5400 vs 7200 som systemdisk ?

Permalänk
Medlem

5400 vs 7200 som systemdisk ?

Hej,

Jag vet att SSD spelar helt i en egen liga, men jag skulle ändå vilja höra lite om hur pass mycket långsammare ett Windows 7 system på en i7 950 blir om man installerar OS och program (Surfning/Windows Exlorer/Photoshop/InDesign) på en 5400RPM hårddisk jämfört med en 7200RPM disk?

Handlar det mest om Windows boottid eller 2 sekunder extra på Photoshop starten, eller kommer jag att sitta och trumma med fingrarna hela tiden även om jag bara vill starta Thunderbird för att kolla mailen?

Jag frågar för jag är inte riktigt redo att gå över till SSD än men jag vill tysta ner min dator lite och nu är det systemdisken som är kvar för den susar och har sig i idle (helt ny).

Tack.

Permalänk
Medlem

En 5400-rpm är verkligen klisterseg, kan inte ge dig exakta nummer men du märker en tydlig skillnad i alla fall.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet att du säger att du inte är redo för ssd men du kan ju fundera på att det finns ssd för 1100kr 60gb. Jag var rätt emot ssd men ändrade mig när jag läste påå lite och nu ångrar jag mig inte en sekund. Det är skönt när allting startar upp snabbt och knäpptyst.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hur kan man va "inte redo" för SSD x) Näh men, jag tycker att du ska lägga en tusenlapp och då har du den bästa uppgraderingen du kan göra enligt mig. Finns inget härliga än att starta upp leka runt i datorn med en ny köpt SSD. Underbart

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Om det är ett system du använder dagligen och mycket så vill du inte sitta och vänta, även om vi inte snackar mycket mera väntas. Främsta skillanden mellan 5,4 och 7,2 krpm är hur snabbt platsen där data skall läsas eller skrivas blir funnen.
Men hur stor skillnad är ju väldigt svårt att säga. Bästa är att helt enkelt prova. Eftersom DITT sätt att använda datorn kommer att göra inverkan på resultatet. T.ex. om du mesta dels sitter och kikar på film, har det absolut inte någon inverkan. Men om du ständigt flyttar fram och tillbaks på små filer så har det stor inverkan.