"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noor:

Tänkte bara kolla på hur min förhoppningsvis framtida dator:

http://img249.imageshack.us/img249/962/datorz.png

står sig mot andra datorer, eller exempelvis mot denna:
http://img222.imageshack.us/img222/4849/dator.jpg

btw blev rekommenderad att byta nätaggregatet mot en 750W men vet inte riktigt vilken jag ska välja.. sen ser jag att den andra datorn har en CPU-kylare, kanske jag borde ha en med?
tanken är att jag ska lägga till ett likadant grafikkort som jag valt om 1-2 år kanske..

Några kommentarer sådär lite på rak arm, har inte energi att kolla så jättenoga atm x)

750W eller mer om du ska köra 470 SLI ja. Corsair TX 750W 80+ - Inet.se exempelvis.

Inet-paketet har minnen avsedda för system med triple channel dvs socket 1366, vilket detta inte är.
Det första paketet har ju en kylare också, Noctuan... x)

Inet-paketet har även 470 SOC-kort. Om två sådana i SLI blir aktuellt så ställer det mycket höga krav på airflow i chassit då de skjuter varmluften in i chassit. R3an är inte helt ultimat för det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Haj.

Tänkte ta och uppgradera eller eventuellt köpa nytt.

körs just nu med.
intel core 2 duo cpu E4500 @ 2,20 GHZ
Gigabyte 965P-DS3
2X Corsair CM2X1024 5400C4 1GB (har dock 4 1gb stickor i men den känner bara av 2, antar det har att göra med att jag kör 32 bitars windows 7? Har då inte lyckats få den att känna av alla 4 stickor)
Ati Radeon HD 4800
Samsung 320gb delat den i två och kör bara windows på en 30gb partition
western digital 120gb disk

Är det något här jag bör byta ut för att öka prestanda eller är det lika bra att investera i nytt? Tex är det värt att köpa en bättre processor?

Spelar mest wow och Modern warfare 2. SC II och black ops fryser efter ca 15-20 minuters spelande, skärmen blir bara svart och det är bara att starta om datorn med knappen.

Grafikkortet har efter detta inträffat legat på runt 80-90 grader. Har dock rengjort datorn och det var helt tjockt med damm på fläkten som ska blåsa in luft, så kan ju ha varit därför. Har inte provat spela dessa spel sedan jag rengjort dock.

Kör jag windwos experience index så verkar det iaf vara processor och ram som drar ner betyget, de får 5.5 medans resten ligger på 7,2.

Så någon som har bra tips på uppdatering eller ska jag lika gärna köpa nytt?
MVH
Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fouris82:

Haj.

Tänkte ta och uppgradera eller eventuellt köpa nytt.

körs just nu med.
intel core 2 duo cpu E4500 @ 2,20 GHZ
Gigabyte 965P-DS3
2X Corsair CM2X1024 5400C4 1GB (har dock 4 1gb stickor i men den känner bara av 2, antar det har att göra med att jag kör 32 bitars windows 7? Har då inte lyckats få den att känna av alla 4 stickor)
Ati Radeon HD 4800
Samsung 320gb delat den i två och kör bara windows på en 30gb partition
western digital 120gb disk

Är det något här jag bör byta ut för att öka prestanda eller är det lika bra att investera i nytt? Tex är det värt att köpa en bättre processor?

Spelar mest wow och Modern warfare 2. SC II och black ops fryser efter ca 15-20 minuters spelande, skärmen blir bara svart och det är bara att starta om datorn med knappen.

Grafikkortet har efter detta inträffat legat på runt 80-90 grader. Har dock rengjort datorn och det var helt tjockt med damm på fläkten som ska blåsa in luft, så kan ju ha varit därför. Har inte provat spela dessa spel sedan jag rengjort dock.

Kör jag windwos experience index så verkar det iaf vara processor och ram som drar ner betyget, de får 5.5 medans resten ligger på 7,2.

Så någon som har bra tips på uppdatering eller ska jag lika gärna köpa nytt?
MVH
Fredrik

Nytt

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Hade tänkt inhandla detta imorgon.

Något ni ser som verkar fel eller kasst tänkt?

Chassie - Cooler Master Elite 430

Nätagg - Corsair HX 750W 80+ 750watt bör väl räcka? dyrt var det då 1225 kr

Moderkort - MSI 870A-G54 AM3

Minnen - Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 XMS3

Cpu - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition

Cpu Kylare - Noctua NH-U9B SE2 ( valde den där kylaren eftersom den enbart är 12,5 cm över moderkortet då Cooler Master chassiet bara är 19 cm brett kan väl det vara en fördel? )

Totalt blir detta 5400 kr

Nått jag bör ändra, som ser helt galet ut innan jag beställer?

Permalänk
Medlem

fråga angående INET, jag är ju medlem där sen något år tillbaka, men hur kommer det sig att det inte kommer fram som på vissa sweclockers att man får gratis frakt? behöver jag göra något för det eller?

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HandsFREE:

Hade tänkt inhandla detta imorgon.

Något ni ser som verkar fel eller kasst tänkt?

Chassie - Cooler Master Elite 430

Nätagg - Corsair HX 750W 80+ 750watt bör väl räcka? dyrt var det då 1225 kr

Moderkort - MSI 870A-G54 AM3

Minnen - Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 XMS3

Cpu - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition

Cpu Kylare - Noctua NH-U9B SE2 ( valde den där kylaren eftersom den enbart är 12,5 cm över moderkortet då Cooler Master chassiet bara är 19 cm brett kan väl det vara en fördel? )

Totalt blir detta 5400 kr

Nått jag bör ändra, som ser helt galet ut innan jag beställer?

Det är lite svårt att avgöra om PSU räcker när du inte skriver några/något grafikkort.
HX-serien är inte den billigaste heller.

Skrivet av lenti:

fråga angående INET, jag är ju medlem där sen något år tillbaka, men hur kommer det sig att det inte kommer fram som på vissa sweclockers att man får gratis frakt? behöver jag göra något för det eller?

Det "kommer" inte fram utan du måste ha länken.
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

[QUOTE="TheDaemon;10566548"]Det är lite svårt att avgöra om PSU räcker när du inte skriver några/något grafikkort.
HX-serien är inte den billigaste heller.

Har ett grafikkort Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0 som jag tänkte använda för tillfället.

Tror du 750w räcker? eller något annat bra nätagg att tipsa om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HandsFREE:

Har ett grafikkort Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0 som jag tänkte använda för tillfället.

Tror du 750w räcker? eller något annat bra nätagg att tipsa om?

750W inte bara räcker utan blir troligen overkill, svårt att säga något definitivt innan du vet vad du kommer köra för grafikkort sedan.
550W räcker till exempel till dubbla 6870.

Bra och relativt billigt.
Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se
Men som sagt det är svårt att säga vad som kommer räcka utan någon aning om vad du kommer byta till för gfx sen.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har plockat ihop en dator, tänkte kolla med er här på sweclockers om det är något som borde bytas ut eller läggas till, är inte så datorkunnig ;P men har en budget på ca 7000 och det här var det jag lyckades skramla ihop

http://img836.imageshack.us/img836/5033/datorhehe.jpg

Tack på förhand Bagg1

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

750W inte bara räcker utan blir troligen overkill, svårt att säga något definitivt innan du vet vad du kommer köra för grafikkort sedan.
550W räcker till exempel till dubbla 6870.

Bra och relativt billigt.
Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se
Men som sagt det är svårt att säga vad som kommer räcka utan någon aning om vad du kommer byta till för gfx sen.

Hur funkar det egentligen med 3x2gb minne då msi moderkortet har 4 minnes platser?
Bättre ta dessa då?
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 eller? Då får man ju 4x2gb istället...

dvs alla fyra platserna upptagna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HandsFREE:

Hur funkar det egentligen med 3x2gb minne då msi moderkortet har 4 minnes platser?
Bättre ta dessa då?
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 eller? Då får man ju 4x2gb istället...

dvs alla fyra platserna upptagna

Japp det är bättre att köra 2 eller 4 stickor, 3x är framförallt avsett för 1366 som kör minnen i triple channel.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är på g att köpa ny dator för 7 k. När uppdateras första inlägget? Eller funkar inteldatorn för 8k fortfarande?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att köpa till fläktar till Fractal Design Define R3 om man inte ska overclocka och inte har några extrem komponenter?

Kommer med 2 fläktar men tänkte köpa en Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm för fläktkontrollen har stöd för 3 fläktar så tänkte utnyttja det, är det nödvändigt med mer fläktar?

Permalänk
Medlem

-Billigare chassi (cooler master elite 430) bra och snyggt
-Billigare nätagg (fractal desgin integra 400 eller 500 w) bra kvalité och tyst som f*n
-Hårddisken skulle kunna bytas mot en F3 500 GB istället (om du tycker att det är värt det)
-Processorn skulle kunna bytas mot Athlon II x3, Athlon II x4, Phenom II x2 och därmed spara in pengar till ett bättre grafikkort som t.ex. GeForce GTX 460 eller Radeon 6850

Jag kör på samma moderkort och en athlon II x3 445 som jag med hjälp av moderkortets funktion "Advanced Clock Calibration" kunde låsa upp till en Phenom II x4 B45.. vilket liknar en sådan som du länkat bland komponenterna. (funkar inte alltid att låsa upp men du spar in 600 kr om du lyckas )

Permalänk

tack jag tog allt du sa förutom att bytta grafik kort athlon 11 x4 tog jag.
+ undrar kommer jag kkunna sätta i hopp allt lätt och smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en helt ny dator, gärna som klarar av lite nyare spel, t ex nyare COD Black Ops, nya NFS.

Pris mellan 5-8000:-. Behöver alltså chassi, nätagg o.s.v.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Direkt:

Jag behöver en helt ny dator, gärna som klarar av lite nyare spel, t ex nyare COD Black Ops, nya NFS.

Pris mellan 5-8000:-. Behöver alltså chassi, nätagg o.s.v.

Operativsystem? Bygger själv eller vill du ha den byggd? Något annat?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Operativsystem? Bygger själv eller vill du ha den byggd? Något annat?

Hur mycket extra kostar det att få den byggd? Kanske bra att prova själv så man lär sig annars.

OS, kanske dags att köra Windows 7, kört WinXp i all evighet känns det som.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Direkt:

Hur mycket extra kostar det att få den byggd? Kanske bra att prova själv så man lär sig annars.

OS, kanske dags att köra Windows 7, kört WinXp i all evighet känns det som.

Byggnation hos inet kostar 795:-

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Så, jag kollade runt lite och kom fram till detta.
Ett bekymmer finns det. Vilket grafikkort? (Båda ligger med i listan)
Ge gärna egna förslag på grafikkort.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willbeatu:

Så, jag kollade runt lite och kom fram till detta.
Ett bekymmer finns det. Vilket grafikkort? (Båda ligger med i listan)

http://img839.imageshack.us/img839/4928/paket.png

Glöm 5850 imo, 6870 om du tänkt AMD i den prisklassen.
I samma prisklass på Nvidia-sidan ligger GTX 470.

Eftersom din bild är från webhallen så antar jag att det gäller för din del

WEBHALLEN.com - Gigabyte Radeon HD 6870 1GB (GV-R687D5-1GD-B) - PCI-E / DVI / HDMI / 2xDP
WEBHALLEN.com - XFX Radeon HD 6870 1GB (HD-687A-ZNBC) - PCI-E / 2xDVI

WEBHALLEN.com - Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E inkl. Mafia 2
WEBHALLEN.com - KFA2 Geforce GTX 470 1,28GB (70XKH3HS8GGX) - PCI-E / DVI / VGA / HDMI

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tack för ditt svar. Men varför ligger 6870 i samma prisklass?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willbeatu:

Tack för ditt svar. Men varför ligger 6870 i samma prisklass?

Det är riktat till en lite lägre prisklass än 5850 var initiellt, men det är nyare och presterar bättre oavsett i vilken kategori man placerar det.

Mer info
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Det är riktat till en lite lägre prisklass än 5850 var initiellt, men det är nyare och presterar bättre oavsett i vilken kategori man placerar det.

Mer info
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Tack igen, jag kör på den xD Chansar på att det andra ser bra ut ?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willbeatu:

Tack igen, jag kör på den xD Chansar på att det andra ser bra ut ?

Tja relativt ok ser det väl ut.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hallå! Då var det dags för en ny stationär dator, och jag behöver hjälp med vilka komponenter jag bör välja. De får gärna vara från en och samma butik. Ex. endast komplett eller endast Inet. Min budget ligger på 10000:- och jag behöver skärm samt operativsystem (64bit W7).

Spel som den ska klara av är bland annat Civilization V, Dragon Age, Empire: Total War, Mafia II och så vidare... Tack på förhand!

Permalänk

Jag ändrar budgeten från 15 till 10-12k då jag tyckte att det blev lite väl. VIll spela L4D2,SC2,Civilization V och Vampire The Masqurade Bloodlines(gammalt men funkade inte på min nuvarande burk så... stavning?).
Helst senaste photoshop (CS5?) utan problem men kan ta någon äldre om det skulle bli för segt... SSD För endast operativsystem om det inte blir för dyrt. Måste väl ha operativsystem då. Datorskärm räknas inte med i priset då jag skurit ner på budgeten eller blir det overkill? XD

Permalänk
Medlem

Tror nog detta blir den bästa AMD datorn...

Visa signatur

Gigabyte GA-890xa-ud3 - Corsair Hx850w - Corsair dominator 8gb 1333mhz ink. Fan - Xfx Radeon 6870 BE (OC) 1Gb - Antec threehundred + x2 xtra 120mm fläktar - AMF PhenomII X4 965 3,4 Ghz BE- cooler master hyper 212 plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henke951:

I vilket sammanhang då? xD
Men nej inte direkt..

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.