Macbook pro 13" vs. Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13" vs. Macbook Air 13"

Jag velar mellan MBP 13" (kampanj 9760 kr t.o.m 05 december) och MBA 13" 12495 kr

Sett tester på MBA 13" som verkar helt klart snabbare och detta beror på snabbare SSD disken.

Nu till mig fråga, får jag inte mer data för pengarna om jag ändå väljer prisvärda MBP 13" ??

Användningsområde, surf, spel och mejl. ev. lite photoshop

Tacksam för snabb respons eftersom jag måste göra mitt val senast 17.00 idag

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska göra imo.

Processorn i MBA är klart långsammare än MBP, men om du bara tänker ha datorn till lättare ordbehandling/surf så är MBA ett schysst val. Om du däremot vill köra lite mer beräkningsintensiva program, photoshop eller sc2 t.ex. så välj MBP, den är fortfarande väldigt liten och nätt att ha med sig.

Skrivet på min mbp

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

om du har råd med den dyrare och känner att du behöver den , så är valet givet. annars köp den lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Det beror på vad du ska göra imo.

Processorn i MBA är klart långsammare än MBP, men om du bara tänker ha datorn till lättare ordbehandling/surf så är MBA ett schysst val. Om du däremot vill köra lite mer beräkningsintensiva program, photoshop eller sc2 t.ex. så välj MBP, den är fortfarande väldigt liten och nätt att ha med sig.

Skrivet på min mbp

Tack för snabbt svar, visst är väl priset tilltalande också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

om du har råd med den dyrare och känner att du behöver den , så är valet givet. annars köp den lite billigare

Hejsan, MBP är sänkt med ca, -1700 kr mot ord. pris och diffen mellan kampanjpris på MBP till MBA är ca, 2700 så "lite billigare" vet jag inte om jag tycker är ett rätt påstående

Permalänk
Medlem

eler så köper du en MBP för runt 12000 med då får du ju en ännu värre dator för samma peng. annars sammanfattar slackr det rätt bra. fundera även på om du behöver en inbyggd dd brännare, eller om du nöjer dig med att ta med dig en extern sådan (vilket man ju i o för sig aldrig vet när man kan behöva = alltid ta med). glöm heller inte bort att en extern brännare inte ingår i priset för MBA. MBA har väll heller inte ethernetport, utan man får köra med en usb adapter, om man nu skulle vilja köra nå annat än trådlöst.

MBA är grymt fin, o man ä grymt sugen på en. men samtidigt är ju MBP 13" riktigt smidig o har en hel del fördelar. du kan ju alltid köpa MBP för det lägre priset, o välja till nått, för att hamna på samma summa som MBA

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Bl.a en miss enl. mig var att inte tangentbordet är bakrundsbelyst på MBA. En bagatell kan man tycka men det är dom små sakerna som gör helheten

Permalänk
Medlem

ska man inte ha PC om man vill spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

ska man inte ha PC om man vill spela?

Snälla gör inte tråden till mac vs. pc :S

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela? Samt, skulle du kunna knåpa in boot camp på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Vad ska du spela? Samt, skulle du kunna knåpa in boot camp på datorn?

Spelar egentligen inget grafikkrävande såsom bl.a MS Flightsimulator.
Boot camp eller paralells kommer jag att köra då.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köppt en MBP och bara bytt ut hårddisken till en ssd själv, då får du ju det bästa av båda datorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Na7r0:

Jag skulle köppt en MBP och bara bytt ut hårddisken till en ssd själv, då får du ju det bästa av båda datorerna

Hade precis denna tanke Det vore ju inte helt fel! Frågan är hur det blir med garantin?

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt inte speciellt svårt att göra heller och den lär bli ganska så snabb men garantil försvinner antagligen också

Permalänk
Medlem

Det ska inte finnas någon seal som bevisar att den är öppnad, och sen så tror jag att man får byta disk och minne om man har "tillräcklig" kunskap för det enligt någon policy Apple har. Om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av neom96:

köp en riktig dator istället..... mac frälsta typer!

Vilket irrelevant inlägg! TS vill ha hjälp med val av två OLIKA Macbooks. Inte hjälp att välja en Pc...

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av neom96:

köp en riktig dator istället..... mac frälsta typer!

Det ska alltid vara en... Tröttnar inte folk på att basha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

En MBP med SSD är grymt trevligt. Lätt att byta själv - 10 krysskruv håller bottenplattan, sen är det två till som håller "hårddiskhållaren". Själva hårddisken hålls fast i hållaren med fyra torx-skruvar, som måste flyttas till den nya disken.

Alltså är det sammanlagt 16 skruv som måste skruvas ur och i. Har man elektronikmejslar hemma som man nån gång använt är det hur enkelt som helst att göra bytet (ett tips är att passa på att stoppa i mer ramminne när man ändå öppnat datorn). Byte av hårddisk och ramminne påverkar *inte* garantin.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av bandera:

Bl.a en miss enl. mig var att inte tangentbordet är bakrundsbelyst på MBA. En bagatell kan man tycka men det är dom små sakerna som gör helheten

Ofta inte?
Har för mig att den är det på den äldre versionen.

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

En MBP med SSD är grymt trevligt. Lätt att byta själv - 10 krysskruv håller bottenplattan, sen är det två till som håller "hårddiskhållaren". Själva hårddisken hålls fast i hållaren med fyra torx-skruvar, som måste flyttas till den nya disken.

Alltså är det sammanlagt 16 skruv som måste skruvas ur och i. Har man elektronikmejslar hemma som man nån gång använt är det hur enkelt som helst att göra bytet (ett tips är att passa på att stoppa i mer ramminne när man ändå öppnat datorn). Byte av hårddisk och ramminne påverkar *inte* garantin.

Mycket skönare med 2009 modellen xD 1 skruv för att byta HDD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Mycket skönare med 2009 modellen xD 1 skruv för att byta HDD

Ja, men alla spöar gamla vita iBook; 54 skruvar av varierande storlek - blandade torx, kryss och spår - för att komma in till hårddisken... Vanvettigt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Ja, men alla spöar gamla vita iBook; 54 skruvar av varierande storlek - blandade torx, kryss och spår - för att komma in till hårddisken... Vanvettigt.

Låter najjs xD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Ofta inte?
Har för mig att den är det på den äldre versionen.

Inte på de nya. Tyvärr. Idag är det bara MacBook Pro som har det.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Skulle valt MBA 13" ifallet. Lättare, smidigare dator och ursnygg. Bättre upplösning på skärmen, inget krams runt omkring men som sagt den vänder sig till surf, mail, musik känns det som en skön dator i soffan, sängen.
Kolla lite på youtube man kan inte bli annat än sugen.
Beställde själv en igår med 4GB minne.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Skrivet av bandera:

Bl.a en miss enl. mig var att inte tangentbordet är bakrundsbelyst på MBA. En bagatell kan man tycka men det är dom små sakerna som gör helheten

mmm, fast när man vant sig vid det är det väldigt svårt att gå tillbaks till en laptop utan det. Helt klart värt en slant extra bara den finessen =D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz