Steams avtal bindande?

Permalänk
Medlem

Steams avtal bindande?

Jag har funderat lite på om Steams avtalsvillkor att det är förbjudet att överlåta sitt konto egentligen är bindande i Sverige. Normalt är ju avtalsvillkor som strider mot exempelvis konsumentköplagen utan verkan mot konsumenten.

Finns det någon som har koll på vad som gäller?

Tänk också på § 7 om piratkopiering så att inte tråden blir låst i onödan.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

När du är klar Steams registreringen skapar du ett Steam-konto ("Konto"). Ditt konto kan också innehålla faktureringsinformation du lämnar till oss för köp av prenumerationer. Du är ensam ansvarig för all aktivitet på ditt konto och för säkerheten i din dator. Du får inte avslöja, dela eller på annat sätt låta andra använda ditt lösenord eller konto. Du accepterar att du är personligen ansvarig för användning av ditt lösenord och konto och för all kommunikation och aktivitet på Steam som härrör från användning av ditt användarnamn och lösenord. Du får inte sälja eller ladda andra för rätten att använda ditt konto eller på annat sätt överföra ditt konto.

Annars får du kontakta en jurist...

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Jag har också läst i Steams avtal. Frågan är fortfarande om det överhuvudtaget är bindande för en svensk konsument med den lagstiftning vi har.
Det finns många villkor i olika avtal som totalt saknar verkan pga tvingande lagar.

Jurister är dyra och dessutom har jag inte för avsikt att stämma Steam. Jag är bara nyfiken på vad som egentligen gäller.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Tvingande lag
Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen

Det låter ju bra! Om det finns nåt prejudikat i svensk rättspraxis omkring detta (steam) vet jag ej.Men man har ju läst hur dom bara stänger av folk för att nån har varit inne på nån fuskserver ofrivilligt då tänker jag på COD MW2 där jag läste om kille som blev av med sitt konto pga.av det. Det tyckte jag var mycket märkligt eftersom det är inga dedikerade server utan bolaget InfinityWard som styrde serverna ! Detta hade varit spännade och pröva rättsligt om det följer svenska avtalslagen..

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Steam är väl inte i Sverige? Då gäller väl inte svenska lagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Steam är väl inte i Sverige? Då gäller väl inte svenska lagar?

Det är en intressant fråga. Köper jag ett spel i butik och sedan måste registrera mig på Steam alternativt köper direkt från Steam online så vänder dom sig ju till mig som svensk konsument.

Jämför t.ex med Komplett som ligger i Norge men ändå har en svenskspråkig sida och vänder sig till svenska konsumenter. Dom följer svenska lagar i och med detta.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W