Permalänk
Medlem

Uppstartsproblem med HP 6730b

Hej!
Jag har en HP 6730b som sedan inköp ~2 år sen (jag har själv bara haft datorn i ~½ år) haft allvarliga uppstartsproblem. Jag har tröttnat lite grann.
När man trycker på power-knappen händer det ibland att datorn startar som den ska, men för det mesta drar allt till synes igång (fläkt, lampor), men inget händer på skärmen. Efter en viss tid, ibland flera minuter, startar det som vanligt. Jag har testat med Vista (som datorn levererades med), XP och Win7; alla har samma problem.

Med Win7 kraschar det regelbundet under själva laddningen av operativsystemet några gånger innan man får igång datorn. Det kraschar även nästan varje gång man startar från viloläge. Har installerat om Win7 flera gånger utan resultat.

Det skumma med det hela är att datorn fungerar felfritt så fort den är igång, men har kontrollerat stabilitet med olika benchmarks och även memtest, "inbränningstest" som är inbyggt av HP och kört HD Tune för att kontrollera att hårddisken är i bra skick (både benchmark och health). Allt verkar vara i sin ordning.

Vad kan ligga bakom det här? Det känns dumt att köpa en helt ny laptop när den här fungerar bra annars.

All hjälp uppskattas, tack på förhand!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

RMA till HP, Om den är 2 år gammal så låter det som att den lider av fabriksbytes problemet

Jobbade tidigare på företag som köpte in 30st Elitebooks till kund. 28st var DOA och skickades tillbaka.
HP själva hävade att dom hade fått problem i samband med att dom hade bytt fabrik, detta gällde alla Elitebooks

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

RMA till HP, Om den är 2 år gammal så låter det som att den lider av fabriksbytes problemet

Jobbade tidigare på företag som köpte in 30st Elitebooks till kund. 28st var DOA och skickades tillbaka.
HP själva hävade att dom hade fått problem i samband med att dom hade bytt fabrik, detta gällde alla Elitebooks

Okej, hörde någonstans att fabriksfel innebär 3 år garanti oavsett om min garanti gått ut eller ej (den var 1 år)? Tar och skickar iväg ett mail till dem i så fall, återkommer med resultatet!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Fick ett snabbt svar, tyvärr inte vad jag hoppats på.

Skrivet av HP support:

Hej
Angående reklammationsrätt så är det något som du får ta med återförsäljaren som de hjälper dig med om du däremot har kvar tid på grundförsäkringen så får du gärna ringa till oss på 0771303000.

Nu gäller det bara att ta reda på var datorn köptes från början, och hoppas på att den återförsäljaren inte tjafsar om det.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Gjorde en del framsteg, har kommit ut ytterligare ett nytt BIOS som jag installerade. Märkte genast en markant förbättring. Känns nu inte nödvändigt att reklamera.
Problem återstår fortfarande med sleep mode som den inte alltid vaknar från (som verkar vara med Win7 i allmänhet, jag är inte ensam). Många av de gångerna verkar ha att göra med nedanstående;
Datorn har svårt att starta med endast batteri när den inte använts på ett tag, speciellt när den varit ute i kylan. Kan det vara relaterat till att den lägre temperaturen påverkar spänningen, tro? Den startar utan problem (bortsett från krashar när Win7 laddas, men det är antagligen mjukvarurelaterat) med kabeln i. Det är trots allt ett strax 2 år gammalt batteri, även om min Dell inte har några problem efter betydligt längre tid.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX