Missnöjd med Xubuntu, vad finns det för alternativ?

Permalänk
Medlem

Missnöjd med Xubuntu, vad finns det för alternativ?

Jag har kört Xubuntu ett tag nu och varit ganska nöjd, men igår uppgraderade jag till en nyare version och upptäckte hur trött jag blir på det.
Datorn jag kör med är en gammal laptop med en 500 MHz Celeron, 192 MB RAM och 4 GB HDD, DVS allt går långsamt. Det senaste jag bler irriterad på var att delar av konfigurations GUI:t inte klarade av att visa fullständigt eftersom jag bara kan köra i 800*600 upplösning.
Jag använder endast Linux till enklare utveckling och labborationer, inga spel, ingen grafik, ingen film. Bara kodning.
Det jag gillar med Xubuntu är att det faktiskt finns ett ganska bra GUI för inställningar så att man slipper mecka så mycket i config filer.

Någon som har förslag på en distro (eller OS) som är "down to buissnies", resurssnålt och lättanvänt?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Jag har inte testat det själv men enl. utsago ska LXDE vara slimmat, Debian med LXDE kanske ? Många tycker det är bättre än Xubuntus Xfce. (jag har inte kollat om det funkar på ditt system/spec)

LXDE.org | Lightweight X11 Desktop Environment

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovanstående säger kan nog LXDE vara värt att ta sig en titt på, "Lubuntu" kommer med det förinstallerat och konfigurerat.

Permalänk
Avstängd

Peppermint OS är lättdrivet och kanske kan vara värt att testa:

Peppermint | Linux OS

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat Lubuntu. Det var ganska trevligt (fast jag tyckter nog att Xubuntu är ännu trevligare), MEN det var mer eller mindre lika långsamt som Xubuntu. Firefox tog tar extremt lång tid på sig att starta och inställningsrutan tog mer än 30 sekunder att öppna, Synaptics var också väldigt långsamt.

I ren desperation tänkte jag installera Debian för att prova med Fluxbox eller TWM. Jag provade det grafiska installationsprogrammet och lät den också installera en grafisk miljö, som visade sig vara GNOME. Det är helt otroligt men Debian med GNOME är betydligt snabbare än både Xubuntu och Lubuntu. IceWeasel startar fort och Synaptics går mycket mycket snabbare.

GNOME brukar inte göra mig särskilt glad men nu är jag det

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Jag rekommenderar denna:

LXDE Desktop PCLinuxOS

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Linux Mint har också kommit i LXDE version : The Linux Mint Blog Blog Archive Linux Mint 9 LXDE RC released!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Firefox är inte särskilt kvickt, testa Chrome/Chromium istället!

Permalänk
Medlem

Welcome to puppylinux.org !

Ubuntu suger pung och tar 7 gånger med utrymme

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är knappast fönsterhanteraren som är flaskhalsen när det gäller moderna Linux-distributioner. Det är programmen själva, särskilt de som nyttjar GTK, som är krävande och känns icke-responsiva. På en så gammal dator som din får du nog räkna med att det flyter på lite segt. Om du inte känner att du kan stå ut med det föreslår jag att du provar Windows XP istället.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqoffer:

Firefox är inte särskilt kvickt, testa Chrome/Chromium istället!

Jag gjorde det, men det var faktiskt ännu långsammare än Firefox.

Skrivet av Ilja:

Det är knappast fönsterhanteraren som är flaskhalsen när det gäller moderna Linux-distributioner. Det är programmen själva, särskilt de som nyttjar GTK, som är krävande och känns icke-responsiva.

Ja det är ungefär så jag upplever det, fönsterhanteraren går rätt ok men programmen blir jätte sega även om det bara handlar om att visa någon enkel ruta.

Det som är konstigt är det att Debian med GTK-program och Gnome verkar fungera så mycket snabbare än de Ubuntu varianter jag provat.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Det finns någon Damn Small Linux som är typ bara 50MB totalt. Det borde gå snabbt på din dator?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa Debian med Xfce för att se om det blir någon skillnad mot Gnome.

Permalänk
Medlem

Jo jag kan också rekomendera PClinuxOS LXDE om man vill ha nått som är väldigt lätt på system kraven och snabbt, och lätt att konfigurera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det finns någon Damn Small Linux som är typ bara 50MB totalt. Det borde gå snabbt på din dator?

Puppylinux.org, DSL på 50 MB är sämsta Linuxet, det funkar, men funkar sämst, PuppyLinux ligger på 128 MB och är väldigt bra, du kan även köra stabil inbyggd FTP server på denna

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem

Arch Linux?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Crunchbang utan tvekan

Permalänk
Medlem

Har du minne över när du kör dina program?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Arch linux med xfce4?
Eller om du verkligen vill snåla, arch linux med fluxbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iz0r:

Arch linux med xfce4?
Eller om du verkligen vill snåla, arch linux med fluxbox

Openbox är dock snabbare än Fluxbox.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag synar och höjer med wmii.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Openbox är dock snabbare än Fluxbox.

Men fluxbox är komplettare, lättare att använda och drar mindre ram

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag slår ett slag för Jolicloud, värt att kolla in.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Firefox är inte särskilt kvickt, testa Chrome/Chromium istället!

Vad du säger stämmer kanske på en ny dator, så länge man inte kör Firefox 4 Betan. Men på den 700MHz PIII jag har så har Chromium en tendens att frysa upp och med det bli långsammare än Firefox 3.5 som jag jämförde med.

Permalänk
Medlem

Debian/ArchLinux med awesome/WindowMaker.

Fördelen med WindowMaker är att det även finns grafiska program för att konfigurera det, utöver det som redan finns inbyggt.
Awesome kan vara värt att titta på om du aldrig använder mus.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.