D-link DSL-2740B instabil trådlös uppkoppling

Permalänk
Medlem

D-link DSL-2740B instabil trådlös uppkoppling

Bytte nyligen ut mitt gamla Thomson kombinerade adsl-modem och router som jag fick av min ISP för 5-6 år sedan. Thomson routern har alltid funkat stablit, men jag ville ha en snabbare n-router för att kunna strömma HD-matierial trådlöst från nas:en till tv:n.

Köpte därför en D-link DSL-2740B

Nu till problemet. När jag surfar trådlöst med laptopen verkar den tappa kontakten med routern till och från. Några sekunder då och då. Det visar sig när jag skall öppna en ny websida då jag får upp ett felmeddelande att jag inte har någon nätverksanslutning. Måste klicka "försök igen" 2-5 ggr för att sidan skall laddas ner.

Vad kan detta bero på?

Är d-link skräp? Finns det bättre alternativ? Pris är ingen fråga.

Permalänk
Medlem

Även om N-tekniken är en stor förbättring så är inte HD material det bästa valet att strömma genom det trådlösa, vill du undvika en lång sladd så titta på HomePlug/Powerline enheter, dem produkter som finns ute idag fungerar väldigt bra enligt recensioner. Glöm inte heller att uppdatera mjukvaran i router, DSL-2740B: Wireless N ADSL2 Modem Router - Technical support D-Link

För powerline/HomePlug: Zyxel PLA-401 v3: Zyxels nätverksplugg håller vad den lovar - PC för Alla (2st behövs för en koppling emellan)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack.
Försökte uppgradera firmware men fick failure to upload. Det verkar redan sitta en nyare firmware i routern, den som finns på d-links hemsida är ju 2.5 år gammal?
FIRMWARE INFORMATION
Board ID : AW4139B
Software Version : EU_5.17
Bootloader (CFE) Version : 1.0.37-102.6
Wireless Driver Version : 5.10.120.0.cpe4.402.0

När jag loggade in på routern så såg jag några inställningar man kan göra på wireless setup.
Wireless channel stod på 6, kanske skall byta till något annat eller auto? Kan välja på 1-13 och auto.
Channel width stod på 20 mHz, borde inte dataöverföring gå snabbare på 40mHz (20/40 auto)?

Kan jag kolla om det finns någon radiosignal som stör min uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Hittade förresten en site med alla firmware versioner om nån råkar söka fram den här tråden i framtiden.
ftp://ftp.dlink.pl/dsl/dsl-2740b/driver_software/
Det verkar finnas två versioner av routern. RevC och en nyare RevE. Man kan inte blanda FW mellan dessa.

Permalänk
Medlem

Bytte kanal från 6 till 1 så blev det bra. Var nåt som störde på kanal 6 ibland.