vem kan slå "logitech z-5500"

Permalänk
Avstängd

vem kan slå "logitech z-5500"

hej, logitech z-5500 är 6år gammal. kommer det inge ny logitech z-5500 ?

Permalänk
Medlem

Varför sträva efter det,logitech kan ändå inte bygga ordentliga högtalare som låter bra.

Permalänk

Får man fråga vad du menar med rubriken? Z-5500 är inte bra ljud överhuvudtaget om man jämför med annat.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Får man fråga vad du menar med rubriken? Z-5500 är inte bra ljud överhuvudtaget om man jämför med annat.

ett 100k system är inte bra om man jämför med annat enligt din logik

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

som andra skrev innan mig, logitech borde hålla sig till möss och tangentbord, deras högtalare är överprisad skräp.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av ceogar:

ett 100k system är inte bra om man jämför med annat enligt din logik

Enligt min logik? Förklara gärna lite mer ingående tack.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Som dator högtalare är z-5500 "nästan" perfekt, tillsammans med ett bra ljudkort så är det riktigt bra pump i prylarna (om man förstår sig på placering osv), och det är även ett fint "klirr" i ljudet.

Det kan dock inte jämföras med ett riktigt system, men vad fan förväntar sig folk av ett 2300.- paket?

Mycket ljud för pengarna är min åsikt på z-5500.

***Edit***

Skrivet av AntiSmidig:

Får man fråga vad du menar med rubriken? Z-5500 är inte bra ljud överhuvudtaget om man jämför med annat.

Du får gärna utveckla lite.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Avstängd

vad är dam bästa högtalare till dator och spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickelodeon:

vad är dam bästa högtalare till dator och spel ?

Det bästa du kan få är en strömstark 5.1 receiver och högtalare+sub

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oyegie:

Det bästa du kan få är en strömstark 5.1 receiver och högtalare+sub

Jag har funerat lite över det där när jag sett alla diskussioner om Z-5500.
Själv äger jag föregångaren som jag tror heter Z-680 och den fick väldigt bra kritik när den kom.
Jag vill minnas att jag tittade på andra lösningar då när jag köpte den för massa år sedan och kom fram till att en vettig reciever kostade lika mycket som hela systemet och då behövde man fortfarnde ett gäng högtalare. Så går det att få bättre ljud för de där pengarna är frågan? Att det går att få bättre ljud för mer pengar råder det inga som helst tvivel om, jag är inte här för att höja Logitech till skyarna men det är onekligen ett smidigt och prisvärt system.
Så hur bra ljud kan man få för 3000 kr utan att jaga begagnat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har funerat lite över det där när jag sett alla diskussioner om Z-5500.
Själv äger jag föregångaren som jag tror heter Z-680 och den fick väldigt bra kritik när den kom.
Jag vill minnas att jag tittade på andra lösningar då när jag köpte den för massa år sedan och kom fram till att en vettig reciever kostade lika mycket som hela systemet och då behövde man fortfarnde ett gäng högtalare. Så går det att få bättre ljud för de där pengarna är frågan? Att det går att få bättre ljud för mer pengar råder det inga som helst tvivel om, jag är inte här för att höja Logitech till skyarna men det är onekligen ett smidigt och prisvärt system.
Så hur bra ljud kan man få för 3000 kr utan att jaga begagnat?

M-Audio Studiophile BX5a Deluxe - Inet.se

Permalänk
Medlem

till ett pris av 2k så är dom ju helt ok. finns inget med sådan bas iaf i den pris klassen..:/ sen om det inte blir någon jätte njutning av det så är det ju helt okej ljud om man ska ha fest osv. inte om man ska ha till ett helt hus kanske men till just ett rum osv xD och ja har kopplat 2 stativ högtalare till basen när ja ska ha till lan eller garaget osv.

Permalänk
Medlem

OT: Måste faktiskt hålla med oyegie. Har ett 2.1 högtalarsystem från logitech. Otroligt dassigt ljud. Saknas stora delar av registret.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

finns ju inte bra bas eller något i dom där. kanske för den som vill mysa lite med dansbands musik kan ja tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har funerat lite över det där när jag sett alla diskussioner om Z-5500.
Själv äger jag föregångaren som jag tror heter Z-680 och den fick väldigt bra kritik när den kom.
Jag vill minnas att jag tittade på andra lösningar då när jag köpte den för massa år sedan och kom fram till att en vettig reciever kostade lika mycket som hela systemet och då behövde man fortfarnde ett gäng högtalare. Så går det att få bättre ljud för de där pengarna är frågan? Att det går att få bättre ljud för mer pengar råder det inga som helst tvivel om, jag är inte här för att höja Logitech till skyarna men det är onekligen ett smidigt och prisvärt system.
Så hur bra ljud kan man få för 3000 kr utan att jaga begagnat?

Tja, denna dealen är la inte så pjåkig för 2k, men förvänta dig ingen bas här inte:
YAMAHA HS50M B-STOCK - Svensk International Cyberstore

Annars är m-audio bx8 ganska "hemmabio" aktiga.... Alltså de låter roligare men inte exakt enligt vissa.

M-AUDIO STUDIOPHILE BX8A DELUXE - Svensk International Cyberstore

Eller ett par truth:
BEHRINGER B2031A TRUTH B-STOCK - Svensk International Cyberstore
BEHRINGER B2031A TRUTH - Svensk International Cyberstore

Är inte väldigt insatt på studiomonitorer, men vad jag vet, så kommer du troligtvis gilla ljudet mer på dina logitech, men dessa monitorer kommer ge dig ljudet mer likt som det var inspelat och kommer bidra med en annan klarhet jämfört med vad logitech-högtalare ger. Vad jag vet har jag aldrig hört logitech-högtalare med "klart" ljud, men det är bara min åsikt av miljontals andra....

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raze14:

finns ju inte bra bas eller något i dom där. kanske för den som vill mysa lite med dansbands musik kan ja tänka mig.

Man kan ju faktiskt köpa till en sub om man har behov av mer bas.
Och vad är bra bas,när det brölar så att hela rummet skakar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raze14:

finns ju inte bra bas eller något i dom där. kanske för den som vill mysa lite med dansbands musik kan ja tänka mig.

Dansbandsmusik om något kräver bas. För singer-songwriter musik så krävs det dock inte så mycket bas.
Som datorhögtalare så räcker nog basen till, men troligen inte för diskot. Mina 4" full-range går tillräckligt djupt för att spela hårdrock och hiphop utan problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sen ska du ha en förstärkare som driver det hela också.. så att Z5500 vinner igen!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Sen ska du ha en förstärkare som driver det hela också.. så att Z5500 vinner igen!

Tyvärr.
Högtalarna som han länkade till är aktiva.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Logitech systemet är billigt smidigt och kan spela mycket bas. Däremot finns det flera i prisklassen som spelar bättre ljud (mera likt original inspelningen) som istället saknar det där extra trycket i basen. Ska man spela lady gaga eller "bil dunk musik" så kommer det absolut bli bättre med logitech setupen, men ska man spela hårdrock, metal, vanlig musik eller liknande så är det enligt mig bättre att få hyffsat korrekt spelande högtalare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Entusiast

Jag tvivlar inte på att det där ger en överlägsen ljudkvalité när det kommer till musik även om de ställer högre krav på ljudkort än Z-5500 som går att köra med SPDIF. Inget problem för mig iof för jag har TRS line out på mitt ljdukort som praktiskt nog kommer från M-Audio. Om man är mer intresserad av film då? Går det att hitta något 5.1 för de pengarna eller är det helt kört?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Logitech systemet är billigt smidigt och kan spela mycket bas. Däremot finns det flera i prisklassen som spelar bättre ljud (mera likt original inspelningen) som istället saknar det där extra trycket i basen. Ska man spela lady gaga eller "bil dunk musik" så kommer det absolut bli bättre med logitech setupen, men ska man spela hårdrock, metal, vanlig musik eller liknande så är det enligt mig bättre att få hyffsat korrekt spelande högtalare.

yay, mycket bas e de alla vill ha ju!

om man tycker att z5500 låter bra så har man inte bra öra, enligt mig. det är bara bas överallt som dränker ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tvivlar inte på att det där ger en överlägsen ljudkvalité när det kommer till musik även om de ställer högre krav på ljudkort än Z-5500 som går att köra med SPDIF. Inget problem för mig iof för jag har TRS line out på mitt ljdukort som praktiskt nog kommer från M-Audio. Om man är mer intresserad av film då? Går det att hitta något 5.1 för de pengarna eller är det helt kört?

Om du vill ha ett 5.1system som låter bra för 3000kr så är det nog kört.

Permalänk
Avstängd

Hörlurar är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Hörlurar är bättre.

Precis men ger inte samma känsla som med högtalare dvs bred tredimensionell stereobild.
Dock slipper man akustikproblem med hörlurar.

Permalänk
Medlem

har gått å funderat på att köpa logitech z-5500 5.1 systemet nu innan jul som en klapp till mig själv, går det att köpa detta å får ett system att ha till film , spel , musik ? mest kommer ja använda detta till att se film då jag har hörlurar då ja spelar men vore kul å se om det går köra detta då man spelar med.. Jag har ju ljudkortet som är inbyggt i det nya moderkortet som ja köpte för 2 månader sedan gigabyte p55-usb3 s1156 (GIGABYTE - Motherboard - Socket 1156 - GA-P55-USB3 (rev. 2.0)) , står såhär på hemsidan om inbyggda ljudkortet :

1. Realtek ALC892 codec
2. High Definition Audio
3. 2/4/5.1/7.1-channel
4. Support for S/PDIF In/Out
5. Support for CD In

Blir det dugligt att köpa logitech z-5500 eller bör ja köpa nytt ljudkort +logitech paket för att det skall låta bra(skulle tro jag är väldigt lite kräsen )? 2300-2400kr ser ja man kan få logitech paketet för inkl frakt , som det är nu så har ja en dvd med inbyggd förstärkare nyttjar bara 2 satteliter +sub gissningsvis 5tum , märke skantic inköpt på konsum bureå 5år sedan för 900kr..

tv LG plasma 42" ej full hd utan hd ready

Moderkort:Gigabyte p55-usb3 s1156
Cpu i5 760 2,8ghz
4gb ADATA ddr3 1600herts
vga kort är ett Zotek? 460gtx 768mb mini hdmi mellan tv å dator
ssd 60gb +1tb

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

skulle köra på edifiers 5.1 modell. 2.1 eller 2.0 räcker dock mycket väl för mig

Permalänk
Inaktiv

Tjenare vilka 5.1 högtalaren rekommenderar ni? kommer användas mycket till datorn. framför allt till musik och spel.. min budget är 5k

vill ha med bästa möjliga bas + ljud kvalite.. orkar inte fråga affären för dom är inte lika kunniga som ni på sweclockers enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Tjenare vilka 5.1 högtalaren rekommenderar ni? kommer användas mycket till datorn. framför allt till musik och spel.. min budget är 5k

vill ha med bästa möjliga bas + ljud kvalite.. orkar inte fråga affären för dom är inte lika kunniga som ni på sweclockers enligt mig

Köp ett par riktigt fina 2.0 högtalare och skippa skit surround. Ett 5.1 system är bara onödigt till datorn men vill man ha det så räcker verkligen inte 5k.

antingen Omdömen om Canton GLE 430 eller Monitor Audio Bronze BX2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Surround-/ stativhögtalare + Onkyo TX-SR508 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Surroundförstärkare/ -receivrar visserligen 6k men du får jäkligt bra ljud

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edda123:

Köp ett par riktigt fina 2.0 högtalare och skippa skit surround. Ett 5.1 system är bara onödigt till datorn men vill man ha det så räcker verkligen inte 5k.

antingen Omdömen om Canton GLE 430 eller Monitor Audio Bronze BX2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Surround-/ stativhögtalare + Onkyo TX-SR508 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Surroundförstärkare/ -receivrar visserligen 6k men du får jäkligt bra ljud

Gött okej får bli 2.0 högtalaren då vilka av dom två då? bäst bas + ljud? Canton har fler recensioner. Onkyo'n tänker jag köpa då soft att den finns i elgiganten
kommer Onkyo recivern funka bra till 2.0? står 7.1