Permalänk
Medlem

HTPC Hjälp! 5k Max (+-)

Hej!

har nu tänkt skaffa mig en HTPC då vi snart kommer få Fiber Optik in i huset, 100/10 nätverk.
jag tänkte du köpa och bygga mig en HTPC så jag kan kolla på film vid Tv:n. detta för att gynna alla i familjen.

jag har byggt ihop ett system men vet inte om det är skit eller om det är bulls-eye, eller något där i mellan.

därför vänder jag mig till er andra om tips, råd och kritik (tips godtages med en smiley)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Oops, glömde vad jag hadde plockat ihop xD

allt finns på dustin.se (för de som undrar:

Moderkort: ZOTAC G43-ITX SOCKET 775 MINI-ITX

Processor:INTEL CELERON 430 1.8GHZ 512KB 800MHZ S-775

Grafik: inbyggt

nätagreggat: följer med chassi, 300W

Chassi: FRACTAL DESIGN ARRAY R2 300W BLACK

RAM: CORSAIR 2GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ CL5 (1X2GB)

HDD: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Permalänk
Medlem

Gigabyte h55n, 2gb ramsticka, i3 530
Hårddisk efter smak och tycke (storleksmässigt), undvik greenpower om du ska köra OS'et på lagringsdisken
Chassi, budgetförslag ace polly, lite dyrare SG05, dyrast FD array eller lianli q11/q08 beroende på om du behöver många diskar i framtiden eller inte.

Köp för allt i världen INTE en värdelös gammal g43 krets, om du ska gå på 775 välj ett med nvidia 9300.

Något billigare än mitt förslag ovan blir Atom D510 + AMD 5450 eller liknande grafikkort, jag hade dock rekommenderat en i3 eftersom familjen kanske vill se SVTPlay/youtube osv (kör ni telia fiber får ni dock svtplay i boxen).

Edit: Här finns någon bild på htpcn jag byggt med system enligt första förslaget ovan: http://www.sweclockers.com/galleri/5671-slackrs-horna#image3

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Ända jag vill lägga till är att även om Array chassit är bra för många diskar så är det inte speciellt bra om man vill installera tv-kort/grafikkort ifall man skulle behöva det. Då det helt enkelt inte får plats med tanke på att hårddisk buren är i vägen. Enda kortet som jag testat som funkar är ett lowprofile Geforce 220GT.

Permalänk
Medlem

tack för alla kvicka svar

din system uppbyggnad verkade intressant
kritik gentemot array chassit var konstruktiv och jag ska definitivt fundera på ett annat chassi

Permalänk
Medlem

har en till fråga, vilket operativsystem ska man köra? tycker att Linux på USB plus XBMC verkar sjyst.

eller ska man köra på W7? med XBMC

Permalänk
Medlem

På min HTPC har jag både Windows 7 64bit samt Ubuntu 10.10
Specc:
Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX
A-Data 2048MB DDR3 PC10600 240-pin, 1333Mhz
Intel Core i3 530, 2.93GHz
Fractal Design Array R2 300W
plus en del hårddiskar.

Permalänk
Medlem

tror det kommer bli något sånt här bygge kommer köpa efter jul (pengar i julklapp ^^)
så får se om komponenterna finns kvar/bytts ut.
men kommer basera HTPCn på det där

Permalänk
Medlem

den där bilden såg man ju inte så bra