Hög felfrekvens för SSD-enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Är detta direkt returer pga DOA?
Jag tror nog en SSD som väl funkar håller längre än en mekanisk disk. Skulle vilja se samma statistik över tid istället. Efter 3år misstänker jag att det skulle vara väldigt omkastade siffror för mekaniska vs SSD.

Håller med, det vore även intressant att se ev skillnader mellan så kallade konsumentmodeller, highendmodeller och enterprisemodeller.
De är väl också så att många disk-tillverkare använder samma minnes-tillverkare, information om vilket märke av minnen för flashdiskar som går sönder mest hade också varit av intresse.

Permalänk
Medlem

"Är det bäst att jag inte använder min Kingston?"
"Alla tre fungerar utmärkt och jag har aldrig haft några problem.
Tur kanske... =0)"
Vad fan är det jag läser? Intressant hur pantat folk reagerar på några få % från en relativt liten undersökning, som om de inte har vetat att datorkomponenter har en risk att fallera...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Hade du haft 1000st Intel enheter så skulle det nog vara tur att ingen är dålig. Att sitta på totalt 3 enheter som har en felfrekvens på mindre än 0,6% kan man inte säga är tur.

Jag skulle snarare vilja påstå att det alltid är tur, oavsett hur hög felfrekvensen är, när man får en perfekt fungerande produkt om man vet att det finns exemplar som levereras till kund trots defekter.

Permalänk

Hm, jag har två Intel 80GB och en OCZ Vertex60GB. Min Vertex gick inte att boota i förra veckan

Permalänk
Hjälpsam

Sett lite olika tips för att minska slitaget, det viktigaste är nog att slå av defragmentiseringen av SSD:n.
Men jag har även sett att en del flyttat swpafilen och tempkatalogerna från SSD:n, lite tråkigt, för swapfilen vill man ju skall ha bra prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Köpte precis en hitachi 2 TB, 7200 RPM att ha som backup. Min samsung spinpoint F3 7200 rpm gick sönder nyligen. Det känns bra det här.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag skulle snarare vilja påstå att det alltid är tur, oavsett hur hög felfrekvensen är, när man får en perfekt fungerande produkt om man vet att det finns exemplar som levereras till kund trots defekter.

Då är alltid tur oavsett vad man gör här i världen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Hade man räknat bort den FW missen som intel släppte som dödade alla diskar om man hade windows 7 64 bits så hade nog intel haft 0,1% .... jag var en av dom som fick lida tyvärr.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sett lite olika tips för att minska slitaget, det viktigaste är nog att slå av defragmentiseringen av SSD:n.
Men jag har även sett att en del flyttat swpafilen och tempkatalogerna från SSD:n, lite tråkigt, för swapfilen vill man ju skall ha bra prestanda.

Eller så gör du som mig och stänger av swapfilen helt...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Trots allt glad att de va en SSD som satt i Macbook:n när den flög i golvet häromdan OCZ för övrigt

Känns inte som nån big deal detta, det är från en enda återförsäljare under kort tid, en mer komplex undersökning krävs för att åtmindstonde jag ska börja bli orolig.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Sitter med en Seagate just nu, den har strulat en gång och det va det ökända firmware buggen som gjorde att hårddisken helst slutade fungera. Men efter en gratis resa tur & retur till Holland för hårddisken så mådde den prima igen

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

"Lögn, förbannad lögn och statistik."
Anger man inte antalet sålda enheter av respektive tillverkare är siffrorna inte värda ett skvatt. Riktigt dåligt av swec att inte nämna siffrornas statistiska irrelevans i artikeln.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

"Är det bäst att jag inte använder min Kingston?"
"Alla tre fungerar utmärkt och jag har aldrig haft några problem.
Tur kanske... =0)"
Vad fan är det jag läser? Intressant hur pantat folk reagerar på några få % från en relativt liten undersökning, som om de inte har vetat att datorkomponenter har en risk att fallera...

Folk är allmänt lite små... pantade. Känns som att för varje generation så blir swec mer "pantad".

Men för att göra någon nytta alls.

Denna typ av undersökning är inget som man kan gå efter i riktiga livet, det är för mycket andra faktorer som spelar roll. Sen är det rent generellt väldigt svårt att tyda en statistik från en specifik butik.
Jag sitter med en OCZ SSD och den har fem år garant, den fungerar kanon sedan jag köpt den.
Den är snabbare än intel SSD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Rubriken känns lite missvisande, räknar man ut medelvärdet för felfrekvens för SDD kontra HDD, så har SSD snäppet lägre felfrekvens än vanliga mekaniska hårddiskar (2.066% mot 2.102%). I så fall måste man ju tycka att även hårddiskar har en hög felfrekvens, vilket inte många är oroliga för. Sedan som redan nämnts flera gånger så är en enda butik inte riktigt ett tillräckligt bra statistiskt underlag, när man dessutom inte vet totalantalet diskar av de olika typerna från de olika tillverkarna blir det ännu mer osäkert.
För övrigt är väl två procents felfrekvens vad man kan kalla normalt för datorkomponenter, eller till och med rätt lågt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har skaffat en OSZ Vertex nu är jag sjukt orolig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Då är alltid tur oavsett vad man gör här i världen.

Det var tur att du inte lärde dig grammatik? Det är ju också ett sätt att se på saken

Den allmänna betydelsen av tur, eller otur, är händelser utanför din kontroll. Det var tur att du vann på Stryktipspset. Men det var skickligt att göra mål i en fotbollsmatch.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Är det bäst att jag inte använder min Kingston?

Så länge du tar backup så är det rätt lugnt. Själv gör jag en image av systempartitionen ett par gånger i veckan (iofs på en intern hdd, vilket kanske inte är det bästa). Fundera på hur viktig data du har och anpassa dina lösningar efter det. En SSD är ju i regel rätt liten så du behöver inte så mycket utrymme för att ta kontinuerliga backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Jo, bara datorindustrin... och bilindustrin... och läkemedelsindustrin... och i stort sett all annan tillverkning.

Det som oroar mig mest för framtida SSDs är att de kommer bli mindre och mindre tåliga Micron's ClearNAND: 25nm + ECC, Combats Increasing Error Rates - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Jo, fast det utvecklas väl andra metoder för att göra dem mer driftsäkra/tåliga? Ex så ryktas det att intel ska ha fördubblat livslängden på sin nästa serie SSD-hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt min OCZ Vertex i snart 2 år, fungerar utmärkt. Ingen anledning att vara rädd för att den ska gå sönder så länge man inte brukar den på ett olämpligt sätt.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att ocz ligger så högt kan ju bero på mjukvaruproblemen med sandforce-kretsarna, dock lider ju corsair's sandforce-diskar av samma problem, men har ändå färre rma? Ocz har bättre fabriksgaranti iofs så det går väl jämnt ut.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Kul hur högt Hitachi ligger i jämf med andra Mekansika

Inte för intet att deras diskar kallas "deathstar".

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Eller så gör du som mig och stänger av swapfilen helt...

och lägger alla Temp på RAM disk, finns gratis på RAMDisk - Software - Server Memory Products & Services - Dataram

/O

Visa signatur

New: Lian-li A03, Corsair 430w, GA-H55M-USB3, Intel i5 650, XMS3 2x2GB, 3x Noctua, Samsung SH-203B, Win7, Kingston SSD 120GB+Samsung 750GB, Freezer 7,LG , Logitech Pro 2800, Logitech X-210, Benq EW2430
Old: Antec Sonata III, Win7, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E8600, XMS2 Xtreme 4x1G, ATI HD5750, WD 500GB, LG 20,1" Wide and/or Pansonic PV60, Logitech EasyCall

Permalänk
Medlem

Varför gripas av panik helt plötsligt? Det har väl alltid varit känt att HDD och SSD (och minneskort, USB-minnen, DVD-skivor etc) inte är 100% säkra och att det alltid finns risk att något går sönder eller blir oläsligt?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Jag har använt min OCZ Vertex i snart 2 år, fungerar utmärkt. Ingen anledning att vara rädd för att den ska gå sönder så länge man inte brukar den på ett olämpligt sätt.

Det där är inte sant. Efter att jag haft min OCZ Vertex 2 60GB i 14 dagar stängde jag åter av den med hibernate och när jag kom tillbaka till jobbet nästa dag så var den död. Efter att ha kollat på OCZs forum så upptäckte jag att det var mer än bara jag som råkat ut för detta.

Nu har jag dock fått en likadan ersättare och den har fungerat i ca 3 veckor nu utan problem.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

känner mig lite säkrare nu
alla mina diskar är WD

och ska snart skafa en intel SSD när man har råd ☺

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Det där är inte sant. Efter att jag haft min OCZ Vertex 2 60GB i 14 dagar stängde jag åter av den med hibernate och när jag kom tillbaka till jobbet nästa dag så var den död. Efter att ha kollat på OCZs forum så upptäckte jag att det var mer än bara jag som råkat ut för detta.

Nu har jag dock fått en likadan ersättare och den har fungerat i ca 3 veckor nu utan problem.

Du gör mig orolig nu.Jag har en OCZ vertex som jag ska montera men är jag rolig och jag måste hitta kvitto om min krånglar med.

Permalänk
Medlem

Crucial RealSSD , 256 GB - Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Dog efter uppdatering efter några månaders användning. Tydligen väldigt många som fick sina brickade efter firmwareuppdatering: Crucial RealSSD C300 firmware update - Crucial RealSSD C300 firmware update causes bricking

Helt sämst alltså.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är fransk statistik!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Western Digital kan man lita på, nu behöver jag verkligen inte ha dåligt samvete för att ha rekommenderat WD. Att Intel ligger bäst till här speglar ju bara hur framgångsrika man är på SSD marknaden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

"I vissa fall är RMA-frekvensen uppemot 10 procent, som för WD Caviar Black WD2001FASS"

Satan! Är ju en sådan jag har. Vilket program bör jag använda för att se hur hårddisken mår och om min data där är säker?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro