Permalänk

Råd om mitt bygge

Ja nu är det så att jag skall bygga en ny gamingdator. Jag har en budget runt 10 lax och har redan tagit fram alla delar, jag skulle bara få det dubbelkollat av en utomstående så att allt skall fungera korrekt.

Här kommer riggen;

Chassi: Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart, Komplett.se - Cooler Master HAF 932 Big Tower Svart

Moderkort: ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3, Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Processor: AMD Phenom II X4 970 Black Edition, Komplett.se - AMD Phenom II X4 970 Black Edition

Grafikkort: XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5, Komplett.se - XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5

Nätagg: Corsair AX 850W PSU, Komplett.se - Corsair AX 850W PSU

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9, Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Summa: 9756 kr.

Vad tycker ni? Jag vill ju självklart att allt ska fungera optimalt, har förberett bygget för uppgradering genom möjlighet att köra crossfire med ett extra graffekort och sätta i fler minnen. Det jag funderar mest över är om strömförsörjning och temperatur kommer att hålla sig bra. Har inte tänkt överklocka särskilt mycket, endast för vanlig gaming.

Tack på förhand

Alex

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Nätagget kommer räcka till crossfire om det är 6870 du ska köra på. Värmen blir nog inga större problem men köp gärna en cpu kylare då orginal inte är någe vidare. Ett par chassi fläktar oxå så du får bra flöde i burken.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att om du bygger ett likadant paket på inet så kommer du inte över 9400 inklusive frakt.

Du har ingen hårddisk och optisk enhet.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk

Frågan är om de 0.3Ghz från 955 till 970 är värt 550kr också?

Du har även glömt HDD och dvd-läsare.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk

Tack för de snabba svaren, chassit kommer att få sina fläktar och lite extra belysning Nämnde inte det men DVD-Brännare och HDD tyckte jag inte var värt att lägga upp här då det blir en massa onödig info. Jaså inet är billigare? Jag tog bara komplett eftersom att de har så skön uthämtning.. värt att kolla upp iaf!

Skrivet av Threenipples:

Frågan är om de 0.3Ghz från 955 till 970 är värt 550kr också?

Ja det kan man fråga sig men jag tror att jag kör på den här ändå, vill knäcka polarn som skryter om sin i5a hehe.

Permalänk

Nu när vi ändå tog upp ämnet hårddiskar så hittade jag en billig 1TB:are jämfört med den 500GB:are jag valt;

Den jag valt: Komplett.se - Western Digital Caviar® Black? 500GB

Den andra: Komplett.se - Samsung SpinPoint F3 1TB

Ser ingen större skillnad på de båda förutom att den från WD är tyst som fan (enligt vad jag hört), vilken skulle ni välja?

Permalänk

F3 är mycket rekommenderad på de flesta trådarna här. Jag skulle valt F3 personligen då det kan bli lite knapert med 500Gb bara om du har filmer/serier på datorn.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

F3 är mycket rekommenderad på de flesta trådarna här. Jag skulle valt F3 personligen då det kan bli lite knapert med 500Gb bara om du har filmer/serier på datorn.

Jo men grejen är att jag har en 1,5TB extern med all media på.. skulle ändå vara nice med 1TB internt..