Permalänk
Avstängd

r3 chassi eller XL?

Som titeln lyder, ska jag köpa ett fractal design r3 eller XL? Ett r3 har ju bra luftflöde (speciellt från botten och 2 fläktar på toppen som inte XL har). Ett XL kostar lite mer men det är större - väger mer :/

Så är det bättre att ta ett 5kg lättare r3 än XL? Luftflödet är väll i stort sett lika bra (?) så jag vet inte varför jag skulle ha någon anledning att välja det ena framför det andra, några råd?

Hade beställt ett phantom men det var jag tvungen att vänta längre till att få och det är lite av ett "P12" Chassi och inte så stilrent :/.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också vilket man bör satsa på Men jag tror det blir XL för min del, Har bokat det från inet man får med en extra 140mm fläkt

Trevligt med extra utrymme

Permalänk
Medlem

XL har inga fläktar i botten och bara en i fronten (120mm) kan man förstås trycka in.
Jag skulle föreslå en r3, med tanke på att det är det chassit du vill ha om man utgår ifrån vad du sa.
FÖ ser takfläkten i XL så dum ut att moderkortet kommer gråta sig till sömns varje gång du stänger av datorn.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Ja det är ett plus. Men finns det något dammfilter på sidan eller på toppen av chassit? Har bara sett filter på Inet som fick ganska dåliga recensioner och verkade inte så toppenbra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

XL har inga fläktar i botten och bara en i fronten (120mm) kan man förstås trycka in.
Jag skulle föreslå en r3, med tanke på att det är det chassit du vill ha om man utgår ifrån vad du sa.
FÖ ser takfläkten i XL så dum ut att moderkortet kommer gråta sig till sömns varje gång du stänger av datorn.

Haha Vad menar du med att moderkortet kommer gråta sig till sömns?
XL har plats för tre fläktar i fronten (140mm, 140mm, 120mm)
En i sidopanelen, 140mm
En bak vid IO panelen, 140mm
och den i taket, 180mm

Permalänk
Avstängd

Ja men datorn kommer bli skitdammig om det inte finns någe dammfilter på sidpanelen där en fläkt kan installeras, och det gör det inte eller?

Permalänk
Medlem

Tror inte att det finns
Men här har du ett: Lian Li Fläktfiler AF14-3B 140mm - Inet.se

Om det nu passar

Permalänk
Medlem

Sitter själv med R2:an och har varit nöjd hittills. Men jag tycker det börjar bli trångt redan nu med bara 4 diskar, diverse fläktar och ett grafikkort, och jag har planerat att köra ett till kort inom kort, och jag köper nog en disk i kvartalet. Tack vare alla kablar så kan jag omöjligt placera en fläkt i botten för att kyla korten, och en i sidan vill jag inte ha.

Därför har jag funderat på XL eftersom den helt enkelt är större på alla sätt, man kan sätta diskar i botten och få fri luftväg till grafikkorten etc. Men tack vare den där takfläkten som Fractal Design av någon okänd anledning placerat sådär går nog köpet bort. Varför inte bara satt dit 2x140cm istället? Jag hade inte direkt tänkt köra någon vattenkylning, men Fractal har ju nästan totalt tagit bort den chansen för folk genom den fläktlösningen. Känns riktigt synd då chassit näst intill är perfekt på alla sätt annars.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Äh, just chassin är svårt att be om råd angående, speciellt när den enda skillnaden (nåja...) är storleken. När du bygger kommer du ångra att du inte köpte XL, och när du lanar kommer din rygg ångra att du inte köpte R3:an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Äh, just chassin är svårt att be om råd angående, speciellt när den enda skillnaden (nåja...) är storleken. När du bygger kommer du ångra att du inte köpte XL, och när du lanar kommer din rygg ångra att du inte köpte R3:an...

Som tur är så lanar man aldrig nu för tiden (med undantag nån enstaka gång per sekel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Tror inte att det finns
Men här har du ett: Lian Li Fläktfiler AF14-3B 140mm - Inet.se

Om det nu passar

Har ett sådant som filter för sidfläkten på mitt Fractal Design R2.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

Skönt att höra att lian fläktfiltret skulle passa till r3an...jag tror faktiskt att jag skulle få plats med 2 grafikkort om jag nu skulle vilja ha det och fläkten i botten kommer nog bara bra till hands! Behövde du använda några andra skruvar när du skulle sätta fast dammfiltret på sidofläkten och funkar luftflödet bra osv ;P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Skönt att höra att lian fläktfiltret skulle passa till r3an...jag tror faktiskt att jag skulle få plats med 2 grafikkort om jag nu skulle vilja ha det och fläkten i botten kommer nog bara bra till hands! Behövde du använda några andra skruvar när du skulle sätta fast dammfiltret på sidofläkten och funkar luftflödet bra osv ;P?

Jag använde faktiskt skruvarna som kom med fläkten jag använder, vilket är en Fractal Design 140mm. Ja, luftflödet funkar bra.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

Okej, men vilken 140mm som helst skulle passa där? Vill gärna ha en lite bättre fläkt men undrar om det skulle passa, särskilt med damfiltret :/

Typ en noctua eller en scythe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Okej, men vilken 140mm som helst skulle passa där? Vill gärna ha en lite bättre fläkt men undrar om det skulle passa, särskilt med damfiltret :/

Typ en noctua eller en scythe...

Antar att de skulle passa då det är strandar mått på en 140mm

Sen funderar jag på om man skulle ta titanium istället för helsvart då den ser riktigt fin ut i titanium

Permalänk
Avstängd

Det är ju såklart helt upp till dig själv ^^. Jag själv ska köpa ett i black pearl då jag tycker det är snyggast :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Okej, men vilken 140mm som helst skulle passa där? Vill gärna ha en lite bättre fläkt men undrar om det skulle passa, särskilt med damfiltret :/

Typ en noctua eller en scythe...

Ja, det skulle jag tro, 140mm är ju 140mm..

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

Yfrog Photo : yfrog.com/3mchassip

Hade tänkt mig det där. Ha 2st scythe fläktarna med fläktkontrollen som följer med på taket av chassit. Fractal fläkten på sidpanelen (med lian filter) och led fläkten längst ner. Låter det bra eller brister något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Yfrog Photo : yfrog.com/3mchassip

Hade tänkt mig det där. Ha 2st scythe fläktarna med fläktkontrollen som följer med på taket av chassit. Fractal fläkten på sidpanelen (med lian filter) och led fläkten längst ner. Låter det bra eller brister något?

Antar att du ska köra på R3 det låter bra

Permalänk
Avstängd

Med tanke på om fläktarna kan bli högljudda. Följer det med en fläktkontroller med 1 ratt för 3 fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Med tanke på om fläktarna kan bli högljudda. Följer det med en fläktkontroller med 1 ratt för 3 fläktar?

På R2 versionen gjorde de, så det borde det väl också göra på R3, någon som kan bekräfta detta?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

Kollade på några unboxningar och det verkar göra det ;P