Permalänk
Medlem

Moderkort BIOS?

Hej,

Köpte nyligen ett H55-GD65 och undrar bara om jag måste updatera BIOS till det? Fick en cd till och installerade allt på den men allt där är ju ganska gammalt förmodligen. Har försökt att ladda ner BIOS men det står bara att jag har fel OS(har win 7 ultimate 64-bit). Så min fråga är, behöver jag ladda ner BIOS eller är det inte nödvändigt? Tycker själv datorn är lite seg, tar typ 30-40 sec att logga in på själva datorn, vet inte om win 7 är så. Datorn är även lite instabil ibland verkar det som då tex "explorer" slutar svara ibland men börjar fungera igen när jag tar att stänga det på den saken som kommer upp. Datorn fungerar annars perfekt i spel osv utan några lagg.

Permalänk

Har man problem med datorn så bör man även kontrollera om BIOS har någon uppdatering. Detta har inget med Windows (32- eller 64-bitar) att göra eftersom man ändå inte använder medsänt uppdateringsprogram. Senaste drivrutinerna, BIOS och användarmanual finns här under:
Overview - BIOS - Driver - Utility - Manual - RSS
MSI Europe Support & Download

Ladda ner senaste BIOS zip-paket, plocka ur filen A7637IMS.150 och placera den på ett FAText/FAT32-formaterat USB-minne. Moderkortens BIOS har ofta eget menyval för uppdatering (M-Flash sidan 3-25 i manualen) så man visar bara var datafilen placerats.

Skivan som följer med moderkortet är bättre än inget, men senare uppdateringar finns säkert på tillverkarens supportsida. Viktiga drivrutiner uppdateras även löpande via "Windows Update".

Uppstartstiden, segheten och explorer hängningar har med diskarna att göra. Du borde kontrollera din hårddisk. Kör en total diskkontroll (Disken - Egenskaper - Verktyg - Kontrollera) och defragmentera sedan disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA