2st HD4870 80 grader i IDLE

Permalänk
Inaktiv

2st HD4870 80 grader i IDLE

Hej!

Har nyss byggt ihop en dator och kör med två stycken HD4870 512mb i CrossfireX som jag köpte av en polare för 600kr. Enda problemet är att de går upp i 80 grader i IDLE och fläkten går bara på 24%. För att hålla nere tempen får jag dra upp fläkthastigheten till 50% och får då ner korten kring 50 grader. Men då låter det som fan också. Finns det något man kan göra för att åtgärda detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacru:

Hej!

Har nyss byggt ihop en dator och kör med två stycken HD4870 512mb i CrossfireX som jag köpte av en polare för 600kr. Enda problemet är att de går upp i 80 grader i IDLE och fläkten går bara på 24%. För att hålla nere tempen får jag dra upp fläkthastigheten till 50% och får då ner korten kring 50 grader. Men då låter det som fan också. Finns det något man kan göra för att åtgärda detta?

Då korten är rätt gamla lär det sitta en hel del damm i dom!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kobb3:

Då korten är rätt gamla lär det sitta en hel del damm i dom!

¨

Hej!

Men hur får man lämpligast bort allt damm? Tryckluft eller hur ska man göra? Vanlig dammsugare rekommenderas väl inte?

Permalänk
Medlem

dammsugare är ingen höjdare, själv brukar jag köra med det men nuddar inte korten eller blåser först bort dammet från flänsarna, men tryckluft är nog bäst att köra med. köp på burk eller rota fram kompressorn i källaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ta inte dammsugare!! Du kan sabba korten, mycket säkrare om du använder kompressor och blåser rent, och håll i fläkten

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

PRecis sin asusg15 säger så ska du använda tryckluft och stoppa ett finger på fläkten så att den inte kan snurra, detta för att se till att den inte går sönder av den höga hastigheten och snedbelastningen.

Har du inte kompressor så går det att köpa tryckluft på burk från tex bitema vilket fungerar mycket bra.

Permalänk
Skrivet av sacru:

Hej!

Har nyss byggt ihop en dator och kör med två stycken HD4870 512mb i CrossfireX som jag köpte av en polare för 600kr. Enda problemet är att de går upp i 80 grader i IDLE och fläkten går bara på 24%. För att hålla nere tempen får jag dra upp fläkthastigheten till 50% och får då ner korten kring 50 grader. Men då låter det som fan också. Finns det något man kan göra för att åtgärda detta?

Har själv två st likadana kort...och att dom ligger på 80 grader är helt normalt.Mina är även rena från damm. Bara att stå med dom höga tempsen,du kan ju alltid grilla lite korv på dem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kung_plingan:

Har själv två st likadana kort...och att dom ligger på 80 grader är helt normalt.Mina är även rena från damm. Bara att stå med dom höga tempsen,du kan ju alltid grilla lite korv på dem

Hej!

Alright! Men vad får du för poäng vid benchmarks, exempelvis 3dmark 06 och hur ser din konfiguration ut i övrigt?

Permalänk
Medlem

har man tätt mellan korten så blir det lätt varmt, mina 4890 kyls bara bra om jag har helt öppet framifrån, 3st 120mm fläktar... idle 65C på ca 50% fläkt... och ha din fläkt på automatisk, annars kommer du att grilla dina komponenter, samt att korten kommer att throttla och prestera riktigt ruttet, mina blir nästan överhettade med automatisk också men blåste rent på damm på korten samt tog bort alla dammfilter i chassit, innan det överhettade dom och idle var på ca 75C. Även om gpun inte lägger av av värmen så brukar minnena eller pwm bli för varm och datorn slocknar...

Permalänk
Medlem

Det är helt i sin ordning.
Har också kört 4870 i crossfire och de låg och idla:de kring 70 grader.
Allt över 30-40% fläkt hördes ganska tydligt så jag lät fläkten vara på auto istället.
De höll då bra de två åren jag hade dem i burken.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacru:

Hej!

Har nyss byggt ihop en dator och kör med två stycken HD4870 512mb i CrossfireX som jag köpte av en polare för 600kr. Enda problemet är att de går upp i 80 grader i IDLE och fläkten går bara på 24%. För att hålla nere tempen får jag dra upp fläkthastigheten till 50% och får då ner korten kring 50 grader. Men då låter det som fan också. Finns det något man kan göra för att åtgärda detta?

Sålänge korten inte är instabila på grund av värme (och det borde dem inte vara) så kan du gott låta korten vara 80 grader i idle.
Hela poängen med en temperaturstyrd fläktkontrollering är ju att fläkten ökar i varvtal när kortet blir varmt. När du sätter fläkten på att gå i 50% konstant så får du ner idle temperaturen, men å andra sidan kan inte kortet öka fläktvarvtalet när kortet blir varmt, så det är ganska troligt att du har en högre load temperatur än du hade haft om du hade gett fan i att fippla med fläktinställningarna.

AMD anser inte att 80 grader är så pass varmt så fläktarna behöver gå snabbare, jag har svårt att tro att din bedömning är bättre än deras.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scanian:

Sålänge korten inte är instabila på grund av värme (och det borde dem inte vara) så kan du gott låta korten vara 80 grader i idle.
Hela poängen med en temperaturstyrd fläktkontrollering är ju att fläkten ökar i varvtal när kortet blir varmt. När du sätter fläkten på att gå i 50% konstant så får du ner idle temperaturen, men å andra sidan kan inte kortet öka fläktvarvtalet när kortet blir varmt, så det är ganska troligt att du har en högre load temperatur än du hade haft om du hade gett fan i att fippla med fläktinställningarna.

AMD anser inte att 80 grader är så pass varmt så fläktarna behöver gå snabbare, jag har svårt att tro att din bedömning är bättre än deras.

Hej!

Jag håller absolut med. Dessutom så körde jag korten i load under 30 min. Maxtemperaturen blev 85 grader. Så under load ökade inte temperaturen nämvärt. Kanske finns en poäng med det. Aja, ska nog ändå försöka få bort dammet såklart. Men du har nog rätt!