Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Du hoppar hejvilt. Det var ett uttalande om skolmassaker. Att det skulle vara unikt i Sverige. Ja det är unikt att kalla det skolmassaker. Precis som det är unikt att kalla det flinck gjorde för Parkmassaker. Trots att de är exakt samma slags motiv och krimilogisk profil bakom valfri skolmassaker och det Flinck gjorde. De har samma slags profil helt enkelt.

Samma sak blir det om man börjar tramsa om terrordåd som unika utifrån olika slags saker som skiljer dem åt när det i grunden är samma sak. Det är ju självklart att inget terrordåd är exakt likadant. Det skulle ju innebära att man bara kopierade saken rakt av och genomförde det igen och igen och igen.

Så sker ju inte i verkliga livet. Däremot när du analysera terrordåd så ska du kolla efter de karaktäristiska saker som finns och kolla om de överrenstämmer med vad som är förväntat.

Precis som du kan göra i skolmassakern och flinck-dådet alltså. Du kan vara säker på att vissa saker stämmer överens, deras profiler överlappar varandra, deras anledningar kan skilja sig självklart men de psykologiska orsakerna gör det oftast inte. De är i en viss ålder, de genomför dådet pga att något skett nyligen som sätter dem i obalans, vidare är det flera variabler som gör att de väljer vapen osv osv. Det är det som menas med en profil.

Om man istället skulle skrika skolmassaker! och Postmassaker! Så skulle man ha mycket svårare att kunna arbeta utifrån fungerande analyser och skapa sig en profil av situationen.

Jag har dragit fram argumenten för varför detta terrordåd är unikt, men du argumenterar om och om igen att ett terrordåd är ett terrordåd. Inte konstigt då att du inte kan svara på om en terroristattack med kärnvapen skulle vara unikt.

För övrigt så är terrordåd med ett politiskt motiv i normala fall när någon motsätter sig en viss policy, beslut, lagar, samhällsskick osv. Inte när man man vill ha sina polare frigivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Nja, tycker bara, när jag tänker efter att vissa saker personen gjort inte hör riktigt hemma, verkar inte vara skottat ända fram. Inte logiskt.

Är det nu det börjar? Terrorister i landet som gör allt för sin gud?

Då kan vi ju börja diskutera vad det är man tror på egentligen.....

Ring jourhavande psykolog istället och beskriv allt i detalj. Dessutom skadar det inte att nämna det för polisen och låta deras experter fatta beslutet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Att Sverige drabbats av terroristdåd tidigare är knappast underligt, som Sentenced nämner utförde RAF ett flertal. Stora skillnaden är att detta troligen är religiöst motiverat, dessutom så är det möjligt att dådet är sammankopplat med liknande dåd runt om i värden. Sammankopplat genom att det ingår i en större rörelse bland muslimer, må det vara Tanzania, New York, Madrid, London, Moskva, Jerusalem eller Bali. Andra skillnaden är möjligen att dessa grupper önskar döda icke-muslimer för att de är just detta och inte riktar in sig på en specifik installation som en ambassad utan önskar döda så många som möjligt, må det vara på en buss eller i en pizzeria.

Vad det gäller detta dådet känns det som ett antiklimax ett bombdåd där gärningsmannen endast lyckas döda sig själv. Undra om gärningsmannen ansåg sig leva i Dar al-Harb. Sedan kan man undra om hans åsikter är vanligt förekommande måhända inte tillväsagångsättet men den ideologiska delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Men du vet ju inte vad du snackar om.. Jag har dragit fram argumenten för varför detta terrordåd är unikt, men du argumenterar om och om igen att ett terrordåd är ett terrordåd. Inte konstigt då att du inte kan svara på om en terroristattack med kärnvapen skulle vara unikt.

För övrigt så är terrordåd med ett politiskt motiv i normala fall när någon motsätter sig en viss policy, beslut, lagar, samhällsskick osv. Inte när man man vill ha sina polare frigivna.

Nej det är det inte alls det. Vad är det du svamlar om egentligen? Politiska motiv motsätter en viss policy, beslut? Va?

Sluta tramsa. Om polarna är en politisk extremistgrupp ute efter att förstöra en stat så är det i allra högsta grad politiskt laddat. Du kan inte vara allvarlig. Ett terrorattentat med kärnvapen skulle vara unik, så skulle även grisar som flyger här utanför mitt fönster vara. Absurda exempel är inget du kan försöka använda som argumentation.

Det var en poltisk extremistgrupp baserat på RAF som intog en ambassad i ett land de ansåg kunde sätta press på västtyskland för att få sina terroristvänner frigivna så att dessa kunde fortsätta den väpnade kampen mot västtyskland. Det blir inte mer politiskt än det kan man lugnt säga.

Vad har unikhets-spektrumet med terrordådet att göra? Du får gärna ta arbete på aftonbladets nyhetsredaktion och komma på nya unika rubriker för terrordåd. Det hjälper inte mot hur man definierar terrorism. Där har du helt klart uppenbara brister. Om du läser på ämnet så ska du se att det blir klarare för dig. Finns ett antal böcker om både terrorism och klassifikationer av sådant. Det är bara att pallra dig till närmaste bibliotek. Det blir i alla fall mycket bättre än att du sitter och gissar och kommer med galen argumentation om terrorister med kärnvapen.

*** EDIT ***

Sök på definitionen Extremist-motivated. Så ska du se att det blir klarare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Att injaga skräck i samhället, skulle det vara något nytt? Newsflash, det kan man göra även utan att ha rörbomb runt magen och det lyckades bland andra senaste gärningsmannen i Malmö också åstadkomma. Det lyckades Hagamannen också åstadkomma. De senare två var även de riktade mot slumpmäsigt utvalda.

Vad betrffar självmordsdelen så får du förklara varför det skulle vara något så pass viktigt att det ska påpekas att detta minsann är något helt unikt som i sig enbart kommer till att splittra samhället då det naturliga tankegången efter det är "ja så går det när man öppnar gränserna och SD inte får nog med röster". Typ.

Det viktiga var att detta var en terrorhandling punkt. En person dog, flera kunde ha dödats och vi måste nu motverka terrordåd/handlingar. Sen hur den framtida förövaren väljer att spränga sin laddning ä fullständigt skitsamma, att sitta i en bil och spränga n laddning hundra meter bort skiljer sig nästan inget från att ha bomben på sin mage och utföra samma dåd.
Förstår du vart jag vill komma?
Fokus läggs på fel sak här.

Snart kallar du väl alla våldsbrott för terroristbrott. Jag har hela tiden sagt att det här dådet skiljer sig markant från tidigare terrordåd i Sverige, men om du kan hitta något liknande så varsågod.

Så du försöker tona ner dådet för att inte SD ska få fler röster? Jag misstänkte att det fanns en agenda bakom. Om vi ska kunna hindra framtida dåd måste vi veta vad som hände och varför, där kan vi nog vara ense. Men man kan inte låtsas som att den här företeelsen inte har något samband med extrema islamister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Snart kallar du väl alla våldsbrott för terroristbrott. Jag har hela tiden sagt att det här dådet skiljer sig markant från tidigare terrordåd i Sverige, men om du kan hitta något liknande så varsågod.

Så du försöker tona ner dådet för att inte SD ska få fler röster? Jag misstänkte att det fanns en agenda bakom. Om vi ska kunna hindra framtida dåd måste vi veta vad som hände och varför, där kan vi nog vara ense. Men man kan inte låtsas som att den här företeelsen inte har något samband med extrema islamister.

Men vad är det som du får ut av att säga att det skiljer sig markant från andra terrordåd? Skulle polisen och SÄPO arbeta efter en sådan princip så skulle det få katastrofala följder. De analyserar situationen som ett terroristdåd. Du blandar ihop verklig brottsbekämpning med skvallertidningarnas definitioner. Turligt nog för oss så kommer vi inte arbeta efter någon "terrorchock" eller "julhandelsmassakern" utan efter definitionen av ett terrorbrott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ring jourhavande psykolog istället och beskriv allt i detalj. Dessutom skadar det inte att nämna det för polisen och låta deras experter fatta beslutet.

Onödigt svar det första där men tack för det andra iaf.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nej det är det inte alls det. Vad är det du svamlar om egentligen? Politiska motiv motsätter en viss policy, beslut? Va?

Sluta tramsa. Om polarna är en politisk extremistgrupp ute efter att förstöra en stat så är det i allra högsta grad politiskt laddat. Du kan inte vara allvarlig. Ett terrorattentat med kärnvapen skulle vara unik, så skulle även grisar som flyger här utanför mitt fönster vara. Absurda exempel är inget du kan försöka använda som argumentation.

Det var en poltisk extremistgrupp baserat på RAF som intog en ambassad i ett land de ansåg kunde sätta press på västtyskland för att få sina terroristvänner frigivna så att dessa kunde fortsätta den väpnade kampen mot västtyskland. Det blir inte mer politiskt än det kan man lugnt säga.

Vad har unikhets-spektrumet med terrordådet att göra? Du får gärna ta arbete på aftonbladets nyhetsredaktion och komma på nya unika rubriker för terrordåd. Det hjälper inte mot hur man definierar terrorism. Där har du helt klart uppenbara brister. Om du läser på ämnet så ska du se att det blir klarare för dig. Finns ett antal böcker om både terrorism och klassifikationer av sådant. Det är bara att pallra dig till närmaste bibliotek. Det blir i alla fall mycket bättre än att du sitter och gissar och kommer med galen argumentation om terrorister med kärnvapen.

*** EDIT ***

Sök på definitionen Extremist-motivated. Så ska du se att det blir klarare.

När en terrorist utför en attack p g a av politiska beslut som att förbjuda burkor, dra en landsgräns på ett annat sätt eller utbyggnad av bosättningar så är det klart politiskt motiverat. Vill man ha sina kollegor frisläppta så är det ju inte så mycket politiska motiv bakom utan snarare personliga.

ok, så du ser terroristattack med kärnvapen som unikt i världen, men ett självmordsattentat av en muslimsk fanatiker i Sverige är jämförbart med tidigare dåd i Sverige. I Så fall har vi olika åsikter och det finns inte så mycket mer att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Onödigt svar det första där men tack för det andra iaf.

Vad menar du? Alltså en psykolog kan göra en bedömning om personens hot är verkliga eller om det kan ha andra bakomliggande orskaer om han får tillräckligt med info av dig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Onödigt svar det första där men tack för det andra iaf.

Tyckte snarare det första rådet var bättre. Då kan du berätta om vad det är som gör att du tycker den här personen beter sig annorlunda. Dessutom riskerar du inte att vara den som "dragit polisen över honom/henne". Sen kan ni tillsammans komma överens om om polisen bör dras in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

När en terrorist utför en attack p g a av politiska beslut som att förbjuda burkor, dra en landsgräns på ett annat sätt eller utbyggnad av bosättningar så är det klart politiskt motiverat. Vill man ha sina kollegor frisläppta så har ju inte det så mycket politiska motiv bakom utan snarare personliga.

ok, så du ser terroristattack med kärnvapen som unikt i världen, men ett självmordsattentat av en muslimsk fanatiker i Sverige är jämförbart med tidigare dåd i Sverige. I Så fall har vi olika åsikter och det finns inte så mycket mer att säga.

Nej det är inte enda möjligheten att definiera politiskt motiv. Återigen om ens "kollegor" är aktiva terrorister som är ute efter att förinta en stat och man själv är medlem i samma organisation samt att man tar gisslan på en ambassad, riktar sina hot till en regering för att denna ska sätta press på en annan så är det politiskt motiverat. Du får skrika och sparka hur mycket du vill om det men det ändrar inget.

terroristattack med kärnvapen är lika troligt som att grisar kunde flyga av så många anledningar att jag inte ens finner någon mening med att börja försöka. Ser du det som politiskt terror om Konsulten för Merkuriosdelegationen blir kidnappad i framtiden och hotas med strålvapen? Sluta argumentera efter fiktiva extrema sitatuioner som knappast har någon slags verklighetsförankring. Det funkar inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Snart kallar du väl alla våldsbrott för terroristbrott. Jag har hela tiden sagt att det här dådet skiljer sig markant från tidigare terrordåd i Sverige, men om du kan hitta något liknande så varsågod.

Så du försöker tona ner dådet för att inte SD ska få fler röster? Jag misstänkte att det fanns en agenda bakom. Om vi ska kunna hindra framtida dåd måste vi veta vad som hände och varför, där kan vi nog vara ense. Men man kan inte låtsas som att den här företeelsen inte har något samband med extrema islamister.

Du har fortfarande inte förklarat varför det är av ytterst vikt att betona att detta skulle vara något helt unikt.

Jag tonar verkligen inte ner det, var har du fått det från? Var har jag nekat att den har koppling med extrema islamister eller ens islam för den delen?

Du kan ta reda på varför det hände, hur det hände och allt annat kring utan att behöva stämpla detta som något unikt, så återigen, varför denna iver till att säga att detta är unikt?

Okej, jag säger att detta är unikt enbart för din skull.
So what? Vad var poängen? Hur gangar det någon eller något? Hur förändrar det något jämfört med om man kallar det för "bara" terrordåd (citattecken eftersom du tycker att stämpla detta som terrordåd är att tona ner det tydligen).

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nej det är inte enda möjligheten att definiera politiskt motiv. Återigen om ens "kollegor" är aktiva terrorister som är ute efter att förinta en stat och man själv är medlem i samma organisation samt att man tar gisslan på en ambassad, riktar sina hot till en regering för att denna ska sätta press på en annan så är det politiskt motiverat. Du får skrika och sparka hur mycket du vill om det men det ändrar inget.

terroristattack med kärnvapen är lika troligt som att grisar kunde flyga av så många anledningar att jag inte ens finner någon mening med att börja försöka. Ser du det som politiskt terror om Konsulten för Merkuriosdelegationen blir kidnappad i framtiden och hotas med strålvapen? Sluta argumentera efter fiktiva extrema sitatuioner som knappast har någon slags verklighetsförankring. Det funkar inte.

Al-Qaeda trying to secure nuclear weapons, says Barack Obama - Telegraph

Citat:

Al-Qaeda trying to secure nuclear weapons, says Barack Obama

Den där Obama måste vara en riktig konspirationsteoretiker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Al-Qaeda trying to secure nuclear weapons, says Barack Obama - Telegraph

Den där Obama måste vara en riktig konspirationsteoretiker..

Det är en politiker som uttalar sig och det skulle ändå vara exceptionellt om det skedde ett angrepp med kärnvapen från en terroristorganisation. Men det skulle likförbannat analyseras som ett terrordåd. Du förstår fortfarande inte skillnaden på skvallertidningsrubriker och preemptiv verksamhet mot terrorism.

Det kan inte råka vara så att jag läser lite om profilering och om definitioner av olika brott? Gör du det själv? I sådant fall vill jag gärna veta vilken bok du läst din defitinion ifrån? Du kan t.ex. ta en basic-bok och söka definitionen i Crime Classification Manual. Den är relativt lättläst och har bra definitioner. Annars har du några kapitel i Brent Turveys introduktionsbok att läsa också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Skadas inte allmänheten om elen slutar fungera, om du inte har yttrandefrihet pga rädsla att just ditt tryckeri sprängs osv?

Skrivet av CSM101:

Att spränga centrala kraftledningar är inte att skada allmänheten?

En sprängning av en ledning eller ett tryckeri får mig inte som medborgare att känna en otrygghet i samhället eftersom aktionen aldrig var riktad att skada mig direkt som individ. Något man inte kan säga om gårdagens händelse.

Skillnaden i våldsstegring är just det som skiljer gårdagens händelse mot tidigare aktioner. Jag tror t ex inte att allmänheten kände någon större otrygghet när RAF ockuperade ambassaden eftersom deras mål aldrig var att döda svenska medborgare.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Du har fortfarande inte förklarat varför det är av ytterst vikt att betona att detta skulle vara något helt unikt.

Jag tonar verkligen inte ner det, var har du fått det från? Var har jag nekat att den har koppling med extrema islamister eller ens islam för den delen?

Du kan ta reda på varför det hände, hur det hände och allt annat kring utan att behöva stämpla detta som något unikt, så återigen, varför denna iver till att säga att detta är unikt?

Okej, jag säger att detta är unikt enbart för din skull.
So what? Vad var poängen? Hur gangar det någon eller något? Hur förändrar det något jämfört med om man kallar det för "bara" terrordåd (citattecken eftersom du tycker att stämpla detta som terrordåd är att tona ner det tydligen).

Jag har egentligen inte sett det som av yttersta vikt att betona att det är unikt. Jag blev mest lite provocerad av ditt påstående att det INTE är unikt. Du har inte nekat till kopplingen med islamister, däremot verkar du säga att det kunde varit vem som helst som gjort det. Naturligtvis bör SÄPO fokusera mer på radikala islamister än på samer i framtiden, såvida inte de också börjar spränga folk i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

En sprängning av en ledning eller ett tryckeri får mig inte som medborgare att känna en otrygghet i samhället eftersom aktionen aldrig var riktad att skada mig direkt som individ. Något man inte kan säga om gårdagens händelse.

Skillnaden i våldsstegring är just det som skiljer gårdagens händelse mot tidigare aktioner. Jag tror t ex inte att allmänheten kände någon större otrygghet när RAF ockuperade ambassaden eftersom deras mål aldrig var att döda svenska medborgare.

Därom tvistar de lärda ska jag säga dig. Jag är inte ett dugg rädd för jag bor inte nära gatan han sprängde sig på heller antar jag?

Det riktar sig mot samhället, inte mot individer. Det är ett terrorbrott. Ja jag skulle bli rädd om tryckerier i Sverige skulle leva under konstant hot att sprängas för att jag vill uttrycka min åsikt. Ja jag skulle vara livrädd att frysa ihjäl under vintern för att elen kan när som helst försvinna för att någon galen grupp samer får för sig att spränga dem. osv osv.

Terrorismen bygger inte på enskilda händelsen på den enskilda platsen utan att vi ska kännas otrygga som individer i samhället. Vi ska inte kunna gå och handla i en galleria för någon kan spränga sig där inne.

Vi ska inte tro vi har el-produktion för det är en galen grupp människor som kan beröva oss detta.

Vi ska inte tro att vi får trycka vad vi vill i våra tidningar för de som gör det kan sprängas när som helst.

Om vi inte slutar upp med att göra karikatyrer av muhammed, om vi inte slutar mobba samer. Om vi inte ... om vi inte ... osv osv

Om vi faller för terroristernas mål. t.ex. västtyska ambassaden, ja då öppnar man dörren för fler terrorhandlingar, det funkar i Sverige. Västtyska ambassaden eskalerade ändå i Operation Leo, att kidnappa en svensk offentlig person. Kräva lösensumma osv osv.

*** EDIT ***

Men om du är ute efter vad som gör mer känslomässigt ont så är det självklart att det gör ondare för en människa att bli sprängd än att elkabeln skriker alltför mycket. Men de har samma slags mål med attentaten, de skiter i om människor dör, de vill genomföra sitt mål, att samhället skall lida över en tänkt oförrätt. Inte en individ, inte en grupp människor, utan hela samhället ska bli osäkert, bara för att man inte gör som terroristen vill.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Därom tvistar de lärda ska jag säga dig. Jag är inte ett dugg rädd för jag bor inte nära gatan han sprängde sig på heller antar jag?

Det riktar sig mot samhället, inte mot individer. Det är ett terrorbrott. Ja jag skulle bli rädd om tryckerier i Sverige skulle leva under konstant hot att sprängas för att jag vill uttrycka min åsikt. Ja jag skulle vara livrädd att frysa ihjäl under vintern för att elen kan när som helst försvinna för att någon galen grupp samer får för sig att spränga dem. osv osv.

Nu syftade jag på människor i närheten av händelsen vilket är ett par hundra tusen upp till miljonen eller så, inte person X som bor på landet. Jag trodde det var uppenbart, nåväl.

Jag lägger ned den här diskussionen, vi diskuterar inte utifrån samma världsbild, ni diskuterar utifrån en teoretisk modell som exkluderar mänskliga känslor och utgår ifrån att människor är 100% rationella och väljer strikt rationalitet framför känslor.

Sen kan ni diskutera i ad infinitum om att denna händelse inte är unik men det kommer inte påverka någon annan. För jag tror inte gemene man därute håller med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Nu syftade jag på människor i närheten av händelsen vilket är ett par hundra tusen upp till miljonen eller så, inte person X som bor på landet. Jag trodde det var uppenbart, nåväl.

Jag lägger ned den här diskussionen, vi diskuterar inte utifrån samma världsbild, ni diskuterar utifrån en teoretisk modell som exkluderar mänskliga känslor och utgår ifrån att människor är 100% rationella och väljer strikt rationalitet framför känslor.

Sen kan ni diskutera i ad infinitum om att denna händelse inte är unik men det kommer inte påverka någon annan. För jag tror inte gemene man därute håller med er.

Unik i form av att det är en självmordsbombning i stockholm? Svar ja.
Unikt i form av ett religiöst motiverat bombdåd? Svar ja

Unik i form av terrorbrott? Svar nej.

Självklart kan man definiera det som unikt, det är inget konstigt med det. Men utifrån arbetet , det rationella arbetet i att försöka komma i underfund med vad som hänt. Ja då använder man sig av terrorismens begrepp och analyser. Det är inget konstigt med det.

Jag vill inte att utredarna ska gråtande skrika ut sitt hat mot vetvillingen som gjorde detta och hötta med näven mot kameran och säga på dålig engelska "we will find you...wherever you are"

Jag vill att personen ska utreda ett terrorbrott utifrån de premisser och situatiioner vi haft tidigare i hur man bekämpar och nystar upp sådan terrostiverksamhet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

OKEJ!

När jag läser era inlägg känns det som ni tar det här personligt & ger högst personliga svar samt vill verka bättre än den andra, tävlar ni om något?

Citat:

Vad menar du? Alltså en psykolog kan göra en bedömning om personens hot är verkliga eller om det kan ha andra bakomliggande orskaer om han får tillräckligt med info av dig.

Tackar för det, avvaktar med psykologen där, tror mer på att ringa direkt till 114 14, dom har väl beredskap för sådana frågor just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Unik i form av att det är en självmordsbombning i stockholm? Svar ja.
Unikt i form av ett religiöst motiverat bombdåd? Svar ja

Unik i form av terrorbrott? Svar nej.

Jag tror vi alla är eniga i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

OKEJ!

När jag läser era inlägg känns det som ni tar det här personligt & ger högst personliga svar samt vill verka bättre än den andra, tävlar ni om något?

Tackar för det, avvaktar med psykologen där, tror mer på att ringa direkt till 114 14, dom har väl beredskap för sådana frågor just nu.

Ska du vara med i tävlingen får du prestera lite bättre än sådär , just nu leder jag , följt av CSM101, mrc är väl god trea. Resten får jobba lite. Strikt objektivt alltså. Det är alltid svårt att bedöma sådant här.

Jag tänkte mest på att psykologen har ju tystnadsplikt och ni kan diskutera saken. Polisen måste utreda om de får uppgifter om något som kan tänkas vara ett brott.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Därom tvistar de lärda ska jag säga dig. Jag är inte ett dugg rädd för jag bor inte nära gatan han sprängde sig på heller antar jag?

Det riktar sig mot samhället, inte mot individer. Det är ett terrorbrott. Ja jag skulle bli rädd om tryckerier i Sverige skulle leva under konstant hot att sprängas för att jag vill uttrycka min åsikt. Ja jag skulle vara livrädd att frysa ihjäl under vintern för att elen kan när som helst försvinna för att någon galen grupp samer får för sig att spränga dem. osv osv.

Terrorismen bygger inte på enskilda händelsen på den enskilda platsen utan att vi ska kännas otrygga som individer i samhället. Vi ska inte kunna gå och handla i en galleria för någon kan spränga sig där inne.

Vi ska inte tro vi har el-produktion för det är en galen grupp människor som kan beröva oss detta.

Vi ska inte tro att vi får trycka vad vi vill i våra tidningar för de som gör det kan sprängas när som helst.

Om vi inte slutar upp med att göra karikatyrer av muhammed, om vi inte slutar mobba samer. Om vi inte ... om vi inte ... osv osv

Om vi faller för terroristernas mål. t.ex. västtyska ambassaden, ja då öppnar man dörren för fler terrorhandlingar, det funkar i Sverige. Västtyska ambassaden eskalerade ändå i Operation Leo, att kidnappa en svensk offentlig person. Kräva lösensumma osv osv.

*** EDIT ***

Men om du är ute efter vad som gör mer känslomässigt ont så är det självklart att det gör ondare för en människa att bli sprängd än att elkabeln skriker alltför mycket. Men de har samma slags mål med attentaten, de skiter i om människor dör, de vill genomföra sitt mål, att samhället skall lida över en tänkt oförrätt. Inte en individ, inte en grupp människor, utan hela samhället ska bli osäkert, bara för att man inte gör som terroristen vill.

Du säger fortfarande att ett terrorbrott är ett terrorbrott oavsett skillnader i motiv, tillvägagångssätt eller resultat. Det finns avgörande skillnader även mellan olika brott i samma brottskategori. Är terroristen beredd att ta sitt liv så påverkar det situationen. Attackerar terroristerna infrastruktur eller civila ute på gatan? är terrorismen religiöst motiverad?

Det är nog tur att du inte jobbar på SÄPO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det här terrordådet, om det kan sammankopplas med de där mailen som skickades, har väl som mål att göra (icke-muslimska) svenskar rädda och få muslimer att bli mer våldsamma?

Ett mål som förövrigt lär fungera ganska så bra; Svensson blir rädd och börjar diskriminera muslimer mer, vilket gör att muslimer känner sig mer utanför och blir mer benägna att ta till våld.

Vilken diskriminering av Muslimer? Om det inte finns någon diskriminering kan man väl inte säga att det kommer bli mer diskriminering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Du säger fortfarande att ett terrorbrott är ett terrorbrott oavsett skillnader i motiv, tillvägagångssätt eller resultat. Det finns avgörande skillnader även mellan olika brott i samma brottskategori. Är terroristen beredd att ta sitt liv så påverkar det situationen. Attackerar terroristerna infrastruktur eller civila ute på gatan? är terrorismen religiöst motiverad?

Det är nog tur att du inte jobbar på SÄPO.

Vad har det med saken vi diskuterat att göra? Du blandar ihop äpplen och päron. Du har inte pratat om kategorier du har pratat om olika slags benämningar och huruvida det är unikt eller inte.

Jag vågar fortfarande påstå att jag läst mer än du om ämnet och vet vad som gäller, särskilt med tanke på dina logiska kullerbyttor om politiska motiv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag tycker verkligen att det som skett är rätt ut sagt förjävligt!

Jag kommer själv från Bosnien (den muslimska delen), men har valt att säga ifrån mig all form av tro för länge sedan då jag anser att det inte har fört med sig något gott till mänskligheten.
Sekulariserade bosniska muslimer är generellt utskrattade av "troende" muslimer för att en stor del av dem har anpassat sig till samhället och tar Islam med en nypa salt, detta är något jag märkt av själv.

Religion har i grund och botten väldigt sällan fört något bra med sig, det hjärntvättar folk som redan är lättmanipulativa, den enda religionen jag kan tänka mig följa är Buddishmen.

Detta är otroligt svårt att förstå sig på, hur tänker dessa patetiska ursäkter till människor?
Jag har alltid försvarat Islam och religioner i sin helhet och sagt att de alla har samma goda budskap men att de även väldigt lätt kan misstolkas, men jag kan inte riktigt göra det nu. Det kan fan i mig inte vara en tillfällighet att Islam är så förbannat överrepresenterat vad gäller dessa terrorist-aktioner.

Jag förstår att många av de länderna där sådan har "fanatism" har uppstått har varit förtryckta och att det väldigt lätt blir så att man vänder sig till religionen i brist på annat. Men jag förstår INTE hur dessa idioter kan tro att något kommer bli bättre av att man spränger sig själv och dödar civila (som tur är lyckades han ej med det). Varför väljer man att flytta hit om man INTE kan anpassa sig till samhället? Varför kan dessa patetiska idioter inte inse att deras aktioner ALDRIG har lett till något gott? Varför kan dessa patetiska människor inte ta Islam för vad det är, en religion, och inte en politisk ideologi.

Förlåt för ett långt inlägg, men jag var tvungen att skriva av mig. Tack för mig!

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vilken diskriminering av Muslimer? Om det inte finns någon diskriminering kan man väl inte säga att det kommer bli mer diskriminering?

Jag förstår inte din fråga, då jag tolkar som Random-person anser att det finns diskriminering emot muslimer.

Jag själv ser det dock som mer som folk som vill blanda in religion i saker som inte har med det att göra. Alltså argument för/emot en viss byggnad eller en viss klädstil på arbetsplats har inte ett skit med religion att göra. Att hävda sin religiösa rätt att få göra något är att förespråka diskriminering om än så positiv. Och självklart även det motsatta, vilket många gör och vi kan säga att det finns diskriminering emot bl.a. muslimer.
Alltså ska man förbjuda en viss klädstil, så måste man komma med bättre argument än att de tillhör en viss kultur. T.ex. säga att man inom industrin måste ha "åtsittande kläder" och ha bra sikt då man kör truck m.m.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H3Nc3:

Fast nu är det lite svårt att göra något åt blixtnedslag då det är ett naturligt fenomen, det är inte självmordsbombare.

För att klargöra det hela, självmordsbombare förekommer inte bara inom islam utan vad jag vet finns det bland de flesta religioner och folk med starka åsikter. Jag kallar dessa för extremister då de tar fram åtgärder som idag.
Jag är emot dessa individer i alla led.

Tänkte du igenom det där ordentligt?
Det är mycket svårare att göra något åt självmordsbombare! För det första kan vi i princip visst göra "något åt" naturfenomen (man kan t.ex. fälla ut regn), men det var inte poängen. Om du vill fortsätta analogin så tänkt på åskledare. Hindrar de åska? Nej, men de hanterar effekterna. Finns det något som helst sätt att stoppa bilbomber? Svårligen, om vi inte ska förbjuda bilar eller bygga tunnlar för all fordonstrafik.

Min poäng är att ovanliga händelser inte implicerar förändringar som är större än vanliga. Det är bara en psykologisk reaktion, ungefär som hajattacker leder till skriverier även om det är ett annan land, medan bilolyckor sällan gör det. Ändå omkommer löjligt mycket mer turister till följd av bilolyckor eller vanliga drunkningsolyckor än av hajar.

Det bästa man kan göra åt terrordåd är att inte låta sig provoceras till att göra något dumt. Annars terroriserar man sig själv, vilket lite är poängen. Jag blev besviken av att regeringen måste uttala sig så tidigt/alls (även det Reinfeldt sa i huvudsak är riktigt). Terror är bara existentiella hot om vi själva tillåter det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Jag blev besviken av att regeringen måste uttala sig så tidigt/alls (även det Reinfeldt sa i huvudsak är riktigt). Terror är bara existentiella hot om vi själva tillåter det.

Nu kan man tolka ditt "måste" lite olika, som att regeringen var tvungen att uttala sig, men då blir det konstigt med besviken före. (jag reserverar mig för att inte göra en strawman)
Iaf så hade regeringen sett väldigt handlingsförlamad ut om de inte hade uttalat sig och jag tror att det budskapet skulle göra större skada än att inte uttala sig alls.

Sedan håller jag med dig om att man inte ska förhasta sig, men när väl den riktiga terrorn har kommit så tycker jag man ska ta i med hårdhandskarna och även militären vid behov. Med riktiga terrorn syftar jag inte på enskilda dåd, likaså tror jag inte på att vi inom snar framtid kommer få en islamsk sådan här.
*edit*
Alltså som världen ser ut idag så kan vi se detta som ett enskild vansinnesdåd, även om det kan få global betydelse. Jag tänkte på bl.a. vad Fox news kommer säga om detta dåd o.s.v.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

En sprängning av en ledning eller ett tryckeri får mig inte som medborgare att känna en otrygghet i samhället eftersom aktionen aldrig var riktad att skada mig direkt som individ. Något man inte kan säga om gårdagens händelse.

Skillnaden i våldsstegring är just det som skiljer gårdagens händelse mot tidigare aktioner. Jag tror t ex inte att allmänheten kände någon större otrygghet när RAF ockuperade ambassaden eftersom deras mål aldrig var att döda svenska medborgare.

Vadå, jag jobbar varken på trycker eller bor i stockholm, hur eller varför skulle jag känna mig otryggare? I samma analogi så kan den som jobbar på kraftcentralen eller tryckeriet känna samma osäkerhet efter de nämnda exemplena, väpnade rån mot pengatransporter skapar otrygghet hos den gruppen och så vidare. Det jag försöker mena är att olika grupper kommer känna olika grader av otrygghet vid olika attentater, sen vad syftet med attentatet är är ju inte det viktiga då du kan komma att skadas även om syftet är att tex råna en bank på pengar.

Kan utveckla senare, håller på med tentaplugg just nu.

Skrivet av nCredit04:

Jag har egentligen inte sett det som av yttersta vikt att betona att det är unikt. Jag blev mest lite provocerad av ditt påstående att det INTE är unikt. Du har inte nekat till kopplingen med islamister, däremot verkar du säga att det kunde varit vem som helst som gjort det. Naturligtvis bör SÄPO fokusera mer på radikala islamister än på samer i framtiden, såvida inte de också börjar spränga folk i luften.

Du la vikt på fel sak i det jag sa då, för huvudargumentet för mig är att det är terrordåd punkt slut.
För mig är det inte av vikt om det är unikt eller ej, det ska inte föändra fokus från ovanstående påstående då det inte medöfr något av värde.

Jag har inte antytt att det skulle kunna vara vem som helst.