustment layers då alla används ungefär lika mycket med ett par undantag som posterisering. Ska jag hålla reda på 160 tangentbordskommandon så minskar produktiviteten kraftigt.

Återigen; vad pratar du om? Vadå 160 kommandon? Klart man måste använda musen och leta menyerna i bland, men det är ju just detta som är mer effektivt i Mac OS X eftersom man inte kan ”missa” menyraden. Visst, om du har tre skärmar så finns det en fördel i Windows eftersom om man har ett program på varje skärm eftersom menyraden följer med varje program, men samtidigt vet jag att det finns undersökningar som visar att man blir mindre effektiv av att jobba med flera skärmar efter man blir tvungen att vrida på huvudet och fokusera på ett nytt ställe.

Skrivet av fratey:

Stänga av Shuffle, inte stänga av programmet. Du vet, shuffle som i "blanda låtar".

Aha, OK. Ja, jag vet hur ditt Mac OS X funkar, men det verkar inte vara samma som vi i det universum jag bor i kör.
”Higlighta programmet genom att klicka i menyn högst upp”? Que?
I iTunes är det ett klick på shuffle-knappen som behövs. iTunes behöver inte aktiveras först, utan klicket går ”når igenom fastän ett annat program är aktivt.

Skrivet av fratey:

Ge mig ett ljudkort för Mac som klarar 7.1 i 192KHz för under fem tusen kronor. Mitt 700kronors ASUS-ljudkort klarar det här med extremt låga latencies, förstår du.

Juli@ kanske? ESI - Juli@
M-Audio har en del grejor: M-AUDIO - PCI Audio Interfaces

Låga latencies? Ja, det är ju ett signum för Core Audio i Mac OS X.

Det finns väl en massa bra ljudkort som lämpar sig för musikproduktion som inte kostar skjortan. Jag har ett som är inkopplat via FireWire som är från Focusrite.

Skrivet av fratey:

Det finns inga drivrutiner för Xonar DX i Mac OS.

Nähä. Det finns inga drivrutiner för Windows för några av Apogees produkter. Vart vill du komma? Att det finns en produkt för Windows som inte funkar i Mac OS X? Jaha? De som funkar i Mac OS X men inte i Windows då?

För övrigt verkar ju det Asus Xonar DX-ljudkort du har fokusera på spel och uppspelninga av ljud och inte så mycket på musikproduktion.

Skrivet av fratey:

Jag kanske skulle ha betonat "skitdyrt" - min dator hade varit flera gånger dyrare om det var en Mac om jag ville hålla mig på den nivån jag var nu, just för att det inte finns billiga ljudkort till Mac. Jag vill inte ha ett sketet USB-ljudkort pga sladdar osv, så därför är det Mac Pro som behövs och då har vi genast tredubblat kostnaden. Sedan kostar PCI-Eljudkort till Mac Pro med kompatibla drivrutiner en bra slant.

Jao, det är möjligt. Klart du kommer ju ofta billigare undan om du kör på PC med Windows. Frågan är om det är värt det i långa loppet när man tar in helheten i beräkningen. Och varför plockade du bort USB/FireWire-kort i jämförelsen? Bara för att de ”har sladd” och du inte vill ha det? :/

Skrivet av fratey:

Oftast har studion budgetar på flera hundra tusen kronor, om inte miljoner. Då kan man stoppa i feta apogeeinterfacet för fyrtio tusen kronor.

Jo, men du måste inte köpa det för att för att jobba med musik på Mac.

Skrivet av fratey:

Du tror inte det kan bero på något slags samarbete med Apple, då, med tanke på att Apogee är överplasterat på hela Apples hemsida?
Apple - Logic Studio - Compatibility

Ingen aning, kanske är det så. Men tycker inte Apple verkar hylla Apogee särkilt märkbart.

Skrivet av fratey:

Nästan omöjligt att få dem exakt lika stora, och lång tid även om man inte vill ha helt exakt.

Återigen ett specialfall tycker jag. Ser sällan folk ha fönstren på det viset varken i Windows eller Mac OS X. Men visst, det kanske Windows är bättre på. Vi får väl lägga till ett tredjepartsprogram för att lösa det i Mac OS X då.

Skrivet av fratey:

Skämtar du?

Nej, jag använder ögonen och tittar på ikonerna.

Skrivet av fratey:

Spelar det någon som helst roll? Apple körde sina servrar på Red Hat och Windows 2000 ett bra tag.

Öhh, ja. Vad har det att göra med att Iconfactory föredrar Mac i sitt arbete?

Skrivet av fratey:

Jag menar det blingblingvita som inte alls ser Mac'igt ut.

Blingvita...
Nu fick jag en bild av det parallella universumet igen.
Vad menar du? Varför ser iTunes inte Macigt ut? Menar du att ikonerna i sidofältet är grå?

Skrivet av fratey:

Coda och andra program har tagits upp här tidigare.

Jo, men då talar man om program för ett specifikt ändamål, inte GUI-grejor som är ”globala” d.v.s. används över hela operativsystemet. Är du med?

Skrivet av fratey:

Vad är det för hemlighet Adobe använder för Windows som får det att fungera så bra, då?

Säg det. Det finns säkert någon anledning som vi bara kan spekulera i. För övrigt är majoriteten jag snacka med *inte* nöjda med Flash i Windows heller, så du får tala för dig själv.
Hursomhelst, att påstå att Mac OS X är ett sämre operativsystem än Windows bara för att Flash rullar bättre i Windows visar bara att man inte vet vad man snackar om.

Edit:
Om man nu fick blanda in tredjepartsprogram i leken – menyer i varje fönster:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Nope, inte vad jag sett iaf. Den dyraste 27" har quad-core, men 20 Lax för en stationär dator med alldeles för stor skärm....näe.

"Alldeles för stor skärm"? Är du måhända en sån där som tycker att det är bäst att ha en übergejmingmaskin med Core i7, 16 gig minne, några TB disk, dubbla grafikkort för 5 lax styck, tangentbord och mus för några tusen och slutligen storebrossans gamla 17" CRT-skärm i 1280x960@72Hz eller en 19" LCD-skärm och native-upplösning på 1280x720 eller liknande med TN-panel som antingen visar en grå sörja eller söndermättade färger? Och ja, jag känner tyvärr flera personer med den inställningen till skärmar. Själv kör jag med 27" IPS-panel @2560x1440 + 21.5" TN-panel @1920x1080 som sekundär "textskärm" och skulle gärna byta ut den mindre mot en till 27" med IPS-panel så skärmen i en 27" iMac är om något precis vad jag tycker om (dessutom bör man ta i beaktande att en skärm motsvarande den i en 27" iMac går loss på 5k+ om man köper den separat när man gör jämförelser).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

"Alldeles för stor skärm"? Är du måhända en sån där som tycker att det är bäst att ha en übergejmingmaskin med Core i7, 16 gig minne, några TB disk, dubbla grafikkort för 5 lax styck, tangentbord och mus för några tusen och slutligen storebrossans gamla 17" CRT-skärm i 1280x960@72Hz eller en 19" LCD-skärm och native-upplösning på 1280x720 eller liknande med TN-panel som antingen visar en grå sörja eller söndermättade färger? Och ja, jag känner tyvärr flera personer med den inställningen till skärmar. Själv kör jag med 27" IPS-panel @2560x1440 + 21.5" TN-panel @1920x1080 som sekundär "textskärm" och skulle gärna byta ut den mindre mot en till 27" med IPS-panel så skärmen i en 27" iMac är om något precis vad jag tycker om (dessutom bör man ta i beaktande att en skärm motsvarande den i en 27" iMac går loss på 5k+ om man köper den separat när man gör jämförelser).

Jag har en 24" som kostade 8000 kr och jag kan utan tvekan säga att jag skulle absolut inte vilja ha större i dagsläget. Men köper man en mac kan man väll köpa bara datorn utan skärm hoppas jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har en 24" som kostade 8000 kr och jag kan utan tvekan säga att jag skulle absolut inte vilja ha större i dagsläget. Men köper man en mac kan man väll köpa bara datorn utan skärm hoppas jag?

Om du köper en Mac Mini eller en Mac Pro så köper du skärmen separat, iMac har däremot integrerad skärm (vilket jag antar att du redan visste).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy