Hur många sekunder har man efter applicering av kylpastan?

Permalänk
Medlem

Hur många sekunder har man efter applicering av kylpastan?

Hej,
Tänkte installera min första CPU kylare i eftermiddag. Har läst på lite grann och funnit att vertikal sträng är bäst för en i7 950. Använder Arctic Coolings MX-2.

Jag tryckte ut lite på ett papper för en stund sen för att prova och sen pressade jag på lite papper ovanpå bara för att se hur den betedde sig. Och jag tyckte att den koagulerade väldigt snabbt.

1) Så frågan inställer sig, efter att jag har lagt på min sträng pasta på kylaren, hur många seknder har jag innan kylaren måste vara på plats? Gäller det att vara snabb eller har jag tid att vara så noggrann som möjligt när jag placerar kylaren?

2) Ska jag vrida lite på kylaren efter att jag tryckt ner den (ett par grader medsols och sen tillbaka) eller spelar det ingen roll?

Tack!

Permalänk
Medlem

vår vän google är bra till mycket

how to apply cooling paste cpu - Sök på Google

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

sekunder ?? ta den tid du behöver, om det tar 30 min för dig så får det bli 30 min. resultat påverkas INTE av tiden. och som postaren ovan säger google kan det mesta.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Får du inte massa fiber från pappret? Lägg pastan direkt på cpun

Permalänk
Medlem

Ok,
Tack alla!

Skrivet av xawiahn:

Får du inte massa fiber från pappret? Lägg pastan direkt på cpun

Pappret var bara på prov för att "genrepa"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Får du inte massa fiber från pappret? Lägg pastan direkt på cpun

Ja tolkar de nog mer som att han testat på ett papper vid sidan av (ej cpu inblandat).
Annars är väl andledningen till att de verkade "koagulera"/torka snabbt kan ju va att papper har förmåga att suga upp fukt hyfsat bra (beroende på vad för sorts papper förstås)

edit: oops ja var för långsam

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Permalänk

Det bästa är väl att stryka ut ett tunt litet lager med kylpasta jämt över hela kylflänsen. Jag brukar använda något gammalt plastkort eller liknande. Bibliotekskort fungerar aldeles utmärkt

Vart har du läst att den bästa metoden är att lägga ut en sträng?

Permalänk
Medlem

Förresten,

Kan jag låta processorn sitta kvar på moderkortet medan jag rengör den eller bör jag montera bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Förresten,

Kan jag låta processorn sitta kvar på moderkortet medan jag rengör den eller bör jag montera bort den?

Gör som du vill, men själv tar jag alltid bort den.(tar ju bara några sekunder extra)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Det bästa är väl att stryka ut ett tunt litet lager med kylpasta jämt över hela kylflänsen. Jag brukar använda något gammalt plastkort eller liknande. Bibliotekskort fungerar aldeles utmärkt

Vart har du läst att den bästa metoden är att lägga ut en sträng?

Jag kollade på Arctiv Silvers hjälpsidor där de listat appliceringsmetod för olika processorer (där CPU-uppbyggnad skiljer sig mellan modellerna) och för i7 var det bästa att lägga en vertical sträng. Core 2 skulle ha en horisontell sträng etc.

Arctic Silver Incorporated - Home

Permalänk
Medlem

Fattar inte att appliceringsmetoder har blivit sån hypead grej, aldrig hänt mig att jag fått dåliga resultat med en eller annan metod.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag kollade på Arctiv Silvers hjälpsidor där de listat appliceringsmetod för olika processorer (där CPU-uppbyggnad skiljer sig mellan modellerna) och för i7 var det bästa att lägga en vertical sträng. Core 2 skulle ha en horisontell sträng etc.

Arctic Silver Incorporated - Home

Och från vilket "håll" räknar du horisontell och vertikal då? Jämför med så att säga. För kylaren sitter ju över hela cpun..

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Och från vilket "håll" räknar du horisontell och vertikal då? Jämför med så att säga. För kylaren sitter ju över hela cpun..

i förhållande till den lilla triangeln vid processorsockeln på moderkortet som ska vara i nedre vänstra...